Bredband genom göteborgs stadsnät. Söker man en switch eller router?

Medlem
Bredband genom göteborgs stadsnät. Söker man en switch eller router?

Tja

om det är något jag aldrig tagit mig för att studera/lära mig mer om är det just nätverk och liknande,
Så när jag och sambon nu skall flytta till Mölnlycke där vi kan få 100/10mbit genom fiber känns det ju dock prima.

Men eftersom vi har 3 datorer och en ps3 lär man väll behöva något sätt att dela upp den enkla utgången som finns i lägenheten.

Söker man efter en Switch eller Router, eller vad vill man ha i detta läget?
Har ni tips på något som funkar bra? Vi använder oss fortfarande av kablar så en switch/router som är 100% trådlös kommer inte funka

tacksam för tips

nj
Medlem

Switch är bara användbar om ni får mer än en IP-adress från ISP:n. De flesta brukar bara dela ut en och då är en router ett måste för att mer än en dator ska kunna vara uppkopplad i taget.
Netgear WNR3500L är en hyfsat billig router som ska klara en 100Mbps-uppkoppling utan att routern begränsar (billigare routrar har ofta för klen hårdvara för att hantera trafiken mellan WAN och LAN-portarna), den har fyra LAN-portar samt WLAN.

Medlem

Alright

Dock vet jag inte hur jag skall tolka deras meddelanden, tex så skriver Banhof på sin sida "Av tekniska skäl kan vi tyvärr enbart erbjuda 8 st ip-adresser i Gothnet"
Medan T3 säger "IP » DHCP (5 st)"

Lättast är väll att maila och fråga skulle jag gissa

Medlem

Kör du på en router så behöver du bara en ip adress från din leverantör.

1
Skriv svar