Supergrafik
Ni som också hänger på Sweclockers har kanske sett en ytterst intressant video idag. För er som inte har gjort det, så handlar den om en potentiell milstolpe i datorgrafik. Företaget Euclideon har länge arbetat på en grafikmotor, eller konverterare, som gör om dagens traditionella polygoner till punktmoln, som kan ses som atomer i spelvärlden. Om de lyckas med deras mål, så kommer vi slutanvändare att kunna njuta av oändligt med detaljer i våra datorspel, då grafiken nästan kommer att vara på atomnivå, och det går dessutom att skanna in verkliga objekt in i motorn. Ca. 100 000 gånger bättre och detaljrikare än dagens polygonbegränsade teknik då. Vi får verkligen hoppas att de lyckas!
Här är en demovideo sålänge.
Bold Claims indeed, vi får väl se hur det går för dom.
Har en känsla att det kommer kräva enorma mängder minne för att hålla reda på allt.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Jag är mer fundersam på ifall tekniken fungerar, är hur Ati och Nvidia kommer reagera eller skicka lönnmördare på dom eftersom Euclideon påstår att acceleration inte behövs.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Jag vet faktiskt inte hur det är med collision detection, men de lär ha koll på hur de ska hantera det, får man hoppas. Och istället för att ATI och Nvidia ska motarbeta en sån här fin idé, borde dom arbeta mot den istället. Jag tror att acceleration kommer att hjälpa till i alla fall, om det finns tesselering, shaderstöd och så vidare.
Det största problemet dom tacklas med nu, vad jag förstår, är storleken på filerna. Läste någonstans att en enstaka karaktärsmodell tar ca. 1,5 Gb i rent hårddiskutrymme, dock säker okomprimerad data.
"Real world imported to virtual world."
Mycket spännande debatt-brännsle! Ser saken från flera sidor men håll med att argumentet "det är ju inte äkta" tappar i styrka rejält.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Jag vill att spel ska se ut som spel, inte som HD-grafik...
Ja, det är där skon klämmer. Men det ser fortfarande inte fotorealistiskt ut tycker jag, det återstår att se hur det fungerar i praktik också.
Visst klippet visar att inget är direkt realistiskt, men företaget talar inte om shaders, ljussättning, fysik eller liknande - utan bara om effektiv användning av modeller, texturer och omgivning.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Ja, det är där skon klämmer. Men det ser fortfarande inte fotorealistiskt ut tycker jag, det återstår att se hur det fungerar i praktik också.
Visst klippet visar att inget är direkt realistiskt, men företaget talar inte om shaders, ljussättning, fysik eller liknande - utan bara om effektiv användning av modeller, texturer och omgivning.
Precis. Men sen kan jag inte heller förneka att jag skulle vilja springa runt i en svinsnygg magisk skog, eller i ett nästintill verkligt rymdskepp
Fysik vet jag inte om de kommer att behandla, tror snarare att de kommer att satsa på shaders och ljussättning isåfall.