Nintendo introducerar betal-DLC

Robot
Nintendo introducerar betal-DLC

Betala för DLC-prylar i slutet av året på din 3DS, planeras också för Wii U.

#nintendo


Moderator | Testpilot
Nintendo introducerar betal-DLC

I don't mind really. Man måste inte köpa det så.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hade lätt köpt Epona Horse Armor för hundringen!

/ LordDaimos

Medlem

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Medlem

"Epona Horse Armor" låter ju som ngt liknande som kom till oblivion? känns inte värt hundra kr, utan mer typ 10-20 för en sådan liten sak. dock har man inget emot att betala för stora DLCs


signatur

Rwa?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Gör dom verkligen det? I många fall är det separat från storyn, t ex som det var i the witcher, eller att dom bara lagt in en quest i main storyn.

Tvekar verkligen att dom bara tagit "5% av spelet" och valt att göra dlc av det istället, hade garanterat märkts om dom bara tagit bort något.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Sant, om det hade varit fallet, vilket det oftast inte är. De flesta företagen släpper "ny" DLC, sådant som aldrig kunde hamnat på skivan, och köper man dLC som blivit bortplockad i sista stund får man väl skylla sig själv?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Gör dom verkligen det? I många fall är det separat från storyn, t ex som det var i the witcher, eller att dom bara lagt in en quest i main storyn.

Tvekar verkligen att dom bara tagit "5% av spelet" och valt att göra dlc av det istället, hade garanterat märkts om dom bara tagit bort något.

Det händer ibland, absolut. Om man ska ta ett exempel som det syns väldigt mycket på. Kan man ta Battlefield: Bad Company 2.

Det var vissa saker som var på skivan då. Det enda som behövde göras var att låsa upp det.
Nu handlar det om multiplayer-kartor och sådant. Men det är ändå samma sak.

Medlem
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Hur jag tänker? Hur kan det vara en dålig sak att få mer innehåll till ett spel du tycker om?
Det är ingen som tvingar dig att köpa det. Jag köper hellre ett DLC paket än att låta ett spel så och damma i hyllan efter jag har klarat det på -10 timmar.

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Hur jag tänker? Hur kan det vara en dålig sak att få mer innehåll till ett spel du tycker om?
Det är ingen som tvingar dig att köpa det. Jag köper hellre ett DLC paket än att låta ett spel så och damma i hyllan efter jag har klarat det på -10 timmar.

ELLER så gör utvecklarna en old school och börjar skapa långa single player äventyr igen! Det vore bättre än att köpa DLC skit


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag gillade bildtexten

Medlem

Eller så kan dem väl bara göra patchar?? Men så klart, vem vill inte tjäna pengar lixom

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Hur jag tänker? Hur kan det vara en dålig sak att få mer innehåll till ett spel du tycker om?
Det är ingen som tvingar dig att köpa det. Jag köper hellre ett DLC paket än att låta ett spel så och damma i hyllan efter jag har klarat det på -10 timmar.

ELLER så gör utvecklarna en old school och börjar skapa långa single player äventyr igen! Det vore bättre än att köpa DLC skit

Det vore ju såklart också något bra, men kan ju vara så att de ibland kommer på något coolt som de vill ha med i spelet. Sido berättelse eller dylikt då tycker jag DLC är en bra lösning. Till rätt pris såklart.

Medlem
Skrivet av mm_precis:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Hur jag tänker? Hur kan det vara en dålig sak att få mer innehåll till ett spel du tycker om?
Det är ingen som tvingar dig att köpa det. Jag köper hellre ett DLC paket än att låta ett spel så och damma i hyllan efter jag har klarat det på -10 timmar.

ELLER så gör utvecklarna en old school och börjar skapa långa single player äventyr igen! Det vore bättre än att köpa DLC skit

Det vore ju såklart också något bra, men kan ju vara så att de ibland kommer på något coolt som de vill ha med i spelet. Sido berättelse eller dylikt då tycker jag DLC är en bra lösning. Till rätt pris såklart.

Till rätt pris och längd på innehållet så är det en bra lösning. Fast jag saknar ändå den antika tiden då utvecklare gjorde hela expansion packs istället för små DLC. Det kändes som man fick mer innehåll för stålarna, t ex United Offensive till Call of Duty.


signatur

Game long and prosper

Medlem

“consumerism on an irrational capitalist model.” - Hugo Chavez


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Hur jag tänker? Hur kan det vara en dålig sak att få mer innehåll till ett spel du tycker om?
Det är ingen som tvingar dig att köpa det. Jag köper hellre ett DLC paket än att låta ett spel så och damma i hyllan efter jag har klarat det på -10 timmar.

Det intressanta är väl din egen uppfattning att singel player spel har blivit så mycke kortare speltid på över åren.
Om det nu finns en påvislig tendens av att utvecklarna skeppar ut "färdiga" spel till fullpris som innehåller kortare och kortare speltid men att det samtidigt släpps mer och mer DLC som förlänger speltiden (som som sagt var kortare än tidigare) så kan man såklart börja undra om vi inte blir dragna vid näsan. Att vi helt enkelt "luras" till att först betala lika mycket för ett kortare spel nu som vi gjorde för ett längre spel förra året och sedan får betala ytterligare för all DLC som efter några hundralappar kanske blir lika långt som det varit förr i tiden.

Nu påstår jag inte att så är fallet men det är ju onekligen en bra business-modell så länge man inte blir påkommen. Mer pengar/intäkter för samma eller mindre arbete/utgifter är något ALLA vinstdrivande företag strävar efter. Etiken kommer ofta i andra hand tyvärr om än inte alltid.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Sebastian Lindi:

Enligt Satoru Iwata och Shigeru Miyamoto (vars plånböcker gråter)

Undrar vad Sebastian har för lön ifrån FZ egentligen när han tycker att 1 miljon dollar i lön är något man gråter över...

Medlem
Skrivet av Paiden:
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Svanberg:

Tycker faktiskt DLC är bra, till ett rimligt pris. Singleplayer spel har blivit så otroligt kort speltid på, så extra innehåll är alltid uppskattat!

Hur tänker du nu? De tar innehållet i singleplayer, låter det vara kvar på skivan och sen säljer de det som DLC. Låter ju som en jättebra affär för konsumenter. /sarcasm

Hur jag tänker? Hur kan det vara en dålig sak att få mer innehåll till ett spel du tycker om?
Det är ingen som tvingar dig att köpa det. Jag köper hellre ett DLC paket än att låta ett spel så och damma i hyllan efter jag har klarat det på -10 timmar.

Det intressanta är väl din egen uppfattning att singel player spel har blivit så mycke kortare speltid på över åren.
Om det nu finns en påvislig tendens av att utvecklarna skeppar ut "färdiga" spel till fullpris som innehåller kortare och kortare speltid men att det samtidigt släpps mer och mer DLC som förlänger speltiden (som som sagt var kortare än tidigare) så kan man såklart börja undra om vi inte blir dragna vid näsan. Att vi helt enkelt "luras" till att först betala lika mycket för ett kortare spel nu som vi gjorde för ett längre spel förra året och sedan får betala ytterligare för all DLC som efter några hundralappar kanske blir lika långt som det varit förr i tiden.

Nu påstår jag inte att så är fallet men det är ju onekligen en bra business-modell så länge man inte blir påkommen. Mer pengar/intäkter för samma eller mindre arbete/utgifter är något ALLA vinstdrivande företag strävar efter. Etiken kommer ofta i andra hand tyvärr om än inte alltid.

Klart vi blir lurade, det kan väl alla se. Branschen är en hora som gör vad som helst för lite mer pengar. Men eftersom detta är fallet och vi inte kan göra något åt saken, så är jag tacksam för det lilla extramaterial jag kan få. För övrigt skulle jag aldrig ens tänka tanken att köpa ett spel för fullt pris om jag inte vet att jag kommer få ut så mycket jag vill ha för dom pengarna jag lägger ner. Och det finns inte många spel för 600 kronor (fullpris) som gör det.

Medlem
Skrivet av ixon:
Skrivet av Sebastian Lindi:

Enligt Satoru Iwata och Shigeru Miyamoto (vars plånböcker gråter)

Undrar vad Sebastian har för lön ifrån FZ egentligen när han tycker att 1 miljon dollar i lön är något man gråter över...

Rikedom är relativ


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Skrivet av Harpa:
Skrivet av ixon:
Skrivet av Sebastian Lindi:

Enligt Satoru Iwata och Shigeru Miyamoto (vars plånböcker gråter)

Undrar vad Sebastian har för lön ifrån FZ egentligen när han tycker att 1 miljon dollar i lön är något man gråter över...

Rikedom är relativ

Haha, om man skriver om spel för att bli rik så har man valt fel bransch. Helt klart. Men det är förbannat kul!

Skrivet av Spennet:

Jag gillade bildtexten

Kul att du gillade! Jag fick fila på den en stund.

Medlem

Urk. I´m gonna hurl! MOVE PEOPLE MOVE!

Medlem
Medlem

DLC är helt okej så länge priset passar. Men det betyder att ett spel för 400 kr också ska bli 20-25% större för 100 kr dlc. Epona Horse Armor räcker inte. 4 extra banor räcker inte. 3 nya vapen räcker inte. Inte ens allt det i ett och samma packet räcker.

Hittills har ingen släppt ett dlc som faktiskt varit värt pengarna jämförelsevis... Inte till de hundratals titlar jag spelat genom åren i alla fall.

Det finns mycket bra dlc. Men priset är och har alltid varit för högt mot vad man får.
Kan ju bara hoppas Nintendo gör rätt istället för att göra som alla andra.

1
Skriv svar