DLC-kilen mellan EA och Steam

Robot
DLC-kilen mellan EA och Steam

Försäljningen av extra innehåll kan vara orsaken till att fler Electronic Arts-titlar försvinner från Steam.

#electronic-arts, #battlefield-3, #valve, #paradox-interactive


Medlem
DLC-kilen mellan EA och Steam

Så jävla rätt, Steam! Bort med skiten!

Inaktiv

Tja, killen bekräftar det som alla redan vet.
Å ena sidan är det girigt av EA men å andra sidan så är det bra att Steams monopolställning bryts.

Medlem

Självfallet är alternativ bra.

Men att steam dissar indie marknaden känns konstigt.

Har nog aldrig varit med om så mycket udda indie titlar som just på steam.

Sen för att jämföra tjänster så måste man jämföra inte bara priser utan, hur länge kan du ladda ner spelet, vad ifall du är inaktiv användare etc., lite sånna saker.

Priserna på steam kan vara billigare men bara ifall utvecklaren väljer att välja den prismodellen, valve har 2 varianter .

Men återigen alternativ är alltid bra.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

...
...
...
Men den egentliga anledningen är givetvis att EA vill göra Origin till en seriös konkurrent till Valves megastora Steam-tjänst.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

...
...
...
Men den egentliga anledningen är givetvis att EA vill göra Origin till en seriös konkurrent till Valves megastora Steam-tjänst.

Ha! Lycka till med det säger jag bara Tycker personligen att Origin var helt värdelöst.

Medlem

Precis som jag sagt innan, EA vill inte dela med sig av sina pengar om de kan slippa det.

Sen tror jag att de känner att Steam hotar deras lilla tjänst (Som hittils inte varit så speciellt bra i min mening) och att de därför hittar på en ursäkt att ta bort sina produkter därifrån. Ursäkten är förmodligen också konstruerad för att de ska ge Steam ett dåligt rykte och locka bort ytterligare spelare därifrån.
De vet väl att Valve inte brukar komma med kommentarer om dumheter, så därför tycker de att de kan hitta på lite vad som helst.

Det är min syn på det hela.

Medlem

Med de rövarpriser som steam tar för spelen så har jag börjat köpa spel på skiva igen. Ofta för halva priset från exempelvis spelbutiken, cdon eller webhallen. Känns lite väl att pröjsa så mkt extra för steam's tjänst (patchning/chat osv).

edit: Har för mig att steam prissätter så som 1$ = 1€ ? Liiite knasigt. Har jag fel?

Medlem

När jag tänker på steam och EA så får det mig direkt att tänka på Medal of Honor 2010.
Jag ångrar så FRUKTANSVÄRT mycket att jag köpte det, det verkade vara så bra, men visade sig vara ett stort skämt...
Tror jag köpte det för 59.99 Euro eller något sånt via steam (overprice?) ...
och såg nu att det kostade 59kr på Webhallen...

Medlem

Köper man helt färska spel på Steam för typ 59€ och tycker det är dyrt skulle jag säga att man skulle vänta lite om man har möjligheten.

För övrigt tycker jag en lösning som någon annan sa va helt genial. Varför inte sälja DLC på båda ställen. Både i spelet och på Steam. Om det skulle innebära dyrare pris på just Steam så skulle jag kunna acceptera det men då skulle man i alla fall ha valet. Något som EA och Steam skulle få komma överens om då men skulle kunna vara en kompromiss. Något som skulle gynna oss spelare i alla fall, och inte giriga företag men det är ju så verkligheten ser ut.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av Horniak:

Med de rövarpriser som steam tar för spelen så har jag börjat köpa spel på skiva igen. Ofta för halva priset från exempelvis spelbutiken, cdon eller webhallen. Känns lite väl att pröjsa så mkt extra för steam's tjänst (patchning/chat osv).

edit: Har för mig att steam prissätter så som 1$ = 1€ ? Liiite knasigt. Har jag fel?

FIck en förklaring av Wilsonam på Tripwire Interactive angående detta. Det är utvecklarna själva som sätter priserna och de kan själva välja om det ska vara 1$ = 1€ eller om de konverterar mellan valutorna. Är med andra ord utvecklarna som ska ha skäll och inte Valve

http://forums.tripwireinteractive.com/showthread.php?t=53445&...

(Smygreklam för RO2 på en gång ^^)

Medlem

Det är så roligt att läsa kommentarerna till just dessa rubrikerna. Ni säger att företagen är giriga och inte tänker på spelarna och allt vad det nu är. Ni har aldrig haft ett jobb antar jag, eller det hoppas jag åtminstone. Är det så att ni har eller har haft ett jobb så är det synd er arbetsgivare då ni inte verkar inse konceptet med ett företag - att just tjäna pengar, visa svarta siffror och det gör man inte genom att låta andra råffa åt sig vinsten.

Medlem

Sluta sälj dlc's.
Win win.

Medlem

Varför ser EA Games skylt ut som en gravsten.........

Medlem
Skrivet av zelloxy:

Det är så roligt att läsa kommentarerna till just dessa rubrikerna. Ni säger att företagen är giriga och inte tänker på spelarna och allt vad det nu är. Ni har aldrig haft ett jobb antar jag, eller det hoppas jag åtminstone. Är det så att ni har eller har haft ett jobb så är det synd er arbetsgivare då ni inte verkar inse konceptet med ett företag - att just tjäna pengar, visa svarta siffror och det gör man inte genom att låta andra råffa åt sig vinsten.

Vad exakt är det du vill få sagt? Att vi ska bara finna oss i allt och sluta bry oss? Om dessa företag är på något sätt intresserade av att fortsätta tjäna pengar så borde de också lyssna på deras kunder.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Inaktiv

Föredrar att patcha mina spel via Steam, startar datorn när jag vaknar, steam loggar in automatiskt och börjar patcha automatiskt medans jag ordnar med frukost samt andra dagliga sysslor istället för att sätta mig vid burken och göra allt manuellt. När man har ett dussin titlar så uppskattar man Steam!

Att betala 50-100kr extra för DLC är något att föredra. Dagens samhälle med dvd-skivor? Nej tack, surrande ljud när skivan läser, böja mig ner för att mata in / ut - nej tack!

Medlem

Konkurrens är alltid bra, Steams största nackdel är att man måste ha skiten 24/7 för att få spela spelen samt att man saknar alla former av rättigheter för spelen.
Aldrig att jag skulle låta ett företag få rätten att när som helst, oavsett anledning, stänga ut mig från alla mina spel och tvinga mig att köpa nytt, det är bra för deras ekonomi men acceptera ett sådant system är ju ren idioti...

Steam är nog det värsta DRM jag skådat, visst har det blivit bättr med tiden men suger fortfarande. Du måste köpa spel för att få använda sociala funktioner (lägga till vänner etc), du måste ha steam installerat varje gång du vill spela, du får en fet laddning reklam i ansiktet så fort det öppnar, de kan när som helst utan anledning banna dig från samtliga spel, och de var tidiga med "du måste vara online för att få spela" kravet, nu finns visserligen offline mode men det tog sin tid.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Konkurrens är alltid bra, Steams största nackdel är att man måste ha skiten 24/7 för att få spela spelen samt att man saknar alla former av rättigheter för spelen.
Aldrig att jag skulle låta ett företag få rätten att när som helst, oavsett anledning, stänga ut mig från alla mina spel och tvinga mig att köpa nytt, det är bra för deras ekonomi men acceptera ett sådant system är ju ren idioti...

Steam är nog det värsta DRM jag skådat, visst har det blivit bättr med tiden men suger fortfarande. Du måste köpa spel för att få använda sociala funktioner (lägga till vänner etc), du måste ha steam installerat varje gång du vill spela, du får en fet laddning reklam i ansiktet så fort det öppnar, de kan när som helst utan anledning banna dig från samtliga spel, och de var tidiga med "du måste vara online för att få spela" kravet, nu finns visserligen offline mode men det tog sin tid.

Mm, det värsta med steam är deras DRM helt klart. Samtidigt deras library att ha alla spel på samma ställe, förmågan att kunna tanka ner spelen hur många gånger som helst och dera REA-priser gör det till en riktig bra tjänst.

Ifall de skulle lätta lite på DRM (det lär nog inte ske eller ytterst söligt) så lär de nog öppna ögonen på de som är emot Steam (då det är alltid DRM eller höga release priset folk argumenterar emot när det gäller steam).

Och för som konsumenter är konskurrens alltid bra precis som du säger så jag ser ingen nackdel med att EA skapade Origin öht. Faktiskt, Steam hade aldrig varit lika stor DD idag utan GG, Impulse, D2D som konkurrenter, åtminstone inte lika feature rik som den blivit på senaste tiden.

Medlem

Steam har ingen drm å tala om , däremot kan vissa spel ha det återigen uvecklaren som bestämmer det inte steam.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Jag tror de kommer förlikas någon gång längre fram då de inser att deras dragkamp faktiskt gör att de förlorar pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Steam har ingen drm å tala om , däremot kan vissa spel ha det återigen uvecklaren som bestämmer det inte steam.

Precis som prissättningen och hela den här 1€=1$-grejen hatarna gillar att dra upp.

1
Skriv svar