Det måste börja med mig

Redaktör
Ponny
Det måste börja med mig

Jag kan inte förändra världen. Jag tror att de flesta haft de obegripliga händelserna i Norge i huvudet mer eller mindre hela tiden de senaste dagarna. Vi har försökt hitta förklaringar, försökt greppa situationen och lagt skulden på olika saker. En del skyller på öppenheten i Norge, andra (som jag själv) på religion och vissa journalister tar till det välbeprövade "let's blame it on the video games"-metoden.

Det har hänt, det finns ondska i världen. Att skylla på något lättar kanske för stunden, men det förändrar inte det onda. Det är svårt att förändra världen. Många glömmer nog att det måste börja med oss själva. Jag tror på att vi är skyldiga oss själva att göra våra liv till vad vi vill att de ska vara. Därför tänker jag åka hem idag och strunta en stund i nyhetsrapporteringen och istället göra det jag mår bra av; krama Henning, klappa Klara, äta choklad och spela tv-spel. Det förändrar kanske inte världen, men det gör mig glad och... på så sätt förändras min värld. Det är alltid en början.

[ia=28414; large]
Kram på dig Mr. Grey.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Det måste börja med mig

"Blame it on video games" metoden fungerar om de förklarar sin mening och hur de tänkte, då kan vi skapa debatt om för och nackdelar.

"Religion" är värdelöst och kraftlöst i norden sen 200 år tillbaka i tiden.

"Fredrik" We like Fredrik!

"Norge attentatet" förvånad, men det kom inte som från blå himmel. Handlingskraftig sate med skevt perspektiv försurar den Nordiska stoltheten, Livstid! inget mindre.

"Kattblogg" :heart:


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Redaktör
Ponny

Åh, Mr. Traveller! Du är alltid en god kamrat.

Håller med om "blame-game". Men det verkar aldrig bli en vettig nivå på det. Den här gången landade vi här, citerat från Sydsvenskan:

”Anders Behring Breivik tycks under senare år ha fört ett sorglöst ungkarlsliv, till stor del framför datorskärmen. Han roade sig med dataspel och var engagerad i online-spelet World of Warcraft, ett spel som han på Utöya kom att omsätta i praktisk handling.”


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det sista citatet är befängt. Och sådana forskare ska finnas?

Som här: http://www.youtube.com/watch?v=i6WrcCnAcYY

"Jag har ju inte testat spelen, men det räcker ju nästan att läsa i tidningen om dem"

Grahwl

1
Skriv svar