Spelreklam från en svunnen och bättre tid?

Flakmonkey
Spelreklam från en svunnen och bättre tid?

Igår var det spelkväll med familjen i Täby (Settlers och Ticket to Ride ftw) och som vanligt blev det då att jag spenderade natten där efteraom det ändå tar ett tag att ta sig tvärs genom stan kommunalt. Hursom så gav det mig tillfälle att läsa lite serietidningar från min barndom och på baksidan på en av Fantomen-tidningarna jittade jag annonsen nedan som verkligen slog an på min nostalginerv. Dels pga spelen som figurerar men även på annonsen i sig där man uppmanas gå till en spelbutik och spana in hela utbudet eller ringa till ett 020-nummer för att få höra senaste nytt. Det känns verkligen som en svunnen och mer oskyldig och positiv tid innan fanboykrigen bara blev patetiska och alla som inte ens kan koda en websida tror sig veta allt om spelutveckling och där även de utan någon som helst koll på ekonomi berättar hur utgivare, butiker och inte minst alla andra ska agera och världen borde fungera... En tid då folk helt enkelt bara spelade och hade enormt kul.. Good times...

#blogg

Medlem
Spelreklam från en svunnen och bättre tid?

Jup, allt var bättre förr....

Flakmonkey

Knappast, spelen är mycket bättre nu tex

Medlem

Ah, Castle of Illusion! Helt underbart och var ett av mina favoritspel när jag växte upp

Medlem

Tveksamt om spel är bättre nu. Är grafik allt man bryr sig om kan jag hålla med. Men på den tiden gjordes spelen med hjärtat på rätt ställe. Finns få spel idag som kommer få den klassiker stämpel som finns på dåtidens spel.

Flakmonkey

Spelen hade mer hjärta då eftersom man själv hade det. Iaf jag var liten på megadrive-tiden och tyckte i princip alla spel var bra. Nu när jag spelar om dem så ser jag mest en massa skavanker och har svårt att se hur de skulle kunna stå upp mot dagens spel. Om spelen verkligen var bättre föll skulle kidsen hellre spela samma spel som vi lirade när det begav sig än de nya och även om det finns skinande undantag så vill åtminstone de ungar jag träffar på regelbunden basis spela de nya snarare än de gamla..

Sen är ju jag av åsikten att de spel som folk gillar är de som är bra snarare än de som jag eller någon annan anser vara bra. Anser man att så inte är fallet kan ju gamla spel anses vara mycket bättre men då tror jag å andra sidan att det är väldigt mycket nostalgi som spelar in. Man minns hur kul man hade med vissa spel och jämför den känslan med den man får när man lirar dagens spel och då faller de sistnämnda kort. Tar du däremot någon som inte har något som helst känslomässigt band till något av spelen så blir nog resultatet annorlunda... Tror jag

Nintendo hade ju den bästa reklamen!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Mja. Visst fanns det många bra spel. Men det fanns betydligt mer skitspel då än det gör nu.

1
Skriv svar