Ta bort/ända kommentarer i blogg

Moderator | Testpilot
Ta bort/ända kommentarer i blogg

Kan jag ta bort andras kommentarer? Hur ändrar jag mina egna?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Man kan inte ta bort andras kommenterar vilket jag saknar.
För att ändra dina egna kommentarer går du först till blogginlägget sen "Klicka här för att visa kommentarstråden" och sen därifrån redigera.

Medlem

Varför ska ni ha rätt att ta bort personers inlägg? Är de opassande så är det väl bara att anmäla inlägget och så får FZ ta hand om det.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Varför ska ni ha rätt att ta bort personers inlägg? Är de opassande så är det väl bara att anmäla inlägget och så får FZ ta hand om det.

För att det är en blogg, och därmed är det skaparen av innehållet ha den "makten".
När man själv är ansvarig för innehållet, och kommentarerna ska reflektera det, så är det standard att kunna styra vilka kommentarer som ska få visas och inte.

Samma sak på andra bloggar, youtube-videos, facebook, myspace osv.

Medlem

Man är ansvarig för blogginläggen, inte för andras kommentarer till dem. Dessa faller så vitt jag vet under samma regler som för resten av forumet då de är kopplade till det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fairfax:

Man är ansvarig för blogginläggen, inte för andras kommentarer till dem. Dessa faller så vitt jag vet under samma regler som för resten av forumet då de är kopplade till det.

Vilket jag inte gillar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nej till censur!


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Möjligen borde man kunna stänga av funktionen att kunna kommentera... men att ta bort kommentarer? Nej. Går det inte att anmäla inlägget istället?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tybalt:

Möjligen borde man kunna stänga av funktionen att kunna kommentera... men att ta bort kommentarer? Nej. Går det inte att anmäla inlägget istället?

Why not? Det är ju din sida, din blogg och skriver någon skit, spammar så kan du inte göra något åt det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Tybalt:

Möjligen borde man kunna stänga av funktionen att kunna kommentera... men att ta bort kommentarer? Nej. Går det inte att anmäla inlägget istället?

Why not? Det är ju din sida, din blogg och skriver någon skit, spammar så kan du inte göra något åt det.

... din sida, som du får gratis (genom att acceptera deras användarvillkor) av en privatägd firma som står för driftkostnaden och underhållet.

Fråga: Har man ens copyright på en sådan blogg? Eller varierar det beroende på firmans egna regler? Jag kan inte detta så jag frågar. Har jag copyright på de inlägg jag gör i en tråd (eller material jag lägger upp) på en privatägd firmas forum?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju din sida...

Nej.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Tybalt:

Möjligen borde man kunna stänga av funktionen att kunna kommentera... men att ta bort kommentarer? Nej. Går det inte att anmäla inlägget istället?

Why not? Det är ju din sida, din blogg och skriver någon skit, spammar så kan du inte göra något åt det.

Jodå, det kan du. Det är bara att anmäla inlägget så kommer en moderator att se över det och ta bort det om det bryter mot reglerna.

Skrivet av Tybalt:

Fråga: Har man ens copyright på en sådan blogg? Eller varierar det beroende på firmans egna regler? Jag kan inte detta så jag frågar. Har jag copyright på de inlägg jag gör i en tråd (eller material jag lägger upp) på en privatägd firmas forum?

Ja, såvida det du publicerar anses uppnå verkshöjd. Ser inget i FZs regler som säger annat.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Möjligen borde man kunna stänga av funktionen att kunna kommentera... men att ta bort kommentarer? Nej. Går det inte att anmäla inlägget istället?

Det går att ta bort kommentarerna om man vill. Finns ett alternativ i inställningarna.

Men jag tycker inte heller att man ska kunna ta bort inlägg..

Medlem

Poängen med att inte kunna ta bort andras inlägg är att man inte skall kunna censuerera kritiska inlägg och bara ha kvar inlägg som är positiva och håller med bloggskaparen. Det finns faktiskt dålig censur också. (Jo! Tro mig! )

Sedan så är bloggarna på FZ inte helt och håller era, utan de går fortfarande under FZs regler.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör

Allt detta har väl egentligen redan sagts, men för tydlighetens skull: man kan enbart redigera sina egna kommentarer och det gäller hela FZ. Vill man inte ha bloggkommentarer kan man välja att stänga av dem, vilket görs här.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Allt detta har väl egentligen redan sagts, men för tydlighetens skull: man kan enbart redigera sina egna kommentarer och det gäller hela FZ. Vill man inte ha bloggkommentarer kan man välja att stänga av dem, vilket görs här.

Ett bra system.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Det där skulle vara intressant att veta, vem "äger" det man skriver i bloggen och vem "äger" kommentarerna?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tompa:

Allt detta har väl egentligen redan sagts, men för tydlighetens skull: man kan enbart redigera sina egna kommentarer och det gäller hela FZ. Vill man inte ha bloggkommentarer kan man välja att stänga av dem, vilket görs här.

Må så vara men precis som en blogg eller liknande någon annanstans ås har du du kontroll över kommentarer, mycket smidigare om någon drygar sig eller dylikt så man kan rensa där istället för att behöva ropa på "pappa" varje gång.

Sedan vill jag låta folk kommentera, men ibland kommer det alltid någon knasboll som ska trolla eller dylikt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Må så vara men precis som en blogg eller liknande någon annanstans ås har du du kontroll över kommentarer.

Sedan, som det är sagt tidigare, så kanske detta missbrukas. Som på andra ställen där artikelförfattaren rensar bort kommentarer som han/hon inte vill ha kvar och bara har kvar de kommentarer som gillas och framhäver det som författaren vill. Detta blir tyvärr allt vanligare, man ser flera tidningar hålla på med denna typen av censur och hänvisar till "gällande policy" och så finns det ingen garanti för att man som läsare verkligen kan få sin kommentar kvar och publicerad. Ni som gillar yttrandefrihet borde vakna och reagera, inte ropa efter en delete-knapp.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Att kommentera vad man vill på exempelvis nyhetstidningar har inte med "yttrandefrihet" att göra. Just sayin'.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Nej precis, yttrandefriheten gäller inte privata forum som FZ och liknande. Det är FZ som äger sidan, och de kan välja att publicera precis vad de vill så länge det inte är kränkande, då åker ansvarig utgivare dit på det. De kan även välja att INTE publicera vad de vill. Du har alltid upphovsrätt till dina egna texter, däremot aldrig rätten att få dem publicerade :).

Sedan re: trådrubriken. Visst har vi alla önskat att vi kunde "ända" en och annan kommentator då och då?

1
Skriv svar