Minecraft-skaparen: "Unlimited Detail en bluff"

Medlem

Vad har hänt med artiklarna på denna sidan...

Medlem

Många lite mer opartiska källor verkar ju säga ungefär att tekniken fungerar i teorin men inte i praktiken ännu.

M.a.o. så kan dessa självgoda utvecklare gärna få lansera sin "revolutionerande" men endå i datatermer uråldriga teknik för spelutveckling, men ingen kommer att ha användning för det förrens om många år.

Men när den dagen väl kommer så blir det godis!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Är väl rätt uppenbart att det är en vanlig voxel-motor och inget annat.
Voxel var kul på tidigt 90-tal (Comanche mfl) tills man började inse de ofantliga begränsningarna med Voxel.
Kommer jag ihåg rätt, så var väl miljön i de första Delta Force-spelen voxel-rendrerad. Snygg som tusan tills man kom nära, eller försökte interagera med byggnader och annat.

Just att de bara visar upp repetetiva modeller i videon, och dessutom bara har global ljussättning, talar för att de inte ens kommit över de problemen. Då är motorn inget annat än ett skämt :S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

@laxan96: lol

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Det kan väll knappast finnas någon som vet mera om den där tekniken är de som själv skapat den. Att några andra ska uttala sig om att det är skräp är ju bara löjligt. Det är ju bara att vänta tills den släpps för allmänheten och se om det stämmer. Tills dess kanske Euclideon själva kan uttala sig om hur dåligt RAGE eller 1.0 av Minecraft kommer bli så kan vi alla sitta här och tro på det.

Extraordinary claims require extraordinary evidence, så sa en smart gubbe en gång.
Hittills har Euclideon bara snackat utan att leverera. Den dagen de släpper en fungerande tech demo ska jag sluta tala illa om dem. I mina ögon är det bara absurdt att klassa detta som en nyhet utan någon form av skepsis. Det är helt enkelt att gå dessa bluffmakare ett ärende.

För inte längesedan påstod några att de hittat bigfoot och frusit ner den. Allt de behövde göra var att få intressanta resultat från en DNA-analys så hade de blivit trodda. Självklart misslyckades de med detta och visade sig vara bluffmakare, men då var det inte lika intressant för media att skriva om det längre. Jag hoppas att FZ har någon form av journalistisk hederlighet och rapporterar om ett år hur det har gått med denna hajpade "polygondödare". Givetvis kommer hela projektet rinna ut i sanden eftersom det bygger på grandiosa påståenden utan bevis.

Inaktiv
Skrivet av laxan96:

Notch släng dig i väggen. Om jag får fråga hur mycket vet han om det där projektet jag tror att dom som jobbar på det teknikföretaget vet mest om det. Och jag hopppas verkligen det är verklighet och inte en lögn. Är det någon mer en jag som har tänkt på det hur mycket notch kan om grafik igenkligen eftersom minecraft ser ut som det gör och är gjord i java hehe. Visst det är väldigt charmigt spel och så med den grafik uppbyggnaden den har. Men om han och det företaget ahnhar visste hur man gjorde bättre grafik så skulle inte dom göra det då?

Notera att detta är bara ett påsstående samt fråga, och ingen behöver ta illla vid sig för jag har ingen aning om det är sant eller ej. Men det är ett förslag på hur det kan vara. Eftersom ID software säger något helt annat och dom verkar vara rätt så kunniga i grafikens värld om man säger så. Jag menar kolla bara på Rage.

lol

Medlem
Medlem

@OH83, nice länkar

Medlem

Någon som har en länk eller som kan förklara hur det fungerar mellan polygoner och en processor. Vad är det för information som arbetar så hårt, som sätter press på processorn? Vad är polygoner igentligen? Verkar som, även ifall datorer klassas som väldigt snabba idag så är dom endå rätt klena på att klara av mycket. Handlar det om matematik där processorn ska räkna ut och beräkna? Att det inte finns bättre tekniker är polygoner i spel verkar väldigt underligt.

Medlem

Jag kan inget om grafik men om man tittar på historian så finns det alltid folk som säger att något som är nytt och revolutionerande absolut inte kommer att fungera. När det väl visar sig att det fungerar så blir de tysta.

bre
Medlem

vilket fall som hälst så skulle man inte bygga upp sitt obejct av cuber på 4*4*4 punketer, utan man skulle ha en yta på 4*4 punkter för att representera samma yta, finns ingen mening med att rendera eller hålla i minnet saker som inte syns eller aldrig kommer visas.

bre
Medlem
Skrivet av nils45:

Någon som har en länk eller som kan förklara hur det fungerar mellan polygoner och en processor. Vad är det för information som arbetar så hårt, som sätter press på processorn? Vad är polygoner igentligen? Verkar som, även ifall datorer klassas som väldigt snabba idag så är dom endå rätt klena på att klara av mycket. Handlar det om matematik där processorn ska räkna ut och beräkna? Att det inte finns bättre tekniker är polygoner i spel verkar väldigt underligt.

kolla denna link:
http://blendernewbies.blogspot.com/2008/11/3d-mesh-topology-t... (kolla denna först, sen wiking så kommer du få bra koll på vad det är )
http://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_mesh

Medlem
Skrivet av laxan96:

Är det någon mer en jag som har tänkt på det hur mycket notch kan om grafik igenkligen eftersom minecraft ser ut som det gör och är gjord i java hehe. Visst det är väldigt charmigt spel och så med den grafik uppbyggnaden den har. Men om han och det företaget ahnhar visste hur man gjorde bättre grafik så skulle inte dom göra det då?

Är väl just därför han vet så mycket för att minecraft ser ut som det gör. Notch är en programmerare, ingen grafiker och vad är det dem säger i videon hela tiden? We are not artists, we are programmers... Just my 2 cents.

Medlem

är det bara jag som inte är helt superamazed och bara tycker att detta borde gjorts tidigare? men jag saknar spel som faktiskt har gameplay.. JAG BRYR MIG INTE OM GRAFIKEN! därför spelar jag igenom gamla spel hellre än dom nya, och är inte det lite sorgligt egentligen?

Medlem

Gillar verkligen hur folk blir sålda på en video, en dålig speaker och näst intill religös predikan om en teknik som inte funkar.

Det är lika mycket skitsnack som Bigfoots "Killer X"-nätverkskort, som skulle (magiskt) sänka pingtiden och öka prestandan. Det finns en anledning till varför INGENTING I VIDEON VAR ANIMERAT.

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

Jag kan inget om grafik men om man tittar på historian så finns det alltid folk som säger att något som är nytt och revolutionerande absolut inte kommer att fungera. När det väl visar sig att det fungerar så blir de tysta.

Trams. Ta det inte personligt, men själva påståendet är väldigt tramsigt. Folk säger inte att detta är bluff för att de är avundsjuka eller okunniga, utan för att Euclideon vägrar ta fram bevis på att tekniken fungerar så bra som de beskriver den. Detta har hänt många gånger i världshistorien. Folk påstår att de hittat allt från bigfoot till evighetsmaskiner. Bara för att något sägs vara revolutionerande betyder det inte att påståendet behöver ha det minsta korn av sanning.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag vill ju att deras "marketing bs" ska vara sann, för det skulle ge oss häftiga spel. Tyvärr måste man ta detta för vad det är, bluff och båg. I det här fallet är det inte vi skeptiker som kommer bli tysta. Du ska se att Euclideon kommer vara tysta för evigt utan att lyckas presentera ett enda bevis för att deras teknik fungerar lika väl som de beskriver den. Även FZ och andra medier kommer med största sannolikhet blunda för deras oförmåga att leverera. Var så säker på det. Ingen vill ju vara en glädjedödare...

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Det kan väll knappast finnas någon som vet mera om den där tekniken är de som själv skapat den. Att några andra ska uttala sig om att det är skräp är ju bara löjligt. Det är ju bara att vänta tills den släpps för allmänheten och se om det stämmer. Tills dess kanske Euclideon själva kan uttala sig om hur dåligt RAGE eller 1.0 av Minecraft kommer bli så kan vi alla sitta här och tro på det.

Point clouds är inget nytt, det har funnits förut. Voxlar har sina fördelar och sina nackdelar; exempelvis att det är vansinnigt svårt att animera, interaktion är begränsat och dynamiska ljus är svårimplementerat (om än omöjligt). Det skulle, i princip, bekräfta misstankarna om att det inte går att göra ett modernt spel med hjälp av tekniken.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Jag håller med Notch här. Hans senaste bloggpost är väldigt bra.

Mina problem är:

- Detta inte är något nytt ... testa Delta Force eller Outcast t.ex. (även om detta är vidareutveckling osv.).
- Så fruktansvärt oprofessionella videos.
- De tar inte upp något om alla problem som voxel-tekniken har fått slåss med. Om de verkligen hade något på g hade de varit fruktansvärt sugna på att motbevisa detta.
- Carmack, Notch m.fl. har väldigt bra koll på tekniken, detta är ju som sagt inget nytt, och om de säger att det är svårt kan ni ge er fan på att det är svårt

Jag hoppas nu att de försöker svara på kritiken och alla frågetecken som riktats mot dom istället för att bara släppa videos som visar det vi redan vet fungerar sedan 90-talet (säkert innan det till och med). Bluff tror jag tills vidare.

Medlem

Euclideon svarar på frågor och visar upp realtime demo.
http://www.youtube.com//watch?v=JVB1ayT6Fdc

12
Skriv svar