Final Fantasy XIII-2

Robot
Final Fantasy XIII-2

Från att ha varit världens största sagoberättare har Square Enix tappat förtroendet hos både sina trognaste anhängare och de västerländska rollspelsfansen. Det här är deras svar på tal.

#final-fantasy-xiii-2, #mass-effect, #dragon-age-origins, #fallout-new-vegas, #final-fantasy-vii, #final-fantasy-x


Medlem
Final Fantasy XIII-2

Med tanke på att de verkar behålla det värdelösa stridssystemet från XIII så har XIII-2 redan failat på förhand. Sämsta stridssystemet i något Final fantasy spel.

Inaktiv
Skrivet av Cane:

Med tanke på att de verkar behålla det värdelösa stridssystemet från XIII så har XIII-2 redan failat på förhand. Sämsta stridssystemet i något Final fantasy spel.

Håller med, jag vill kunna kontrollera ALLA mina karaktärer hela tiden! Inte behöva den förbannade AI:n döda mina karaktärer p.g.a. idioti! Tyckte det var gränsfall i FF12, men i 13... helt värdelöst!

Musten är svag...

Medlem

Bara XIII-2 invoverar en öppen värld där man tillåts utforska och besöka diverse mysiga städer borde det bli ett roligare FF än XIII. ^^ Lär väl få fortsätta sakna Uematsus gamla stämningsfulla melodier, svårt för FF att återfinna samma känsla som förr. =/

Medlem

Eh, FF13 var ju redan skithögen. Jag vill ha tillbaks mina timmar som jag spenderade på det. Aldrig i livet att jag lägger pengar på en uppföljare.

Medlem

Jag ogillade stridssytemet otroligt mycket pga:

1: Jag fick inte kontrollera mina karaktärer
2: Dog Lightning så förlorade man, även om de andra fortfarande stod upp
3: Kändes aldrig riktigt som att man kastade en spell i detta spelet. Det var aldrig känslan den sköna känslan när man kastar Thundaga och ser hur förödande den var.
4: Jag ogillade att byta "Shifta" olika stance, efter ett tag blev det mer som en rutin...

Jag vill ha tillbaka det gamla stridssystemet.......


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Att dom någonsin bytte bort från FFXs stridssystem kan jag inte begripa. Bästa taktiska striderna i ett JRPG någonsin.

Inaktiv

Jag hoppas fan att dom lägger ner Square enix snart för mer korkad studio får man leta efter.(FF 14 *host*)
När fan ska dom lära sig av sina misstag???

Dethär kommer floppa stort. Att göra en uppföljare på ett spel som gjorde 99% av alla köpare besvikna är knappast en bra idé. Det kommer sälja pga namnet...ja..i Japan, men kommer knappast bli en succe

Att göra en remake på FF7 lär vi aldrig få se, trots att det hade sålt som smör.
Men square är alldelles för envisa och vägrar göra det som fansen vill ha. Istället gör man en linjär korridor rpg som spelar sig själv (auto attack är en sämre idé än plastcykeln)

Medlem

Jag är tveksam... Men kommer garanterat köpa det ändå
Tycker fightingsystemet var "uppfriskande" om än lite för hetsigt. Det hanns inte med någon riktig planering, men däremot blev det heller aldrig tråkigt som det lätt kunde bli i tidigare FF.

Medlem

Jag hatade stridssystemet i XIII för fram till Pulse så behövde man bara trycka på X (hade ps3 versionen) under hela striden utan att kolla på skärmen, gäääsp...oj jag vann, oväntat!

Det var bara bossarna man behövde kämpa på, sen blev det lite väl mycket grind för min smak på Pulse. Synd tycker jag, älskade karaktärerna, storyn var väl sådär..spännande men helt flummig. Orkade aldrig spela klart spelet och sålde det strax efter jag kom till Pulse, så XIII-2 blir det nog inget köp av


signatur

Game long and prosper

Medlem

Plattityda karaktärer liknande Serah får mig att vända på klacken direkt.

zsm
Medlem

Helvete vilka "keyboard warriors" det finns här. FFXIII var ett bra spel, men som med allt annat fanns det brister. Sluta vara så bakåtsträvande. En FF7-remake hade inte varit något bra.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Att dom någonsin bytte bort från FFXs stridssystem kan jag inte begripa. Bästa taktiska striderna i ett JRPG någonsin.

Kanske inte de bäst taktiskta striderna i JRPGs ever men iaf det bästa stridssystemet jag har spelat i något FF-spel. Håller med. De borde ha kört vidare på den linjen

Medlem

Är inte riktigt säker på om jag vill lägga mina pengar på detta.

Inaktiv
Skrivet av Stephan:

Att dom någonsin bytte bort från FFXs stridssystem kan jag inte begripa. Bästa taktiska striderna i ett JRPG någonsin.

Långt ifrån det mest taktiska, men lätt det bästa systemet i FF serien. Däremot så var spelet i sig rätt kast, linjärt och jävligt ;).

Medlem

Värst vad folk ragear. 13 var lagom underhållande, ett bra spel men inte det bästa. Dock räckte det. Detta kommer givetvis att spelas. De enda FF spelen (utom 12 och 14 då) som jag inte orkat spela igenom är 6 o 12, dvs de spel som många tycker av någon obegriplig anledning är bäst i serien :S

Tians stridssystem är inte det bästa men givetvis en trevlig variant till all ATB.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Jag ville...Men kunde verkligen inte tycka om 13, var bara allmänt tråkigt :S
Hoppas att dom gör en bättre serie i 15 eller versus


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Jag tycker Final Fantasty serien ser skitbra ut men det är dåligt att dom inte släpper spel till PC

Medlem

Jag är stolt över att jag som FF-fan (åtminstone upp till nian) inte köpt FFXIII. Jag skulle troligen bli väldigt besviken även på detta FF. XIII-2 verkar gå samma väg. FF-spelen har blivit för mycket action sen tian. Spelet kommer ändå få höga betyg av spelpressen och köpas av miljoner, vilket jag tycker är väldigt synd, för då förstår inte SE att vi inte gillar deras spel. Folk köper det fast att dom vet att det inte kommer vara något bra, "men spelpressen har ju gett det bra betyg, så kanske är det bra". Lite som med GTA IV. Väääldigt många köpte det, och i min mening så tyckte nästan lika många att det var ett ganska dåligt spel.

Kanske börjar jag bli gammal och bitter

Medlem

Verkar vara en ny trend i "party" rpg att man inte kan kontrollera sitt party på ett vettigt sätt... helt värdelöst. Dragon Age 2, kotor, Fallout: New Vegas, FF XIII etc. Party medlemmar som lallar runt och gör lite som dom vill. Extremt frustrerande och trist som fan. Gör antingen 100% solo spel eller låt mig styra över hela mitt party till 100% med en bra översikt och taktiska möjligheter (i.e. låt tanks skydda healers och nukers osv). Inte bara en jävla clusterfuck av gubbar som springer runt och skjuter atombomber hit o dit.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

FF blev tråkigt när dom gick ifrån turbaserade strider.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag minns när jag fick XIII i mina händer och var helt jävla överlycklig över att (som ett stort fan av serien) få spela ännu ett Final Fantasy. Känslan jag fick när jag spelade Final Fantasy på PS1 återkom i den stunden, och jag kunde knappt bärga mig.

En sisodär 5 timmar in är jag riktigt hypad över spelet, älskar grafiken och karaktärerna verkar riktigt intressanta. Jag kan inte sluta tänka på att jag snart kommer kunna flyga runt i mitt skepp och utforska en hel värld efter "dom bästa vapnen" och all rustning jag kommer behöva för sista bossen och alla klassiska extra bossar!.

15-20 timmar in är jag lagom irriterad på spelet, jag har ont i tummen efter allt tryckande på X och jag tänker "Varför är det så enkelt?, är det här allt?, vart är mitt skepp? och vart i helvete är världskartan? säg inte att det inte finns någon...".

Sen kommer jag till Pulse, jag får en plätt med gräs att springa på och en labyrint att springa runt i. Nu förstår jag att detta inte är ett Final Fantasy, tanken slår mig som en hammare rätt i planeten och jag tänker genast på något i form av Resident Evil 5 och dess tråkiga väg ifrån seriens bästa.

Final Fantasy X gav mig en liknande känsla när jag först spelade det, men där var allt det andra så perfekt ihopsatt att jag helt enkelt lät det linjära med det spelet rulla förbi. Nåväl.

Jag utforskar resten av det som finns på Pulse med ett snett humör och klarar av spelet (och det mesta det har att erbjuda) efter en 60 eller så timmar. Snacka om att jag är besviken.

Spelets "main bad guy" bekom mig inte alls, minns knappt hur han ser ut när jag tänker på det. Så minnesvärd är hela min upplevelse med det spelet. Till skildnad från allt jag fortfarande kan utantill om dom andra spelen i serien.

Kommer jag köpa XIII-2? jag vet faktiskt inte, och jag ryser när jag säger dom orden. Helvete.

Och förässten, vafan rökte dom när dom re-designade alla klassiska summons? Michael Bay?

Medlem
Skrivet av Styxoric:

En sisodär 5 timmar in är jag riktigt hypad över spelet, älskar grafiken och karaktärerna verkar riktigt intressanta. Jag kan inte sluta tänka på att jag snart kommer kunna flyga runt i mitt skepp och utforska en hel värld efter "dom bästa vapnen" och all rustning jag kommer behöva för sista bossen och alla klassiska extra bossar!.

15-20 timmar in är jag lagom irriterad på spelet, jag har ont i tummen efter allt tryckande på X och jag tänker "Varför är det så enkelt?, är det här allt?, vart är mitt skepp? och vart i helvete är världskartan? säg inte att det inte finns någon...

Blev lika besviken, har inte ens kört klart spelet. FF13 är inget äkta FF spel. Efter FF9 tycker jag att serien håller på att dö långsamt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag gillar både 12 och 13. Ska jag hitta ett JRPG innan dessa som inte var skräp får jag gå ända tillbaka till Grandia. Så det här låter helt okej.

Medlem
Skrivet av zsm:

Helvete vilka "keyboard warriors" det finns här. FFXIII var ett bra spel, men som med allt annat fanns det brister. Sluta vara så bakåtsträvande. En FF7-remake hade inte varit något bra.

Varför sträva framåt när det inte verkar ge något?

Tycker Stridssystemet i 7/8/10 var var väldigt bra, 9 var helt ok ogillade dock att man var tvungen att använda sig ett vapen tills man lärde sig magin man ville ha.

Nej kanske inte en remake av 7:an, det ska bevaras som det var.
Men de borde se mer bakåt enligt mig.


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv
Skrivet av Apministern:
Skrivet av zsm:

Helvete vilka "keyboard warriors" det finns här. FFXIII var ett bra spel, men som med allt annat fanns det brister. Sluta vara så bakåtsträvande. En FF7-remake hade inte varit något bra.

Varför sträva framåt när det inte verkar ge något?

Tycker Stridssystemet i 7/8/10 var var väldigt bra, 9 var helt ok ogillade dock att man var tvungen att använda sig ett vapen tills man lärde sig magin man ville ha.

Nej kanske inte en remake av 7:an, det ska bevaras som det var.
Men de borde se mer bakåt enligt mig.

Om square bara hade slutat kalla spelen Final Fantasy så hade det varit bättre, de försöker sälja spel på sina tidigare meriter, men sedan 9 så har de inte varit FF spel. Du har ingen möjlighet att glida runt och utforska ställen tex.
FF13 är bara ett av alla spel i högen av värdelösa JRPG:n, de bästa FF spelen var till SNES, 4 och 6. Nuff said.

Pansarknekt

7an är bra som den är tycker jag. Däremot kan man ju ta den lite mörkare stilen från det spelet och utveckla det, tycker fan FFspelen blivit tits n bling bling på senaste. Jag köpte FXIII till mig och min flickvän, vi spelade en timme eller så innan vi gav upp på stridssystemet och de urlöjliga jpopkaraktärerna.
Blev Red Dead Redemption, Assassins Creed 2 och Dragon Age istället...


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

FF blir bara sämre och sämre för varje utgåva som ges ut. Varför? Jo för att dom lämnat allt som är FF för att bli "moderna". Ge oss en "Worldmap", ett stridssystem som i 9:an och tillbaka och summons som fungerar som en magi, inte en extra karaktär du kallar in för att kontrollera. Om Square skall få tillbaka förtroendet av sina fans så får dom antingen gå tillbaka till sina rötter, eller ge ut en nyversion av FF7. Som folket skrikit efter i,, ja hur många år?

12
Skriv svar