Bad religion

Redaktör
Ponny
Bad religion

Jag gillar inte politik. Jag gillar inte religion. Jag inser att det blir svårt att klara sig utan det tidigare, men det senare...? Vad mig beträffar är Gud, fan och hans moster meningslösa konstruktioner av rädda människor. Om vi ska tro på något kan vi inte börja med det vi har här. Mänskligheten i sig är nog så korrupt.

Nu säger jag inte att händelserna i Norge kunde ha förhindrats utan religion. Det finns så mycket mer som ska läggas i vågskålen. Men av det jag sett under mina 28 år är att nackdelarna med Jesus-dyrkan klart överträffar fördelarna.

Men oavsett om mina teorier är korrekta eller bisarra kvarstår ett faktum – världen är en kallare plats idag än vad den var innan helgen.

[ia=28411; large]
Påskharen, Jultomten och Jesus. Typ samma sak.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Bad religion

Tror nog tvärt om, näår olyckan skett så är det kyrkorna som får "städa upp", ta hand om de sörjande och erbjuda någon form av trygghet och hjälp.
Skrota kyrkan och du behöver ha ett par tusen psykologer som har gratisjour så fort något händer ^^

Dessutom borde man väl ändå skylla på politiken då den låg bakom det hela, det var ju politiska motiv i grunden till minst lika stor del som religiösa och historiskt sett så har politik orsakat minst lika många krig och dödsfall, speciellt i modern tid

Redaktör
Ponny

Säkert finns det många varma och omtänksamma människor i kyrkan. Men om jag personligen skulle vara med om någon form av kris vill jag prata med en människa - och inte en religion. Jag skulle känna större tillit. Men, om jag förstått saken rätt, brukar präster i de här fallen inte försöka pracka på folk sin tro. Det räcker med att vara medmänniska - och vad är då meningen med religionen i sammanhanget? Kan vi inte bara lägga energi på att vara snälla mot varandra istället för att skrika om vilken tro som är "rätt".

Självklart fanns det politiska motiv, men Islam-hatet var ett nog så tungt motiv.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bah, trodde det gällde bandet Bad Religion ...

Medlem

Åh, Bad Religion, gamla nick.

Men Fredrik har rätt. Vi började att prenumerera på God Channel för att skratta åt tragiken. Såg en predikan, sänd från Stockholm. Där pratades om att bota homosexuella samt konvertera alla andra med avvikande religioner. Varför ska allt bara genomsyras med hat? Oavsett om de där galna predikande människorna har ett leende på läpparna (och en publik som gungar i takt till en psalm) har de fortfarande en agenda som suger. Hade folk bara varit snälla mot varandra och accepterat varandra som de är utan diverse påhopp, så hade jag varit glad.

Medlem

Min spontana tanke är att Breiviks religiösa åsikt är oviktig. Han är en psykiskt störd människa som säkert skulle hitta en annan dålig ursäkt till att skjuta alla dessa människor om nu inte kristendomen hade funnits.

Redaktör
Ponny

Kanske är det så, men kristendomen är hos många sekter (församlingar kallar de sig visst) något av ett hatiskt korståg. Läskiga grejer. Om vi hade fokuserat mer på mänskligheten och mindre på abstrakta sagor tror jag vi hade sluppit en del dåliga saker (även om just Breivik kanske hade hittat andra motiv).


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar