Onlive på väg till Europa

Robot
Onlive på väg till Europa

Brittisk premiär för molnspeltjänsten nästa månad, fler Europeiska länder på gång under hösten.

#onlive, #homefront, #duke-nukem-forever, #assassins-creed-brotherhood


Inaktiv
Onlive på väg till Europa

Onlive fungerar hyffsat för mig. ( "100mbit"@Sundsvall )

för mig så fungerar lugnare spel rätt bra, men spel som tex unreal tournament 3 är helt hopplöst. input-lag är ett alltför stort problem.

men vad jag vet så kör jag på en server i tyskland/England så det finns ju utrymme för förbättringar.

Medlem

Vilken upplösning kör man spelen i?
Vilken FPS levereras via videoströmmen?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Är fortfarande förvånad att en sån här tjänst INTE var först att dyka upp i Sverige, så jag skulle bli ännu mer förvånad om Sverige inte var ett av de första europaländerna nu när det väl kommer hit till vår kontinent.
Ska bli intressant att prova tjänsten med min nyköpta Ipad

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Vilken upplösning kör man spelen i?
Vilken FPS levereras via videoströmmen?

1280x768 om jag minns rätt. FPS är nog inget vidare större problem, 50-60FPS hade jag i de spelen jag prövade men som tidigare sagt input lag/delay är väldigt störande men jag tror knappast alla upptäcker sådant eller bryr sig så man bör nog pröva det själv. De erbjuder 30 minuters trial på vissa spel.

Inaktiv

Singleplayerspel av olika slag lär ju funka bra men har svårt att se det slå igenom för multiplayer just pga lagget. Visst, en casual noob som aldrig eller sällan spelar lär väl inte märka någon skillnad och det är väl dom som är deras målgrupp.

Annars gillar jag själva konceptet och tjänsten starkt.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:

Singleplayerspel av olika slag lär ju funka bra men har svårt att se det slå igenom för multiplayer just pga lagget. Visst, en casual noob som aldrig eller sällan spelar lär väl inte märka någon skillnad och det är väl dom som är deras målgrupp.

Annars gillar jag själva konceptet och tjänsten starkt.

Konsoler, mobiler och ipads har ju bara casual-spel så marknaden torde vara väldigt stor. En handkontrol är sämre för hardcorespel än input delay någonsin kommer att vara, ändå så kör folk uppenbart med det. Sen tror jag även att en del pc-spel skulle fungera bra i multiplayer. Spel såsom Civilization eller Age of Empires.

Medlem
Skrivet av amphix:

Singleplayerspel av olika slag lär ju funka bra men har svårt att se det slå igenom för multiplayer just pga lagget. Visst, en casual noob som aldrig eller sällan spelar lär väl inte märka någon skillnad och det är väl dom som är deras målgrupp.

Annars gillar jag själva konceptet och tjänsten starkt.

Vad har "casual" med om en person är en "noob" eller inte, att göra? Förstår inte riktigt sammanhanget.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Tycker de funka hyfsat bra, dock känner man av delay rätt tydligt från när man spelar här hemma med riktiga grejer.. kanske blir bättre med tiden. Jag vill dock inte aim med en sån delay iaf


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Medlem

Där ser man trodde man bara betalade för titlarna man köpte inte tiden man var uppkopplad. Intressant teknik som dock knappast lär kunna konkurrera med att ha formatet och spelet lokalt. Att det kostar så länge man använder tjänsten är något som får mig mindre intresserad av den men det kanske blir till att testa iaf när den kommer (och om den kommer) hit.

Skrivet av Nirth:
Skrivet av Tybalt:

Vilken upplösning kör man spelen i?
Vilken FPS levereras via videoströmmen?

1280x768 om jag minns rätt. FPS är nog inget vidare större problem, 50-60FPS hade jag i de spelen jag prövade men som tidigare sagt input lag/delay är väldigt störande men jag tror knappast alla upptäcker sådant eller bryr sig så man bör nog pröva det själv. De erbjuder 30 minuters trial på vissa spel.

Har för mig att jag läst något om att det där inte är korrekt upplösning, alltså att videon som strömmas till från början är avsevärt mycket lägre.

Medlem

Onlive på väg till Europa fast redan flera som testat det här, hur?

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av amphix:

Singleplayerspel av olika slag lär ju funka bra men har svårt att se det slå igenom för multiplayer just pga lagget. Visst, en casual noob som aldrig eller sällan spelar lär väl inte märka någon skillnad och det är väl dom som är deras målgrupp.

Annars gillar jag själva konceptet och tjänsten starkt.

Vad har "casual" med om en person är en "noob" eller inte, att göra? Förstår inte riktigt sammanhanget.

Extra krut, förövrigt så används ordet noob allt för ofta i fel sammanhang, tror inte folk vet vad noob är ,en newbie är en nybörjare en noob är mer än idiot spelare som nödvändigtvis inte är ny sådan.

Jag är nyfiken på denna tekniken, jag kommer nog inte använda den, för jag är väldigt känslig till lag överhuvudtaget, men det är en bra ide och i framtiden kanske det kommer nya smartare sätt att använda tekniken på. allt molnbaserat har en framtid även om det byter form.

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

Onlive på väg till Europa fast redan flera som testat det här, hur?

Det har gått att testa för oss ett tag nu, som jag förstår det handlar detta om att vi kommer får servrar i europa vilket kommer minska fördröjningen (antagligen iaf).

Medlem

Jag är kräsen med input delays och sånt.Går inte att spela fast pased spel direkt där precision behövs, knappt andra sorter heller. BIldkvaliteten är också sämre.. som en dålig dvdrip på filmer. .det blir pixligt ibland (om inte hela tiden), dåliga färger. Och endå har jag 100/100mbit fiber.

OnLive är inget för mej.

Medlem
Skrivet av Preath:

Jag är kräsen med input delays och sånt.Går inte att spela fast pased spel direkt där precision behövs, knappt andra sorter heller. BIldkvaliteten är också sämre.. som en dålig dvdrip på filmer. .det blir pixligt ibland (om inte hela tiden), dåliga färger. Och endå har jag 100/100mbit fiber.

OnLive är inget för mej.

Dålig bildkvalitet? Tvivlar på att det är så farligt, fördelen är ju att man kan spela det på en dator som inte klarar dagens tunga spel. så frågan är, köpa ny dator eller köra över online, onlive är mycket billigare.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Preath:

Jag är kräsen med input delays och sånt.Går inte att spela fast pased spel direkt där precision behövs, knappt andra sorter heller. BIldkvaliteten är också sämre.. som en dålig dvdrip på filmer. .det blir pixligt ibland (om inte hela tiden), dåliga färger. Och endå har jag 100/100mbit fiber.

OnLive är inget för mej.

Dålig bildkvalitet? Tvivlar på att det är så farligt, fördelen är ju att man kan spela det på en dator som inte klarar dagens tunga spel. så frågan är, köpa ny dator eller köra över online, onlive är mycket billigare.

Jo. Det är klart mycket sämre än om du skulle spela spelet på din egna dator. Då får du en rå input och output. Du får skarpare kanter än i OnLive.

Medlem

Får se hur mycket bättre det blir när det kommer riktiga servers i Europa. Då jag anslöt blev jag ansluten till USA, så det är inte så konstigt om det var delay. Admin hos OnLive säger dessutom att EU-servers inte är uppe än, så om någon tror sig anslutits dit så är det nog bara någon nod som vidarebefordrar informationen vidare till USA eller att det var ett temporärt test.

Medlem
Skrivet av Preath:

Jo. Det är klart mycket sämre än om du skulle spela spelet på din egna dator. Då får du en rå input och output. Du får skarpare kanter än i OnLive.

Sen kanske inte alla är superkräsna och behöver ha vassaste/modernaste grafik på spel. Somliga av oss "oldschool" gamers trivs mycket bra i spel med bra känsla och gameplay, och för oss så är oftast grafik "realismen" sekundärt.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

Onlive på väg till Europa fast redan flera som testat det här, hur?

Gå på deras sida och ladda ner deras klient. Du kan spela det men servarna just nu är väl i USA så fördröjningen är nog inte den bästa. De har trial på nästan alla spel de har där t.ex FEAR 3, Alpha Protocol och tom första Deus Ex (och Deus Ex HR på väg när det släpps).

Jag kan se denna tjänst lyckas rätt bra, streama film har nog ett bra tag varit populärt och lyckat speciellt bland de icke kräsna som vill ha lite problem och få igång det på en gång.

Inaktiv

Upplösningen och detaljerna är för låga annars hade det varit bra, men blir väl bättre sen, kanske blir det bättre om vi får lite loka servrar i Europa.

Men visst funkar det bra, riktigt bra, spelet startar nästan direkt och vill man bara testa lite olika lir är det extremt mycket enklare än att ladda hem demos. En bra feature är att man också kan gå in, "live" och se andra som spelar.

Något alla gamers borde testa!

Medlem
Skrivet av Paladia:

Konsoler, mobiler och ipads har ju bara casual-spel så marknaden torde vara väldigt stor. En handkontrol är sämre för hardcorespel än input delay någonsin kommer att vara, ändå så kör folk uppenbart med det. Sen tror jag även att en del pc-spel skulle fungera bra i multiplayer. Spel såsom Civilization eller Age of Empires.

i smell a pc fanboy with brown underwear,,det släpps nästan i stort sett samma spel till xbox360 och plastation3 som det gör till PC numera, så det du säger är ju som att säga att PC`n endast har casualspel,.. alla dom stora tex fps titlarna kommer ju till alla plattformar numera och fungerar lika bra,, att en handkontroll skulle vara sämre jämfört med input delay AKA mycket lagg det köper nog ingen här, vad jag har hört har dom haft stora problem med just lagg och onlive..
att du ens nämner konsol i samma mening som ipad och mobiltelefoner är ju bara urdumt och visar verkligen på hur barnslig du är i ditt tänk.

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Preath:

Jo. Det är klart mycket sämre än om du skulle spela spelet på din egna dator. Då får du en rå input och output. Du får skarpare kanter än i OnLive.

Sen kanske inte alla är superkräsna och behöver ha vassaste/modernaste grafik på spel. Somliga av oss "oldschool" gamers trivs mycket bra i spel med bra känsla och gameplay, och för oss så är oftast grafik "realismen" sekundärt.

Jag berättade bara så som det var, en fakta dvs. Men du får fan tycka hur du än vill och så kan du ju sluta skriva så nedlåtande och knuffa någon utanför och säga somliga "oldschool" gamers. Oldschool gamers kanske inte tycker om att sitta o spela sina "oldschool" spel på en tjänst som streamar en bild som är sämre än vad denna "somliga" oldschool tekniken klarar av att visa i en rå bild direkt till skärmen.

Ja vissa tar grafiken sekundärt, men det handlade inte om grafiken, utan bildkvalitén. Det är skillnad.

Om man nu är "oldschool" som du säger så behöver man ju inte OnLive ens heller, för man är ju "oldschool" och spelar bara "oldschool"-spel (och en så dålig dator har du väl inte så du behöver OnLive för att spela t.ex. cs eller andra? Inte för att det ens finns på OnLive, men endå.)

Så ja förstår inte riktigt vart du vill komma?

Medlem
Skrivet av Preath:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Preath:

Jo. Det är klart mycket sämre än om du skulle spela spelet på din egna dator. Då får du en rå input och output. Du får skarpare kanter än i OnLive.

Sen kanske inte alla är superkräsna och behöver ha vassaste/modernaste grafik på spel. Somliga av oss "oldschool" gamers trivs mycket bra i spel med bra känsla och gameplay, och för oss så är oftast grafik "realismen" sekundärt.

Jag berättade bara så som det var, en fakta dvs. Men du får fan tycka hur du än vill och så kan du ju sluta skriva så nedlåtande och knuffa någon utanför och säga somliga "oldschool" gamers. Oldschool gamers kanske inte tycker om att sitta o spela sina "oldschool" spel på en tjänst som streamar en bild som är sämre än vad denna "somliga" oldschool tekniken klarar av att visa i en rå bild direkt till skärmen.

Ja vissa tar grafiken sekundärt, men det handlade inte om grafiken, utan bildkvalitén. Det är skillnad.

Om man nu är "oldschool" som du säger så behöver man ju inte OnLive ens heller, för man är ju "oldschool" och spelar bara "oldschool"-spel (och en så dålig dator har du väl inte så du behöver OnLive för att spela t.ex. cs eller andra? Inte för att det ens finns på OnLive, men endå.)

Så ja förstår inte riktigt vart du vill komma?

Varför smutskasta old school gamers, 90% av alla spel som släppts i dags dato är ren crap, för en old school gamer alltså.... : ) dvs bland annat för mig ;\


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Varför smutskasta old school gamers, 90% av alla spel som släppts i dags dato är ren crap, för en old school gamer alltså.... : ) dvs bland annat för mig ;\

Det gör han ju inte, det han menar är att dessa (och jag anser mig själva tillhöra denna grupp) kanske inte vill spela spelen med försämrad grafik, för det är vad det handlar om här. För att jämföra med musik så är detta som att ta en låt som är inspelad i 96 kbit/s och konvertera den till 320 kbit/s, personligen föredrar jag mycket hellre att höra låten så som den ska låta och inte "uppsamplad".

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Golvis:

Varför smutskasta old school gamers, 90% av alla spel som släppts i dags dato är ren crap, för en old school gamer alltså.... : ) dvs bland annat för mig ;\

Det gör han ju inte, det han menar är att dessa (och jag anser mig själva tillhöra denna grupp) kanske inte vill spela spelen med försämrad grafik, för det är vad det handlar om här. För att jämföra med musik så är detta som att ta en låt som är inspelad i 96 kbit/s och konvertera den till 320 kbit/s, personligen föredrar jag mycket hellre att höra låten så som den ska låta och inte "uppsamplad".

Nej precis, men jag tror mitt citerande hamnade lite snett för att vara ärlig :).
Onlive är en god tanke, men tror inte att den kommer göra min spelupplevelse bättre.
Jag är synisk, jag tror inte vi kan få bästa tänkbara grafik, konfigurerarbara kontroller och andra personliga inställningar lika lätt sen, däremot bäddar man för att företaget som har utrustningen, samt driver spelet ifråga, kan lätt begränsa upplevelsen för oss en liten bit i taget, lägga in reklam, höja priser, mer reklam (hej tv4), medans gemene svensson kör en /nom nom nom och sväljer allt mindre och betalar mer.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Paladia:

Konsoler, mobiler och ipads har ju bara casual-spel så marknaden torde vara väldigt stor. En handkontrol är sämre för hardcorespel än input delay någonsin kommer att vara, ändå så kör folk uppenbart med det. Sen tror jag även att en del pc-spel skulle fungera bra i multiplayer. Spel såsom Civilization eller Age of Empires.

i smell a pc fanboy with brown underwear,,det släpps nästan i stort sett samma spel till xbox360 och plastation3 som det gör till PC numera, så det du säger är ju som att säga att PC`n endast har casualspel,.. alla dom stora tex fps titlarna kommer ju till alla plattformar numera och fungerar lika bra,, att en handkontroll skulle vara sämre jämfört med input delay AKA mycket lagg det köper nog ingen här,
att du ens nämner konsol i samma mening som ipad och mobiltelefoner är ju bara urdumt och visar verkligen på hur barnslig du är i ditt tänk.

Inga av de stora tävlingsspelen släpps till konsol. Spel såsom Starcraft eller Quake. Du får gärna motbevisa mig med att ange någon som lyckats ens vara bland de 1% bästa i Quake med handkontroll, eller Starcraft eller Counter-strike också för den delen. Det går inte att spela exempelvis som Losira gör här: http://www.youtube.com/watch?v=Z4UTDudShDY&feature=related med en handkontroll, det är för begränsat för annat än ströunderhållning.

Oaktat detta så går det inte att tävla med en handkontroll, vilket är anledning till att konsolspel alltid har auto-aim. Utvecklingen går dock mot att konsoler mer och mer får portar från mobiltelefoner och ipads. Till slut kommer konsoler försvinna helt till förmån för dessa. http://video.foxnews.com/v/1011472805001/the-end-of-console-g... är ett intressant klipp om det.

Medlem
Skrivet av Paladia:

Det går inte att spela exempelvis som Losira gör här: http://www.youtube.com/watch?v=Z4UTDudShDY&feature=related med en handkontroll, det är för begränsat för annat än ströunderhållning.

Precis, det handlar inte om att konsol som format är underlägset en pc utan att kontrollen är det. Spel som UT och Quake skulle vara i stort sett ospelbara med handkontroll eftersom de kräver snabbhet och där ligger helt enkelt gamepads i lä.

När det kommer till rts har jag kört C&C på boxen och något man märker men en gång är att det fått ändrat gränssnitt (annars hade det nog inte varit lika spelbart som det faktiskt är) dock saknade jag snabbheten som en mus och tbord ger (som ju även visas på länken ovan, när man ser dessa spelare spela är det som att se datorn spela mot en, blir lika imponerad av det varje gång jag ser en match=)).

Medlem
Skrivet av Paladia:
Skrivet av roftg:
Skrivet av Paladia:

Konsoler, mobiler och ipads har ju bara casual-spel så marknaden torde vara väldigt stor. En handkontrol är sämre för hardcorespel än input delay någonsin kommer att vara, ändå så kör folk uppenbart med det. Sen tror jag även att en del pc-spel skulle fungera bra i multiplayer. Spel såsom Civilization eller Age of Empires.

i smell a pc fanboy with brown underwear,,det släpps nästan i stort sett samma spel till xbox360 och plastation3 som det gör till PC numera, så det du säger är ju som att säga att PC`n endast har casualspel,.. alla dom stora tex fps titlarna kommer ju till alla plattformar numera och fungerar lika bra,, att en handkontroll skulle vara sämre jämfört med input delay AKA mycket lagg det köper nog ingen här,
att du ens nämner konsol i samma mening som ipad och mobiltelefoner är ju bara urdumt och visar verkligen på hur barnslig du är i ditt tänk.

Inga av de stora tävlingsspelen släpps till konsol. Spel såsom Starcraft eller Quake. Du får gärna motbevisa mig med att ange någon som lyckats ens vara bland de 1% bästa i Quake med handkontroll, eller Starcraft eller Counter-strike också för den delen. Det går inte att spela exempelvis som Losira gör här: http://www.youtube.com/watch?v=Z4UTDudShDY&feature=related med en handkontroll, det är för begränsat för annat än ströunderhållning.

Oaktat detta så går det inte att tävla med en handkontroll, vilket är anledning till att konsolspel alltid har auto-aim. Utvecklingen går dock mot att konsoler mer och mer får portar från mobiltelefoner och ipads. Till slut kommer konsoler försvinna helt till förmån för dessa. http://video.foxnews.com/v/1011472805001/the-end-of-console-g... är ett intressant klipp om det.

Fanboys ska ju förstöra alla nyheter, speciellt de som gråter blod över att just deras plattform ofta kallas "döende" och där storspelen lockar mammor 40+ (Farmwille) eller kinesiska straffångar som ska farma guld *suck*
Har du någonsin hört talas om "Major League Gaming" kanske? Hört talas om vad de lirar, på vika plattformer? Halo 3 = konsol? Halo Reach = konsol etc?
Tyvärr grabben, men du har fel. Stationär Pc håller redan i dagsläget på att bytas ut, online + laptop, eller bara en konsol istället. Bärbara konsoler ersätts av smartphones, och laptops för "skolarbete" blir ersatta av surfplattor.
Visst, man kan köpa nya LP skivor idag och i framtiden kan du fortfarande3 köpa ett 25kgs paket med blinkandedioder och alienware/razer kvalté som byggts av självaste Happy HEaton i ett garage (eller nått). Men på det stora hela är antingen konsol, laptop eller online det som ersätter gaming burken, kolla bara på spelmarknaden så ser du själv.

OnT:
Utmärkt att OnLive kommer hit!
Det om något kan rädda PC gaming, då man inte behöver göra nya, dyra uppgraderingar eller bry sig lika hårt om patchar och drivrutiner (som Steam) och inga extra DRM. Man kan lätt lira med polarna och bara "hyra" spel inför Lan eller liknande, fritt att testa nya titlar också utan att behöva träben.
Tekniken är inte perfekt, sant, och för turneringar är det nog bättre med en fysisk kopia, men hur ofta spelar man i en äkta turnering? Som betyder något mer än prestige?
Nej, OnLive ger både laptops och äldre datorer en chans, ger även de som tvingats till konsol av ekonomiska skäl en chans. Jag skulle personligen kunna återuppliva PC gaming på hemmaplan om priserna blir humana iaf
Som piratbukten, fast legalt, med multiplayer och prisvärt

1
Skriv svar