Medlem
Hjälp, BSoD.

Tjenna, nyligen (specielt nu efter jag köpt nytt grafikkort/nätagg) så har jag börjat få blåskräm, och det händer bara när jag spelar ett spel. (Förutom Minecraft)

Det tar ungefär 10-15 minuter tills datorn bara stängs av och det står att om jag har skaffat ny hårdvara ska jag kolla så att jag kopplat rätt osv, men när jag kollar crashreport så går alla, även dom innan jag köp nytt, till en fil vid namn "Hal.dll".

Min fråga är nu, vad är fel? Tog bort drivisar och installerade om dom med mitt nya grafikkort, kan jag möjligen ha kopplat fel? Är ganska säker på att jag har kopplat rätt.

Här är en crashreport (allihopa ser likadana ut sen en månads tillbaka, skaffade nya saker bara senast i helgen.)

Tack i förhand!

Medlem

Hal.dll är Windows systemfil för att styra hårdvara. "Hardware Abstraction Layer" har jag för mig att det står för. Mitt tips är att du installerar om Windows.

Är det så att du hade t ex ett Nvidia kort innan och har ett ATI nu?
Isf kan det bero på att det ligger kvar gamla drivrutiner från det gamla grafikkortet, har du avinstallerat dem ordentligt?

På frågan om du kopplat fel, så är det väldigt svårt att göra fel, däremot så kan du få bluescreen om du har för klent nätagg för att driva grafikkortet.

Medlem

Okej, tack för svaret, har temporärt löst problemet tror jag, jag sänkte v på cpu'n till ungefär 2.8 ghz ist för 3.0ghz och det funkar att spela nu i 40 minuter, men ska nog installera om tror jag.
Jag hade ett nvidia innan och har ett nvidia nu med, och angående nätagget så är det ett 500w och grafikkortet kräver 450.

Medlem

Lite snabbgoogling på din errorcode (0x0000124) ger:
http://www.vistax64.com/vista-hardware-devices/93467-solution...

"Most support forums, including Microsofts own, pointed to bad sound card drivers conflicting with the video card drivers, mostly those from nVidia. After rolling back my video driver to the WHQL drivers in Vista, and disabling my sound, I still experienced STOP 0x124."


signatur

Have a good time!

Medlem

Vill du gräva vidare kan du ju analysera dump-filen, där kan man ofta få fler ledtrådar.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Brain:

Lite snabbgoogling på din errorcode (0x0000124) ger:
http://www.vistax64.com/vista-hardware-devices/93467-solution...

"Most support forums, including Microsofts own, pointed to bad sound card drivers conflicting with the video card drivers, mostly those from nVidia. After rolling back my video driver to the WHQL drivers in Vista, and disabling my sound, I still experienced STOP 0x124."

Ska jag avinstallera ljuddrivisarna då? Har ett inbyggt ljudkort

1
Skriv svar