Minecraft-skaparen: "Unlimited Detail en bluff"

Robot
Minecraft-skaparen: "Unlimited Detail en bluff"

Den revolutionerande tekniken för högdetaljerad grafik är gammal skåpmat, menar Marcus "Notch" Persson.

#euclideon, #minecraft, #id-software


Medlem
Minecraft-skaparen: "Unlimited Detail en bluff"

Kan nog bli riktigt nice om de får ordning på det

Medlem

Jaaa, som lekman så vet man ju inte vad man ska tro.
Troligtvis så har deras företag slut på pengar så de gjorde videon för att övertyga riskkapitalister/aktiesparare?

Boohoo

Inaktiv

Tror det handlar mycket om hårdvara, dagens kort är ju troligen gjorda i åtanke att hantera polygoner och rendera dom, om kort skapades med detta i åtanke så tror jag inte att datamängden kan bli ett problem, och ser man på hur snabbt minne och lagring utvecklas så ser jag inge problem där heller...

Just some random thoughts ^^

Medlem

Känns bara helt löjligt oprofessionellt, vilket får mig att tro att det antingen är fejk eller nästintill skräp, oavsett vilket så borde de VERKLIGEN jobba på sin image som företag. Som seriöst företag borde de framhäva sina egna fördelar istället för att förlita sig till stora delar på andras nackdelar. Anledningen till att de måste ta till den taktiken känns mest troligen som om att det är för att de inte har något annat val. Det ser ärligt talat inte så bra ut "on its own legs".

Att sedan upprepade gånger använda ursäkten att de är ett teknik företag och inte har några inhouse artister är bara löjligt, den använde dom för ett år sedan också. Har dom råd/möjlighet att ha 9 (NIO!) personer som jobbar på tekniken så finns det plats för att ha minst en artist som verkligen kan se till att det ser så bra ut som möjligt. Det är trots allt det man vill som företag, eller åtminstone borde vilja.

Om ni var imponerade av unlimited detail så lär det här 'blow your minds' http://www.atomontage.com/

Inaktiv

Jag tror att deras teknik fungerar.

men som M. säger. mängden data som måste lagras måste ju bli helt sjukt (opraktiskt) mycket.

Medlem

Notch släng dig i väggen. Om jag får fråga hur mycket vet han om det där projektet jag tror att dom som jobbar på det teknikföretaget vet mest om det. Och jag hopppas verkligen det är verklighet och inte en lögn. Är det någon mer en jag som har tänkt på det hur mycket notch kan om grafik igenkligen eftersom minecraft ser ut som det gör och är gjord i java hehe. Visst det är väldigt charmigt spel och så med den grafik uppbyggnaden den har. Men om han och det företaget ahnhar visste hur man gjorde bättre grafik så skulle inte dom göra det då?

Notera att detta är bara ett påsstående samt fråga, och ingen behöver ta illla vid sig för jag har ingen aning om det är sant eller ej. Men det är ett förslag på hur det kan vara. Eftersom ID software säger något helt annat och dom verkar vara rätt så kunniga i grafikens värld om man säger så. Jag menar kolla bara på Rage.

Medlem

säger han som kodar spel på java...
och ja, detta är ganska orättvist sagt.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

Det behöver ju inte vara en bluff.

Men ska man bygga upp allt av "atomer" så lär det ta en hel del av hdd och processorn.
"640K ought to be enough for anybody." sägs Bill Gates ha sagt runt 85.

Tekniken går framåt och allt utvecklas. Du har ju grafen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafen) som är 1 atom tjock och sägs kunna ge de första processerna runt 30 GHz och maxa runt 90 GHz. När ssd diskarna börjar närma sig 512 gb så tar det nog inte lång tid innan dem är uppe på TB och leker innan ny teknik kommer. Har även hört lite rykten om nya snabba ram som är mycket snabbare och större än dagens och dem kommer se marknadens ljus om 3-4 år.

Så helt osannolikt är det inte

Medlem

Nu fattar jag varför Notch oftast bär hatt...

Medlem

Vem litar vi på, legenden bakom några av historiens största och bästa spel eller svensken som utvecklat ett enda, väldigt tekniskt grundläggande(och dåligt)indiespel?

Skrivet av FelixenS:

Vem litar vi på, legenden bakom några av historiens största och bästa spel eller svensken som utvecklat ett enda, väldigt tekniskt grundläggande(och dåligt)indiespel?

Carmack och Notch säger ungefär samma sak, skillnaden är att Carmack är mediatränad.

Medlem

Notch är ju knappast känd för att vara vare sig någon fena på grafik, hårdvara eller grafikmotorer. Carmacks ord väger mångfaldigt tyngre i detta sammanhang. Det är till och med möjligt att Carmacks ord väger tyngre än någon annans när det kommer just till grafikmotorer.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av FelixenS:

Vem litar vi på, legenden bakom några av historiens största och bästa spel eller svensken som utvecklat ett enda, väldigt tekniskt grundläggande(och dåligt)indiespel?

Carmack och Notch säger ungefär samma sak, skillnaden är att Carmack är mediatränad.

Det är ganska stor skillnad på notch "It's a scam" till Carmacks "Could be possible on next gen".

Notch har även publicerat ytterligare ett inlägg där han tar tillbaka mycket av de han skrev. Bland annat uttrycker han de allt för ovanliga orden "I was wrong! :D"

Medlem

Bara en fråga, sen när kan Notch något som helst om grafik?
Hans spel har ju fulare grafik än de till Wii *Trollface*

Medlem

Tycker det är lite skumt att kalla det en scam. Visst, det han säger stämmer, att Euclideon inte gjort något 'nytt', men som jag uppfattat det försöker de promote:a voxels? De har skapat en Polygon-to-Voxel-converter om jag inte förstått helt fel. Ser inget skam-aktigt med detta.

Tycker han valt lite fel ord till sitt uttalande, precis som personen i Euclideon-videon.

Medlem

Jag tycker att några användare här gör bort sig när de säger att Notch inte kan någonting om grafik.

Medlem

Sättet som videon presenteras på är definitivt bluffaktigt. De jämför deras egna projekt som körs i 20 fps med spel som Just Cause 2. De utelämnar exempelvis skuggor i sin demonstration, ljuseffekter, animationer samt variation av olika objekt. I videon visas bara ett fåtal objekt som har kopierats väldigt många gånger. Det behövs mer bevis för att övertyga än en självsäker australiensare. Tyvärr kommer deras bluffprojekt säkerligen få pengar av någon lättlurad sate, sedan kan de pimpla paraplydrinkar resten av livet.

Skrivet av Paladia:

Det är ganska stor skillnad på notch "It's a scam" till Carmacks "Could be possible on next gen".

Notch har även publicerat ytterligare ett inlägg där han tar tillbaka mycket av de han skrev. Bland annat uttrycker han de allt för ovanliga orden "I was wrong! :D"

Carmack sa inte "could be possible on next gen" han sa "no chance of a game on current gen systems, but maybe several years from now", vilket mycket väl kan tolkas som "inte en chans att det går med dagens hårdvaruteknologi, men jag säger inte "aldrig" eftersom mycket kan hända i framtiden"
Sen säger han "Production issues will be challenging". Om något är "challenging" för Carmack så är det i själva verket fan så mycket svårare än "utmanande". Killen har en legend att vårda, han kan inte säga att det är svårt eller omöjligt i praktiken. Även om det bara fanns en procents chans att lyckas så skulle han säga att "det är lite utmanande"

Nej, detta är samma sorts försiktiga prat som politiker använder.

Medlem
Skrivet av Paladia:

Notch har även publicerat ytterligare ett inlägg där han tar tillbaka mycket av de han skrev. Bland annat uttrycker han de allt för ovanliga orden "I was wrong! :D"

Bara angående animerade voxlar. Inte resten.

Medlem
Skrivet av laxan96:

Notch släng dig i väggen. Om jag får fråga hur mycket vet han om det där projektet jag tror att dom som jobbar på det teknikföretaget vet mest om det. Och jag hopppas verkligen det är verklighet och inte en lögn. Är det någon mer en jag som har tänkt på det hur mycket notch kan om grafik igenkligen eftersom minecraft ser ut som det gör och är gjord i java hehe. Visst det är väldigt charmigt spel och så med den grafik uppbyggnaden den har. Men om han och det företaget ahnhar visste hur man gjorde bättre grafik så skulle inte dom göra det då?

Notera att detta är bara ett påsstående samt fråga, och ingen behöver ta illla vid sig för jag har ingen aning om det är sant eller ej. Men det är ett förslag på hur det kan vara. Eftersom ID software säger något helt annat och dom verkar vara rätt så kunniga i grafikens värld om man säger så. Jag menar kolla bara på Rage.

du är ju helt otrolig. det är väl väldigt uppenbart att grafiken i minecraft ser ut som den gör för att utvecklarna vill det. de har själva valt att ha den upplösning på blocken som de har. det är så de vill att det ska se ut. det har med känsla, atmosfär osv. att göra, och inte för att de suger på det grafiska.

jag tror mer på notch än på företaget som gjort den där videon. den är fruktansvärt dåligt gjord, och även om man bara är tekniker så kan man utan problem skapa något snyggare än det där. det mest avsjöjande är nog ändå kommentarerna i demonstrationen, vilket får allt att kännas väldigt falskt. nej, jag tror inte på detta, men tycker trots allt att det ser ganska lovande ut, om det skulle visa sig att det faktiskt är sant.

jag litar även mer på ID, men jag vet inte vad de har sagt, har bara hört något om att carmack är skeptisk, och om han är det, då är jag också det.

Inaktiv

Galet, företaget har lyckats lura hela världen utom Notch, ingen kan lura en gud. *IRONI*

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Galet, företaget har lyckats lura hela världen utom Notch, ingen kan lura en gud. *IRONI*

Ugh... Kan ingen lära sig skillnaden mellan sarkasm och ironi? SARKASM är det i detta fallet, IRONI är en helt annan sak...

Inaktiv
Skrivet av Zmizk:
Skrivet av Z3bb4n:

Galet, företaget har lyckats lura hela världen utom Notch, ingen kan lura en gud. *IRONI*

Ugh... Kan ingen lära sig skillnaden mellan sarkasm och ironi? SARKASM är det i detta fallet, IRONI är en helt annan sak...

Tack för din rättning (helt seriöst då jag försöker skriva så bra som möjligt hela tiden).

Medlem
Skrivet av laxan96:

Notch släng dig i väggen. Om jag får fråga hur mycket vet han om det där projektet jag tror att dom som jobbar på det teknikföretaget vet mest om det. Och jag hopppas verkligen det är verklighet och inte en lögn.

Ye. Han kan inget för att du hoppas "Unlimited Detail" ska vara sanning. Suck.

Medlem

Man kan ju börja med att titta på siffrorna Notch använder för att "bevisa" att det är en bluff.

"At 64 atoms per cubic millimeter (four per millimeter), that is a total of 512 000 000 000 000 000 atoms. If each voxel is made up of one byte of data, that is a total of 512 petabytes of information, or about 170 000 three-terrabyte harddrives full of information." "If the data compresses down to 1%, it would still be 1 700 three-terrabyte hard drives of data at one byte of raw data per voxel."

Det är enligt min mening en helt värdelös beräkning. Vad skulle syftet vara att fylla hela världen med "atomer"? Då skulle man dessutom inte ens se något eller ha någon plats att röra sig på. Att fylla utsidan eller insidan av ett träd eller luft med atomer tjänar inget syfte till. Vad man gör är att bygga upp en värld och spelplan som är en atom tjock. Och helt plötsligt så kan vi ta Notch siffror och dela med 32 000 och spelet landar på mer beskedliga 53GB. Lägger man dessutom till den faktorn att atomens exakta position inte behöver sparas, utan endast positionen i förhållande till närliggande atomer, så får man ner den siffran betydligt.

Sedan är det självklart så att ingen gör alla träd unika eller alla grässtrån unika. Utan mycket är kopior, annars tar det helt enkelt för långt tid att göra. Således behöver endast en liten del sparas för att sedan kopieras in vilket ytterligare minskar utrymmet rejält.

Så dessa "512 petabytes" som Notch pratar om har enligt min mening ingen förankring i hur verkligheten för ett spel skulle se ut. Det är lika dumt som att räkna på att varje ruta och pixel i Minecraft skulle vara unik för att se hur stor plats Minecraft skulle ta.

Medlem

Det kan väll knappast finnas någon som vet mera om den där tekniken är de som själv skapat den. Att några andra ska uttala sig om att det är skräp är ju bara löjligt. Det är ju bara att vänta tills den släpps för allmänheten och se om det stämmer. Tills dess kanske Euclideon själva kan uttala sig om hur dåligt RAGE eller 1.0 av Minecraft kommer bli så kan vi alla sitta här och tro på det.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Det kan väll knappast finnas någon som vet mera om den där tekniken är de som själv skapat den. Att några andra ska uttala sig om att det är skräp är ju bara löjligt. Det är ju bara att vänta tills den släpps för allmänheten och se om det stämmer. Tills dess kanske Euclideon själva kan uttala sig om hur dåligt RAGE eller 1.0 av Minecraft kommer bli så kan vi alla sitta här och tro på det.

Och du har aldrig varit med om att folk kryddar och brer på när de försöker sälja in sin pryl? I den här branschen i synnerhet. Att det bemöts med skepsis känns bara sunt. Det tycker jag man kan bjuda på när hela pitchen är en enda lång sågning av andra spel, speciellt när dessa spel är snyggare än demot, sina låga polygonantal till trots.

Medlem

Genom livets hårda läxor så är det en sak jag lärt mig..
Om något låter för bra för att vara sant, så är det nog det.
Jag säger bara "TITS OR GET THE FUCK OUT!" (bevis på det de påstår, eller dra åt..)

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Zmizk:
Skrivet av Z3bb4n:

Galet, företaget har lyckats lura hela världen utom Notch, ingen kan lura en gud. *IRONI*

Ugh... Kan ingen lära sig skillnaden mellan sarkasm och ironi? SARKASM är det i detta fallet, IRONI är en helt annan sak...

Tack för din rättning (helt seriöst då jag försöker skriva så bra som möjligt hela tiden).

Då är du en bra individ. Var faktiskt lite orolig att du skulle ta illa upp. Det behövs fler människor som dig i världen. 10 pluspoäng till dig!

12
Skriv svar