Fråga: Hatet mot EA

Medlem
Fråga: Hatet mot EA

Jag är bara nyfiken på varför det finns så mycket hat emot EA? Har faktiskt aldrig förstått det, men vart man än läser så säger alltid någon att det är fel på EA. Ta t ex mmorpg.com forumet. Just nu läste jag en tråd om SWTOR och folk klagade på EA, dock utan argument. (Btw, det är ett spel jag kommer passa på -_-)

Är ingen fanboy, men jag aldrig haft problem med dem eller deras affärsmodeller. Vad har jag missat?


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Ärligt talat tycker jag det verkar som att de flesta klagar mer på Ubisoft och Activision än EA numera. Folk blir väl förbannade när stora publishers försöker kontrollera mer och mer och mjölkar samma spelserier i oändlighet.

Medlem

Det finns inget kort svar på det, men avskyn mot EA började för rätt så långe sen när de var den enda riktiga "jätten" som hade dominans inom spelindustrin. EA gjorde en hel del saker som säkert var jättebra från ett businessperspektiv, men som spelare verkligen hatade - t ex köpte dom upp flera populära utvecklare bara för att lägga ner dom något år senare. Origin är ett bra exempel - EA räddade företaget genom att köpa upp dom, för att sedan pusha genom flera beslut som fick Ultima-serien att kollapsa och företaget att gå under.

Det ska sägas att dom jobbat på att städa upp sin image på senaste tid, dock.

Medlem

Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas, detta enskilda hat mot någon eller något. Inom spelvärlden handlar det mycket om nostalgi, människor lär sig älska vissa spel när de växer upp och när de blir besvikna på uppföljare eller detaljer i dessa så tar de ut det över den som de tror är orsaken till det. Ofta är det väldigt missriktat och ologiskt. De gillar skylla på "stora onda företagen", det är enklaste förklaringen.

Inom spelvärlden har det länge varit EA, nu är det Activision. Inom operativsystemen har det länge varit Microsoft som varit det stora onda företaget. Inom mobiltelefoner är det nuförtiden Apple man ska tycka illa om för att de gjort framgångsrika produkter.

Det hör till, bara ignorera eller spela med i grupphatsmentaliteten.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Tja, jag är inte den som gömmer mitt hat för Activision direkt, men där har jag argument för det också. De som hatar EA verkar ju inte ha några argument för det >_> Fast det kanske är som ni menar, att hatet kommer från det förflutna.

Enda saken som jag inte gillar med EA är deras VIP Pass eller vad det heter, $10 strategin. Sedan hatade jag Dragon Age 2 ofantligt mycket (ÄLSKADE 1an), men det är ingenting jag lägger på EA, det är Biowares fel.

Förresten Strongbad, jag har dina solbrillor kvar från Poker Night at the inventory. De ser förjävliga ut i TF2. Tänkte du ville veta det!


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Mitt hat kommer av att de köper upp bra studios, tvingar dem pumpa ut kassa uppföljare och sen lägger ner när det inte säljer ÖVER förväntan. Bullfrog är mitt favoritexempel även om det är gammalt.

EA handlar om pengar och endast det. Visst handlar det alltid om pengar men vissa företag har integritet och försöker vårda sin spelarbas även om det hade varit mer ekonomisk att mjölka en serie. EA lever endast på tidigare titlars succé och när de inte kan mjölka längre tar de död på studion som skapade succén från början.

Igentligen är det mest dödandet som stör mig personligen. Pengar måste vi alla tjäna men att förstöra kretivitet och skapande är dåligt, dåligt, dåligt och leder till sämre spelupplevelser.

Och för en som spelat mängder med bra spel genom åren så svider det att se när nämda spel blir sämre kopior varje gång EA lägger sina feta fingrar på dem. Undantaget deras sportspel möjligvis.

20 år av samma visa leder till ett visst misströstande som ofta ger sig i uttryck av frustration, ilska och kanske lite näthat då och då.

Jag kan i och för sig inte tala för alla men detta är varför jag ogillar EA.

Medlem

För mig verkar det som om EA stressar ut spelen. EA verkar lägga så stor press på utvecklaren om att spelet SKA vara ute efter 1½ år! (osäker på om detta påstående stämmer, men det känns ofta som så när oslipade uppföljare kommer ut på marknaden). Här tänker jag väl mest på Dragon Age.

Varför ser folk illa på Activision då?

Medlem

Jag hatar inte EA, men jag kommer aldrig riktigt att förlåta dem för nedläggningen av Westwood och vad dom gjort med C&C.

Activision å andra sidan, dom tycker jag ungefär lika mycket om som att landa med ansiktet först i hästgödsel, alltså inte alls.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Ogillade också när EA själva gick in på wikipedia och försökte sudda ut Trip Hawkins, grundaren av det hela och sen skriva bra saker om den dåvarande (nuvarande?) VDn. Man kan ju inte ha en person faktiskt intresserad av spel i ledningen på ett spelföretag... Så vi kör propaganda för att få bort honom.

De raderade också hela paragrafer om kritiserade arbetsfårhållanden för medarbetarna samt deras affärsmetoder, detta också på wikipedia.

De kan inte ens stå för att de är elakingar...

Medlem

Klaga på EA är så jävla 2008, nu är det bara Blizzard/Activision och Ubisoft som gäller för haters!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag hatar för att jag kan, är inte det samma anledning som alla andra har?

Va? Alla tycker olika? WTF?!


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

För att EA är ondskefulla. Tittar du inte på South Park?
http://www.youtube.com/watch?v=F3PGbF87hNw

Medlem

Ubisoft var min favoritutgivare fram till ca 2005, sen så har de lyckats förstöra i stort sett varenda serie genom att göra det hjärndött och hålla-i-handen-gameplay...

Från EA köper jag i stort sett endast Battlefield och Criterions spel, så där har jag inte så mycket att klaga på.

Medlem

Fargo: Det avsnittet är för övrigt skitbra. Hur alla andra, förutom utövarna, tjänar ett öre. Cartman är så jävla skön - slavar är ju precis vad det handlar om.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Kul att vi kan enas om någonting Bjosarn.
Jupp, håller med.

Medlem

EA har blivit bättre än vad de var för fem år sen. För fem år sen var de dåtidens "activision" där de bara pumpade ut massa skittitlar. Idag tycker jag de satsar mer på kvalité åtminstone. Tyvärr har de fortfarande brister. Tex. att de tog bort alla sina spel på Steam och skapade sitt egna "steam" med origin.

A MESSAGE TO EA GAMES
http://www.youtube.com/watch?v=d7S2o0-VeTg&list=FLqrgux8UCDy4...

Medlem

lol @ Message to ea games.

@Lolflakes: Vad jag vet så var det väl inte EA's beslut att ta bort spelen från Steam? Det är Steam's avtal som förhindrar EA att kunna ha en ingame store, där man kan köpa DLC... har jag fattat det som iaf >_>

@Jozo: Köper du inte Mass Effect? Hädelse!


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

MFC
Medlem

Kontraktet som skildrar speltillverkarens/spelutgivarens rättigheter vs. konsumentens rättigheter bör avspegla en rimlig balans åt båda hållen. När ett företag tar i anspråk mer rättigheter än vad som kan vara skäligt gentemot konsumenter så brukar dessa företag bli "hatade". Detta gäller inte minst EA men senast Blizzard (ang. Diablo 3). Det finns oftast ett oskrivet kontrakt också som bygger på konsumentens upplevda rättigheter. Om inskränkningar görs i detta så bryter spelföretagen inte bara mot detta oskrivna kontrakt men oftast också mot tidigare kontrakt som inte sällan formar det oskrivna kontraktet. Med tid kommer det bli helt normalt med onlinekrav. Med tiden kommer konsumenter acceptera det mesta. Detta för att det oskrivna kontraktet över tid formas av skriftliga kontrakt. Detta fungerar eftersom konsumenter inte har något rimligt sätt att visa sin motvilja annat än att inte köpa produkten vilket sällan sker i stor skala.

Ovanstående slutsats faller även under "boiling frog syndrome" vilket de flesta av er faller för...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Personligen hatar jag EA för att de mjölkade Dragon age 2. Anser att det var EAs fel, det var då mitt hat växte ytterst mycket!

De stänger av VISSA spels servrar när det ändå finns tillräckligt med folk som man kan spela med.

och deras support är bland de sämsta jag har sett någonsin. usch

Medlem

Något jag har stört mig på angående EA är att de har så dålig support för sina spel, de släpper spelen, vad händer sen?
Spelen får sällan den uppmärksamhet som behövs efter lansering, allt från balansering, bug fixes osv. Sen verkar det som att de ger utvecklarna alldelles för strikta deadlines, vilket kan ge en oslipad produkt t.ex Warhammer Online.

Skrivet av WaXsMoKe:

Något jag har stört mig på angående EA är att de har så dålig support för sina spel, de släpper spelen, vad händer sen?
Spelen får sällan den uppmärksamhet som behövs efter lansering, allt från balansering, bug fixes osv. Sen verkar det som att de ger utvecklarna alldelles för strikta deadlines, vilket kan ge en oslipad produkt t.ex Warhammer Online.

Håller med om det, för att inte säga den dåliga infon när det gäller typ DLC. Minns när jag försökte installera till Mass Effect, helt värdelöst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Snart är väll bethseda som alla komma hata för stämningen mot notch &co det är soma saker och liknande som får folk att hata spelföretagen.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

jag hatar inte ea games, men så spelar jag inte deras spel, eller activisions, ubisofts osv heller för den delen


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag hatar alla spelföretag som inskränker spelarnas rättigheter! (Ubisoft, Blizzard nu m.m.)

Medlem
Skrivet av SiMaCool:

Jag hatar alla spelföretag som inskränker spelarnas rättigheter! (Ubisoft, Blizzard nu m.m.)

Deras produkt. Dina pengar. Vill du inte så köp inte. Vad är problemet?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av SiMaCool:

Jag hatar alla spelföretag som inskränker spelarnas rättigheter! (Ubisoft, Blizzard nu m.m.)

Deras produkt. Dina pengar. Vill du inte så köp inte. Vad är problemet?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av SiMaCool:

Jag hatar alla spelföretag som inskränker spelarnas rättigheter! (Ubisoft, Blizzard nu m.m.)

Deras produkt. Dina pengar. Vill du inte så köp inte. Vad är problemet?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag älskar EA, särskilt efter den nya CEO kom till makten ( John Riccitiello tror jag ) då EA gav sig fan på att släppa kvalitetsprodukter, patcha och faktiskt stödja sina produkter.

EA har skärpt till sig rejält och många gamers har återfått respekten.. och med så tunga titlar som EA har samt äger rättigheter som Porsche licensen m.m, då är det svårt att bojkotta dem.
Jag skulle aldrig klara mig utan:

Battlefield serien
Dead space serien
Mass Effect serien
Portal 2
Shift serien
Crysis 2
Bulletstorm
NHL serien
Fight night serien
Medal of honor serien
Rockband serien
Skate serien (jo.. kanske)
The sabotuer
The Godfather serien
osv....

Activision .. det är en helt annan historia där, i framkant på girigast och sunkigaste utgivare någonsin, ser vi Activision.

Activision = Cod och Guitar hero = söndermjölkade


signatur

"High life on low budget"

Medlem

EA har som någon sa steppat upp sitt game ordentligt de senaste åren. De har så mycket tunga titlar men samtidigt ser de till att dessa håller högsta klass. Titta bara på Fifa och Nhl. De äger scenen men ser hela tiden till att höja ribban. Köpet av Dice har ju också gynnat båda parter i positiv riktning.

Jag köper bara Fifa och Nhl i sport. Mina favorit serier är Mirrors edge, Mass effect, Battlefield och Gears of war, Dead Space... ni kanske vet att bara en av dem är Microsofts.

EA-hat 2011 är för dem som inte hängt med i utvecklingen. EA gör ett bra jobb idag.

Medlem

Anledningen till att allt fler börjar ogilla EA är hur de behandlar sina köpare. Men det finns en annan anledning och det är att andra bolag tar efter det EA gör. Idag är dock inte EA värst, Ubisoft och Activision är enligt mig värre (och även Capcom). Jag har inte alltid ogillat EA men efter alla framgångar med sina sportspel har jag mer och mer ogillat den väg de tagit. De må göra bra spel men det spelar ingen som helst roll om de släpper spel med restriktiv DRM men som sagt EA är inte längre värst...

12
Skriv svar