EA: "Wii U kommer vid precis rätt tidpunkt"

Robot
EA: "Wii U kommer vid precis rätt tidpunkt"

Många hävdar att Wii U är för sent ute. Xbox 360 och Playstation 3 sägs vara ungefär lika kraftfulla och har varit tillgängliga för spelarna under en lång tid. Men EA:s VD hävdar, tvärtemot de flesta, att Wii U ligger helt rätt i tiden.


Medlem
EA: "Wii U kommer vid precis rätt tidpunkt"

Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

Hoppas nya intressanta spelidéer kommer fram istället för detta teknikjagande. Hårdvaruindustrin kommer ju att försöka få oss att köpa nya grejer med 3D och allt möjligt men den riktiga efterfrågan undrar jag om den finns.

Men man vet aldrig - nya idéer är alltid nya dvs vi visste inte att vi ville ha rätt många produkter vi har idag redan.

Medlem

Känns fortfarande som att nintendo ligger steget bakom, processorkraften är visst viktig. Inte bara för att det ska se grafiskt bra ut, även för fysiken, som blivit alltmer "viktigare" i spel.

Inaktiv

Xbox 360 kan ju inte hantera 1080p... Den "up scale:ar" ju bara från 720p... Är det någon konsol som är föråldrad så är det väl den. Vet inte hur det är med PS3:an men skulle inte bli förvånad om spelen faktiskt körs i true 1080p istället för någon 720p-nödlösning.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Processorkraften som finns idag räcker gott och väl 5 år till.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Nu är ju faktiskt upplösningen inte allt, shaders, fysik, AI m.m. är ju också viktigt och jag personligen ser ingen anledning att de kommande konsolerna skulle behöva en upplösning över 1080p. Hellre fin framerate vid lägre upplösning än tvärtom..

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där.

15-20 åren? Vilken planet bor du på.

Medlem

Nej tack, inga nya konsoler de närmsta 10 åren.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Mer processorkraft kan ju så ge mycket mer än bara det grafiska, mer kraft åt fysikmotorerna men inte minst ger det ju möjlighet att lägga mer kraft på AI i spelen. Det är något jag hoppas kommer läggas mer fokus på iaf med mer processorkraft i framtiden.

Medlem

Ja eller fram till 2020 då dom räknar med att ultra HDTV blir mer en standard.;)
http://www.ultrahdtv.net/sharp-ultrahdtv-prototype/

Medlem
Citat:

LariosoDog: Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

15-20 år? Är du helt go' eller?. Tar inte mer än något enstaka år innan vi ser skärmar, även för TV-monitorer, mer betydande mycket högre upplösning. Och på datorskärmar är det ett lågt standard.

På 15 år hinner det hända så mycket att det går inte att begripa. För 15 år sedan fanns knappt Internet eller LCD-skärmar. Ändå verkar du säker på att dagens slit-och-släng upplösning kommer vara industristandard uppemot 20 år?

You make me sad.

Medlem

samtycker med borka och ansbar ... jobbar med tv och varenda tv på marknaden idag tar 1080p, om du inte köper den för 300 kr på ICA Maxi... så att upplösningen skulle stanna där i mer än ett par år är inte bara osannolikt utan otänkbart, alla leverantörer av tv strävar dessutom för att 1080p är den nya standarden för tv inom fem år, då kommer allt under det vara som att lira på en amiga idag


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

men snart kommer ju 4k tv apparater? Då finns det högre upplösning att försöka klara av....

Inaktiv
Skrivet av SToFo:

Xbox 360 kan ju inte hantera 1080p... Den "up scale:ar" ju bara från 720p... Är det någon konsol som är föråldrad så är det väl den. Vet inte hur det är med PS3:an men skulle inte bli förvånad om spelen faktiskt körs i true 1080p istället för någon 720p-nödlösning.

dom flesta spel spel på ps 3 körs i 720p , vad jag vet så körs inget på ps3 i 1080p,

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av SToFo:

Xbox 360 kan ju inte hantera 1080p... Den "up scale:ar" ju bara från 720p... Är det någon konsol som är föråldrad så är det väl den. Vet inte hur det är med PS3:an men skulle inte bli förvånad om spelen faktiskt körs i true 1080p istället för någon 720p-nödlösning.

dom flesta spel spel på ps 3 körs i 720p , vad jag vet så körs inget på ps3 i 1080p,

Vad jag vet så ligger dom inte ens på 720 utan något het random upplösning. Sen tycker jag att dom flesta spelen går segt eller hackar på PS3 ändå.

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av SToFo:

Xbox 360 kan ju inte hantera 1080p... Den "up scale:ar" ju bara från 720p... Är det någon konsol som är föråldrad så är det väl den. Vet inte hur det är med PS3:an men skulle inte bli förvånad om spelen faktiskt körs i true 1080p istället för någon 720p-nödlösning.

dom flesta spel spel på ps 3 körs i 720p , vad jag vet så körs inget på ps3 i 1080p,

Wipeout gör väl det? Fast det är det enda jag kan komma på så här på rak arm

Medlem
Skrivet av Borka:
Citat:

LariosoDog: Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

15-20 år? Är du helt go' eller?. Tar inte mer än något enstaka år innan vi ser skärmar, även för TV-monitorer, mer betydande mycket högre upplösning. Och på datorskärmar är det ett lågt standard.

På 15 år hinner det hända så mycket att det går inte att begripa. För 15 år sedan fanns knappt Internet eller LCD-skärmar. Ändå verkar du säker på att dagens slit-och-släng upplösning kommer vara industristandard uppemot 20 år?

You make me sad.

Jag har bara bott 17 år eller så i Göteborg, så jag är bara halvgo sådär

Mitt resonemang bygger på:

1. Konsoll bygger rätt mycket på att folk har en monitor ala TV-apparat redan
Och behovet av högre upplösning är rätt begränsat för bättre spelupplevelse.
När konsollerna i nästa generation ledigt fixar 60fps i 1080p så är det nog annat man lägger kraft på i renderingen.
2. TV-standard 1080p lär leva kvar sådär 15-20 år är min gissning.
Än så sänds ju inga program ens vad jag vet i 1080p.
Det är ruskigt mycket utrustning som skall bytas i studior och mixpultar och f-n vet allt.
Bandbredd i marknätet osv.
och hur trycket kommer att bli för 3D-tv vet jag inte, men den kommer ta ännu mer bandbredd i så fall, och upplösningen lever nog kvar.

EDIT: Kan bifoga lite från Teracom jag fick svar för någon månad sedan vad som sänds idag.

"Vi sänder all TV i PAL med standard-TV sänder i 576i, pixelförhållande
12:11 för 4:3-format och 16:11 för 16:9-format. Detta motsvarar 786×576
respektive 1024×576.

All HD-TV sänder i 720p, pixeförhållande 4:3 för 4:3-format och 1:1 för
16:9-format. Detta motsvarar 1280×720."

Det är fruktansvärda investeringar att byta hela tv-studior och uppgradera allt.

Så upp med hakan, det är inte upplösningen spelupplevelsen hänger på

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Borka:
Citat:

LariosoDog: Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

15-20 år? Är du helt go' eller?. Tar inte mer än något enstaka år innan vi ser skärmar, även för TV-monitorer, mer betydande mycket högre upplösning. Och på datorskärmar är det ett lågt standard.

På 15 år hinner det hända så mycket att det går inte att begripa. För 15 år sedan fanns knappt Internet eller LCD-skärmar. Ändå verkar du säker på att dagens slit-och-släng upplösning kommer vara industristandard uppemot 20 år?

You make me sad.

Jag har bara bott 17 år eller så i Göteborg, så jag är bara halvgo sådär

Mitt resonemang bygger på:

1. Konsoll bygger rätt mycket på att folk har en monitor ala TV-apparat redan
Och behovet av högre upplösning är rätt begränsat för bättre spelupplevelse.
När konsollerna i nästa generation ledigt fixar 60fps i 1080p så är det nog annat man lägger kraft på i renderingen.
2. TV-standard 1080p lär leva kvar sådär 15-20 år är min gissning.
Än så sänds ju inga program ens vad jag vet i 1080p.
Det är ruskigt mycket utrustning som skall bytas i studior och mixpultar och f-n vet allt.
Bandbredd i marknätet osv.
och hur trycket kommer att bli för 3D-tv vet jag inte, men den kommer ta ännu mer bandbredd i så fall, och upplösningen lever nog kvar.

Du får dock inte glömma att en av de stora konsoltillverkarna, Sony, också är stora tillverkare av TV-apparater och gärna inkluderar ny teknik i sin konsol för att kunna sälja fler skärmar (3D, blu-ray). Därför är det mycket troligt att Sony kommer att försöka erbjuda "ultra HD" eller något liknande så snabbt som möjligt, då det skulle göra att fler blir intresserade av att skaffa en ny skärm
3D verkar ju vara på väg ut av förståeliga skäl, men tills dess de fixat OLED helt lär det leva kvar iaf för tillfället. Om något ska man tacka alla som köpt en 3D TV för att de sponsrade utvecklingen för nästa riktiga steg av TV utveckling, OLED
Sen om vi får "ultra HD" till PS4, Ps4 slim eller Ps5 återstår nog att se, men Sony brukar vara förutseende på den fronten.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Du får dock inte glömma att en av de stora konsoltillverkarna, Sony, också är stora tillverkare av TV-apparater och gärna inkluderar ny teknik i sin konsol för att kunna sälja fler skärmar (3D, blu-ray). Därför är det mycket troligt att Sony kommer att försöka erbjuda "ultra HD" eller något liknande så snabbt som möjligt, då det skulle göra att fler blir intresserade av att skaffa en ny skärm
3D verkar ju vara på väg ut av förståeliga skäl, men tills dess de fixat OLED helt lär det leva kvar iaf för tillfället. Om något ska man tacka alla som köpt en 3D TV för att de sponsrade utvecklingen för nästa riktiga steg av TV utveckling, OLED
Sen om vi får "ultra HD" till PS4, Ps4 slim eller Ps5 återstår nog att se, men Sony brukar vara förutseende på den fronten.

Men det är inte bara burkar som skall till innan allmänheten börjar köpa dessa monsterupplösningar. Det är hela distributionskedjan, att det finns på BD eller broadcast, att program görs i denna upplösning osv.

Om nästa generation konsoller ledigt fixar 1080p är nog det riktigt bra.

Kolla min editerade post från förut vad som sänds idag i marknätet. Inget över 720p.

Och jag tror inte det blir den stora spelupplevelsen att öka på upplösningen på skärmen så mycket mer. Det finns mycket annat att lägga cpu/gpu-kraft på för detaljrikedom, med naturligt rörliga figurer och jag vet inte allt.

För min del skiter jag i HD och BD för film och sådant än så länge. Det är bra nog i vanligt wideformat. Och det är mycket dyrare i inköp. Ser nästan inget på tv egentligen, utan köper tv-serier osv på dvd.

Säkert kommer bolag försöka broadcasta ultraHD-tv eller vad det kan heta via nätet till folks hem, men om det kommer att bli något hushållen verkligen känner de behöver - tror inte jag.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Borka:
Citat:

LariosoDog: Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

15-20 år? Är du helt go' eller?. Tar inte mer än något enstaka år innan vi ser skärmar, även för TV-monitorer, mer betydande mycket högre upplösning. Och på datorskärmar är det ett lågt standard.

På 15 år hinner det hända så mycket att det går inte att begripa. För 15 år sedan fanns knappt Internet eller LCD-skärmar. Ändå verkar du säker på att dagens slit-och-släng upplösning kommer vara industristandard uppemot 20 år?

You make me sad.

Jag har bara bott 17 år eller så i Göteborg, så jag är bara halvgo sådär

Mitt resonemang bygger på:

1. Konsoll bygger rätt mycket på att folk har en monitor ala TV-apparat redan
Och behovet av högre upplösning är rätt begränsat för bättre spelupplevelse.
När konsollerna i nästa generation ledigt fixar 60fps i 1080p så är det nog annat man lägger kraft på i renderingen.
2. TV-standard 1080p lär leva kvar sådär 15-20 år är min gissning.
Än så sänds ju inga program ens vad jag vet i 1080p.
Det är ruskigt mycket utrustning som skall bytas i studior och mixpultar och f-n vet allt.
Bandbredd i marknätet osv.
och hur trycket kommer att bli för 3D-tv vet jag inte, men den kommer ta ännu mer bandbredd i så fall, och upplösningen lever nog kvar.

EDIT: Kan bifoga lite från Teracom jag fick svar för någon månad sedan vad som sänds idag.

"Vi sänder all TV i PAL med standard-TV sänder i 576i, pixelförhållande
12:11 för 4:3-format och 16:11 för 16:9-format. Detta motsvarar 786×576
respektive 1024×576.

All HD-TV sänder i 720p, pixeförhållande 4:3 för 4:3-format och 1:1 för
16:9-format. Detta motsvarar 1280×720."

Det är fruktansvärda investeringar att byta hela tv-studior och uppgradera allt.

Så upp med hakan, det är inte upplösningen spelupplevelsen hänger på

15-20 år för en teknikpryl? Jösses antar du har missat den liiiiiiilla utvecklingen som varit de senaste 15-20 åren och inget tyder på att den ska stanna av. Tvärt om den accelererar allt mer.

Men som flera andra sagt här, kan den rendera de nuvrande spelen i 1080p på "riktigt" och inte fuska så som xbox360 och ps3 gör så är den redan betydligt kraftfullare än de maskinerna. Men upplösningen är som sagt inte allt, större öppnare ytor, fler karaktärer på skärmen, mer fysik och framför allt mycket mer avancerad AI (man kan ju drömma eller hur?) som faktiskt gör fienden i spel intressant kräver också sin beskärda del av beräkningskapaciteten. Det är där utvecklingen behövs.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Det är inte alls orimligt att 1080p håller i sig som standard i 15 år. De som tror att det snabbt kommer ersättas har inte överhuvudtaget begipit ett enda dugg kring hur spelgrafik fungerar. Upplösning är en otroligt liten komponent i att skapa grafisk avancerad och estetiskt tilltalande grafik. Vi kan enkelt tänka oss fotorealistisk grafik i 480p. Av olika tekniska skäl blir det dock ofta billigare att rendera i t.ex. 1080p än att använda tonvis med antialiasing på 480p för att få liknande resultat.

Upplösning handlar istället om detaljnivå man kan se vid ett visst tittavstånd. Så länge alla satt med 32" tjock-tv (större ville man inte ha de var så klumpiga redan!) så var 576i en fullgod upplösning. På normalt tittavstånd kan man helt enkelt inte urskilja mer detaljer.

När sedan platt-tv möjliggjorde storlekar på 37-42" så blev 720p en vettig upplösning för att få ut maximalt på det avståndet man har till soffan.

I de allra flesta hem idag så kan man OMÖJLIGT se någon skillnad på 1080p eller högre på mindre än 60" tv. Detta har helt enkelt med avstånd soffa-vägg.

Alltså krävs något av följande för att det ska bli aktuellt med att byta ut 1080p:
1) Folk får mindre lägenheter (kommert inte hända...)
2) Folk skaffar större displayer (över 60")

Troligen så kommer folk inte vilja ha större displayer eftersom det är otympligt och tar upp för mycket plats på väggen. Jag har svårt att se att 100" slår igenom stort i de flesta hem. Det går lixom åt en hel vägg.

Alltså för att det ska vara överhuvudtaget relevant med högre upplösning krävs någon helt ny typ av displayteknik, där man kanske projicerar upp bilden mitt ute i tomma rummet som någon slags hologram (vad vet jag...) eller något helt annat än som finns idag. Så länge vi kör med varianten TV på väggen mitt-emot-soffan så är 1080p MER än nog.

Spelkonsoler kan däremot rendera det i högre upplösning än så och skala ned det till tv:n eftersom att RENDERA i en hög upplösning är bra för grafiken. Men presentationen i högre upplösning än 1080p är fullständigt onödigt vid normalt tittavstånd. Faktum är att i tester har även experter på normalt tittavstånd och 42" tv-apprater inte kunnat se skillnad på bluray som visas i 480p eller 1080p....

Medlem

Jisses ni som tror att vi kommer sitta med TV-apparater med 4k upplösning har inte fattat varför t.ex. On Off går i konkurs...

När alla har bytt till platt-tv så är det bara entusiasterna som byter upp sig vartannat år... Själv sitter jag på en 4 år gammal 32" LG, visst funderar jag på att byta upp mig till 47" men det finns annat att lägga pengar på. T.ex. bil, bostad. Därför stämmer det Wardancer och Larisodog säger.

Titta bara på Valve's Hårdvarundersökning, det är många som sitter kvar på äldre prylar, närmare 60% som har 3-4 år gamla datorer.

Medlem

@ Grimmy-
Så du menar alltså att man inte ser skillnad på säg 1920x1080 och 2560x1440 på en datorskärm? Att jag inte ser någon grafisk skillnad när jag höjer upplösningen såvida inte min skärm är större än 60"?
Det tivlar jag tarkt på, den där dyngan om att man inte ser skillnad är en gammal rest från tiden då de försökte lura på folk HD ready TV, på samma sätt som att man tydligen inte heller ska kunna se skillnad på 130Hz och 60Hz, men ändå märks det skillnad...

Skrivet av LariosoDog:

1. Konsoll bygger rätt mycket på att folk har en monitor ala TV-apparat redan
Och behovet av högre upplösning är rätt begränsat för bättre spelupplevelse.
När konsollerna i nästa generation ledigt fixar 60fps i 1080p så är det nog annat man lägger kraft på i renderingen.
2. TV-standard 1080p lär leva kvar sådär 15-20 år är min gissning.
Än så sänds ju inga program ens vad jag vet i 1080p.
Det är ruskigt mycket utrustning som skall bytas i studior och mixpultar och f-n vet allt.
Bandbredd i marknätet osv.
och hur trycket kommer att bli för 3D-tv vet jag inte, men den kommer ta ännu mer bandbredd i så fall, och upplösningen lever nog kvar.

EDIT: Kan bifoga lite från Teracom jag fick svar för någon månad sedan vad som sänds idag.

"Vi sänder all TV i PAL med standard-TV sänder i 576i, pixelförhållande
12:11 för 4:3-format och 16:11 för 16:9-format. Detta motsvarar 786×576
respektive 1024×576.

All HD-TV sänder i 720p, pixeförhållande 4:3 för 4:3-format och 1:1 för
16:9-format. Detta motsvarar 1280×720."

Det är fruktansvärda investeringar att byta hela tv-studior och uppgradera allt.

Så upp med hakan, det är inte upplösningen spelupplevelsen hänger på

1. Konsol bygger på att folk har något att spela på, detta kan vara en TV, en datorskärm eller en projektor. Mg veterligt har redan datorskärmar passerat 1080p i upplösning, och man bör minnas att detta skett under tiden denna generation varit "aktiv", att HD TV inte fanns hos folket när 360/Ps3 släpptes och därför struntade ex. MS i att ha HDMI på sina första modeller medan Sony hade det iaf.
2. Det änd väldigt lite i HD, men det köps och "hyrs" destu mer. När HD TV började sälja fanns inget HD utbud alls och folk köpte ändå, även idag är HD.utbudet patetiskt (i sverige iaf) men destu bättre i staterna ochg framförallt filmutbudet (blu-ray) är stort. Om inte annat behövs bara reklam för att få folk att uppgradera.
3. 3D TV är ganska kört, en gimmic som jag tvivlar på blir standard, hur som helst kräver den som sagt mer bandbredd och är avlägsen. Nästa logiska steg är istället super HD som redan finsn och testas i ex. Japan, och datorskärmarna är ju också på väg mot den upplösningen. Sony kommer nog att se till att deras nästa konsol är "framtidssäker" och kan skryta med att vara den enda konsol/blu-ray som klarar nästa steg

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Processorkraften som finns idag räcker gott och väl 5 år till.

Inte i Konsoler. Just nu ligger de långt efter dagens PC-komponenter.


signatur

Xd

Medlem
Skrivet av 6ybite:
Skrivet av PcKaffe:

Processorkraften som finns idag räcker gott och väl 5 år till.

Inte i Konsoler. Just nu ligger de långt efter dagens PC-komponenter.

Ojdå, så får det ju inte vara... hur ska vi kunna få några bra spel då?
På samma sätt vi fått de senaste åren, dagens grafik är tillräckligt bra.

Och "men fysikmotor, AI dåå!!!" argumenten fungerar inte för att så fort utvecklare får mer kraft så är det första de gör att pumpa upp upplösningen mer.

Så nej, i mina ögon kan hårdvaran gott och väl vara densamma i konsolerna i 5år till.

Eller okej jag erkänner, jag hade gärna haft bättre ljudutgångar på konsolerna.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

1. Konsol bygger på att folk har något att spela på, detta kan vara en TV, en datorskärm eller en projektor. Mg veterligt har redan datorskärmar passerat 1080p i upplösning, och man bör minnas att detta skett under tiden denna generation varit "aktiv", att HD TV inte fanns hos folket när 360/Ps3 släpptes och därför struntade ex. MS i att ha HDMI på sina första modeller medan Sony hade det iaf.
2. Det änd väldigt lite i HD, men det köps och "hyrs" destu mer. När HD TV började sälja fanns inget HD utbud alls och folk köpte ändå, även idag är HD.utbudet patetiskt (i sverige iaf) men destu bättre i staterna ochg framförallt filmutbudet (blu-ray) är stort. Om inte annat behövs bara reklam för att få folk att uppgradera.
3. 3D TV är ganska kört, en gimmic som jag tvivlar på blir standard, hur som helst kräver den som sagt mer bandbredd och är avlägsen. Nästa logiska steg är istället super HD som redan finsn och testas i ex. Japan, och datorskärmarna är ju också på väg mot den upplösningen. Sony kommer nog att se till att deras nästa konsol är "framtidssäker" och kan skryta med att vara den enda konsol/blu-ray som klarar nästa steg

1. Närmaste åren kommer det nog fortfarande finnas datorskärmar i den utsträckning vi har idag.

Men om vi väger in utvecklingen att smarta mobiler tar över, och surfplattor.

Behovet av datorer som idag försvinner för kanske 90% av hushållen och därmed med automatik en stor skärm. Det finns med i mitt lilla siande.

Så tv-apparaten kan vara den givna skärmen för en konsoll även framgent.
Så att hålla kvar upplösningen på 1920x1080p räcker bra.

Om vi skall göra en analogi med något helt annat.

Ett bord har 4 ben.

Varför fortsätter man inte att göra bord med 8 ben, 16 ben osv uppåt och uppåt hela tiden.

Jo, därför att 4 ben gör jobbet. Det tillför inget med fler ben.

Lie av det kan vi ta in i konsollernas utveckling, de har redan 4 ben när 1920x1080p är på plats, luftigt och lätt i 60fps. Vad gäller att ha ett fönster in i ett verkligenhet som skapas i ett spel så räcker det fullt.

Det är vad jag tror.

Annan förfining och bearbetning som görs i t.ex datorer för Avatarfilmen för att skapa allt bättre illussion är det jag tror kommer på konsollerna, heller än högre upplösning.

För att hjärnan full skall förflytta dig in i spelets verklighet så räcker 1920x1080p bra. Så det är bara slöseri med processorkraft att ösa på med fler pixels när inte hjärnan behöver det för att göra illusionen verklig.

Bara ett försök att utveckla vad jag menade i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av LariosoDog:

Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

Hoppas nya intressanta spelidéer kommer fram istället för detta teknikjagande. Hårdvaruindustrin kommer ju att försöka få oss att köpa nya grejer med 3D och allt möjligt men den riktiga efterfrågan undrar jag om den finns.

Men man vet aldrig - nya idéer är alltid nya dvs vi visste inte att vi ville ha rätt många produkter vi har idag redan.

Haha du är fan troll.

Tvsändningarna kanske kommer att vara 1080p i 10 år till men tv-apparaterna eller det som visar bilden kommer inom 5 år att vara 8000px x xxxx px, kallas ultra hd. Googla lite så hittar du mer information.

Medlem

Håller med Grimmy- och andra att 1080p är här för att stanna ett bra tag pga av anledningar som redan nämnts. Det kommer ta en ohygglig tid innan gigantiska upplösningar når den vanliga TV-marknaden och bara är något för skärmextremister.

Tror även att nästa förbättring inom film och TV-världen inte kommer vara högre upplösning, utan högre framerate. Och det är redan något som dagens TV-apparater klarar av, men ändå så är dagens filmer filmade i 24fps osv.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

15-20 år för en teknikpryl? Jösses antar du har missat den liiiiiiilla utvecklingen som varit de senaste 15-20 åren och inget tyder på att den ska stanna av. Tvärt om den accelererar allt mer.

Vid sidan av tv ja, men jag fokuserar ändå på tv som den naturliga bildskärmen för spelkonsoll.

Tv-har i princip varit likadan upplösning tills nyligen sedan det kom 1954 i sverige. Det har kommit färg och nu nyligen digitaltv och på det HD, som bara är HD-readystuk i broadcast än så länge. Inte mycket att hänga i granen.

Så inom 5 år har vi kanske hyggligt utbud i 1080p och därmed tror jag vårt marknät är förbrukat i bandbredd.

Så fortsättningen blir väl allt går på fiber efter det. Marknätet är nog skrotat inom 15 år skulle jag tro, om inte förr.

Och vid den tiden går vi nog mot högre upplösningar först - skulle jag tro.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Borka:
Citat:

LariosoDog: Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

15-20 år? Är du helt go' eller?. Tar inte mer än något enstaka år innan vi ser skärmar, även för TV-monitorer, mer betydande mycket högre upplösning. Och på datorskärmar är det ett lågt standard.

På 15 år hinner det hända så mycket att det går inte att begripa. För 15 år sedan fanns knappt Internet eller LCD-skärmar. Ändå verkar du säker på att dagens slit-och-släng upplösning kommer vara industristandard uppemot 20 år?

You make me sad.

Jag har bara bott 17 år eller så i Göteborg, så jag är bara halvgo sådär

Mitt resonemang bygger på:

1. Konsoll bygger rätt mycket på att folk har en monitor ala TV-apparat redan
Och behovet av högre upplösning är rätt begränsat för bättre spelupplevelse.
När konsollerna i nästa generation ledigt fixar 60fps i 1080p så är det nog annat man lägger kraft på i renderingen.
2. TV-standard 1080p lär leva kvar sådär 15-20 år är min gissning.
Än så sänds ju inga program ens vad jag vet i 1080p.
Det är ruskigt mycket utrustning som skall bytas i studior och mixpultar och f-n vet allt.
Bandbredd i marknätet osv.
och hur trycket kommer att bli för 3D-tv vet jag inte, men den kommer ta ännu mer bandbredd i så fall, och upplösningen lever nog kvar.

EDIT: Kan bifoga lite från Teracom jag fick svar för någon månad sedan vad som sänds idag.

"Vi sänder all TV i PAL med standard-TV sänder i 576i, pixelförhållande
12:11 för 4:3-format och 16:11 för 16:9-format. Detta motsvarar 786×576
respektive 1024×576.

All HD-TV sänder i 720p, pixeförhållande 4:3 för 4:3-format och 1:1 för
16:9-format. Detta motsvarar 1280×720."

Det är fruktansvärda investeringar att byta hela tv-studior och uppgradera allt.

Så upp med hakan, det är inte upplösningen spelupplevelsen hänger på

Det där är bara marksänd TV, satellit-tv och framförallt bredband har större möjligheter. I USA sänder somliga bolag över 1080p, satellit antenn och bredband... men det är som vissa här säger, kanske ser folk för lite skillnad ... åh andra sidan har folk köpt HD TV-apparater i typ dubbelt så lång tid som det funnits tv-utbud överhuvudtaget i någon hd-relaterad upplösning ...

intressant det som grumbledock säger om japanerna ... super hd ... must look up!


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

12
Skriv svar