Medlem
Bygga Dator 2011

Tjena FZ. Det är dags för mig att hoppa upp några snäpp i datorvärlden, men har ingen jättekoll på vad som är bra idag. Har plockat ut lite delar som jag tror bör funka helt okej ändå, och som ska passa datorns syfte (generellt datorbruk). Men jag är väl inte då helt 100%, så någon form av bekräftelse på delarna vore kanon. Kan man pressa priset vore det också jättebra, om någon nu har lust!

Länk 1
Länk 2

Thx


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Det jättebra ut. Jag hade själv valt ett annat grafikkort, och ett dyrare nätaggregat. Men det är personligt, så jag har inget att klaga på. Angående prispress, så sök på delarna i prisjakt och kolla hur de ligger till i olika butiker.

Ljudkort då? Jag hade valt annat chassi, annars verkar det mesta OK...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ser bra ut. Moderkortet har till viss del begränsade överklockningsfunktioner o du kan inte ställa in manuell vcore på det i bios (dock offset). Ett asrock pro3 hade kunnat vara ett alternativ i samma prisklass.

Lika bra att köra dual channel på RAMet också så 2x2gb istället för 1x4gb hade kunnat vara bra. Ingen större prestandavinst men inte mycket att förlora heller.

Tycker inte nätagget är för billigt o grafikkortet är bra prissatt. Eventuellt hade du kunnat titta på XFX Core nätaggen som är av bra kvalité (gissningsvis bättre..) o är billigare.

Jag hade satsat på 212+ som trots sitt snarlika utseende med TX3 presterar bättre. Ibland är de onödigt dyra dock pga popularitet.

Medlem
Citat:

Det jättebra ut. Jag hade själv valt ett annat grafikkort, och ett dyrare nätaggregat. Men det är personligt, så jag har inget att klaga på. Angående prispress, så sök på delarna i prisjakt och kolla hur de ligger till i olika butiker.

Tänkte på ett HD6870 först, men har hört mycket gott om just 560 TI och det verkar vara någorlunda framtidssäkert. Nätagget hade jag gärna spenderat lite mer på, men jag är inte helt säker på min budget än och därför vill jag hålla nere priserna på delar. Tack i vilket fall.

Citat:

Ljudkort då? Jag hade valt annat chassi, annars verkar det mesta OK...

Det integrerade kommer att funka helt perfekt.

Citat:

Ser bra ut. Moderkortet har till viss del begränsade överklockningsfunktioner o du kan inte ställa in manuell vcore på det i bios (dock offset). Ett asrock pro3 hade kunnat vara ett alternativ i samma prisklass.

Kortet du nämner finns dock inte tillgängligt via varken Inet eller Komplett och vill helst hålla det inom dessa två butiker, men tack för förslaget och tipset. Ska spana efter något annat med lite mer funktioner.

Citat:

Lika bra att köra dual channel på RAMet också så 2x2gb istället för 1x4gb hade kunnat vara bra. Ingen större prestandavinst men inte mycket att förlora heller.

Om du kollar igen så ser du att det är två stycken 4GB stickor, så det är redan fixat.

Citat:

Tycker inte nätagget är för billigt o grafikkortet är bra prissatt. Eventuellt hade du kunnat titta på XFX Core nätaggen som är av bra kvalité (gissningsvis bättre..) o är billigare.

Ska tänka på det.

Citat:

Jag hade satsat på 212+ som trots sitt snarlika utseende med TX3 presterar bättre. Ibland är de onödigt dyra dock pga popularitet.

Försöker hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt, så Cooler Master Hyper TX3 duger tills vidare.

Så utöver moderkortet så verkar allt vara okej? I still got it.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Citat:

Det jättebra ut. Jag hade själv valt ett annat grafikkort, och ett dyrare nätaggregat. Men det är personligt, så jag har inget att klaga på. Angående prispress, så sök på delarna i prisjakt och kolla hur de ligger till i olika butiker.

Tänkte på ett HD6870 först, men har hört mycket gott om just 560 TI och det verkar vara någorlunda framtidssäkert. Nätagget hade jag gärna spenderat lite mer på, men jag är inte helt säker på min budget än och därför vill jag hålla nere priserna på delar. Tack i vilket fall.

560Ti blir säkert jättebra, har hört bra om det kortet också. Nätaggregatet är ju datorns viktigaste del, så man ska helst inte snåla. Nu är Fractals Tesla bra grejer, men gör inte som jag och dumsnåla, hade ett nätagg som sprängdes i ansiktet på mig

Medlem

Passar på att tipsa om HD6870 för 1350 kr (inte långt ifrån GTX 560Ti i prestanda).
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Använd koden (SWECJULI) i kassan för 15% rabatt.
Gäller de första 100 beställningarna, så passa på innan det är slut.

Medlem

Fick det nyligen förklarat för mig utav Guru3d att 6950 är ett mycket intressant kort, och det verkar faktiskt prestera aningen bättre än 560 TI i de flesta lägen. Så jag har hittat det för en hundralapp mer, så jag tror nästan att jag tar det kortet istället för nvidia-kortet.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Fick det nyligen förklarat för mig utav Guru3d att 6950 är ett mycket intressant kort, och det verkar faktiskt prestera aningen bättre än 560 TI i de flesta lägen. Så jag har hittat det för en hundralapp mer, så jag tror nästan att jag tar det kortet istället för nvidia-kortet.

560TI drar mer ström, men är tystare. 6950 kan du låsa upp till ett 6970, är strömsnålare, men också mer höggljutt.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Boomer:

Fick det nyligen förklarat för mig utav Guru3d att 6950 är ett mycket intressant kort, och det verkar faktiskt prestera aningen bättre än 560 TI i de flesta lägen. Så jag har hittat det för en hundralapp mer, så jag tror nästan att jag tar det kortet istället för nvidia-kortet.

560TI drar mer ström, men är tystare. 6950 kan du låsa upp till ett 6970, är strömsnålare, men också mer höggljutt.

Det är ju bara halva sanningen
Visst att 560Ti är tystare med referenskylare, men det drar ju mer ström och utvecklar alltså mer värme som måste ledas bort. Sätter man en identisk kylare på korten så kommer 560Ti vara varmare eftersom värmeutvecklingen är högre.
Eller?

Medlem
Skrivet av jesterhead:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Boomer:

Fick det nyligen förklarat för mig utav Guru3d att 6950 är ett mycket intressant kort, och det verkar faktiskt prestera aningen bättre än 560 TI i de flesta lägen. Så jag har hittat det för en hundralapp mer, så jag tror nästan att jag tar det kortet istället för nvidia-kortet.

560TI drar mer ström, men är tystare. 6950 kan du låsa upp till ett 6970, är strömsnålare, men också mer höggljutt.

Det är ju bara halva sanningen
Visst att 560Ti är tystare med referenskylare, men det drar ju mer ström och utvecklar alltså mer värme som måste ledas bort. Sätter man en identisk kylare på korten så kommer 560Ti vara varmare eftersom värmeutvecklingen är högre.
Eller?

Värmeutvecklingen är högre, men Nvidias kärnor tål mer värme har jag för mig. Vet att de vinner alla ljudtester i alla fall

Medlem

Men om vi säger så här då; jämfört med mina nuvarande 4870 så kommer väl ändå ett 6950 att låta mindre, dra mindre och prestera bättre? Att det låter och blir lite varmt är inga större problem för mig, det är något jag fixar med tiden med små uppgraderingar då och då.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Jag har också ett 4870, och den matchar min dammsugare i ljudnivå, så ja. 6950 kommer både att låta mindre och prestera riktigt bra!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Jag har också ett 4870, och den matchar min dammsugare i ljudnivå, så ja. 6950 kommer både att låta mindre och prestera riktigt bra!

Perfekt! Tusen tack för all hjälp, allihopa!


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Mitt 6950 (-> 6970) är tyst fram tills det blir pressat i spel. Det låter ganska kraftigt då men i windows märker man inte av det alls. För 100kr mer kan det ju vara värt.

1
Skriv svar