Grafikkort, bioslogga, reboot.. Loop.

Megadelux
Grafikkort, bioslogga, reboot.. Loop.

Ja,

När jag sätter igång datorn så ser jag grafikkortet, sen kommer biosloggan, sen startar den om, och då kommer grafikkortet upp igen, sen biosloggan, sen startar den om..

Har bytt nätagg, har provat att plocka ur minnen och köra dom separat,
Har ingen annan stationär att sno delar ifrån och låna..

Någon som har förslag?

Jag kommer in i bios och där visas allt som normalt, hdd, minne, temp osv.

Medlem

Du råkar inte sitta på ett lite nyare ASUS-moderkort? Jag hade samma problem med mitt P8P67 Pro, och det löste sig genom att inaktivera "Marvell Storage Controller" och "JMB Storage Controller" i BIOS.

Megadelux
Skrivet av MachOne:

Du råkar inte sitta på ett lite nyare ASUS-moderkort? Jag hade samma problem med mitt P8P67 Pro, och det löste sig genom att inaktivera "Marvell Storage Controller" och "JMB Storage Controller" i BIOS.

Nix. Det är ett gigabyte. Glömde tillägga att jag även nollat cmos både med jumprar och tagit ur batteriet

Medlem
Skrivet av renod:
Skrivet av MachOne:

Du råkar inte sitta på ett lite nyare ASUS-moderkort? Jag hade samma problem med mitt P8P67 Pro, och det löste sig genom att inaktivera "Marvell Storage Controller" och "JMB Storage Controller" i BIOS.

Nix. Det är ett gigabyte. Glömde tillägga att jag även nollat cmos både med jumprar och tagit ur batteriet

Vad är det för modell på kortet?

Megadelux

Vet inte på rak arm, jag är uppe i dalarna till slutet av månaden och datorn är hemma i Eskilstuna.

Medlem

Provat att starta upp utan grafikkort?

Medlem

Efter att du har sett BIOS loggan, blir skärmen svart med en blinkade markör uppe i vänstra hörnet under några sekunder och därefter startar datorn om sig?

Megadelux

73: Nej, skriver ner det direkt att prova.

Sandman, nej den rebootar direkt. Ingen väntetid efter loggan. Dock om man hammrar på F12 kommer jag in i bios-setupen.

Medlem

testa och tryck F8 under uppstarten, dom flesta moderkort har en funktion där när du trycker ner tangenten så får du upp en boot lista, alltså du får välja vilken enhet som datorn ska boota ifrån. flesta enheter i listan är hårddisk, dvd, usb, etc. du får ta och testa lite av valen där, se till bara så att du har något bootbart i den enheten du väljer

Megadelux

Ska testa det med, har win7 på en usbsticka som jag installerade med förut, ska prova igen med det sen.

Mer förslag? Har gjort en liten lista i notepad nu med saker jag ska prova när jag kommer hem.

Medlem

Du skriver att du bytt nätagg...Till ett bättre som du vet skall klara gkortet/riggen?
(vilket gkort? och du har inte glömt extra elen till gkortet?)

När datorn bootar upp så ökar strömförbrukningen.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Megadelux

alltså det hände när jag kommit hem från att varit borta 10 dagar på jobb.
Skärmen var stendöd och datorn höll på som den gör, jag misstänker ju starkt blixten.

Ja jag har satt i ett 600w lika som jag hade innan och det gjorde ingen skillnad.
Ja jag har satt i elen till gfxkortet som det ska vara.

Har dock bara provat att köra utan ram och bytt plats 1och1 på dom, inte provat att köra utan gfxkort helt.

Har som sagt inga lösa delar att prova ifrån, så köpa nytt av allt en för en känns helt meningslöst till en 3 år gammal burk.
edit: ett 9800GTX+ 1gb

Medlem

Eftersom datorn är stabil i bios, så förmodar jag att mobo/cpu/minne är okey.
Har du ngn kompis/bekant som tillåter dig att testa ditt gkort/systemdisk i hans/hennes dator?

"nej den rebootar direkt. Ingen väntetid efter loggan."

Får mig att fundera... Hade det vart gkortet som ballar ur när driverna kickar in, så hade det tagit en kort sekund innan reboot.
Någon tidigare i tråden vart inne på hdiskkontrolers, har du multipla kontrolers? Gigabyte brukar har flera sådana sina mobon. Testa att deaktivera den primära och kör på den sekundära.

Är din systemdrive en SSD?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Megadelux

Systemdisken är en SATA.

Flera controllers har jag, samt ett IDE controllerkort för extra hdds, men den är urplockad sen länge när jag provade runt.

Ska prova köra in disken i en sekundär sladd och ta ur brännaren och skifta runt lite där med..

Sen är väl gfxkortet sista utvägen antar jag.

Megadelux

testat att köra utan hdd nu alls. Samma sak händer. Så det lutar åt gfx eller mobo.. alternativt minne, men dom verkar se OK ut i bios

MOBO är : Gigabyte EP35-DS3 F3
Memory Testing : 4193280k OK

etc memory runs in dual channel. Precis när den visat Detecting IDE drives,

Ide channel 4 master, none osv På alla efter som allt är utryckt, är det instant reboot.

En gång såg jag snabbt det flasha till med alla IRQ DMA osv (tror jag) en wall of test med nummer som man brukar se på äldre burkar.. Men hinner inte se eller pausa för att hinna läsa.

Och jag kan inte direkt prova utan gfxkort.. .

1
Skriv svar