Satoru Iwata chocksänker sin lön

Robot
Satoru Iwata chocksänker sin lön

Nintendo-chefen ser 3DS som ett personligt misslyckande och halverar sin egen lön för att ta ansvar.

#nintendo


Medlem
Satoru Iwata chocksänker sin lön

Han klarar sig nog ändå

Medlem

Tänk om fler företagsledare tog sådant ansvar istället för att skära på precis allt annat än chefslöner och förmåner..

Pansarknekt

Bra gjort. Fler borde "ta sitt ansvar"...


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Han får byta från sushi till nudlar, men han överlever nog ja!

Medlem

Gott o se en chef som drar ned på sin egen lön när det går dåligt. Inte som andra chefer som till och med tar ut bonus trots att företaget går med förlust.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Men chocksänker? Vad är det för en j***a Aftonbladet-rubrik? Varför inte bara skriva sänker sin lön rejält?

Medlem

Synd att politiker inte kan göra likadant

Skrivet av dahlbäckkrome:

Men chocksänker? Vad är det för en j***a Aftonbladet-rubrik? Varför inte bara skriva sänker sin lön rejält?

Det var chockerande uppenbart att någon förr eller senare skulle "rasa" över detta kontroversiella faktum. Skönt att se att någon äntligen "talade ut" om skandalrubriken!

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Men chocksänker? Vad är det för en j***a Aftonbladet-rubrik? Varför inte bara skriva sänker sin lön rejält?

Ja snälla, sådant språk ska inte uppmuntras. Eller vill man identifieras med aftonbladet-journalistik så går det ju, men då kanske man ska genomgå en psykologisk utvärdering för att se vad som är fel i samma sväng.

On-topic: Bra grej, trodde faktiskt att lönerna var högre också, men det är nog skillnad på japan och USA på det sättet.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Men chocksänker? Vad är det för en j***a Aftonbladet-rubrik? Varför inte bara skriva sänker sin lön rejält?

Jag ser inte felet med att använda ordet "chock" i detta sammanhang.

Kvällsblaskorna missbrukar ordet, JA, men det det är fortfarande ett bra ord som passar perfekt i vissa sammanhang.

Bara för att de missbrukar ordet behöver inte ALL användning av det vara missbruk. Hänger du med på resonemanget?

Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av dahlbäckkrome:

Men chocksänker? Vad är det för en j***a Aftonbladet-rubrik? Varför inte bara skriva sänker sin lön rejält?

Det var chockerande uppenbart att någon förr eller senare skulle "rasa" över detta kontroversiella faktum. Skönt att se att någon äntligen "talade ut" om skandalrubriken!

Precis vad jag också tänkte och gick därför från ord till...ORD och byggde en mening - eller två;)

Medlem

Sen får man ju komma ihåg att detta enbart gäller lönen, de har med stor sannolikhet högre inkomster från diverse aktier, så någon nöd lär det inte gå på dem.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Men chocksänker? Vad är det för en j***a Aftonbladet-rubrik? Varför inte bara skriva sänker sin lön rejält?

Ja, chocksänker. Är väl inte så konstigt ordval? Skulle vilja se vad du hade att att säga om din lön blev halverad eller någon annans lön för den delen. Jag skulle definitivt bli chockad...
Dessutom ganska chockerande att han väljer detta själv, är ju inte direkt vanligt.

Det har nästan blivit en sport att skriva flest kommentarer om alla dessa "Aftonbladet-rubriker", börjar bli tröttsamt.

Medlem

Bra även om det bara är symboliskt. Chefer i storföretag borde varkligen ha en mer passande lön till mängden arbete de lägger ner istället för dessa skyhöga löner som kunde användas för att stärka företaget istället.

Och angående ordet chock i rubriken. Något som chockar är något som skapar starka och plötsliga intryck. Detta gör väl inte detta igentligen kan jag tycka. Men det är en subjektiv fråga så man kan inte ha fel där som författare.

Däremot är "chock-" talspråk och inte helt okej i en text.
Men som lingvisterna säger... Språk fungerar så som man använder det.
Tror det är dumt att förfasa sig över språkanvändandet. Du vinner inte ändå.

Medlem

Det är inte som andra företag som till och med avskedar trots att det går bra för företaget...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Lönemässig harakiri?

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Men chocksänker? Vad är det för en j***a Aftonbladet-rubrik? Varför inte bara skriva sänker sin lön rejält?

Håller med, ogillar också chockrubriker. Det låter så fjantigt och man får direkt kopplingar till skvallerpressen. "Halverar sin lön" är väl bättre och mer informativt till exempel. Jag blev inte chockad åtminstone.

Medlem

Inte förvånad att det är en japan som "tar ansvar" heller


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem

Fan vad löljigt mycket pengar de har...

Medlem

som man säger:
det drabbar ingen fattig...
bara ett antagande att N chefen inte behöver be om lunch pengar.

Medlem
Skrivet av Wartex:

Lönemässig harakiri?

Precis vad jag också tänkte!
För övrigt....buhuhuuuu dom tjänar ju så otroligt lite ändå! Men bra jobbat av dom, jag tycker det är starkt av dom att känna ansvar för sina phailz. Respekten för Nintendo ökade lite där


signatur

Game long and prosper

Medlem

imponerande. och väldigt japanskt

Medlem
Skrivet av Hazzlare:
Skrivet av dahlbäckkrome:

Men chocksänker? Vad är det för en j***a Aftonbladet-rubrik? Varför inte bara skriva sänker sin lön rejält?

Ja, chocksänker. Är väl inte så konstigt ordval? Skulle vilja se vad du hade att att säga om din lön blev halverad eller någon annans lön för den delen. Jag skulle definitivt bli chockad...
Dessutom ganska chockerande att han väljer detta själv, är ju inte direkt vanligt.

Det har nästan blivit en sport att skriva flest kommentarer om alla dessa "Aftonbladet-rubriker", börjar bli tröttsamt.

Du har blivit aftonbladad?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Jag skulle bli lätt chockad om min lön sänktes med 50%...

Föredömligt gjort av honom.
3DS kom lite för snabbt, DSi har ju just börjat samla damm i hyllorna, skulle väntat till nästa år med lite starkare prestanda.

Medlem

du skulle inte bli chockad om du själv var med och sänkte den..

Medlem

Haha, om jag hade runt 15 miljoner i årslön hade fan jag halverat den även fast jag inte gjort något misstag, andra behöver pengarna mer. Vem fan behöver så mycket pengar? En vanlig person gör av med ca 5-10 miljoner på hyra och mat under sitt liv.

Medlem

Fint av honom och ni som klagar på aftonbladet kan juh starta en egen tidning och skriva egna rubriker istället för att klaga på en sån fjantig sak som ordval. Jösses.

Skribent
Skrivet av Dergo218:

Fint av honom och ni som klagar på aftonbladet kan juh starta en egen tidning och skriva egna rubriker istället för att klaga på en sån fjantig sak som ordval. Jösses.

Fantastiskt resonemang, om man inte tycker om något eller har något att klaga på ska man hålla tyst och göra det själv istället...
Hoppas att du aldrig någonsin har klagat på ett spel eller en film för du kan ju sluta gnälla på fjantsaker och programmera ett spel själv istället... Jösses.

Medlem
Skrivet av bRAVEis:

Inte förvånad att det är en japan som "tar ansvar" heller

Jävligt fint sagt! dock är det nog få som förstår skämtet här...

12
Skriv svar