Android-spel: Game Dev Story

Medlem
Android-spel: Game Dev Story

Hej, Internet!

Det här är lite otippat, men jag har blivit förvånansvärt biten av det trevliga lilla Android-spelet Game Dev Story.

Spelet går ut på att driva sitt eget spelutvecklarföretag. Man anställer och/eller hyr in programmerare och artister av olika slag för att skapa spel med olika genrer och temakombinationer. Vartefter utvecklingen fortgår får produkten poäng i olika kategorier; rolighetsfaktor, kreativitet, grafik och ljud. I värsta fall samlar man på sig ett gäng buggar under resans gång också, men de kan man välja om man vill lägga tid på att arbeta bort eller inte.

Mitt senaste spel, Djurkul 3 (ja, jag vet, corny som tusan men titlarna kan bara vara 14 tecken långa) var ett Animal Puzzle-spel och släpptes till Ientendo IES. Det sålde i >320 000 exemplar och placerade sig sexa på försäljningslistan. Förmodligen inte så imponerande för de som har spelat Game Dev Story mycket och länge, men eftersom jag bara har spenderat en dryg timme på det (och det dubbla på Lite-versionen igår kväll) är jag ganska nöjd.

Den pixlade grafiken är riktigt nostalgimysig och karaktärerna och pratbubblorna skänker det hela en härlig retrostämning. Musiken blir fort tjatig (vilket min blivande fru kan intyga) men som väl är går den att stänga av. Spelandet kryddas dessutom av tidningsartiklar, beundrarbrev och liknande som dyker upp och berättar om saker som händer i världen. Emellanåt släpper företag dessutom nya konsoler och då blir man kallad till presskonferens. Med jämna mellanrum hålls det stora spelmässor som man kan välja att delta i på olika sätt. De här sakerna, precis som själva spelmekaniken i sig, är i sig inget man interagerar med speciellt mycket. Det är dock inget problem, som jag ser det, utan alla dessa val man gör hela tiden räcker gott åt att hålla åtminstone mig road och får mig att känna ett allmänt gemyt.

Hur länge det håller eller och om det finns utrymme att spela om det låter jag vara osagt just nu, det återstår att se, men med tanke på det låga priset på 16,49 kr spelar det faktiskt inte så stor roll. Lite-versionen är gratis, så om ni är osäkra går det att prova på lite först.

#blogg

Medlem
Android-spel: Game Dev Story

Efter två spelomgångar på terrassen har jag sprängt enmiljonsgränsen! Senaste titeln sålde i ~1,2 miljoner exemplar.

Medlem

Detta har jag lagt omänskligt många timmar på Riktigt bra spel! Har även hört att det är på gång med en uppföljare.

Köpte även Grand Prix Story från samma utvecklare, inte fastnat i det på samma sätt. Men det verkar även det vara ett bra spel.

1
Skriv svar