Massmördaren tränade med ett populärt datorspel

Medlem
Massmördaren tränade med ett populärt datorspel

Jag har faktiskt ställt mig frågande till varför gammelmedia inte tagit upp sambandet datorspel = massmördare. Och nur har man tagit steget fullt ut och skyller på våldsamma datorspel, men inte nog med att man ger skulden på att han spelat ett våldsamt datorspel. Nä då, nu har han - läs och häpna - TRÄNAT med Modern Warfare 2! Han har alltså tränat med MW2 för att kunna bättre ta livet av civila och i terrorism. För i MW2 kan man skjuta civila på en flygplats. *Sucka*

Sveriges Radio

Jag blir så förbaskat trött på denna ständiga förföljelsen av datorspel och dess utövare. Idag är jag 38 år och har avverkat en hel del av dessa så kallade våldsamma spel. Men inte fasiken springer jag runt hej vilt och skjuter ner pensionärer och barn för den sakens skull.

Det står också att det finns ca 10 miljoner spelare av MW2. Men herregud!!! Detta innebär ju att vi har 10 miljoner eventuella terrorister som bara väntar?! /End sarkasm

Kan anhöriga komma till att polisanmäla datorspelstillverkare för att avgöra skuldbördan? Jag hade inte blivit förvånad. Jag tycker det är oroväckande att det fortfarande finns personer som kan göra dessa kopplingar mellan våldsdåd/terroristhandlingar och datorspel. När är det tänkt att personer som utför dessa vansinnesdåd själva få stå tillsvars för sina handlingar, istället för att hitta på en skuldbörda? Framtiden ser verkligen mörk ut om detta är fallet. Ingen behöver längre ta ansvar för vi har spelat spel, kollat film, spikat lastpallar, målat badrum eller sorterat post...


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Alla som kör för fort har definitivt spelat Need for Speed för mycket.

Medlem
Skrivet av ohem:

+1


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Alla som kör för fort har definitivt spelat Need for Speed för mycket.

Japp precis, o alla människor som tycker om att laga mat måste ha spelat alldeles för mycket cooking mama


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Han må ha använt MW2 för att "träna", men det betyder inte att det är MW2 och övriga spel som är orsaken till att detta hänt. Om han använt MW2 för att träna så hade han ju redan planerat dådet innan han påbörjade sin träning. Ska man tro media så har han planerat detta dåd i 9 år, och rätta mig om jag har fel men släpptes inte första COD för 8 år sen? Hans beteende ligger förmodligen djupt nere i barndomen. Av det man har läst om pappan så ställde han inte direkt upp för Anders utan flyttade till Paris under hans barndom vilket gjorde att kontakten bröts 95, när Anders bara var 15år gammal.

Folk ska vara glad att han tränade i ett spel och inte på riktiga människor. Han hade kunnat legat på ett hustak och skjutit folk nere på gatorna bara för att öva på siktet.

Medlem

Snart ska man väl skylla Pac Man på drogmissbruk och kannibalism...


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Jag tror snarare FPS-spel kan ta bort mycket av den aggression som människor bär inom sig, inte skapa nya våldstendenser i den verkliga världen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tror snarare FPS-spel kan ta bort mycket av den aggression som människor bär inom sig, inte skapa nya våldstendenser i den verkliga världen.

Det är precis den tanken jag lever efter, jag älskar att släppa dom aggressioner jag har inom mig i spel så jag inte bubblar upp mer inom mig periodvis och släppa allt på en person som inte förtjänar det.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Vissa tränar på gym för att få bort dessa aggressioner, eller sysslar med sport, boxning eller dyl. Vi är en våldsam ras, så är det bara, och vi måste få utlopp för det på något sätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Man konstaterade ju dessutom att det inte fanns någon korrelation mellan färdighet i ett FPS och faktisk färdighet i att använda riktiga vapen, så den träningen var nog ganska meningslös. Spelar man mycket spel så blir man förmodligen också felinformerad om sådant som rekyl och ljudnivå på riktiga vapen.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vissa tränar på gym för att få bort dessa aggressioner, eller sysslar med sport, boxning eller dyl. Vi är en våldsam ras, så är det bara, och vi måste få utlopp för det på något sätt.

Väldigt sant.

Medlem

Rollspel, musik, video... böcker... allt verkar vara ett träningsläger för hemska dåd.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Trodde det var WoW han tränade i?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Vi hade en tråd om samma ämne här för några dagar sen, så fattar inte varför moderatorn stängde ner den när den var lika relevant i ämne som denna

Skrivet av Dumlen:

Trodde det var WoW han tränade i?

Gärningsmannen spelade många spel, därav WoW som han var tydligen ganska aktiv(spelade i klan, raidade körde dungeons dvs), sedan Call off duty, tror han också var en rpg fantast om jag nu minns rätt

Men ja som jag påpekade i andra tråden så är det ju självklart att moraltanterna använder detta till sin kamp mot spel i media


signatur

Suup homie

Inaktiv

http://www.information.dk/telegram/274652

Nu plockas mördarspelen bort från hyllorna på coop i norge...


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Inte nog med att man skriker "VARG" i onödan, men jag sätter 100:- på att spelföretagen kommer skylla på piratkopiering för att försäljningen gått ner.

*EDIT*
Om Breivik hade sagt att han spelade Sims eller My little pony hade dom tagit bort dom spelen med? Det är ju nästan så att man börjar misstänka att detta är planerat av Breikvik. Hade man varit mer konspiratoriskt lagd hade man nästan kunnat tro att han har varit i kontakt med andra höger extrema kristna i USA och verkar som en lobbyist i deras intressen. Bara en tidsfråga innan dessa skriker högt "Se, titta nu! Precis som vi sagt från början!"


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

Rerun


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Såg inte att det hade gjorts en något liknande tråd tidigare. Tråden som låstes hade ändå förlorat sin validitet då Sydsvenskan har redigerat sin artikel. Det står inget om WoW i artikeln längre. En journalist som tog sitt förnuft tillfånga, eller så fick ansvarig utgivare ett argt mail från Blizzard?!


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem
Skrivet av PaLL3:

Såg inte att det hade gjorts en något liknande tråd tidigare. Tråden som låstes hade ändå förlorat sin validitet då Sydsvenskan har redigerat sin artikel. Det står inget om WoW i artikeln längre. En journalist som tog sitt förnuft tillfånga, eller så fick ansvarig utgivare ett argt mail från Blizzard?!

Jag tror att dom läste din tråd och insåg hur dumt det var

Medlem
Skrivet av Muhammed:

http://www.information.dk/telegram/274652

Nu plockas mördarspelen bort från hyllorna på coop i norge...

Om vi har tur så hinner dom att avveckla Melodifestivalen som han också kollade, innan förnuftet vaknar. Jag menar, den musik som han lyssnade på måste vara direkt manipulativ och livsfarlig!

Medlem

Med tanke på att han tydligen hade varit på gymmet rätt mycket tidigare så borde vi förbjuda gym. Eller kanske förbjuda Norge rakt av i med att han är norsk?!


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

Den norska artikeln förklarade ju tydligt att man blir knepig av WoW... det har jag ju vetat i flera år nu. Känns mer som ett billigt PR-knep att ta bort en produkt med hänsyn till terroristhandlingen, för att visa hur rättskaffens man är.

Inaktiv

Det kan ju omöjligt vara så att snubben var rätt störd? Nejdå! Det är spelens fel.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tror snarare FPS-spel kan ta bort mycket av den aggression som människor bär inom sig, inte skapa nya våldstendenser i den verkliga världen.

Helt korrekt. Statistik har pekat på att sedan tvspel blev mer populärt har våldsdåd i USA MINSKAT.
Det bör ju snarare vara tvärtom, om man ska tro på det här tramset.

Skrivet av robineng:

Det kan ju omöjligt vara så att snubben var rätt störd? Nejdå! Det är spelens fel.

Som Chris rock sa... What happend to just being fucking crazy?

Medlem

Om något, så är det väl snarare Hollywoods med deras sanslösa "actionfilmer" som bidragit till våldet vi har i samhället idag.

Visst var en gangsta med tuff attityd o spring runt med knallpåken o slå folk på käften.. Irl så dör folk utav detta, ett skott i benet så kanske pulsådern ryker och slagsmålscenerna i filmerna där folk reser sig efter fått en rundkick, hade brutit nacken på dom irl, etc etc.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Sen undrar jag hur man tränar att skjuta folk i ett tvspel. Nu har jag aldrig skjutit ett vapen irl förut. Men jag tror knappast att mina "kunskapar" i COD hade hjälpt mig en sekund.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Sen undrar jag hur man tränar att skjuta folk i ett tvspel. Nu har jag aldrig skjutit ett vapen irl förut. Men jag tror knappast att mina "kunskapar" i COD hade hjälpt mig en sekund.

Hade Ksp 58 och Ak4á (ja 4á) i militären och dessa har inga likheter alls med de fps jag lirat.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Alla som hanterat ett vapen IRL kan skriva under på att det inte går att jämföra. För mig veterligen är det helt omöjligt att "träna" vapenteknik i ett spel genom att röra på en muspekare över en skärm. Hanteringen måste tränas in med ett vapen. Och det är inte samma vapenbeteende på alla vapen, utan man måste ha en utbildning på samtliga vapen du tänker använda dig av då karaktären på vapen skiljer sig så offantligt åt. Vapenrekyler är inte generellt likadana. Det finns däremot vissa typer av simulatorer där man kan "träna", men detta görs med ett riktigt vapen (men med speciella tillsatser på vapnet ) mot en filmduk.

Sedan har vissa "experter" hävdat att man blir avtrubbad pga våldet i diverse krigsspel och därmed mer benägen till att verkligen kunna trycka på avtryckaren IRL. Detta är för mig helt absurt då man medvetet och/eller omedvetet förstår att ingen blir skadad när man trycker på musknappen. I värsta fall får man ett skrik i headsetet över vilken jävla campare man är.

Som Fargo skrev när han citerade Chris Rock "What happend to just being fucking crazy?"


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

Hur svårt kan det vara? Skjut med vänsterklick och ladda om med R! Skämt åsido, så tror jag snarare att man blir mer "chockad" av att skjuta på riktigt, från att ha spelat ett spel. I och med att man redan har bildat sig en "bra" uppfattning om hur känslan kommer att vara, så blir den illusionen extra kraftigt krossad när man hanterar riktiga grejer.

12
Skriv svar