Min kropp i siffror

Flakmonkey
Min kropp i siffror

Efter undersökning på Lifegene fick jag de första siffrorna på hur min kropp mår. Har ännu inte fått de värden som man får av blodprov etc utan det här är det som var mätbart på plats, men det var intressant bara det. Överlag så är jag ju mycket nöjd med siffrorna som var inom ramen för där man ska ligga för en man i min ålder, längd, etc. Fick även bekräftat att blodtrycket är högt men inte såpass högt att jag behöver kolla upp det utan jag ska hålla det under uppsikt. Helt väntat med tanke på att det är något som finns i familjen och skönt att höra att det inte vara värre än vad det nu var. Speciellt nöjd är jag med spriometri-testet som visst var riktigt riktigt bra, alltid skönt att ha friska lungor

Kroppsvärden
Längd (cm) 189
Midjemått (cm) 84 (ska vara mindre än 102)
Höftmått (cm) 101 (ska vara mindre än 102)

Vikt (kg) 84.8 (kläder på)
Kroppsfett (%) 13.0 (ska vara mellan 8 och 25%)
TBW (kg) 54.0 (ska vara mellan 50 och 70%)

Fettmängd - bål (kg) 6.6
Muskelmassa - bål (kg) 38.6
Fettmängd - höger ben (kg) 1.4
Muskelmassa - höger ben (kg) 12.3
Fettmängd - vänster ben (kg) 1.4
Muskelmassa - vänster ben (kg) 11.8
Fettmängd - höger arm (kg) 0.8
Muskelmassa - höger arm (kg) 3.8
Fettmängd - vänster arm (kg) 0.8
Muskelmassa - vänster arm (kg) 3.9
Blodtryck (mmHg) 139/80 (ska vara lägre än 140/90)
Puls (slag/minut) 68 (ska vara mellan 60 och 80)

Spirometri-test (lungfunktion)
FVC 6,42 (målvärde 5,74)
FEV1 5,54 (målvärde 4,74)
PEF 13,82 (målvärde 10,42)

Så vad ska man säga nu såhär efteråt. Jo att det var ett riktigt bra test att göra och jag rekommenderar alla att göra ett. Det är ju inte alltid man får höra det man vill höra och att man därför är rädd för att gå dit, men det är ju å andra sidan då som man kanske borde ta sig dit.

#blogg

Min kropp i siffror

Varför har vänsterarm högre muskelmassa?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Låt mig gissa att du utför vissa manliga aktiviteter med vänster arm?

åh...fruktansvärt avis!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Flakmonkey

Jag är faktiskt högerhänt så det beror inte på mina sexuella behov Men jag blev lite förvånad själv måste jag erkänna, men det känns ända som om det är så när jag lyfter lite vikter på gymet...

Medlem

Hur mäter du midjemåttet?
När jag mäter midjemåttet så använder jag naveln som riktmärke för måttbandet.
Jag mäter ståended. En del säger att man ska mäta liggandes, då magen blir mer avslappnad än när man mäter ståendes. Då kan man lätt spänna magen. Själv försöker jag vara så avslappnad som möjlig vilket fall.

Flakmonkey
Skrivet av chrillemeter:

Hur mäter du midjemåttet?
När jag mäter midjemåttet så använder jag naveln som riktmärke för måttbandet.
Jag mäter ståended. En del säger att man ska mäta liggandes, då magen blir mer avslappnad än när man mäter ståendes. Då kan man lätt spänna magen. Själv försöker jag vara så avslappnad som möjlig vilket fall.

Nu var det ju inte jag som mätte det eftersom det var en undersökning, vilket nog är det bästa skulle jag tro så att man inte fuskar ^^ men sköterskan som gjorde det sa att jag skulle stå upp, slappna av och det var då över naveln

Navelskåderi Skämt åsido, det är bara bra att veta så mycket man kan om kroppen...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar