Dragon Age 2 förvånade Bioware

Medlem
Skrivet av Palanor:

Hatade DA2, inte ens kört igenom det. Älskade 1an.

Haha. Hur kunde du då hata det?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Både Dragon Age 1 och 2 tyckte jag var konsolifierat skräp. Baldurs Gate i mitt hjärta <3

Medlem

Att omanvända varje område minst tre gånger (ibland upp till 15 gånger) gjorde knappast spelet bättre. Det måste bioware ha förstått.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Palanor:

Hatade DA2, inte ens kört igenom det. Älskade 1an.

Haha. Hur kunde du då hata det?

Han kanske kört så pass att han hann bilda sig en uppfattning?
Men på dagens spel så märker man rätt fort vart ett spel barkar åt, tyvärr oftast till det mer simplistiska och fördummande (~konsolskadat), och man orkar inte ta sig igenom skräpet.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Tyckte DA2 var ett i grunden bra spel, men dock med en del problem som tog ifrån en bra bit av det goda intrycket.

Plussidan: Storyn var mkt bra, och dialogerna var skarpa och roliga. Jag gillade iaf de flesta av karaktärerna. Kirkwall var ett intressant, om än lite litet, ställe. Klasserna och deras skills var också väl utformade tyckte jag, med användning för nästan allt (till skillnad från DA1, där man fick mängder av skills som gjorde nästan exakt samma sak).

Minussidan: De till döds återanvända miljöerna. FFS Bioware, kunde de skadat att åtminstonde låta era designers göra mer än vad som kändes som 5-6 miljöer? Sen var också gear-sidan lite väl klen, jag hade gillat mer möjligheter.

Blandad påse: Striderna. Å ena sidan uppskattade jag att de kändes snabba och brutala, och att varje skill du använde hade en direkt påtaglig och synbar effekt. Jag tycker också att det funkade oerhört väl med de olika conditions som varje klass kunde åsamka en fiende, och som en annan klass kunde utnyttja. Lättfattligt, effektivt och roligt. Men! Smolket i bägaren här är definitivt det fantastiskt korkade valet att låta fienderna spawna från tomma luften, i synes oändliga vågor. Det gjorde tyvärr att en hel del av taktiken försvann.

word! kunde inte sagt det bättre själv!

Medlem
Skrivet av Friberg:

Fruktar inför Mass Effect 3 om detta är deras attityd.

I ME3 har de ju inte ändrat mycket från 2:an annat än att inventory och leveling blivit mer avancerat igen, och hela spelet blivit svårare. Inte för att det skulle spela någon roll(inte för mig i alla fall) eftersom de inte kan göra dialogerna lättare och det inte är ett spel man spelar för utmaningen utan de flesta spelar spelet för story och karaktärer.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Friberg:

Fruktar inför Mass Effect 3 om detta är deras attityd.

I ME3 har de ju inte ändrat mycket från 2:an annat än att inventory och leveling blivit mer avancerat igen, och hela spelet blivit svårare. Inte för att det skulle spela någon roll(inte för mig i alla fall) eftersom de inte kan göra dialogerna lättare och det inte är ett spel man spelar för utmaningen utan de flesta spelar spelet för story och karaktärer.

Hmm, låter ju fint, men vart har du läst att inventory och levling blivit mer avancerat gentemot 2an? Samt svårare gameplay?


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Palanor:

Hatade DA2, inte ens kört igenom det. Älskade 1an.

Haha. Hur kunde du då hata det?

Han kanske kört så pass att han hann bilda sig en uppfattning?
Men på dagens spel så märker man rätt fort vart ett spel barkar åt, tyvärr oftast till det mer simplistiska och fördummande (~konsolskadat), och man orkar inte ta sig igenom skräpet.

Aha. Förstår, läste fel... trodde du inte hade kört det ens. Tror första Dragon Age är mer för hardcore spelare medan DA2 är för casual gamers.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Jag tycker det var kul att fansen själva skrev på deras forum att de inte gillade riktningen de hörde DA2 skulle gå, via intervjuer, tidningar, trailers ect.

Det sket utvecklarna fullständigt i.

Medlem

Ironin i kommentaren "Men samtidigt kan inte Dragon Age vara allt för alla..."
Minns mycket väl att spelstilen anpassades till något som actionpubliken kände sig väl till lags med.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Tröttna mot slutet, slutade spela helt enkelt. :l

Medlem

Var det bara jag som blev döless på att ingen i partyt reagerade på att man var bloodmage, inkluderad en själv. Hatar när ingen reagerar på ens handlingar, var betydligt värre än återanvändningen av miljöer för mig.

Medlem

Det enda jag tyckte gjordes bra var striderna ( det nya fighting systemet ) men jag älskar endå dragon age 2 nästan lika mycket som origins.

Medlem
Skrivet av frunk:

antal gånger som jag har klarat ut DA: O - 6
antal gånger som jag klarade ut DA:2 - en gång.

nuff said.

This, Dragon Age 2 var en bagatell. Spelet var begåvat med en väldigt bra scen

(den när Anders spränger The Chantry och man måste välja sida)

men man glömmer bort den för att det är så mycket annat negativt som stör.

Och vilken hora Isabela var

Medlem

Problemet ligger i den bristande variationen. Man går in i samma grotta man redan sätt under hela spelet gång men med olika uppdrag. DA2 släpptes bara drygt ett år efter Origins, vilket för mej känns som en förhastad utveckling och billigt gjort. Och i med det hann dom inte designa fler och bättre omgivningar, Kanske EA har med det att göra, jag vet inte. Personligen blev Origins årets spel 2009, då DA2 bara blev ett spel i mängden 2010.

Medlem

Kan inte påstå att Origins var superbra heller, nog fan hade det en del problem och det var väldigt många som då hade mycket negativt att säga om det när det släpptes. Tror en del blivit nostalgiska över det. Inte spelat 2an men striderna i ettan var verkligen inte roliga och dåligt balanserade för vissa klasser. Möjligheten att kunna välja sitt ursprung var ju häftigt och intressant story, men det var mycket springande i spelet vilket blir hemskt tjatigt, för att inte nämna gruvorna hos dvärgarna...*gäsp*

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Friberg:

Fruktar inför Mass Effect 3 om detta är deras attityd.

I ME3 har de ju inte ändrat mycket från 2:an annat än att inventory och leveling blivit mer avancerat igen, och hela spelet blivit svårare. Inte för att det skulle spela någon roll(inte för mig i alla fall) eftersom de inte kan göra dialogerna lättare och det inte är ett spel man spelar för utmaningen utan de flesta spelar spelet för story och karaktärer.

Hmm, låter ju fint, men vart har du läst att inventory och levling blivit mer avancerat gentemot 2an? Samt svårare gameplay?

Leta bland FZs nyheter så hittar du något om "veteran is the new normal", aka högre svårighet. Sen visade Casey leveling på e3 och både det och inventory finns i FZs nyheter.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Golvis:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Friberg:

Fruktar inför Mass Effect 3 om detta är deras attityd.

I ME3 har de ju inte ändrat mycket från 2:an annat än att inventory och leveling blivit mer avancerat igen, och hela spelet blivit svårare. Inte för att det skulle spela någon roll(inte för mig i alla fall) eftersom de inte kan göra dialogerna lättare och det inte är ett spel man spelar för utmaningen utan de flesta spelar spelet för story och karaktärer.

Hmm, låter ju fint, men vart har du läst att inventory och levling blivit mer avancerat gentemot 2an? Samt svårare gameplay?

Leta bland FZs nyheter så hittar du något om "veteran is the new normal", aka högre svårighet. Sen visade Casey leveling på e3 och både det och inventory finns i FZs nyheter.

De sa för inte så längesen alls att de ville göra Mass Effect 3 mer "tillgängligt". Mår nästan illa av den tanken.

Medlem

fördummat och lika schimpansanpassat som Mass effect 2... skräp..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Jag måste vara ganska ensam om att ha spelat igenom tvåan men inte ettan...
Jag störde mig något offantligt på "övervärlden" i ettan. Att man bara kunde gå ått ett visst håll, laddningstiderna var hemska och valen man kunde göra kändes extremt styrda.

Så kom man till ettan, där kändes det från början att de ville berätta en historia och göra det bra, visst det blev lite på räls... men det tar jag gärna (gillade Mass Effect 1 också, inte lika mycket 2:an).

Nu väntar Deus Ex och Skyrim...

Inaktiv

Storyn var det väl inget större fel på, den funkade. Nackdelen med Dragon Age 2 var ju helt enkelt att storyn och gameplay var 2 helt olika spel, dom hängde inte ihop.

Medlem

Jag förstår inte hur folk kan gnälla på storyn i DA2 men älska DA: O. DA: O hade nog den billigaste tråkigaste standardstoryn någonsin, redan från första början fick man se slutbossen och hela spelet blev en enda lång kö för att få chansen å döda den jäkla draken. För att inte tala om hjälten; någon random loser har helt plötsligt tur och blir den utvalde, sen ska han/hon bli stor å stark innan det är dags att möta slutbossen. Snacka om linjärt och fördummat. Välj valfri Disneyfilm så får du en mer fantasirik story. Däremot hade DA: O massa annat som gjorde det till ett grymt bra spel men höj inte storyn till skyarna.

DA2 hade däremot en riktigt bra story, man visste inte riktigt vad som skulle hända, det märktes att tiden gick och det fanns hela tiden delmål. Sen anser jag att den kunde ha berättats på ett bättre sätt men det är en annan sak. En ljudbok blir inte dålig bara för att man stör sig på berättarrösten.


signatur

/Landstream

Medlem

Ett förbättrat stridssystem (hade de bara gjort striderna svårare så), men storyn var inget som fångade och för mycket återanvänding av samma miljöer, tyckte själv också att den grafiska biten i 1an kändes mer mörk och mer lockande av sig, blev trött på de och har fortfarande inte spelat klart de

Medlem

Jag höll på att bli galen på att man bara fick se samma område hela jävla tiden. Sen jag klara spelat för några månade sen har jag inte rört det igen.

Medlem

Det som var kasst i DA Origins var mycket bättre i DAII. Inte för att det var mycket som kasst.Tyvärr var det som var bra i Origins sämre i DAII och det var mycket som var bra. Som helhet var DAII en sämre upplevelse än Origins enligt mig iaf.

Medlem

Måste säga att jag blev enormt besviken. Efter att ha lagt ned 100 timmar + på 1:an och inte kunnat slita mig från handlingen och spelet så släpper de en tvåa där jag får tvinga mig varje gång jag skall sätta mig framför datorn. Har inte kommit igenom spelet och kommer nog aldrig att göra det. Det största problemet som jag ser det är inte ändringarna i gameplay eller berättarteknik utan den totala avsaknaden av en story värd att följa. Utan en tydlig röd tråd och ett "larger-than-life-mål" att sträva mot blir det helt enkelt inte tillräckligt intressant att hacka ned "blodtrollkarlar" och liknande för att jag skall ta mig för att starta datorn. Håller med Friberg om att Bioware skapade en väldig nervositet att de skall misslyckas även med ME3, vilket skulle vara den största besvikelsen sen Star Wars I.

Medlem
Inaktiv

tror jag laddade ner demo på steam, och kontrollerna fungerade itne ..ragequittade, och sen har jag glömt bort det här spelet..

12
Skriv svar