Bethesdas Jurister är på krigsstigen, mot Notch(?)!

Medlem
Bethesdas Jurister är på krigsstigen, mot Notch(?)!

Här är storyn:
http://notch.tumblr.com/post/8519901309/bethesda-are-suing-us...

Personligen är jag så jävla trött på byråkrater som inte ens har koll på vad de ska representera... Hur kan Markus Perssons framtida spel "Scrolls" misstas för "The Elder Scrolls"? Det var i alla fall inte kopplingen jag gjorde första gången jag hörde om det.
Om inte Bethesda tar och svarar på Notchs kompromiss (ett bra och schysst svar från hans sida) så tar jag fan och bojkottar Skyrim...

Medlem

Ja detta är verkligen löjligt men tyvärr kan jag inte vara med på bojkotten.. Skyrim är nummer ett på min must have-lista

Medlem

Inte för at vara sån, men första gången jag läste om namnet "Scrolls" då det annonserades så tänkte jag "mjaha, nått nytt från Bethesda" så jo, det är väldigt lätt att blanda ihop dom.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Tycker att stämningen är fel. Men jag håller med dig. Så fort jag såg ordet scrolls så tänkte jag på TES

Medlem

Jag tänkte på WoW, eftersom det finns scrolls i spelet..

Medlem

jag tänkte på diablo <.< tp scrolls scrolls of identification

Medlem

Jag tänkte på en pappersrulle... Patent på vanliga ord är sjukt.

Medlem
Skrivet av pippen1001:

jag tänkte på diablo <.< tp scrolls scrolls of identification

japp, min första tanke med.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Scrolls, som Scroll of Empowerment i LotRO?

Fånigt att stämma dom, men finns det pengar att tjäna så...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

När det gäller enstaka ord som det gäller här, så skall det fan inte gå att ta patent på. sjukt isåfall


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Arne Anka.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Snacka om långsökt stämning -.-

Hoppas Notch & co står på sig för något sånt här ska dom ju inte kunna förlora i rätten på om inte rättsystemet är korrupterat. Ska inte Bethesda försöka stämma alla som använder "The" när dom ändå är igång???

Inaktiv

Jävligt fånig stämning. Är det en på miljonen som tänker på Bethesda och The Elder Scrolls när man läser ordet "scrolls" så är det är det väl bra.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Snacka om långsökt stämning -.-

Hoppas Notch & co står på sig för något sånt här ska dom ju inte kunna förlora i rätten på om inte rättsystemet är korrupterat. Ska inte Bethesda försöka stämma alla som använder "The" när dom ändå är igång???

Varför då?
"Scrolls" är väl den vedertagna "slangen" för just "scrolls"-spelen?
Jag har iallafall alltid använt det som slang. Så jag ser inte riktigt vad poängen är i att bli så upprörd?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Men att stämma någon bara för att deras produkt heter Scrolls är dumt, Bethseda har "patent" på namnet "The elder scrolls" inte ordet scrolls.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Men att stämma någon bara för att deras produkt heter Scrolls är dumt, Bethseda har "patent" på namnet "The elder scrolls" inte ordet scrolls.

Faktum är att det är standarförfarande 1A med sådant här.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Som Nestor säger är det tyvärr så det funkar i många fall.

Däremot kommer de förmodligen få släppa stämningen innan allt går igenom, pga att deras patentinnehav ej täcker det som krävs för en legit vinst på stämningen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Är det möjligt då för Dem som skapade Baldurs gate att stämma någon annan för att använda ordet gate?

Om det är så lagarna fungerar så måste det vara jäkligt svårt att hitta på namn till spel.

(Jaja jag vet att Gate inte är lika igenkännbart som Scrolls, men principen är densamme!)


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Som jag har förstått det så blir delar av, eller hela varumärken, till slut för generella för att kunna patenteras helt. T.ex Coca Cola. Till att börja med höll de Cola enskilt också, men till slut blev det för generellt, och numera är enbart kombinationen deras. Samma sak hände med det AR15-baserade vapensystemet M4. Heckler & Koch ville registrera M416, men fick inte till en början. De döpte då om den till HK416. Kort därefter gick ett beslut igenom att M4 var för generellt för dagens marknad, men H&K valde att stå kvar på sitt nya namn.
(Citera mig inte på ovanstående, då jag kaaan minnas fel)

Förmodligen blir det något liknande här, kan man hoppas iaf. Vid en viss gräns blir ju termen som generell och vanlig att man inte kan patenthålla den; ditto Scrolls i min mening.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar