Attentaten i Norge - WoW omsatt i praktisk handling

Medlem
Attentaten i Norge - WoW omsatt i praktisk handling

I dagens Sydsvenskan (2011-08-24) kan man läsa en text av Erik Magnusson, som jag även fann publicerad på nätet:

http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1516450/Hatisk-ensam...

Det som har inträffat i Norge är givetvis en tragedi av episkt mått och visst känns det beklämmande att bli upprörd av textförfattare som dragit felaktiga och klumpigt formulerade slutsatser. Nedan följer citaten.

"Han roade sig med dataspel och var engagerad i online-spelet World of Warcraft, ett spel som han på Utöya kom att omsätta i praktisk handling."

Vad menar Erik? Jag är övertygad om att han inte själv kan förklara det.

Pinsamt Erik. Pinsamt Sydsvenskan.

Medlem

Omg då har vi snart 11 miljoner psykopatiska massmördare över oss då om allt är Wows fel! Suck...

Medlem

Är inte förvånad att moraltanterna kommer utnyttja detta och svartmåla alla former av virtuella spel då gärningsmannen i sina memoarer skriver om hur han spelar world of warcraft och Call of duty, det värsta är hur han skriver hur call of duty är rena krigssimulatorn och att han kan simulera sitt planerade attentat i spelet. visar ju bara vilken tokstolle gärningsmannen är


signatur

Suup homie

Medlem

Spelhatande människor är en fara för samhället, inte de som spelar.

Medlem

Han kanske trodde han var ute och raidade?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

"Anders Behring Breivik tycks under senare år ha fört ett sorglöst ungkarlsliv, till stor del framför datorskärmen. Han roade sig med dataspel och var engagerad i online-spelet World of Warcraft, ett spel som han på Utöya kom att omsätta i praktisk handling."

Jösses, vilket stolpskott. Drar man en parallell mellan World of Warcraft och massmord i ett stycke (för att sedan aldrig mer nämna det i texten) ska man antingen ha belägg för vad man säger eller hålla käft. Snacka om dåligt påläst och smaklöst. Man borde maila ansvarig redaktör på tidningen och fråga vad de egentligen menar med det hela, vore väldigt spännande att höra deras förklaring...

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

" Man borde maila ansvarig redaktör på tidningen och fråga vad de egentligen menar med det hela, vore väldigt spännande att höra deras förklaring...

Skulle med glädje sett detta följas upp.Har såklart mailat Sydsvenskans nöjesredaktion och bett dem om att aktivera allas vår Orvar som skriver krönikor i ovan nämnda blaska

Medlem

Sydsvenskan är knappast berömda för att dra geniala slutsatser...

Medlem

Han spelade WoW och COD enligt hans facebook profil och de tror att WoW är den våldsamma? haha


signatur
Inaktiv

Ännu en idiot som måste hävda sig och skylla på DATORSPEL.


signatur

You must construct additional pylons.

Skrivet av Zwonkest:
Skrivet av Sebastian Lind:

" Man borde maila ansvarig redaktör på tidningen och fråga vad de egentligen menar med det hela, vore väldigt spännande att höra deras förklaring...

Skulle med glädje sett detta följas upp.Har såklart mailat Sydsvenskans nöjesredaktion och bett dem om att aktivera allas vår Orvar som skriver krönikor i ovan nämnda blaska

Åh, du menar killen som inte klarade av att spela L.A. Noire för att kameran var "fel" när man körde bil. Well, lycka till!

Medlem

Ingen är perfekt - eller tycker lika.

Däremot så har jag läst Orvar Säfströms krönikor med nöje då han delar med sig av sunda åsikter och intressanta iaktagelser, något man inte precis kan anklaga Erik Magnusson för.

Som förälder så kan man se lite tydligare på våldsamhetsaspekten - man förstår att det inte går att servera vad för slags underhållning som helst till minderåriga. Detta är ju inte minst tydligt i alla de olika åldersgränser som är satta för film och spel i olika former.

Nåväl, tillbaka till topic och bara konstatera att om Erik Magnusson varit en liten gnutta mer insatt så hade man i alla fall förståt att där fanns någon sorts vinkling - nu blir det bara ett taskigt försök att vara PK.

Jag frågar mig fortfarande hur han omsatte WoW i praktisk handling.

Inaktiv

Ganking av låglevels är det enda som jag kan tänka mig "omsätta i praktisk handling".

Jag hoppas innerst inne att det inte är en seriös artikel.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Jag funderade just på när den första långsökta kopplingen till datorspel skulle dyka upp.

Medlem

Vidrig skitmedia i stil med aftonbladets "Köp plus för att läsa mer om tragedin i Norge".


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Ska man skylla det här på något så ligger väl filmindustrin bättre till (inte för att man kan skylla det på något media men...)? Uwe Boll gjorde ju 2009 en film (Rampage) där en väldigt liknande sak händer. En man detonerar en bomb utanför en polisstation för att distrahera och sedan börjar hämningslöst skjuta ner mängder med människor på andra sidan stan.

Medlem

Vi håller oss till en tråd så låser denna, men jag tror vi alla kan hålla med i att sydsvenskan inte riktigt tänkt igenom denna texten.


signatur

Videomupp

1
Skriv svar