John Carmack tar inte spelvåldsdebatten seriöst

Robot
John Carmack tar inte spelvåldsdebatten seriöst

Om något finns det mer som tyder på att våldsamma spel minskar våldet, hävdar den aktade pc-gurun.

#id-software, #doom, #quake, #rage


Medlem
John Carmack tar inte spelvåldsdebatten seriöst

Carmack <3

Medlem

Det är idioter som är våldsamma, sen om idoterna inspireras av kärlek, spel, filmer eller hallucinationer hör inte till saken.
Kan dom inte rikta in sig på fotbollshuliganer och andra idioter istället för att ha fördomar om folk som spelar.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Det är idioter som är våldsamma, sen om idoterna inspireras av kärlek, spel, filmer eller hallucinationer hör inte till saken.
Kan dom inte rikta in sig på fotbollshuliganer och andra idioter istället för att ha fördomar om folk som spelar.

Men har du inte hört. Huliganer spelar ju CS o Cod.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

så sant detta märker de själv ha en massa spel polare som är hur schyssta som helst men dom som hålle r på med bilar och som inte spelar alls är så egoistiska och elaka mot andra människor.. se på dom som vill festa hela tiden riktigt jobbiga dreg

Medlem

Carmack har rätt, med alla års erfarenhet som han har så in Carmack i trust!

Den här dyker upp i huvudet: http://xkcd.com/925/

Att påstå att våldsamma spel motverkar våldsamt beteende med chillade QuakeCon-besökare som statistiskt underlag är verkligen inte att ta debatten på allvar...

Medlem

Carmack har helt rätt.

Spel gör inte folk våldsamma, dålig uppfostran, vanlig idioti och diverse bokstavskombinationer i läkarintyget är det som står för det.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Den här dyker upp i huvudet: http://xkcd.com/925/

Att påstå att våldsamma spel motverkar våldsamt beteende med chillade QuakeCon-besökare som statistiskt underlag är verkligen inte att ta debatten på allvar...

This.

Jag tror helt klart att våldsamma spel kan ha en negativ (dock väldigt liten) effekt på människor. Men det är knappast en betydande faktor. Det försvinner helt i statistiken där saker som uppväxt, omgivning, uppfostran, psykiska sjukdomar är de verkliga problemen.

Alltså: En bidragande faktor, men obetydlig i sammanhanget.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Det är idioter som är våldsamma, sen om idoterna inspireras av kärlek, spel, filmer eller hallucinationer hör inte till saken.
Kan dom inte rikta in sig på fotbollshuliganer och andra idioter istället för att ha fördomar om folk som spelar.

Såna påhopp mot fotbollshuliganer!

Medlem

Min kompis är uppväxt på våldsfilmer och spel. Han är långt ifrån våldsam, precis tvärtom. Allt handlar om människan bakom. Våldsspel och filmer kanske gör så att det finns fler saker tillgängliga för sjuka människor men dom skapar inte människan, men dom kanske hjälper till att hitta intresset.

Medlem

Om Sverige nånsin bestämmer sig för att börja censurera filmer, spel i samma utsträckning som tex. Tyskland så ska jag tamefan göra allt i min makt för att flytta härifrån. Än så länge är det mesta med norden guld när det kommer till levnadsstandarder dock

Medlem

Alkohol, centralstimulerande droger och doping är nog större bovar och betydligt vanligare orsaker
till våld, och sen kommer väl Psykisk ohälsa och psykisk sjukdom in också.

Våldsamma spel kan nog ge en liten del till de som redan är i ovanstående fack iofs...

Medlem

Om en människa dödar är det inte för att ett spel påverkar den personen. I så fall är personen skadad psykiskt.
Carmack har rätt, det är ren bullshit.


signatur

Trust is for fools...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Den här dyker upp i huvudet: http://xkcd.com/925/

Att påstå att våldsamma spel motverkar våldsamt beteende med chillade QuakeCon-besökare som statistiskt underlag är verkligen inte att ta debatten på allvar...

Precis som du inte kan nämna tusen källor i din lilla kommentar här så kan inte Carmack göra det samma i sin korta intervju eller vad det nu är för medium.

Han pekar uppenbarligen på andra källor utöver lugna QuakeConare...
Kanske skulle se över vad du själv använder som statistik.

Medlem

med tanke på att vi är 6miljader människor denna värld då är de ju klart att de finns idioter då när vi är så många. dock detta som är väll inget mot de som är i afrika men dom skiter vi i lite små prat om de sen tyst... eller ska vi prata om våra fina kläder och eletronik kommoer från? hur vi utnjutjar människor och hur många dör bara vi ska få våra saker. hörde nån som hade sagt att detta också inte va nåt mot va djuren har de visst vi äter djur men va fan koncentrations läger för djur:P....... istället att stopa spel så förbjud alla vapen och ta bort militär isånafal. för vi är så många människor idag kanske skulle ha övervakning system som i englad i stor städer. ha inget emot de för ja gör ändå inget dumt så varför oroa sig för då...

Medlem

Jag hatar fartkameror, hur fan skulle då ett övervakningssystem som kollar vad du gör vars du än går kännas?

Medlem

Finns folk som spelar våldsamma spel men gör dem detta 24/7? Nej dem allra flesta spelar även andra spel samt ett liv vid sidan om. Tycker förövrigt den stereotype gamern är rätt öppen och trevlig till skillnad från folk som aldrig rört en handkontroll.

Medlem

jag har spelat i hela mitt liv våldsamma spel icke våldsamma spel, alla mina polare säger ofta att hur kan du vara så lugn och sansad när det händer typ bråk vid någon bar, eller folk är bara allmänt idioter.

Jag är den sista som tänker på att ta fram ett vapen och göra folk illa på något sätt.
jag tror att spel är bra på många sätt, Dock så behövs det tas ihand om ifall folk blir beroende, t,ex MMo spel.

En idiot kommer alltid vara en idiot vare sig dom spelar eller inte spelar. Dom behöver hjälp helt enkelt.

Medlem

Klart det har inverkan, men man kan inte säga positivt eller negativt. För att för vissa är det väll förmodligen neutralt, andra som kanske har varit i många slagsmål kanske inte hamnar i så många längre då denne sitter hemma och spelar en del av sin tid. Men jag tror även att av alla skolmassaker mord, hot etc som beskyllts av spel, så jo visst några av dem kanske blev rubbade av ett spel som dem spelat. men det betyder inte att alla blir det.


signatur

Rwa?

Medlem

Carmack, han är guds förebild.

Medlem

Hm Dock så har jag märkt att bland några klasskompisar att dom som spelat/spelar cs är något aggressivare än resten och blir lättare upprörda, kan ha något med den rage folk får när dom dör i spelen. Men kan inte hålla med om att spel påverkar en frisk människa, men men.

Medlem

Kan de inte dra igång den gamla debatten om hårdrock också! [http://www.youtube.com/watch?v=SzHS0QP7bro] klassiskt!

Hela debatten är enligt mig patetisk, oavsett om man pratar för eller emot! Den vanligaste orsaken måste väl fortf vara en trasig uppväxt, kan man inte göra något åt det tidigare istället?

Medlem
Skrivet av firebird_79:

med tanke på att vi är 6miljader människor denna värld då är de ju klart att de finns idioter då när vi är så många. dock detta som är väll inget mot de som är i afrika men dom skiter vi i lite små prat om de sen tyst... eller ska vi prata om våra fina kläder och eletronik kommoer från? hur vi utnjutjar människor och hur många dör bara vi ska få våra saker. hörde nån som hade sagt att detta också inte va nåt mot va djuren har de visst vi äter djur men va fan koncentrations läger för djur:P....... istället att stopa spel så förbjud alla vapen och ta bort militär isånafal. för vi är så många människor idag kanske skulle ha övervakning system som i englad i stor städer. ha inget emot de för ja gör ändå inget dumt så varför oroa sig för då...

Jag avskyr verkligen när folk använder "jag gör ändå inget dumt" argumentet, därför att du kanske är en "laglydig" medborgare idag, men en dag kanske det kommer en lag som du inte håller med om, men då har du kanske ingen möjlighet längre att säga ifrån, skulle du frivilligt lämna över alla dina spel om dom t.ex. gör tv/dator-spel olagligt? Det är även en integritetsfråga, hur långt är du beredd att ge upp din frihet för s.k. säkerhet? Vad sägs om att alla får ett halsband med mic, eller automatisk buggning av alla mobiltelefoner (oh s**t, försent...) ska du säga "jag har inget att dölja" när någon bestämmer sig för att installera en kamera i ditt sovrum också?

Ot: den Amerikanska(!) Högsta Domstolen slog nyligen fast att: "Våldsamma tv-spel INTE har en större påverkan än något annat medium (film, musik, böcker) när det kommer till våldsamhet hos barn"

Själv tror jag att det går från person till person, om du är lättpåverkad, så kanske du blir mer våldsam, men då hade du även blivit det av film, musik, etc. (nyheter någon? )

Medlem
Skrivet av Aethyr:
Skrivet av firebird_79:

med tanke på att vi är 6miljader människor denna värld då är de ju klart att de finns idioter då när vi är så många. dock detta som är väll inget mot de som är i afrika men dom skiter vi i lite små prat om de sen tyst... eller ska vi prata om våra fina kläder och eletronik kommoer från? hur vi utnjutjar människor och hur många dör bara vi ska få våra saker. hörde nån som hade sagt att detta också inte va nåt mot va djuren har de visst vi äter djur men va fan koncentrations läger för djur:P....... istället att stopa spel så förbjud alla vapen och ta bort militär isånafal. för vi är så många människor idag kanske skulle ha övervakning system som i englad i stor städer. ha inget emot de för ja gör ändå inget dumt så varför oroa sig för då...

Jag avskyr verkligen när folk använder "jag gör ändå inget dumt" argumentet, därför att du kanske är en "laglydig" medborgare idag, men en dag kanske det kommer en lag som du inte håller med om, men då har du kanske ingen möjlighet längre att säga ifrån, skulle du frivilligt lämna över alla dina spel om dom t.ex. gör tv/dator-spel olagligt? Det är även en integritetsfråga, hur långt är du beredd att ge upp din frihet för s.k. säkerhet? Vad sägs om att alla får ett halsband med mic, eller automatisk buggning av alla mobiltelefoner (oh s**t, försent...) ska du säga "jag har inget att dölja" när någon bestämmer sig för att installera en kamera i ditt sovrum också?

Ot: den Amerikanska(!) Högsta Domstolen slog nyligen fast att: "Våldsamma tv-spel INTE har en större påverkan än något annat medium (film, musik, böcker) när det kommer till våldsamhet hos barn"

Själv tror jag att det går från person till person, om du är lättpåverkad, så kanske du blir mer våldsam, men då hade du även blivit det av film, musik, etc. (nyheter någon? )

ja förstår va du menar.. klart ja skulle säga ifrån om de skulle gå så långt men vilket jag inte tro att de kommer göra för de skulle va mänskligt kränkade. men vi har ju inte så stor frihet ändån.. t.ex folk tror att du är en gangster om du är full tatuerad. jag har en massa tatueringar på kroppen och på mina händer folk glo som fan och killar bitchar up sig vill bråka för att dom tro att man är tuff... jag är inte tuff är väldigt trevlig kille som bryr sig om andra och då är detta väldigt jobbigt att människor bli såna ja få inte jobba bland folk på grund av lite färg på kroppen och vi har ändå haft tatueringar flera tusen år då är de riktigt illa att folk bli sånna på grund av detta. lika dant med kläder ha du fel kläder så kan du bli mobbad för de... folk tror att man är smart bara för att du har mvg i många ämnen men de är ju inte sant allt handlar om hur man tänker inte hur mycket du kan.... så ja tycker kameroro inne är inget problem mot de problem vi redan har idag hur perfekt man ska. se ut som alla andra, betyg, militär där folk skjuter varandra fast dom inte har gjort varandra något när de är en ledare som säger att man attackera de landet bla bla bla, jag joina militär och skjuta människor som inte ha gjort mig något är väldigt illa...... bara för att en säger de då anser jag att många är rätt ruttna i skallen..... ja så vi har rätt många fel i samhället redan... vi gnäller om dettta i norge och? tänk då afrika och andra fattiga länder många som dör där 96 pers dog i norge de är inget emot som händer där men de skiter vi i och utnjutjar dom och de är illa

Medlem
Skrivet av Pyro.:

Jag hatar fartkameror, hur fan skulle då ett övervakningssystem som kollar vad du gör vars du än går kännas?

är de bara för du ska köra fortare eller? offra andra liv bara du ska köra lite fortare? annars ser jag de inte som ett problem om man kör lagligt

Medlem

En bra karl den där Carmacke!

Pansarknekt

Syyta o fejdutta me peejceen slyytar med hs.


signatur

Ooooh the drama!

Ish
Medlem

King Carmack!


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Flakmonkey

Tror att man måste skilja på att man blir sur, förbannad och lite aggresiv när man lirar ett spel och att inspireras av spelen till att göra dumma saker. Det förstnämnda är ju mest bara vanlig tävlingsinstinkt. Lika väl som många är kassa förlorare när de lirar fotboll och monopol så är de det när de lirar ett spel online eller offline. Jag har själv blivit förbannad när jag spelat något datorspel men jag har också blivit det när jag lirat tennis och gjort något korkat så att jag förlorat. Det är fullt normalt.

Om du däremot inspireras av spelet och härmar det så är det något galet, precis som om du imspireras av någon film du sett eller bok du läst. Det kommer alltid finna såna människor och vi måste bli bättre på att hitta dem i tidigt ålder snarare än skylla på spel, film, musik, etc

12
Skriv svar