Supergrafik

Medlem
Supergrafik

Ni som också hänger på Sweclockers har kanske sett en ytterst intressant video idag. För er som inte har gjort det, så handlar den om en potentiell milstolpe i datorgrafik. Företaget Euclideon har länge arbetat på en grafikmotor, eller konverterare, som gör om dagens traditionella polygoner till punktmoln, som kan ses som atomer i spelvärlden. Om de lyckas med deras mål, så kommer vi slutanvändare att kunna njuta av oändligt med detaljer i våra datorspel, då grafiken nästan kommer att vara på atomnivå, och det går dessutom att skanna in verkliga objekt in i motorn. Ca. 100 000 gånger bättre och detaljrikare än dagens polygonbegränsade teknik då. Vi får verkligen hoppas att de lyckas!

Här är en demovideo sålänge.

#blogg

Medlem
Supergrafik

Bold Claims indeed, vi får väl se hur det går för dom.
Har en känsla att det kommer kräva enorma mängder minne för att hålla reda på allt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

O.o Riktigt imponerande! Men känns som att det kommer dröja ett tag innan det kommer i dagens spel, framförallt med tanke på att som en av kommentarerna på youtube skrev, hur går det med collision detection och allt sådant med så många polygoner?

Medlem

Wow. Helt makalöst.

Medlem

Jag är mer fundersam på ifall tekniken fungerar, är hur Ati och Nvidia kommer reagera eller skicka lönnmördare på dom eftersom Euclideon påstår att acceleration inte behövs.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag vet faktiskt inte hur det är med collision detection, men de lär ha koll på hur de ska hantera det, får man hoppas. Och istället för att ATI och Nvidia ska motarbeta en sån här fin idé, borde dom arbeta mot den istället. Jag tror att acceleration kommer att hjälpa till i alla fall, om det finns tesselering, shaderstöd och så vidare.

Det största problemet dom tacklas med nu, vad jag förstår, är storleken på filerna. Läste någonstans att en enstaka karaktärsmodell tar ca. 1,5 Gb i rent hårddiskutrymme, dock säker okomprimerad data.

"Real world imported to virtual world."

Mycket spännande debatt-brännsle! Ser saken från flera sidor men håll med att argumentet "det är ju inte äkta" tappar i styrka rejält.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Jag vill att spel ska se ut som spel, inte som HD-grafik...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja, det är där skon klämmer. Men det ser fortfarande inte fotorealistiskt ut tycker jag, det återstår att se hur det fungerar i praktik också.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Ja, det är där skon klämmer. Men det ser fortfarande inte fotorealistiskt ut tycker jag, det återstår att se hur det fungerar i praktik också.

Visst klippet visar att inget är direkt realistiskt, men företaget talar inte om shaders, ljussättning, fysik eller liknande - utan bara om effektiv användning av modeller, texturer och omgivning.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Minneskraven lär ju skjuta i höjden! Jag såg deras första demo förra året vill jag minnas, riktigt häftigt om det verkligen blir nått av detta. Generationsskifte på ingående! ^^


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av ohem:
Skrivet av 73mpl4R:

Ja, det är där skon klämmer. Men det ser fortfarande inte fotorealistiskt ut tycker jag, det återstår att se hur det fungerar i praktik också.

Visst klippet visar att inget är direkt realistiskt, men företaget talar inte om shaders, ljussättning, fysik eller liknande - utan bara om effektiv användning av modeller, texturer och omgivning.

Precis. Men sen kan jag inte heller förneka att jag skulle vilja springa runt i en svinsnygg magisk skog, eller i ett nästintill verkligt rymdskepp

Fysik vet jag inte om de kommer att behandla, tror snarare att de kommer att satsa på shaders och ljussättning isåfall.

1
Skriv svar