The Witcher 2 - Fri eller låst story?

Medlem
The Witcher 2 - Fri eller låst story?

Tjohej!

Har läst några olika recensioner nu men hittar inget svar till den informationen jag söker så jag tänkte det kanske är bättre att fråga de som spelat det

Många av dagens RPG spel är så extremt linjära, dvs att man som spelare är "låst" och tvingad att gå längs EN väg till slutmålet. Tex. Dragon age 2, där man enbart kan åka till ställen som dyker upp efter vissa triggers eller som i Witcher 1 där du var tvungen att klara område A för att få tillgång till område B utan att kunna röra dig någon annan stans emellan. Dock den största besvikelsen hittils var Mass effect 2, där man hade 0 val i vart man kunde gå eller inte, visst du hade kanske 50 planeter att åka till, men det fanns ju inget där om du inte gjort uppdrag A för att aktivera planeten först. Sen väl nere på planeten var det mer som att springa ett gatulopp utan att kunna välja själv hur man ska nå målet, en förplanerad rakt väg med lite monster att döda innan målet bara. Till skillnad från säg Oblivion där spelaren blir efter ett kortare intro presenterad sin quest sen fri att börja i vilken ände som helst och har tillgång till HELA världen samtidigt redan från start.

Tror detta är en förbannelse med att alla spel ska vara modbara till konsolerna som kanske inte klarar av att bygga upp stora världar som en PC eller vad vet jag. Sitter just nu med Fable 3 och har kört det i ungefär 4 timmar och tycker det börjar bli väldigt tråkigt då jag är fast i ett område och måste lösa X antal quests för att kunna öppna nästa utan att det egentligen sker någon interaktion mellan dem.

Så frågan är ganska simpel, hur är det i Witcher 2?

Medlem

Det är "tyvärr" som i wither 1, du gör lite saker i en stad, sen gör du lite i en annan osv.

Dock ser jag inte detta som något negativt i detta spel då det bygger upp storyn nå grymt
Körde igenom 2an och nu är jag halvvägs igenom 1an, sen 2an igen med andra val än första gången.

Men värt att nämna är att det finns 16(!) olika slut i spelet beroende på hur man väljer att agera.

Medlem

Ja och nej skulle jag säga. Varje kapitel har ett bestämt område och du är helt fri att röra dig runt i området och göra saker i stort sett i vilken ordning du vill. Det är dessutom ganska ordentliga områden...

Dock har jag stött på en sak, nämligen att i vilken ordningen du gör quests kan spela roll på ett negativt sätt. För att uttrycka det utan spoliers så saknades dialogalternativ, för en quest, hos en karaktär eftersom jag redan avslutat en annan quest där karaktären var inblandad. Irriterande.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Inaktiv

jag fick ngn konstig ångest av kayran-bossen i chapter ett , och stängde av spelet ..men ska försöka nu igen.

Medlem

Blev precis klar med spelet Ska bli väldigt intressant att köra igenom det igen måste jag säga...


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Testpilot

Som redan sagts så är spelet båda delarna kan man säga , det är fritt att strosa omkring i den akt man befinner sig i men vissa samtal kan bli gimpade och i många fall så berooende på hur du gör så dyker inte vissa quests eller grejer/monster upp.
Jag anser detta vara bra då man kan få ett helt annat spel då man väljer andra val vid nästa genomspelning.

Vissa areor är dessutom stängda tills man kommer och gör vissa quests , andra quests kan vara rätt förvirrande då man träffar på questet utan att få bakgrund till detta , men det går att gå tillbaka o prata med personer och på så vis uppdatera sig själv , likaså har man koll på arean då man sen skall dit och göra questet.

Finns kanske mer saker då jag ej klarat spelet utan är i akt 2 just nu.

Medlem

Tycker det är synd att man inte kan besöka ett kapitel man har klarat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Sernert:

Ja och nej skulle jag säga. Varje kapitel har ett bestämt område och du är helt fri att röra dig runt i området och göra saker i stort sett i vilken ordning du vill. Det är dessutom ganska ordentliga områden...

Dock har jag stött på en sak, nämligen att i vilken ordningen du gör quests kan spela roll på ett negativt sätt. För att uttrycka det utan spoliers så saknades dialogalternativ, för en quest, hos en karaktär eftersom jag redan avslutat en annan quest där karaktären var inblandad. Irriterande.

!!!!!!! Möjligen en mindre spolier varning!!!!!

Nja om man tänker på det är områdena ganska små
första kapitlet äru en mindre by och sedan ett mindre skogsområde som man springer omkring i ett par timmar tills man kmr till akt 2
där är det ju ett litet fort (alltså inte att det går fort utan en byggnad, vet inte hur det stavas)
och området utanför är ganska begränsat, även här springer man i princip bara från punkt A till B med monster emellan, med skillnaden att du inte går till C efter utan tillbax till A sen till C sen till B sen A osv.
Vet inte med kapitel 3 då jag av ngn anledning inte spelat sen typ precis efter det kom ut.


signatur

Rwa?

Avstängd

Antar att de e ganska svårt att göra ett spel med en så invecklad story som i witcher 2 helt "fritt" utan låsta vägar... men de e lite synd man inte kan gå tillbaks å göra klart missade quests mm.
Klarade spelet nyss å blev ganska chockad att de var slut. Hade förväntat mig typ 2-3 kapitel till.
Men spelet e grymt välgjort och otroligt snyggt.

Medlem

Hur många quicktime events är det i spelet? Går dessa att undvika utan att man blir straffad för det?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Hur många quicktime events är det i spelet? Går dessa att undvika utan att man blir straffad för det?

Dom quicktime events som finns är väldigt korta, oftast kommer dom i något slagsmål om man kör unarmed.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

1
Skriv svar