John Carmack: Det är inget fel på Call of Duty

Robot
John Carmack: Det är inget fel på Call of Duty

Id Softwares kodguru irriterar sig på fisförnäma indie-utvecklare och hävdar att det inte är fel att göra spel som massan uppskattar.

#id-software, #rage


Medlem
John Carmack: Det är inget fel på Call of Duty

Har enorm respekt för Carmack, and thus i bow before his words.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Det krävs pc-guden själv för att stilla den arga Call of Duty-mobben!

Medlem

Det är därför han tog marknaden med storm och ÄNDRADE SPEL VÄRLDEN med gameplay innovation och ny teknik.
Sen gick det bra att spamma ut samma skit år efter år. Snälla.... Carmack var en gud, nu har han bara stora drömmar om rymden och ännu större mängder CASH.

Klart jag ska spela Rage, även om det kommer bli 40% av vad ett ID spel skulle ha blivit om marknaden idag inte såg ut som den gör.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det krävs pc-guden själv för att FZ-läsarna ska respektera Call of Duty!

Jag respektera fortfarande inte cod
Jag tycker activision är bullshit dom siktar för en yngre och yngre målgrupp genom att förenkla spelet om och om igen.
Jag kommer aldrig ha respekt för cod igen.

Medlem

Carmack föll nyss, väldigt mycket.

Medlem

Håller inte riktigt med honom. Call of Duty är bra till en viss gräns. Det som är irritations moment på CoD och anledning till att hata är just att activision sprutar ut okompletta spel som är helt sanslöst buggade(black ops), är fördummade i gameplay(allt efter Cod MW) och har sjukt kort singel player (vill ha tillbaks mina 8 timmars kampanjer).

Jag hade inte haft något problem ifall Activision lugnat sig och släppt ett spel i stil av 2-3 år med mer genomtänkta features och billigare banpaket på det.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Om det är den inställningen han har så vette fan hur hans kommande spel kommer se ut.

Medlem

På sätt och vis så måste man hålla med honom. Call of Duty-liren drar in massiva mängder med pengar och om det funkar så funkar det. Jag säger inte att jag gillar det, men det är verkligen enorma summor med pengar vi snackar om.


signatur

PSN:Eric_says

Medlem

Så varför har inte id software släppt ett nytt spel varje år? Varför är vi inte uppe i quake 10? För enligt honom är det okej att rehasha samma skit om och om igen, bara att lägga till två nya vapen.

Medlem

Nej okej? Så, om ingen utvecklare nånsin skulle försöka spränga gränserna så skulle spel gå väldigt lite eller om ens något framåt. Till slut skulle alla spel år efter år se likadana ut. Vem skulle köpa detta till slut? Då kan man lika gärna spela ett gammalt spel som är exakt likadant och då får han inga mer pengar. Snacka om att skjuta sig själv i foten!
Det är absolut utvecklarnas jobb att komma med nya saker, spränga gränser (kanske inte med varje spel som kommer ut) för annars kommer till slut ingen att köpa deras spel och sen är deras saga slut.

Jag vet att jag dragit väldigt hårt dragna linjer men fattar inte hur man kan säga att det inte är deras jobb. Låter nästan som att vi konsumenter bara ska svälja allt dem skickar ut för att det är allt vi får. Det är faktist våra pengar dem vill åt. Eller?

Inaktiv

"legend"? "Gud"? Lägg ner...

Medlem

gud? All hail Sid Meier


signatur

woop woop

Medlem

Till skillnad från hans siande att första och tredjeperson fortsätter utvecklas sida vid sida , hoppas jag att det blir tillgängligt i samma spel via ett knapptryck - typ som racing och simspel har växling mellan cockpit och bakifrån.

För att varsko att du är träffad i FPS måste du ta till massa trix med hälsomätare och när omvärlden gråas ut så är det oftast för sent. Man ser ju inte karaktären, och hur man är träffad och från vilket håll om det är från sidan eller bakifrån i FPS. Den delen kan du ju inte förmedla alls i FPS. Retar mig på det.

Så perfekta spelet skulle kunna växla dynamiskt första och tredjeperson. Då kan man orientera sig på intressantare sätt som tredjeperson, och trycker man aim så blir det första eller liknande.

Då kan man göra rubbet som äventyrsspelen gör och orientera sig genom intressantare miljörer på massa nya sätt.

Medlem

Så han säger alltså att han också vill satsa på uppföljare utan innehåll, spel som är så pass förenklade3 och simpla att de spelar sig själva i det närmsta?
Tyvärr gubben, men man kan inte bara leva på gamla meriter...

Medlem

Alltså jag förstår hans logik men det behöver inte betyda att jag automatiskt måste tycka om det. Samtidigt som det han säger är logiskt är det också fel, det måste komma nya innovativa spel annars kommer spelmarknaden att stagnera eller i värsta fall att gå tillbaka. Ett prima exempel på detta enligt mig är CoD-serien, ett nytt spel varje år som tillför inget eller väldigt lite.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av Thumba:

eller i värsta fall att gå tillbaka.

Det är ju det BÄSTA som kan hända.
Men det kommer inte hända trots att med denna idiotisk spel marknad som faktiskt går bakåt i många andra aspekter så vet man aldrig.

Inaktiv

Vänta nu här.... finns det folk som köper call of duty serien???

Medlem
Skrivet av Friberg:

Carmack föll nyss, väldigt mycket.

Faktiskt, hans höga status hos mig sjönk från 5/5 till....3/5?
Bäst för honom att Doom 4 och Rage blir väldigt bra om han vill ha tillbaka statusen haha


signatur

Game long and prosper

Medlem

Carmack har ju rätt när han säger att det handlar om att göra något folk älskar. Om ett casual fps med ytlig handling, auto-aim, insta-heal, hög mjölkningsfaktor, etc råkar gillas av den stora massan och det ligger på top-10 världen över så är det ju inget annat än en gigantisk succé. Spelar ingen roll om jag med flera inte tycker spelet är nåt vidare.

Fast det verkar lite som att Carmack ser ner på folk som inte håller med honom och har andra åsikter. Där håller jag nog inte med honom.

Medlem

Superguden Carmack talar mitt språk.

Medlem

John Carmack har 100% rätt, nuff said.


signatur

ID software, FPS gudarna!

Medlem

Haha, vilken bunt med skitsnack.... Det är bara lata utvecklare som inte vill tänja på gränserna utan fortsätta mjölka samma skit år efter år, som tänker i dem banorna.

Sorgligt, är vad det är.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det låter rimligt med resonemanget: "eftersom så många köper det, betyder det att det är bra.", men det finns ett stort fel som carmack inte verkar förstå...

Anledningen till att cod-serien, som exempel, säljer bättre och bättre varje år är ju för att det bara blir lättare och lättare att spela spelen... Svårighetsgraden på moderna shooters i allmänhet är ju nära noll nu för tiden, vilket vi säkert kan tacka autoheal för.... Detta medför ju också att spelen inriktar sig på en yngre och yngre publik som bidrar med långt mycket mer pengar idag, via sina föräldrar, än tidigare... Att nu detta är dåligt och hämmar innovation är jag helt övertygad om.

Vi kan ju dra en parallel med filmindustrin. Om alla filmer skulle inrikta sig på en yngre och yngre publik skulle vi ju till slut bara ha en stor hög med nerdummad amerikansk action, alternativt familjekomedier med ben stiller... Inte för att sådana filmer inte är roliga i liten dos, men överlag skulle det ju vara förödande för filmkonsten som helhet!

Jag saknar i alla fall det där extra spel hade för inte jättemånga år sen, finns tyvärr inget modernt spel jag känt något vidare för de senaste åren...

rav
Medlem

Om folk nu älskar CoD, varför nöjer sig activision inte bara med att släppa expansioner/DLC till spelet? Kan det vara för att dom tjänar mer pengar på att släppa en ny titel?
Själv gillar jag CoD serien, i alla fall första Modern Warfare spelet. Fast sättet som Activision mjölkar ur serien är väldigt tråkigt. Speciellt när serien, i mitt tycke, bara blir sämre och sämre.

John Carmack är en smart person som har gett oss så otroligt mycket genom åren. Men det betyder inte att allt han säger är lag. Inte nu längre i alla fall. Tittar man på spelet Rage så ser det faktiskt riktigt tråkigt ut än så länge. Tyvärr.

Medlem

Har aldrig riktigt gillat han och kan inte säga att detta uttalandet ändrar min åsikt något särskilt

Medlem

Mjeeeeh. Kreativiteten och ny skapandet är det viktigaste tycker jag. Man måste ta risker för att lyckas. Anser ni annars att ID har lyckats dom senaste åren? John Carmack säger själv att han är mer av en Ingenjör än en artist så man kan förstå att han uttalar sig så. Fast han har väl varken rätt eller fel. Ett spel funkar sålänge det inte är helt onytt. Att köra på ett vinnande concept går väl ann men det behövs nytt och uppfräshande grejjer till alla nya spel. Att Half-life 2 använde rätt många ljud som fanns i Half life 1 gillas inte, då är det bättre att man använder nya ljud som låter likadant men med nytt schanger.

Medlem

Det är kanske pga denna inställningen vi inte sett något riktigt minnesvärt från ID på år och da'r.

Medlem

Bara för att spel som Call of Duty pumpar in mängder av pengar innebär det inte att det är någon kvalité alls i det. Jag ser på CoD på samma sätt som jag ser Farmville. Skit som folk som inte kräver någonting alls av spel gillar.

Medlem

Nää, det är inget fel på dom tidigare Call of Duty spelen, dom borde bara nu för tiden lägga ner mer tid på spelen, Det här håller bara inte i längden, ... nä tacka vet jag att CoD4 lever än! 5;an lite också för den delen

Skriv svar