Digitala sällskapsspel

Medlem
Digitala sällskapsspel

Jag har alltid varit lite smått förtjust i att spela på mobiltelefoner, till och med för 10 år sedan när jag hade min första mobil vars spel var färglösa och extremt enkelt uppbyggda så kunde jag ändå med lätthet sträcksitta och spela på mina då frekventa bussresor mellan Umeå och Piteå till dess att batteriet tog slut. Sedan dess har det hänt enormt mycket på mobilspelsmarknaden och den stora boomen skedde i synnerhet efter att Apple lanserat sin första iPhone samt öppnat upp nätbutiken App Store - där alla spel och program till företagets modeller säljs. Nu när folk dessutom har börjat använda sig utav så kallade "surfplattor" vilka blir allt mer vanliga och för mig personligen känns både roligare och intressantare än mini-PCs, så är potentialen helt enorm för att använda dessa till att spela sällskapsspel på eftersom man har en större yta att uppvisa komponenter på.

Och det är ju precis vad man redan kan göra idag och just det som veckans avsnitt av ConraDargo Recenserar handlar om: att spela sällskapsspel i digital form på till exempel sin iPhone, Android-mobil eller surfplatta. Eftersom just iOS (Apples mobila operativsystem) och Android är de två största operativsystemen som används i smartphones idag så är det dessa två plattformar jag också fokuserar på, när jag den här gången såväl pratar om mobilsällskapsspel i största allmänhet som recenserar två riktigt underhållande titlar som jag stiftade min första bekantskap med för 1½ år sedan på min iPod Touch. Bägge dessa existerar naturligtvis även i fysisk form och just därför hoppas jag verkligen att man väljer att lyssna till min genomgång av dessa oavsett vad man kan och brukar använda sin mobiltelefon till.

Spelen i fråga är det tärningsbaserade Roll Through the Ages där man bygger upp en civilisation och därigenom samlar ihop poäng, samt Neuroshima Hex! som är ett strategispel där man placerar ut hexagoniska spelbrickor på en liten spelplan och försöker dra ner livspoängen på motståndarnas högkvarter så mycket som möjligt innan spelet avslutas.

#blogg

Digitala sällskapsspel

Faktiskt blivit väldigt förtjust i XboxLive versionerna av Monopol och Game of life. väldigt kul i "klassisk" bemärkelse.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Keep it up ConraDargo! Det är bra grejer

Medlem

@Traveller, Ja på tal om Xbox och den konsolens marknadsplats så hittar vi ju faktiskt såväl titlarna du nämner som Ticket to Ride, Carcassonne och Settlers (Catan) även där! Oerhört välgjorda versioner som rekommenderas Det är verkligen roligt när speltillverkare kan se den digitala distributionen som någonting positivt!

@73mpI4R, tack tack!

Medlem

på tal om Xbox Live versionen a Monopol, så brukar vi spela det på Wii, morsan har blivit en spelgalning så hon har rent av kidnappat min Wii på grund av just Monopol och Trivial Pursuit Nordic.
Dock det tråkiga med TP till Wii är att det verkar inte finnas några möjligheter att fylla på med nya frågor. Vet inte hur det är till dom andra konsolerna.


signatur
1
Skriv svar