EA: "Wii U kommer vid precis rätt tidpunkt"

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av LariosoDog:

Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

Hoppas nya intressanta spelidéer kommer fram istället för detta teknikjagande. Hårdvaruindustrin kommer ju att försöka få oss att köpa nya grejer med 3D och allt möjligt men den riktiga efterfrågan undrar jag om den finns.

Men man vet aldrig - nya idéer är alltid nya dvs vi visste inte att vi ville ha rätt många produkter vi har idag redan.

Haha du är fan troll.

Tvsändningarna kanske kommer att vara 1080p i 10 år till men tv-apparaterna eller det som visar bilden kommer inom 5 år att vara 8000px x xxxx px, kallas ultra hd. Googla lite så hittar du mer information.

Du tror på troll - då har du nog varit speltokig alldeles för länge. Ta ett break

Industrin kommer garanterat att försöka sälja på oss alltmer pixels, men källmaterial som är producerat i den upplösningen kommer inte att finnas annat än för typ livesända konserter världen över istället för att banden turnerar osv. Speciella events typ.

Vore ju tragiskt om vi förbrukade all bandbredd vi kommer att ha tillgång till på så onödiga saker som pixels i all skit vi kollar på. Men det kanske kommer ny teknik som gör att vi tapetserar hela väggar med en pixelfond som vi vill fylla med något, flytta in ett helt rum från en studio etc. Massa PictureInPicture-delar och väljer olika kameror själv. Om 15 år och två konsollgenerationer framåt är vi nog där.

Jag jobbar på en 24" 1920x1080p datorskärm hela dagarna nu redan och får nästan nackspärr av den att flytta ögat från ena kanten till andra. Så hugamej för en pixelvägg.

Inaktiv
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av LariosoDog:

Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

Hoppas nya intressanta spelidéer kommer fram istället för detta teknikjagande. Hårdvaruindustrin kommer ju att försöka få oss att köpa nya grejer med 3D och allt möjligt men den riktiga efterfrågan undrar jag om den finns.

Men man vet aldrig - nya idéer är alltid nya dvs vi visste inte att vi ville ha rätt många produkter vi har idag redan.

Haha du är fan troll.

Tvsändningarna kanske kommer att vara 1080p i 10 år till men tv-apparaterna eller det som visar bilden kommer inom 5 år att vara 8000px x xxxx px, kallas ultra hd. Googla lite så hittar du mer information.

Du tror på troll - då har du nog varit speltokig alldeles för länge. Ta ett break

Industrin kommer garanterat att försöka sälja på oss alltmer pixels, men källmaterial som är producerat i den upplösningen kommer inte att finnas annat än för typ livesända konserter världen över istället för att banden turnerar osv. Speciella events typ.

Vore ju tragiskt om vi förbrukade all bandbredd vi kommer att ha tillgång till på så onödiga saker som pixels i all skit vi kollar på. Men det kanske kommer ny teknik som gör att vi tapetserar hela väggar med en pixelfond som vi vill fylla med något, flytta in ett helt rum från en studio etc. Massa PictureInPicture-delar och väljer olika kameror själv. Om 15 år och två konsollgenerationer framåt är vi nog där.

Jag jobbar på en 24" 1920x1080p datorskärm hela dagarna nu redan och får nästan nackspärr av den att flytta ögat från ena kanten till andra. Så hugamej för en pixelvägg.

Som jag skrev så menade jag inte tv-sändningar utan upplösningen på själva tvn, tex så skulle filmer etc kunna komma i den upplösningen. Helt realistiskt.

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av LariosoDog:

Eftersom 1080p kommer att vara det högsta tv-apparaterna i hemmen klarar under de närmaste 15-20 åren sådär kommer nog konsoller hålla sig där. En naturlig spelplats hos många gissar jag.

Hoppas nya intressanta spelidéer kommer fram istället för detta teknikjagande. Hårdvaruindustrin kommer ju att försöka få oss att köpa nya grejer med 3D och allt möjligt men den riktiga efterfrågan undrar jag om den finns.

Men man vet aldrig - nya idéer är alltid nya dvs vi visste inte att vi ville ha rätt många produkter vi har idag redan.

Haha du är fan troll.

Tvsändningarna kanske kommer att vara 1080p i 10 år till men tv-apparaterna eller det som visar bilden kommer inom 5 år att vara 8000px x xxxx px, kallas ultra hd. Googla lite så hittar du mer information.

Du tror på troll - då har du nog varit speltokig alldeles för länge. Ta ett break

Industrin kommer garanterat att försöka sälja på oss alltmer pixels, men källmaterial som är producerat i den upplösningen kommer inte att finnas annat än för typ livesända konserter världen över istället för att banden turnerar osv. Speciella events typ.

Vore ju tragiskt om vi förbrukade all bandbredd vi kommer att ha tillgång till på så onödiga saker som pixels i all skit vi kollar på. Men det kanske kommer ny teknik som gör att vi tapetserar hela väggar med en pixelfond som vi vill fylla med något, flytta in ett helt rum från en studio etc. Massa PictureInPicture-delar och väljer olika kameror själv. Om 15 år och två konsollgenerationer framåt är vi nog där.

Jag jobbar på en 24" 1920x1080p datorskärm hela dagarna nu redan och får nästan nackspärr av den att flytta ögat från ena kanten till andra. Så hugamej för en pixelvägg.

Som jag skrev så menade jag inte tv-sändningar utan upplösningen på själva tvn, tex så skulle filmer etc kunna komma i den upplösningen. Helt realistiskt.

Nej, filmer skulle inte komma i den upplösningen eftersom det inte finns några maskiner att spela upp dem på. Blu-Ray har precis börjat att ta fart och där är det 1080p som gäller.
Eftersom många inte ser skillnad på 720p och 1080p (mycket för att de sitter för långt ifrån TV:n för att det ska göra någon skillnad).
Om jag ska utnyttja min 32" TV maximalt måste jag flytta TVn en meter fram från där den står nu, då blir det ohållbart nära, men först då ser jag varje individuell pixel.
Viewing Distance Calculator

Även om kanske PC-monitorer kommer att stiga i upplösning, 4K t.ex. så kommer TV att ligga kvar på max 1080p på grund av att det inte riktigt är värt att gå upp i upplösning.
Då tror jag hellre på att 48bps istället för 24bps blir en ny standard då både Avatar 2 och The Hobbit kommer att filmas i dessa hastigheter.

Medlem

Jag ser gärna att nya maskinerna har mycket mer RAM så att det finns mer utrymmer för utvecklarna att leka runt med idéer.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

1. Närmaste åren kommer det nog fortfarande finnas datorskärmar i den utsträckning vi har idag.

Men om vi väger in utvecklingen att smarta mobiler tar över, och surfplattor.

Behovet av datorer som idag försvinner för kanske 90% av hushållen och därmed med automatik en stor skärm. Det finns med i mitt lilla siande.

Så tv-apparaten kan vara den givna skärmen för en konsoll även framgent.
Så att hålla kvar upplösningen på 1920x1080p räcker bra.

Om vi skall göra en analogi med något helt annat.

Ett bord har 4 ben.

Varför fortsätter man inte att göra bord med 8 ben, 16 ben osv uppåt och uppåt hela tiden.

Jo, därför att 4 ben gör jobbet. Det tillför inget med fler ben.

Lie av det kan vi ta in i konsollernas utveckling, de har redan 4 ben när 1920x1080p är på plats, luftigt och lätt i 60fps. Vad gäller att ha ett fönster in i ett verkligenhet som skapas i ett spel så räcker det fullt.

Det är vad jag tror.

Annan förfining och bearbetning som görs i t.ex datorer för Avatarfilmen för att skapa allt bättre illussion är det jag tror kommer på konsollerna, heller än högre upplösning.

För att hjärnan full skall förflytta dig in i spelets verklighet så räcker 1920x1080p bra. Så det är bara slöseri med processorkraft att ösa på med fler pixels när inte hjärnan behöver det för att göra illusionen verklig.

Bara ett försök att utveckla vad jag menade i alla fall.

1. De flesta datorskärmar som säljs idag är väl kring 1650-1920 i upplösning, men de med högre upplösning är på intåg och blir såklart ett måste för alla gamers, de som faktiskt satsar på ny hårdvara. Även om vi struntar helt i gaming och satsar på säg 3D istället, så beroende på teknik så kan det krävas att du visar upp bilden 2ggr, i 1920x1080p för att få en 3D upplevelse i full HD, och redan där behölver du en skärm med dubbla upplösningen, redan idag.

Mobiler, surfplattor och liknande är bra på att ta över casual gaming som vi idag sitter och gör med flashspel på antingen "kulspel.se" eller facebook, kan även se att Live arcade/steam spel hittar dit, men "storspel", AAA titlar kräver mer, fps på en smartphone är i dagsläget inte särskilt kul, till och med värre än på konsol
1920x1080 duger ju inte ens idag för spelupplevelsen, då skärmar med högre upplösning pumpas ut och blir den nya standarden då du köper en datorskärm, tillsammans med 120Hz. Bill Gates sade 1981 att "640 kB borde räcka för vem som helst"; " LariosoDog sade 2011 att "1920x1080p borde räcka för vem som helst".

Om vi ska göra en analogi med något helt annat. Ett bord med 4 ben duger utmärkt att sitta vid och äta, släng in en skärm istället för träyta och helt plötsligt har du underhållning och mail etc. direkt vid vardagsrumsbordet. En mobil duger till att ringa med och skicka sms, vad mer kan man behöva? En nokia 3310 är alltså den enda mobil som kommer att säljas någonsin?
Men nej, dual core, 3D utan glasögon, webbläsare, spel, GPS, grafikkort, HD upplösning, megapixelkamera och mycket mer är det som säljer idag och morgondagen erbjuder ännu mer
En bil då, den ska ha säkerhetsbälte och kunan köra, men visst är AC en bra sak? Airbag? Flexifuel? ABS? kanske motorbyte till elbil?
En TjockTV duger gott, den visar film och liknande i bra kvalité, trots det säljer plattTV långt bättre?
Finns till och med tjock-TV som klarar av HD upplösning (dock ingen HDMI) men ändå föredrar folk det nya.

Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, i kommunistland hade det säkert passat utmärkt med tjockTV och VHS, men i den verklighet vi nu lever så handlar allt om försäljning, inte behov. Det handlar om att skapa ett falsk behov hos individen, och erbjuda nya funktioner för att kunna kränga nya prylar och tjäna mer pengar.
Allvarligt, behöver vi ha 3D på vår mobil? Nej, det tillför ytterst lite men ändå ökar det försäljningskraften rejält, samma med högupplöst mobilskärm, kamera, eller liknande. Det samma gäller nya generationen skärmar, en TV med 3D, en TV med internet, media streamer, piratebay, youtube, webbläsare, appar etc. utvecklingen går ständigt framåt och idag har vi mer pengar att spendera, och vi prioriterar prylar mer. Till och med i U-länder, bor folk gärna i hydda med stampat jordgolv så länge de har en iPod, en smartphone eller en TV, för det ger status. Vi hade kul redan på 8-bitars tiden, men ändå byter vi hårdvara för att kunna spela fotorealistiska spel?
ÄR det roligare? Tillför det något? Eller följer vi bara marknaden och uppgraderar av gammal vana, inte av behov?

Medlem

Varför *når dom ett tak" bara för att systemen börjar stanna vid 1080p?
finns en hel del mer grafikmässiga grejer än höga upplösningar.

tycker att ps3/x360 spelen ser långt ifrån optimala ut även om typ 98% av spelen körs i 720p

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

full HD, och redan där behölver du en skärm med dubbla upplösningen, redan idag.

Jag pratar inte om vad enskilda entusiaster som alltid vill ha det senaste behöver.
Vad finns i film ens i 3D, eller någon riktig standard för att våga satsa på det?
Inte är det många titlar.

Jag pratar om vad som kan vara underlag för vad konsolltillverkarna behöver satsa på för att täcka behovet hos stora massan av spelarna. Det underlaget som kan sälja konsoller.

Om vi har en rejäl presentationsskärm för tv-film-spel i varje hushåll, som ger en alldeles extra upplevelse så är det nog något som motsvarar tv:n idag. Sannolikt är det något slags mediacenter.

Vi får väl se vad samarbete MS-Sony ger.

Skrivet av Grumbledock:

Mobiler, surfplattor och liknande är bra på att ta över casual gaming som vi idag sitter och gör med flashspel på antingen "kulspel.se" eller facebook, kan även se att Live arcade/steam spel hittar dit, men "storspel", AAA titlar kräver mer, fps på en smartphone är i dagsläget inte särskilt kul, till och med värre än på konsol
1920x1080 duger ju inte ens idag för spelupplevelsen, då skärmar med högre upplösning pumpas ut och blir den nya standarden då du köper en datorskärm, tillsammans med 120Hz. Bill Gates sade 1981 att "640 kB borde räcka för vem som helst"; " LariosoDog sade 2011 att "1920x1080p borde räcka för vem som helst".

Vad jag menar är att datorn ersätts av smarta mobiler, inte spelkonsollen. Surfande, sociala medier, mailande, betala räkningar osv duger bra via mobilen. Tror inte datorn är lika vanlig i varje hushåll som idag, inom redan 10 år kanske i det närmaste borta.

Smickrad över jämförelse med BG, oavsett undertext

Skrivet av Grumbledock:

Om vi ska göra en analogi med något helt annat. Ett bord med 4 ben duger utmärkt att sitta vid och äta, släng in en skärm istället för träyta och helt plötsligt har du underhållning och mail etc. direkt vid vardagsrumsbordet. En mobil duger till att ringa med och skicka sms, vad mer kan man behöva? En nokia 3310 är alltså den enda mobil som kommer att säljas någonsin?
Men nej, dual core, 3D utan glasögon, webbläsare, spel, GPS, grafikkort, HD upplösning, megapixelkamera och mycket mer är det som säljer idag och morgondagen erbjuder ännu mer
En bil då, den ska ha säkerhetsbälte och kunan köra, men visst är AC en bra sak? Airbag? Flexifuel? ABS? kanske motorbyte till elbil?
En TjockTV duger gott, den visar film och liknande i bra kvalité, trots det säljer plattTV långt bättre?
Finns till och med tjock-TV som klarar av HD upplösning (dock ingen HDMI) men ändå föredrar folk det nya.

Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, i kommunistland hade det säkert passat utmärkt med tjockTV och VHS, men i den verklighet vi nu lever så handlar allt om försäljning, inte behov. Det handlar om att skapa ett falsk behov hos individen, och erbjuda nya funktioner för att kunna kränga nya prylar och tjäna mer pengar.
Allvarligt, behöver vi ha 3D på vår mobil? Nej, det tillför ytterst lite men ändå ökar det försäljningskraften rejält, samma med högupplöst mobilskärm, kamera, eller liknande. Det samma gäller nya generationen skärmar, en TV med 3D, en TV med internet, media streamer, piratebay, youtube, webbläsare, appar etc. utvecklingen går ständigt framåt och idag har vi mer pengar att spendera, och vi prioriterar prylar mer. Till och med i U-länder, bor folk gärna i hydda med stampat jordgolv så länge de har en iPod, en smartphone eller en TV, för det ger status. Vi hade kul redan på 8-bitars tiden, men ändå byter vi hårdvara för att kunna spela fotorealistiska spel?
ÄR det roligare? Tillför det något? Eller följer vi bara marknaden och uppgraderar av gammal vana, inte av behov?

Jodå, vi suckers för tekniska prylar lite till mans.

Och kraften av industrins ansträngningar som måste skapa nya behov är ju stor. Det är ju överlevnad vi pratar om.

Men hur mycket nischade prylar det blir eller om det blir totala genomgripande landvinningar för varje hushåll är ju svårt att säga.

- jaha, då har vi kommit på en bra teknik för att återge 3D utan glasögon, då måste vi göra produkter av detta.

Upplevelseindustrin är på stark frammarsch, men om det blir anläggningar vi går till, typ biograf-salong eller något för varje hem är frågan.

Det tog ju sådär 10 år för widescreen att slå igenom på allvar, och kanske 5 år till för HD 1080p. 3D kommer förmodligen kanske om 10 år med lite mer titlar att välja på etc, och fullt genomslag kanske 15 år

Och sedan är det nog dags för ännu högre upplösningar på bred front. Visst har skärmar massa mer möjligheter tidigare, men källmaterial är det nog skralt med.

Hoppas spelutvecklarna satsar på ännu bättre renderingstekniker för ännu bättre speluppelvelse med detaljer det mest avancerade som filmindustrin har tillgång till, snarare än att tynga ned cpu/gpu med fler pixels som måste beräknas.

Men vi kan ju massa kul diskussioner om detta under tiden

Inaktiv
Skrivet av Borka:

Tar inte mer än något enstaka år innan vi ser skärmar, även för TV-monitorer, mer betydande mycket högre upplösning. Och på datorskärmar är det ett lågt standard.

På 15 år hinner det hända så mycket att det går inte att begripa. För 15 år sedan fanns knappt Internet eller LCD-skärmar. Ändå verkar du säker på att dagens slit-och-släng upplösning kommer vara industristandard uppemot 20 år?

You make me sad.

Håller med, även om inte marknaden vill ha högre upplösning eller även om filmbranchen inte utvecklas (kravet på HD upplösning kom därifrån..) så kommer TV tillverkarna att göra allt för att få sälja den "nya, bättre" apparaten.

Att jämföra datorskärmar med TV apparater är väl iofs som att jämföra äpplen och päron dock.

Skrivet av StraxDax:

dom flesta spel spel på ps 3 körs i 720p , vad jag vet så körs inget på ps3 i 1080p,

Ratchet and Clank, Warhawk mfl.

Medlem

Rätt tidpunkt hade väl varit för 5-6år sedan?

Aja, hur som helst så blir det nog ett köp när den väl släpps.

Medlem

Grubmledock: Jo man ser skillnad om man sitter tillräckligt nära/har en tillräckligt stor skärm. Men precis som man av inredningsmässiga skäl inte kan ha hur stor tv/sitta hur nära som helst kan man av ergonomiska skäl (vrida på nacken) heller inte ha hur stor skärm som helst/sitta hur nära som helst. Dock maxar upplösningen på en högre nivå än 1080p men inte extremt mycket högre.

Det kommer säkerligten vara aktuellt med högre upplösningar på skärmar men då i t.ex. bredare format (det är ju toppen att ha 3 styck skärmar brevid varandra att jobba på). Det kan alltså vara relevant att rendera i 3x 1080p. Men den primära displayen behöver inte ha så mycket högre upplösning eftersom vi inte kan se så pass små pixlar.

Detta är inte alls samma som ingen skillnad på 60hz eller 120hz.. Där handlar det dessutom om att man får vissa fördelar med lcd tekniken att höja till 120hz snarare än om att 120hz är bättre i sig självt (vilket det dock är). Man får skilja på att högre upplösning KAN ge bättre grafik och att det KRÄVS högre upplösning för att att få bättre grafik. I dagsläget är det vanligaste att man har någon form av geometri som görs om till pixlar och då innebär ALLTID en högre upplösning väsentligt bättre grafik. Det är därför vi vill ha FSAA. Men detta har inget med displayen att göra. 1080p med 16 FSAA kan bli lika bra som 4k upplösning i den aspekten... Vilket som är mest ekonomiskt datorkraftsmässigt beror ju på en massa saker. Av samma anledninge kan 720p med tillräcklig FSAA se bättre ut än 1080p utan AA.

Medlem

Jag blir ganska provocerad av vad han säger. Visst, han är VD och det är hans jobb att säga att deras produkter är bra och ligger rätt till. Men det finns mycket kvar att göra på grafik eftersom grafik inte bara handlar om hur det ser ut utan även om hur det flyter. Hur många som gubbar som kan röra sig samtidigt med bibehållen fps och upplösning o s v. Där har 360 och PS3 blivit begränsande. Att då släppa en plattform som inte ens når upp till PS3 och 360 och inte tro att man är efter är ett skämt. Men Nintendo säljer stilistiska gimmicks. Det finns mycket folk som köper sånt och därför kommer Wii U säkerligen sälja. Det duger dock inte till riktiga gamers. En polare som har Wii var nyligen hemma hos mig en kväll och lirade Killzone 3. Dagen efter beställde han ett PS3. De flesta som har Nintendo vet inte bättre.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vi hade kul redan på 8-bitars tiden, men ändå byter vi hårdvara för att kunna spela fotorealistiska spel?
ÄR det roligare? Tillför det något? Eller följer vi bara marknaden och uppgraderar av gammal vana, inte av behov?

Det kan ibland vara svårt att urskilja vad som är huvudlöst uppgraderande och vad som ger verkligt mervärde. Du generaliserar för mycket.

Ja, jag har roligare med PS3 spel än 8-bitars. Det var kul med 8-bitars på den tiden för då fanns inget bättre. PS3an är bättre. Betänk att den förbättrade grafiken på PS3/360 bara är en av många förbättringar som gör att dagens konsoller levererar en betydligt roligare upplevelse idag än vad 8-bitars någonsin kunde.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Ja, jag har roligare med PS3 spel än 8-bitars. Det var kul med 8-bitars på den tiden för då fanns inget bättre. PS3an är bättre. Betänk att den förbättrade grafiken på PS3/360 bara är en av många förbättringar som gör att dagens konsoller levererar en betydligt roligare upplevelse idag än vad 8-bitars någonsin kunde.

I slutändan är det ju ändå spelupplevelsen som gör avgörandet.

Det är väldigt mycket referenser här på FZ till de första utgåvorna av en spelserie, och ibland helt andra spel men långt tillbaks då det kvar väldigt knapphändig grafik, och man öser beröm över spelet som det var då.

Vad tyder detta på?

Så min gamla käpphäst känns riktig - det nästa generation konsoller behöver är inte så mycket mer upplösning som nya väl genomarbetade spelidéer.

Sedan finns förståss tekniskt intresserade gänget som skriker efter ny konsoll generation om de uppdaterar firmware i senaste ATI eller NVidia-korten. Det verkar som gameplay spelar mindre roll bara det senaste stöds och det ser aningen vackrare ut.

Sedan kan det vara som jag upplevde igår kväll - testade trial på Limbo. Det tyckte jag inte hörde hemma på konsoll överhuvudtaget för det utnyttjade inte något av det stor konsoll har. Det kunde gott ges ut på gameboy-liknande, PSP eller smarta mobiler. Helt rätlinjigt, du kunde gå vänster eller höger, hoppa och greppa om saker. Som Linus på linjen ungefär. Urtrist i mitt tycke med lite vana vad spel erbjuder i att röra sig i 3d och urforska saker.

Så kan det va...

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Sedan kan det vara som jag upplevde igår kväll - testade trial på Limbo. Det tyckte jag inte hörde hemma på konsoll överhuvudtaget för det utnyttjade inte något av det stor konsoll har. Det kunde gott ges ut på gameboy-liknande, PSP eller smarta mobiler. Helt rätlinjigt, du kunde gå vänster eller höger, hoppa och greppa om saker. Som Linus på linjen ungefär. Urtrist i mitt tycke med lite vana vad spel erbjuder i att röra sig i 3d och urforska saker.

Respekt. Den åsikten sticker ut skulle jag vilja säga. Jag tror jag skulle gilla Limbo mycket men du har en ypperlig poäng i det du skriver.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

12
Skriv svar