Mionix Zibal 60

Robot
Mionix Zibal 60

Glöm drivor av extra tangenter med så många gamerfunktioner att det behövs en tegelstensmanual. Mionix satsar på ett mekaniskt mästerverk, men det är inte allt som träffar mitt i prick.

#mionix


Medlem
Mionix Zibal 60

Om inte jag är dum så finns det en windowstangent till höger om "Alt gr"?

Medlem

Om inte jag är dum kan man lika gärna trycka Alt+Tab?


signatur

- For those about to rock, we salute you! - AC/DC

Medlem

Om jag inte är dum så är jag inte dum?

Medlem

Ove, skulle du välja detta över QPAD MK-80? Switchtyp är en smaksak kan jag tänka mig, men känns det ena mer gediget än det andra? Det verkar som om tangentbord med blå switchar har lite mer karaktär, på gott och ont...

Medlem

Ser ut som ett riktigt trevligt tangentbord, dock alldeles för dyrt :/

Medlem

Kanske blir ett köp nu när man får sin lön från sommarjobbet och då mitt G15 är ganska sunkit, och lite trasigt.

Medlem
Skrivet av Scarth:

Om inte jag är dum så finns det en windowstangent till höger om "Alt gr"?

Stämmer, och jag vet inte hur stora dina händer är, men jag når inte att använda den för att till exempel trycka Win+1 med vänsterhanden. Då måste jag använda bägge händerna vilket förtar smidigheten.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

grymt nice tangentbord! ska lätt köpa zibal 60

Medlem

Ove Kaufeldt. Vad har du recenserat eftersom du drar paralleller med bilar...? Man ska inte jämföra Vatten med Vin Sen saknas inte windowsknappen. Den sitter på andra sidan...


signatur

Allvarligt talat!

Medlem
Skrivet av Scarth:

Om inte jag är dum så finns det en windowstangent till höger om "Alt gr"?

Ja det sitter en där, så jag förstår inte recensionen riktigt?

Medlem
Skrivet av SkillZonE:

Om inte jag är dum kan man lika gärna trycka Alt+Tab?

Om du vill bläddra mellan fönster, ja. Däremot är går det inte lika bra om man vill använda numeriska genvägarna, Win+2 gör något helt annat än Alt+2.


signatur

Victims; aren't we all?

Muppar ni er bara eller tycker ni som Ove sa att han ska använda vänster handen på den andra win tangenten?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

En fråga till Ove Kaufeldt skribenten, vad är det som skiljer detta tangentbord emot Steelseries mekaniska 6gv2 eller 7G förutom bakgrundsbelysningen? Du kan få tag i ett 6gv2 nämligen för 640:- kr inkl frakt enligt prisjakt och det tangentbordet har samma Cherry Black MX switchar och samma robusta chassi som Zibal verkar ha. De har tom liknande uppsättning av tangenter där Window knappen är ersatt med en funktions tangent.
Hade varit intressant i testet att sett en direkt jämförelse. Vill man ha handleds stöd så finns ju som sagt det dyrare alternativet hos Steelseries, 7G vilket jag anser är bland de bästa tangentborden på marknaden med ett lägre pris än Zibal. Eller om man då kan få tag i handledsstödet separat och skippa USB hub och ljudhub så kan man köpa 6gv2 för ett extremt pressat pris idag och få ganska identiskt tangentbord som det ser ut enligt testen. Har du några extra kommentarer till detta ?


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Ove, skulle du välja detta över QPAD MK-80? Switchtyp är en smaksak kan jag tänka mig, men känns det ena mer gediget än det andra? Det verkar som om tangentbord med blå switchar har lite mer karaktär, på gott och ont...

Jag skulle välja Zibal 60, dels för att jag tycker mer om switcharna plus att det är smifigt att ha ett par usb-portar om man ska behöver använda ett usb-minne eller något sånt.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Synd det där med windowstangenten. Bra skrivet!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Wow. Verkar grymt bra, synd att den är så dyr bara.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av NiSStarCroW:

En fråga till Ove Kaufeldt skribenten, vad är det som skiljer detta tangentbord emot Steelseries mekaniska 6gv2 eller 7G förutom bakgrundsbelysningen?

Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att testa något av de två tangentborden, men om man tittar på deras webbplats verkar de, precis som du säger, inte vara speciellt stor skillnad mellan 6gv2 och Z60. Jag hittar inte något om huruvdia 6gv2 har någon inbyggd usb-hub eller inte (det verkar inte så), plus att Z60 har bakgrundsbelysning. Två stycken praktiska detaljer, men jag överlåter på den som funderar på att köpa om det är värt den stora prisskillnaden eller inte.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Riktiga MÄN kör med clas ohlsons Tangentbord för 199kr !!!!

har haft mitt i 4 år och det fungerar så jäkla BRA ! har till och med belysning (blå)

Medlem

finns ingen anledning enligt mig att köpa ett tangentbord för 1500 när du för 200 får ett som fungerar lika bra.

Medlem

Varför ska dom faila med ENTER knappen?!

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):
Skrivet av NiSStarCroW:

En fråga till Ove Kaufeldt skribenten, vad är det som skiljer detta tangentbord emot Steelseries mekaniska 6gv2 eller 7G förutom bakgrundsbelysningen?

Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att testa något av de två tangentborden, men om man tittar på deras webbplats verkar de, precis som du säger, inte vara speciellt stor skillnad mellan 6gv2 och Z60. Jag hittar inte något om huruvdia 6gv2 har någon inbyggd usb-hub eller inte (det verkar inte så), plus att Z60 har bakgrundsbelysning. Två stycken praktiska detaljer, men jag överlåter på den som funderar på att köpa om det är värt den stora prisskillnaden eller inte.

Såhär ligger de till: Steelseries 6Gv2 är tangentbordet utan ljudhub+usbhub samt handledsstöd. 7G erbjuder däremot dessa hubbar samt handledsstöd. Det rör sig dock om samma uppsättning tangenter och även samma mekaniska switchar som på Z60 dock utan bakgrundsbelysningen. En annan grej som Steelseries tangentborden erbjuder är Full N-key rollover vilket betyder att via PS/2 porten så kan du trycka på ALLA tangenter samtidigt och samtliga registreras korrekt. Mionix har här valt att helt skippa den biten och enbart erbjuda USB 6KRO dvs maximalt 6 knappar samtidigt, vilket dock räcker gott och väl till då man inte har fler än 5 fingrar som regel på tangentbordet när man spelar. Men det kan vara väldigt bra att veta för blivande kunder att det finns identiska tangentbord för halva priset som dessutom erbjuder Full N-key rollver samtidigt som man kan köra via USB & då få 6KRO. Det finns inga som helst fördelar dock att använda USB för tangentbord utan bara nackdelar jämfört med PS/2 porten. Det är på möss där fördelarna med USB kommer in inte för tangentbord.

För er som vill läsa mer och få mer förståelse så kan jag tipsa er om att läsa på denna sida:
http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Så för mig ser det ut som att detta tangentbordet är nästan identiskt med de ifrån Steelseries, dock med led belysning. Men att betala 700-800kr extra för att få belysningen samt ingen full n-key rollover känns bara som en galenskap om man ändå är ute efter ett mekaniskt tangentbord. Dock diggar jag idén med ett mekaniskt tangentbord med svarta switchar + led belysning. Bara beklagligt att det inte finns en chans att slåss prismässigt med giganter som Steelseries i detta fallet.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Epic fail. Jag hoppades verkligen att specialknappen även skulle fungera som win tangent. Folk som anser att man kan använda den högra win tangenten har antagligen ännu inte börjat arbeta utan använder enbart datorn för gaming (och då vill man disabla den vänstra win-tangenten). Man använder den vänstra win för t.ex.
+e = explorer, + r = run, +d = show desktop osv osv.

Medlem
Skrivet av sturish:

Varför ska dom faila med ENTER knappen?!

Det är inte den svenska versionen på bilderna. Den svenska har normal stor enterknapp =).


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

MFC
Medlem

1500 spänn... LOL


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

1500 spänn... LOL

+1


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

För dyrt!! 1500 spänn, knappast att mekaniska brytare är så dyra!
+ För kort handlovsstöd
+ bakgrundsbelysningen lyser inte tillräckligt kraftigt på max +för 1500 spänn borde man kunna byta färg.
+ Saknar windows tangent

PS kolla in sweclockers video recension av denna produkt..

Medlem

Provade detta tbord i förra veckan och måste säga att det är verkligen inte bra!

Avsaknaden av windows-knappen gör det näst intill oanvändbart då iaf jag konstant använder den i samband med andra tangenter för att öppna genvägar etc.
Tjockleken ger intrycket att detta tangentbord kommer ifrån tidigt 90-tal. Bakgrundsbelysningen lyser alldeles för svagt, även vid maximal styrka. Mekaniskt i all sin ära, men 1500:- är detta tangentbord verkligen inte värt. Betyg 2/5

Medlem

T-bordet ser riktigt nice ut ... inte köpt ett nytt tangentbord på ~5år... fantaskiskt
Har inga planer på att köpa något nytt heller, men detta skulle kunna bli mitt nästa, eller ett QPAD MK-80 Pro (ifall mitt skulle gå sönder av något slag)

EDIT; Jag ändra mig... detta såg inte alls nå nice ut då man kollar på sweclockers recension, lol

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Provade detta tbord i förra veckan och måste säga att det är verkligen inte bra!

Avsaknaden av windows-knappen gör det näst intill oanvändbart då iaf jag konstant använder den i samband med andra tangenter för att öppna genvägar etc.
Tjockleken ger intrycket att detta tangentbord kommer ifrån tidigt 90-tal. Bakgrundsbelysningen lyser alldeles för svagt, även vid maximal styrka. Mekaniskt i all sin ära, men 1500:- är detta tangentbord verkligen inte värt. Betyg 2/5

+1 på dina åsikter om Windows-tangenten. Argumentet att det finns en till höger vid "Alt gr" fungerar ungefär lika bra om att använda höger CTRL tillsammans med C och V för att klippa och klistra.
Ljusstyrkan på bakgrundsbelysningen har jag däremot inte något emot. Antingen har jag det så ljust runt mig att jag inte behöver bakgrundsbelysning för att hitta tangenterna, och är det så mörkt att jag inte kan urskilja vad det står, räcker den befintliga bakgrundsbelysningen. I ärlighetens namn tittar jag inte speciellt mycket på tangentbordet när jag användet det, eftersom jag vet var tangenterna sitter ändå. Man har ju ändå inte tid att titta på tangeterna när man spelar, man är ju stendöd om man sitter och glor på tangentbordet i stället för på skärmen.


signatur

Victims; aren't we all?

12
Skriv svar