Valve öppnar för byteshandel i Steam

Robot
Valve öppnar för byteshandel i Steam

En hatt, mitt Half-Life 2 för en hatt!

#team-fortress-2, #portal-2


Medlem
Valve öppnar för byteshandel i Steam

Ah vad coolt. Då finns det lite mer motivation till att köpa storpacken som de brukar ge ut billigt under reorna när man redan har ett gäng av spelen däri.

Medlem

Bättre om de sedan gör det möjligt att ge bort spel man inte längre är intresserad av att ha. Vet flera titlar jag aldrig vill spela igen, men kanske någon annan har nytta av och jag får färre på min lista.

Medlem

@karlsan så kommer det nog aldrig bli eftersom dem kommer tappa all inkomst på single player spel.

Medlem

@karlsan, YEAH!!!

@Azorro, Fast du har rätt :/


signatur

Easy - Medium - Hard - Experienced - Hardcore - Impossible - Chuck? Norris

Medlem

Köper jag ett spel fysiskt i butik kan jag ge bort om jag vill, så egentligen borde man ha rätt att göra vad man vill med det spel man köpt. Så varför inte kunna sälja eller bytta bort begagnade digital spel också?

PaZ
Medlem
Skrivet av muscle:

Köper jag ett spel fysiskt i butik kan jag ge bort om jag vill, så egentligen borde man ha rätt att göra vad man vill med det spel man köpt. Så varför inte kunna sälja eller bytta bort begagnade digital spel också?

Helt enkelt för att det inte finns något incitament för de digitala butikerna att skapa en sådan funktion. De kämpar ju redan mot begagnat-försäljningen med gratis-DLC vid release för butikssålda exemplar etc.

Medlem
Skrivet av muscle:

Köper jag ett spel fysiskt i butik kan jag ge bort om jag vill, så egentligen borde man ha rätt att göra vad man vill med det spel man köpt. Så varför inte kunna sälja eller bytta bort begagnade digital spel också?

Du köper inte spel på Steam, du köper rätten att spela spelet. Har du inte läst användaravtalet?

Medlem

@Zzorro Nej det är säkert så. Det är ju bara att se på hur företagen ser ner på begagnatmarknaden. Skulle ändock se fram emot en sådan funktion. Får drömma vidare.

Ja, ett sätt att byta bort spel från sitt eget "Library" hade varit önskvärt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Intressant. Skall följa utvecklingen av detta.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av muscle:

Köper jag ett spel fysiskt i butik kan jag ge bort om jag vill, så egentligen borde man ha rätt att göra vad man vill med det spel man köpt. Så varför inte kunna sälja eller bytta bort begagnade digital spel också?

För du äger inte spelet som du äger en hårdvara, anledningen till att du kan sälja spel vidare beror helt enkelt på att lagen är på din sida (något de stora bolagen gjort allt de kunnat för att det inte ska vara så), med digital nedladdning köper du inte längre en produkt utan en tjänst precis på det sätt som de velat hela tiden. Det som är ironiskt är att spelarna själva mer än gärna hjälper dessa bolag att begå "lagbrott" för ingen annan produkt (tjänst kallar då jag det inte för, det är en produkt lika mycket som något annat) går att sälja på det här sättet men media ska givetvis alltid vara ett undantag och säljer det inte så kan man ju alltid skylla på piratkopiering för att det skulle bero på en låg efterfrågan är ju bara löjligt.

Visst kan det verka som det jag skriver ovan motsäger varandra och det stämmer, det ena är vad jag anser det andra är vad bolagen anser. Men för att sammanfatta (och vad som redan sagts), de hade förlorat på att tillåta försäljning av digital media vidare, de kommer aldrig tillåta detta om ingen visar dom att vi (alltså köparna) anser annorlunda, dock kräver detta att man börjar tala med plånboken för det är det enda som de lyssnar på (missförstå mig inte jag gillar Valves spel och även som utvecklare verkar de lyssna på sina fans men man måste börja någonstans och Steam hade helt klart varit det bästa valet).

Medlem

hmm jag har ju bills hat i tf2 som alla tycks vilja ha, kanske kan få något nice för den

Medlem

Episkt system!!!!!
Hoppas fler spel än TF2 får stöd för det här Hoppas systemet lockar lite fler spelare till steam


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av muscle:

Köper jag ett spel fysiskt i butik kan jag ge bort om jag vill, så egentligen borde man ha rätt att göra vad man vill med det spel man köpt. Så varför inte kunna sälja eller bytta bort begagnade digital spel också?

Visst kan man det, men det är Valve som sätter reglerna för sina produkter, så logiskt sätt så skulle man ändå inte kunnat köpa och sälja med spel.

Dock så köper man inte spelet på Valve utan rätten att spela det.


signatur

The Year was 2027..

Medlem

Som spelutvecklare så kan jag säga att trading av spel från din spel lista skulle betyda döden för många spelbolag, det är nämligen inte bara de stora bolagen som skulle drabbas utan även (speciellt?) indie företagen som redan har det svårt nog att kunna hålla sig flytande.

Medlem

Det här med att man köper rätten att spela är orsaken till varför man bör stöjda tjänster som Indiespelare som säljer DRM-fritt och GOG.com.

Inaktiv

Intressant koncept.

Medlem

seriöst ett spel för ett föremål ...


signatur

Rwa?

Medlem

Jag förstår att de inte vill lägga in en funktion för att byta alla spel man haft, då skulle de förlora en massa inkomster. Men jag har en gäng spel som jag köpt, bara för att upptäcka att de inte var så roliga alls, dessa borde man kunna byta/ge/sälja. Säg en tidsgräns på 45 minuters spelande så kan spelet anses vara "nytt" och kan kan då avyttras igen, över 45 min så är det ditt för all evighet.

Eller något...


signatur

Det bekommer mig inte att världen är orättvis, så länge den är orättvis till min fördel.

Medlem

Riktigt intressant trodde inte att TF2 skulle växa sig så här stort.

Medlem

Posta snabbsvar: Fyll i ditt meddelande här och klicka på knappen "Snabbsvar" till höger.

För att komma till det vanliga svarsformuläret, klicka istället på knappen "Svara" nedan.

OBS: När du svarar hamnar ditt inlägg alltid sist i tråden.

Medlem

Återstår att se hur det blir. Men det låter bra än så länge, förutsatt att det inte exploateras. Tycker det har funnits behov utav detta sedan länge. Som tidigare nämnt vid köp av storpack etc.

Medlem

När kommer man kunna avregistrera/sälja/byta hela spel? Det är den viktigaste frågan för mig.

Skrivet av jyggen:
Skrivet av muscle:

Köper jag ett spel fysiskt i butik kan jag ge bort om jag vill, så egentligen borde man ha rätt att göra vad man vill med det spel man köpt. Så varför inte kunna sälja eller bytta bort begagnade digital spel också?

Du köper inte spel på Steam, du köper rätten att spela spelet. Har du inte läst användaravtalet?

Alla som sett South Park vet hur viktigt det är.

1
Skriv svar