Id släpper Doom 3:s källkod i år

Robot
Id släpper Doom 3:s källkod i år

Fira höstmörkret med att bygga om den sotsvarta actionskräckisen.

#nyhetstips, #id-software, #doom-3-2, #rage


Medlem
Id släpper Doom 3:s källkod i år

Nice som fan.

Medlem

och när hade dom tänkt att släppa Doom IV då? ser sjukt fram emot det, (ifall dom har något på gång)

Medlem

problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.

Medlem

Hoppas nån skillad jävel gör det ännu grymmare ;D

Inaktiv

Varför är Carmack så tuff?
Både han och Gabe Newell lyckas alltid övertala mig med sina "tal".

MFC
Medlem

IF DOOR_1 = OPEN THEN
ENEMY_1 = JUMP(OUT);
ELSEIF DOOR_2 = OPEN THEN
ENEMY_2 = JUMP(OUT);
ELSE
FINISH(GAME);
END IF;


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Doom 3 var aldrig för mörkt

Medlem
Skrivet av Nightswipe:

Doom 3 var aldrig för mörkt

Jag håller med och man hade dessutom en ficklamp som roligt nog inte var på ett vapen, skapade bra atmosfär.

Medlem

Jag gillade doom 3 iaf, vet inte varför många säger att doom 3 bör vara något skräck spel. Doom 95 var inte det Bara något spel som skapade debat från religösa fanatiker.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Håller också med, Doom3 var aldrig för mörkt.
Dock så är andra spel för ljusa, de påstår sig ha kvällsbanor eller natt lirande men ack som fan är det lika lätt att se som på ljusa dagen, doom3 var iaf lite äkta.

Medlem

jag gilla doom 3 som fan ja, dock körde jag igenom spelet alltid me ficklampe mod på haglet.

Medlem
Skrivet av moberg:

problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.

Tycker nog tvärtom. DOOM ska vara horder av fiender med inslag av skräckmoment! Skräck som när man mötte en Cyberdemon första gången och tänkte satan, jag är död!

Medlem
Skrivet av moberg:

problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.

Håller med, det och att fiender spawnade bakom en, det enda som gjorde att man hoppade till var just detta, den mest enklaste form att skrämma någon på, eftersom de alltid spawnade på samma ställen vart man "skrämd" endast en gång. AvP däremot skrämmer skiten ur mig varje gång jag spelar det, är nog det spel som jag blivit mest skrämd av.

Skrivet av rmpyro:

Jag gillade doom 3 iaf, vet inte varför många säger att doom 3 bör vara något skräck spel. Doom 95 var inte det Bara något spel som skapade debat från religösa fanatiker.

Därför att utvecklarna själva sa att Doom 3 var mer skräck än action ;). Det kan mycket väl hända att motorns begränsningar fick dom att helt gå ifrån Doom 1-2 och istället göra ett spel med mycket mer mörker och att detta var anledningen till att Doom 3 blev mer skräck inspirerat än de första spelen.

Oavsett anledning så är Doom 3 bara till namnet en uppföljare till Doom 1-2 för det finns annars inget mycket gemensamt mellan dom (förutom fienderna).

Medlem

ja det var ju tur att jag läste detta, blev lite sugen på Steam rean på alla Quake och Doom spel som går nu under QuakeCon.
Nu är det ju inte lika lockande längre!

Skrivet av MFC:

IF DOOR_1 = OPEN THEN
ENEMY_1 = JUMP(OUT);
ELSEIF DOOR_2 = OPEN THEN
ENEMY_2 = JUMP(OUT);
ELSE
FINISH(GAME);
END IF;

Doom i ett nötskal! xD

Skribent

Hoppas någon smart och ambitiös person kan göra så att Doom3 blir mer likt Doom2

Medlem
Skrivet av MFC:

IF DOOR_1 = OPEN THEN
ENEMY_1 = JUMP(OUT);
ELSEIF DOOR_2 = OPEN THEN
ENEMY_2 = JUMP(OUT);
ELSE
FINISH(GAME);
END IF;

Nja, det hade väl blivit mer så här

if (Player.ItemPickUp == True){
Door.OpenBehindPlayer = 1;
Monster.Sound.PlayShriek = 1;
}

Så fort man plockade upp ett item så öppnades alltid en dörr bakom en. Blev lite tjatigt i längden


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Doom 3 är ju grymt! Ska bli spännande o se vad folk får ut utav det här!

Medlem

Alltid lika trevligt med ID's Open sourcande av sina motorer. Det brukar kunna spawna så mycket intressant från det.

Medlem
Skrivet av Palanor:
Skrivet av MFC:

IF DOOR_1 = OPEN THEN
ENEMY_1 = JUMP(OUT);
ELSEIF DOOR_2 = OPEN THEN
ENEMY_2 = JUMP(OUT);
ELSE
FINISH(GAME);
END IF;

Nja, det hade väl blivit mer så här

if (Player.ItemPickUp == True){
Door.OpenBehindPlayer = 1;
Monster.Sound.PlayShriek = 1;
}

Så fort man plockade upp ett item så öppnades alltid en dörr bakom en. Blev lite tjatigt i längden

Ja, det blev faktiskt tjatigt med dörrar som öppnas bakom spelaren. Man blev snarare förvånad när det inte öppnades en dörr.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Blev faktiskt lite sugen igen på att spela det igen. Hittade skivan efter ett bra tag men stötte på patrull efter installen.
Hur i h-e fixar man inställningarna ordentligt på Windows 7 64-bit.
De blir ju resetade hela tiden.

Medlem
Skrivet av moberg:

problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.

Instämmer helt! Det blev på tok för förutsägbart vart och när fienderna skulle dyka upp. Färre fiender men som gör mer skada skulle göra spelet mycket roligare. Om man gör så att fiendernas spawn point slumpas fram som i Left 4 Dead så skulle fler fiender vara toppen och pulsen skulle skjuta i höjden Ska bli intressant att se vad folk kommer göra med källkoden i alla fall

Medlem

Doom 3 var för mörkt. När det finns ljus här och där så bör man inte precis i närheten hitta skuggor där man inte ser något i.

Medlem

Problemet med Doom 3 var att när man lyste med ficklampan någonstans där det varitk becksvart, så fanns det ingen färg... Det resulterade i att alla banor där det var mörkt blev gråskaliga...

Nä det bästa med Doom 3 var att det kom ut en Classic Doom-mod som hade episdoe 1 banorna från det första Doom, det var skitscary fast jag visste var allt fanns och var alla fiender var.

Medlem

Generöst.
Har ju glömt bort att spela Doom 3. Hoppade ur stolen av bara demot och fattar inte varför jag aldrig gick vidare. Nu ska det bli ändring på det

Medlem

En sak som gjorde doom3 väldigt oläskigt, utöver det som alla andra har nämnt, är att det var så fruktansvärt linjärt. Det fanns bara en väg att ta så man visste att man skulle klara sig när man tog den. Det var inte som i System Shock 2 där man var tvungen att tänka "omgwtfshit cyborgninjor jagar mig, var ska jag springa?!" eller där man alltid behövde fråga sig om det fanns någon bättre väg att gå så man slapp slösa de få skotten man hade i sin pistol på att förstöra ett turret som satt ivägen.

Medlem
Skrivet av Plasmabengt:
Skrivet av moberg:

problemet med doom 3 var inte att det var för mörkt, utan att det var en fiende bakom varje dörr. om något kan göra en mod där man minskar ner på antalet fiender och mängden ammo man får, så det blir lite mer skräckigt och inte lika förutsägbart så skulle jag bli väldigt glad.

Tycker nog tvärtom. DOOM ska vara horder av fiender med inslag av skräckmoment! Skräck som när man mötte en Cyberdemon första gången och tänkte satan, jag är död!

Eller skräck när man mötte de 2 helvetesbaronerna första gången och hörde deras vrål.
Men ja, jag hoppas Doom 4 kommer bli mångtal fiender på skärmen samtidigt och med en nivåstruktur som Doom 1 hade. Helt perfekt. Eller varför inte en Remake på Doom 1/2?

Medlem
Skrivet av Wartex:

En sak som gjorde doom3 väldigt oläskigt, utöver det som alla andra har nämnt, är att det var så fruktansvärt linjärt. Det fanns bara en väg att ta så man visste att man skulle klara sig när man tog den. Det var inte som i System Shock 2 där man var tvungen att tänka "omgwtfshit cyborgninjor jagar mig, var ska jag springa?!" eller där man alltid behövde fråga sig om det fanns någon bättre väg att gå så man slapp slösa de få skotten man hade i sin pistol på att förstöra ett turret som satt ivägen.

Ligger mycket i det. Om doom3 hade haft eller om doom4 kommer ha olika gångar, kanske rent av återvändsgränder så blir det mycket häftigare. Jag har alltid känt en pirrande skön rädsla när något jagar en och man har ont om ammo och hälsa och man inte vet vart man ska gå ;).

Medlem

Doom 3 var för mörkt!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av MFC:

IF DOOR_1 = OPEN THEN
ENEMY_1 = JUMP(OUT);
ELSEIF DOOR_2 = OPEN THEN
ENEMY_2 = JUMP(OUT);
ELSE
FINISH(GAME);
END IF;

Fy fan för att koda ett spel i Basic.

12
Skriv svar