Är det bara jag som saknar det gamla BF?

Medlem
Är det bara jag som saknar det gamla BF?

Är det bara jag som saknar det gamla Battlefield? Jag menar det gamla Battlefield där ingenting var komplicerat, man joinade en server och hade r o l i g t.

Stora banor. Inget levelsystem. Ingen statistik. Inga extra poäng för allting - Du var tvungen att döda eller ta flagga för att få poäng. När matchen var över försvann din statistik, du var tvungen att printscreena om du fått bra stats en match.

Är det bara jag som saknade det?

Folk spelade inte för att låsa upp något vapen, gå upp i level eller för att få bra statisk. Folk spelade för att det var roligt. Idag måste ett multiplayer-spel ha levlar - annars sågar folk det. Varför måste folk ha ett mål när man spelar? Var tog alla vägen som spelade spel för att det var roligt?

Inaktiv

Håller med, alla MP spel idag ska ha något sorts leveling system eller rankning med stats ovs. Troligen där för att ge spelar mål att arbeta mot, men samtidigt så är det ju inget MMO man köpt.

Spelar just nu LoL och WoT väldigt mycket som innehåller sådant system vilket känns mest påtvingande och trist. Men allt har väl med endorfiner och belöningssystemet att göra och det verkar funka rätt så bra för utvecklarna. Hade nog inte spelat nämnda spel lika mycket utan dom här systemen.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Jag stör mig så mycket på att det ska komma upp points för allt man gör.
I BF2 stod det aldrig + 2 i mitten av skärmen när man dödade någon.
Levelsystemet fungerade bra där, men jag har inget emot om man skulle skrota det helt och göra som med BF1942.
HUD- och Meny-designen i BC2 gillar jag verkligen inte.
Förstörbar miljö är inte alls särskilt tilltalande för mig heller. Raping blir ett bra mycket större problem (ENLIGT MIG).

Medlem

Spelade och moddade BF1942 riktigt mycket, visst saknar man det ibland. Men leveling system där man låser upp saker kan vara riktigt bra / beroendeframkallande, man kan väl kalla det lite av grinding men det hör väl till de flesta spel nuförtiden.

Med tanke på hur mycket vapen, utrustning man har som krav nuförtiden i spel är det väl bättre med ett leveling system där man börjar med standard vapen och sedan låser upp nya så man lär sig dessa under tiden man spelar. Istället för att få välja med en ofantlig mängd vapen och kombinationer från början, det tilltalar ju ändå de flesta och nybörjarna blir inte så förvirrade, jag menar det är ju inte som BF1942 där du endast hade ett main vapen per klass.

Medlem

BF2 och äldre spel i all ära, men jag vill att utvecklingen går framåt. Det jag har fått spela av BF3 bådar gott.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

BF2 och äldre spel i all ära, men jag vill att utvecklingen går framåt. Det jag har fått spela av BF3 bådar gott.

Jag tycker att den går i fel riktning i vissa fall åtminstone.

Medlem
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av WaltX:

BF2 och äldre spel i all ära, men jag vill att utvecklingen går framåt. Det jag har fått spela av BF3 bådar gott.

Jag tycker att den går i fel riktning i vissa fall åtminstone.

Jag håller med.

Man ska få belöning för allting man gör!

Du ska få achievments, trophys, medajer. Du ska även få poäng för att du slänger ut en healt-låda, ammo-låda, folk spawnar på dig, squad-assist, spot-assist etc etc...

Folk ska belönas med minsta lilla de gör. Det värsta är spelet Brinks där får du poäng bara du träffar fienden...

Levelsystem är ok men det börjar bli överdrivet nu!

Medlem
Skrivet av WaltX:

BF2 och äldre spel i all ära, men jag vill att utvecklingen går framåt. Det jag har fått spela av BF3 bådar gott.

Jo visst ska det gå framåt, men hur har dem mage att ge spelet namnet "Battlefield3"
Spelet är precis som Badcompany, så varför döpte dem det inte bara till "Battlefield Bad Company3" så slipper dem förvirra folk. Oj hoppsan försa mig jag kom på man kan ju ligga ner nu....

Inte för att vara negativ, men jag tycker det är fel av dem att ge det namnet BF3 bara för att det ska sälja mer, istället för att ge namnet BFBC3, vilket det egentligen "är"


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av WaltX:

BF2 och äldre spel i all ära, men jag vill att utvecklingen går framåt. Det jag har fått spela av BF3 bådar gott.

Jag tycker att den går i fel riktning i vissa fall åtminstone.

Jag håller med.

Man ska få belöning för allting man gör!

Du ska få achievments, trophys, medajer. Du ska även få poäng för att du slänger ut en healt-låda, ammo-låda, folk spawnar på dig, squad-assist, spot-assist etc etc...

Folk ska belönas med minsta lilla de gör. Det värsta är spelet Brinks där får du poäng bara du träffar fienden...

Levelsystem är ok men det börjar bli överdrivet nu!

Att man får poäng för att ge ammo låda /hå låda tycker iaf inte jag är något fel med, men när man dödar endast en fiende och man får ENEMY KILLED 100 HEADSHOT 10 SPOT ASSIST 10.
så är det ngt fel, man borde få en mindre summa för en dödad, och en enu mindre summa poäng för assist, Hp/ammo låda o ress. + att få en liten summa poäng för att förstöra ett fiende fordon, (Värsta ja vet med BF2 när man skytter ner ett plan, föraren hoppar ut, du har slösat dina misiler, och får inte ens ett skit för det) och som sissta en summa för att förstöra/deffa en sådan där datorgrej. (Annars om man inte får ngt för det, kmr ingen bry sig om att göra det heller, och bara stanna undan för att få kills)


signatur

Rwa?

Medlem

Det är dock rätt stor skillnad mellan Bf3 och BC2 IMO.

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Det är dock rätt stor skillnad mellan Bf3 och BC2 IMO.

Skulle gärna vilja ha några exempel, dock endast Gameplay mässiga. Kanske något jag själv inte tänkt på?


signatur

Rwa?

Medlem

Amen!
Minns den tiden då spel uppmuntrade spelaren att alltid ge 100% varje match, att slåss för vinst och inte bara stats, en tid då folk som spelade spel faktiskt kunde spela och brydde sig om resultatet. Sen skulle allt förenklas, ge casuals ett nöje och "levlar" så även om de suger och förlorar varje match kan de ändå känna sig "bra", man måste begränsa antalet vapen då det kan bli "för svårt"? Allvarligt?
Det största problemet idag är att utvecklarna slänger in massor med vapen men de är helt obalanserade vilket medför att 3-5 blir använda och resterande 20+ är totalt meninglösa. Tacka vet jag utvecklare som satsar på få men balanserade vapen, där vinst betyder mer än att ligga på en kulle och få bra k/d.

Inga stats och ett fåtal vapen, dock alla balanserade och upplåsta från start, vore underbart. Inget för p12 sniper pojkar men för riktiga gamers, där statistik saknas eller som bäst anges Win/Loss ratio men ingen k/d eller liknande. Det skulle vara underbart.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Comstedt:

Det är dock rätt stor skillnad mellan Bf3 och BC2 IMO.

Skulle gärna vilja ha några exempel, dock endast Gameplay mässiga. Kanske något jag själv inte tänkt på?

Vad är det som påminner om BC2 då? 3D spotting och rush?

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Comstedt:

Det är dock rätt stor skillnad mellan Bf3 och BC2 IMO.

Skulle gärna vilja ha några exempel, dock endast Gameplay mässiga. Kanske något jag själv inte tänkt på?

Vad är det som påminner om BC2 då? 3D spotting och rush?

Mennar inte att vara dryg, tänkte kanske var något jag inte tänkt på.
men aja här är vad jag tycker gör BF3 till BC3 (enbart gameplay mässigt)

Eh antar jag kan börja med fordonen, fordonens kanoner fungerar på samma sätt som i bc, dem har en salva laddad på kanske CA: 10 skott, vilket innebär att du kan skjuta 10 skott som max i rad mot en fiende innan du behöver ladda om, skjuter du enbart 5, så har du 5 kvar till nästa fiende, innan du behöver ladda. Detta är en utav de mest störande sakerna jag vet.
I BF2 så hade ett fordon X antal skott, ta en APC som exempel, tror dem hade 750 skott, och du kunde skutta konstant till kanonen blev överhettad innan du var tvungen att slutta skjuta för att vänta på att den ska kylts ner lite. Du kunde dock avfyra alla 750 skott utan stop om du skött saktare. ( "dutta" på musknappen så du sköt långsammare). Samma sak med helikoptrarna, du kunde bara skjuta en liten salva i BC, vilket suger.

Automatvapen i form av maskingevär, kan inte bli överhettade i BF3/BC du kan matta ut alla dina 200 skott utan stop. Även här ngt som jag verkligen inte gillar, föredrog BF2 sätt.

Följande kan bero på att det är ALFA, men det värkar inte som någon enstaka Group-Leader i varje grupp som grupp-medlemmarna kan spawna på, utan mer som BC att alla kan spawna på alla så länge dem är i samma grupp. OBS Som sagt detta vet jag inte eftersom det är alfa.

Du får en death när du dör, oavsett om om du blir ressad, vilket gör att om man dör mitt i smeten och ens polare ligger bredvid så vill man oftast inte bli ressad, då man oftast blir dödad igen på direkten. Detta kan man också råka ut för bland randoms, man dör av en fiende, blir ressad, samma fiende dödar en igen, man blir ressad, samma fiende dödar en igen etc etc etc etc. sen ligger man där men 2/9 ist för kanske 2/2. Jag antar att detta infördes BC för att hinda "stats-padding" men det är en väldigt dålig lösning, då den som skulle bli dödad/ressad, bara kunde göra ett nytt konto och ha som statts-padding konto, och på så sett slippa att dennes stats blir förstörda.

CoD kniven och granaten, att kunna instant kniva/ kasta granat är enligt mig värdelöst. ( i BF3 för dem visserligen tbx att det räknas som ett equipment, och du har möjligheten att ta fram dem, dock kan du fortfarande instant kniva/ kasta granat.
Igår EX så sprang en fiende runt ett träd i försök att kniva mig, jag tog min kulspruta och mattade ca 5-6 skott rakt på han och på ca 1-2meters avstånd borde han dött av så många, men han tryckte bara på sin Auto-aim instant kniv, och hans gubbe sprang automatist på mig utan att dö och knivade mig på ett hug.

Poängen, Du får en stor siffra med en massa poäng för allt du gör, som jag skrev tidigare, borde endast va en liten summa för kill, assist, förstört fordon, heal, ammo, ta över kontrollpunkter/flaggan, detta är vad du fick poäng för i BF2 med undantag för "förstört fordon"
Med det nuvarande poäng systemet där du får poäng för allt du gör stiger du fort genom rangerna och låser upp alla vapen väldigt snabbt.

Du borde få "köpa" vapen/utrustning för poäng du fått genom att stiga i rank. liknande BF2
Bara att du får spendera dessa poäng för kikarsikten etc (exempel kanske vore att ett vapen kostade 2 poäng och ett sikte/grip o andra equipment kostade 1poäng)

"Kommand-Rutan" Den lilla cirkeln som dök upp i BF2 när man höll ner Q och den när man höll ner T, där du kunde ge kommandon, be om understöd, ammo. hp kit etc.
En gruppledare kunde ge ordentliga mål till sina gruppmedlemmar, osv.

Annan obekräftad sak jag tänker på är kontrollerna i en helikopter.
Jag antar (vet inte) att du kommer få lika mycket kontroll över en helikopter som du fick i BFBC
Inga lopps inga barrel-rolls du kan inte luta din helikopter hur du vill, utan var begränsad till X antal grader framåt, X antal grader bakåt, X antal grader till höger och vänster. ( Jag vet att alla helikoptrar inte kan göra lopps/barrel-rolls. men det var ändå hela grejen men BF2s helikoptrar.)
I BF2 vare Heli VS Heli strider roliga, där Skytten var tvungen att få in sin Missil i fiendens heli, samtidigt som föraren var tvungen att barrel-rolla undan fiendes. I BC så flyger piloten bara sidledes vänster/höger och Höjer/sänker höjden, medan skytten skött sin salva på typ 10 skott, hoppades dem träffade, väntar sen skjuter en ny salva.

En helikopter i BC som blir träffad av en AA-kannon typ välter framåt och oftast kraschar ner i marken (beroende av din höjd) Det är både overkligt och tråkigt.
Jag saknar missil tornen

All Helikoptrar ska ha Flaires, inte bara om man har ett jävla perk

PERKS, VAFAN är PERKS!!! jävla skitsaker, vrf ska man bara få använda sin kulspruta på sin tank om man har en PERK som tillåter det, lr rök om man har en perk.

Det ända jag märker att dem tillfört i BF3 som ska göra det till BF ist för BC är att du kan ligga ner och dessutom flyga flygplan
.


signatur

Rwa?

Medlem

Kan hålla med om att överhettning av MG's, och fordon var bättre. Men granater kan du kasta manuellt också :). Och knivandet bakifrån är inte så fel, de kan ta bort commando biten av den där man springer 5m över murar och annat och knivar. Poängen som poppar upp med, men det är inte direkt core gameplay. Hoppas heli kontroller blir som BF2, saknar och akrobatin i luften :P, men det har man ju inte kunnat testa än.

Jag tycker i helhet att det är ett steg i rätt riktning från BC2 åtminstone, det är blanding av nya och gamla, alltid något. Och de sista dagarna i alfan var riktigt skoj när de tweakat lite.

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Kan hålla med om att överhettning av MG's, och fordon var bättre. Men granater kan du kasta manuellt också :). Och knivandet bakifrån är inte så fel, de kan ta bort commando biten av den där man springer 5m över murar och annat och knivar. Poängen som poppar upp med, men det är inte direkt core gameplay. Hoppas heli kontroller blir som BF2, saknar och akrobatin i luften :P, men det har man ju inte kunnat testa än.

Jag tycker i helhet att det är ett steg i rätt riktning från BC2 åtminstone, det är blanding av nya och gamla, alltid något. Och de sista dagarna i alfan var riktigt skoj när de tweakat lite.

Jo som sagt man "kan" kasta granater manuellt, men vrf ska man när det finns instant kasst?
Håller helt med att det är ett steg i rätt riktning från BC, men tycker fortfarande det känns mer som BC3 en BF3, kommer självklart köpa spelet en då, och förhandsbokningen blev lagd för CA 2 månader sedan.
Så jag säger inte att det är ett dåligt spel, blev bara lite besviken, då jag föredrar BF en BC.

Edit: angående kniven, visst håller med det är Awsm när man hugger ngn i ryggen och kniv animationen visas, men det borde komma från en uppgradering fån BF, du tar fram kniven och aimar själv. Inte att du trycker på en knapp och din gubbe fuskar sig fram genom allt möjligt. det ger liksom inget när det sker automatiskt.
Minns ett tillfälle från BC2 där jag skulle kniva sönder en dörr, istället så drogs mitt sikte åt sidan och jag autoknivade väggen, varav jag fick en kill, visst det var skit kul då, men det borde egentligen inte vara så. Detta var ju självklart bara en bugg, som säkert inte ens existerar i BF3, men du förstår tanken bakom det.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Är det bara jag som saknar det gamla Battlefield? Jag menar det gamla Battlefield där ingenting var komplicerat, man joinade en server och hade r o l i g t.

Stora banor. Inget levelsystem. Ingen statistik. Inga extra poäng för allting - Du var tvungen att döda eller ta flagga för att få poäng. När matchen var över försvann din statistik, du var tvungen att printscreena om du fått bra stats en match.

Är det bara jag som saknade det?

Folk spelade inte för att låsa upp något vapen, gå upp i level eller för att få bra statisk. Folk spelade för att det var roligt. Idag måste ett multiplayer-spel ha levlar - annars sågar folk det. Varför måste folk ha ett mål när man spelar? Var tog alla vägen som spelade spel för att det var roligt?

Ja, sådana här rollspelsinslag som att levla upp och låsa upp saker är något som jag gärna är utan i ett MP-spel.

Det får gärna finna i SP men när jag går in i ett FPS MP-spel vill jag kämpa med mina lagkamrater för att vinna just denna match. Inte raka upp kills för att låsa upp nästa vapen. Värsta exemplet är väl kartor som i .... är det BLOPS som har nuketown? Folk ligger och grindar hela dagarna för nästa prestige eller vad det nu kan vara. Eller så struntar de helt i målet för spelet för att låsa upp någon obskyr achevement.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Eh antar jag kan börja med fordonen, fordonens kanoner fungerar på samma sätt som i bc, dem har en salva laddad på kanske CA: 10 skott, vilket innebär att du kan skjuta 10 skott som max i rad mot en fiende innan du behöver ladda om, skjuter du enbart 5, så har du 5 kvar till nästa fiende, innan du behöver ladda.

I BF3-alphan (och BFBC2 till konsol) så kan man ladda om sin APC när som helst. Säg att du skjuter tre skott och har sju skott kvar - Då kan du ladda om mitt i det. Löser problemet du verkar ha?

Citat:

Automatvapen i form av maskingevär, kan inte bli överhettade i BF3/BC du kan matta ut alla dina 200 skott utan stop. Även här ngt som jag verkligen inte gillar, föredrog BF2 sätt.

Kunde light machineguns bli överhettade i BF2? Har aldrig varit med om det.
Inget jag tycker ska spela någon roll.

Citat:

Följande kan bero på att det är ALFA, men det värkar inte som någon enstaka Group-Leader i varje grupp som grupp-medlemmarna kan spawna på, utan mer som BC att alla kan spawna på alla så länge dem är i samma grupp. OBS Som sagt detta vet jag inte eftersom det är alfa.

Squad members = kan endast spawna på squad leader och flaggor
Squad leader = kan spawna på alla squad members och flaggor
Detta är för att hålla tempot uppe och jag tycker verkligen om det. Var inte sådär jättekul när man var squad leader i BF2 och fick börja om riktigt långt bort.

Citat:

Du får en death när du dör, oavsett om om du blir ressad

Varför bryr du dig om stats? Tekniskt sett så dog du.
Du förlorade en strid och får ta straffet.

Citat:

vilket gör att om man dör mitt i smeten och ens polare ligger bredvid så vill man oftast inte bli ressad, då man oftast blir dödad igen på direkten.

Ditt lag får tillbaks en ticket och i BF3 så kan du "tacka nej" till revives.

Citat:

CoD kniven och granaten, att kunna instant kniva/ kasta granat är enligt mig värdelöst. ( i BF3 för dem visserligen tbx att det räknas som ett equipment, och du har möjligheten att ta fram dem, dock kan du fortfarande instant kniva/ kasta granat.

Detta håller jag med om. Kniven har dock blivit fixad nu, det är bara instant-granaten som är kvar.
Min dröm vore ifall man kunde använda en instant-granat, men att det gick långsammare än att kasta den om man redan hade den i handen.

Citat:

Poängen, Du får en stor siffra med en massa poäng för allt du gör, som jag skrev tidigare, borde endast va en liten summa för kill, assist, förstört fordon, heal, ammo, ta över kontrollpunkter/flaggan, detta är vad du fick poäng för i BF2 med undantag för "förstört fordon"
Med det nuvarande poäng systemet där du får poäng för allt du gör stiger du fort genom rangerna och låser upp alla vapen väldigt snabbt.

Vad är skillnaden mellan 100 poäng för en kill och 1 poäng för en kill? Rent praktiskt sett? Ingen alls, sålänge poängen är proportionell till allt annat.
T ex i BFBC2 får du 50 poäng för en kill och 250 poäng för att ta en flagga.
Det är absolut ingen skillnad ifall du får 5 poäng för en kill och 25 poäng för en flagga, det hoppas jag du är med på.

Det är inte poängsystemet som gör att man går för snabbt up i rank, lol. Det är hur högt målet är satt för leveln. Och där har DICE erkänt att de ska ha bättrat sig. I BFBC2 gick det för snabbt att låsa upp allt, enligt DICE.

Citat:

Du borde få "köpa" vapen/utrustning för poäng du fått genom att stiga i rank. liknande BF2
Bara att du får spendera dessa poäng för kikarsikten etc (exempel kanske vore att ett vapen kostade 2 poäng och ett sikte/grip o andra equipment kostade 1poäng)

Varför? Jag vill spela spelet, inte pilla i menyer!
Just nu så låser du upp attachments till varje vapen, så ifall du bara spelar med M16 så låser du upp massor av grejer till just M16.
Varför vore det bättre med ett unlock-system som BF2?

Citat:

"Kommand-Rutan" Den lilla cirkeln som dök upp i BF2 när man höll ner Q och den när man höll ner T, där du kunde ge kommandon, be om understöd, ammo. hp kit etc.
En gruppledare kunde ge ordentliga mål till sina gruppmedlemmar, osv.

Här håller jag verkligen med. Sjukt synd att den inte finns i BF3 än. Det är inte säkert ifall den kommer, DICE "diskuterar" det fortfarande. Vad finns det att diskutera? Släng in skiten![/quote]

Citat:

Annan obekräftad sak jag tänker på är kontrollerna i en helikopter.
Jag antar (vet inte) att du kommer få lika mycket kontroll över en helikopter som du fick i BFBC
Inga lopps inga barrel-rolls du kan inte luta din helikopter hur du vill, utan var begränsad till X antal grader framåt, X antal grader bakåt, X antal grader till höger och vänster.

Håller med, samtidigt så får man tänka ur DICEs perspektiv. "Hur får vi flest människor att njuta av vårt spel?"
Jag föreslår att de har olika kontrollmetoder som man ändrar i options. I ena läget så är det som BFBC2, lättare och mindre kontroll. I andra läget så har man full kontroll och har en klar överdel mot de som kör med den enklare kontrollmetoden.

Citat:

I BF2 vare Heli VS Heli strider roliga, där Skytten var tvungen att få in sin Missil i fiendens heli, samtidigt som föraren var tvungen att barrel-rolla undan fiendes.

Snälla. TV-missiles var sjukt tråkiga och OP.

Citat:

En helikopter i BC som blir träffad av en AA-kannon typ välter framåt och oftast kraschar ner i marken (beroende av din höjd) Det är både overkligt och tråkigt.

Overkligt att helikoptern störtar efter en anti-air? Trollar du eller?

Citat:

PERKS, VAFAN är PERKS!!! jävla skitsaker, vrf ska man bara få använda sin kulspruta på sin tank om man har en PERK som tillåter det, lr rök om man har en perk.

Agreed. Hatar hur de tog bort alla features från fordon och istället tvingade en att välja en feature.
Ska vara samma i BF3, fast man kan ha 3 specs på varje fordon. Kanske blir bättre.

Du verkar tro att Battlefield är någon form av simulator. Det är det inte. Battlefield har alltid handlat om arkad-action med teamwork över stora slagfält. Det har alltid balanserat på en fin linje mellan vad som är verkligt och vad som är kul. Varpå det senare alltid har vunnit.

Jag tror BF3 blir ett grymt kul spel och tror även att Red Orchestra 2 stillar min hunger efter lite mer verklighetstrogen action!

Pheeeeew! Godnatt, FZ!

1
Skriv svar