Varför går inte det nya bredbandet snabbare?

Medlem
Varför går inte det nya bredbandet snabbare?

Min familj har nyligen skaffat nytt bredband och digitalbox. Tidigare hade vi 1,5-2 Mbit/s nedströms och 0,5 Mbit/s uppströms. Nu har vi 12-24 Mbit/s nedströms och 0,7-1 Mbit/s uppströms. När jag lirar online så märker jag skillnad tack vare högre uppströms, men jag har än så länge inte märkt någon skillnad när jag kollar Youtube eller laddar ner något från Xbox Live trots 10 gånger högre nedströms. Jag har kollat på bredbandskollen och där är allt som det ska. Varför märks inte nedströmshastigheten?


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Provat olika tider på dygnet?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Provat olika tider på dygnet?

Jag har tror att jag testat de flesta tider, ja.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Prova att ladda hem på den länk jag lägger här, sunet brukar man få bra hastighet på.
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Prova att ladda hem på den länk jag lägger här, sunet brukar man få bra hastighet på.
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...

Nu laddade jag ner den och det tog 3 minuter, vilket verkar vara som det ska. Men varför tar min Xbox Live-profil på 7 mb lika lång tid att ladda ner?


signatur

Övning ger träning.

Inaktiv
Skrivet av SPARTAN-123:
Skrivet av PurreSnurre:

Prova att ladda hem på den länk jag lägger här, sunet brukar man få bra hastighet på.
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...

Nu laddade jag ner den och det tog 3 minuter, vilket verkar vara som det ska. Men varför tar min Xbox Live-profil på 7 mb lika lång tid att ladda ner?

Cappad nedladdningshastighet.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av SPARTAN-123:
Skrivet av PurreSnurre:

Prova att ladda hem på den länk jag lägger här, sunet brukar man få bra hastighet på.
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...

Nu laddade jag ner den och det tog 3 minuter, vilket verkar vara som det ska. Men varför tar min Xbox Live-profil på 7 mb lika lång tid att ladda ner?

Cappad nedladdningshastighet.

Berätta


signatur

Övning ger träning.

Inaktiv
Skrivet av SPARTAN-123:
Skrivet av amphix:
Skrivet av SPARTAN-123:
Skrivet av PurreSnurre:

Prova att ladda hem på den länk jag lägger här, sunet brukar man få bra hastighet på.
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...

Nu laddade jag ner den och det tog 3 minuter, vilket verkar vara som det ska. Men varför tar min Xbox Live-profil på 7 mb lika lång tid att ladda ner?

Cappad nedladdningshastighet.

Berätta

Jag har för mig att det är cappad nedladdningshastighet på Xbox Live. Hur mycket den ligger på har jag ingen aning om men det går för jävligt segt även för mig när jag ska ladda hem DLC's etc och då har jag ändå 100/100mbit.


signatur

You must construct additional pylons.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av amphix:
Skrivet av SPARTAN-123:
Skrivet av amphix:
Skrivet av SPARTAN-123:
Skrivet av PurreSnurre:

Prova att ladda hem på den länk jag lägger här, sunet brukar man få bra hastighet på.
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...

Nu laddade jag ner den och det tog 3 minuter, vilket verkar vara som det ska. Men varför tar min Xbox Live-profil på 7 mb lika lång tid att ladda ner?

Cappad nedladdningshastighet.

Berätta

Jag har för mig att det är cappad nedladdningshastighet på Xbox Live. Hur mycket den ligger på har jag ingen aning om men det går för jävligt segt även för mig när jag ska ladda hem DLC's etc och då har jag ändå 100/100mbit.

Låter som som motpartens kapacitet, helt klart. Om du får bra från vedertaget bra källor har du nog inga problem.


signatur
Medlem
Skrivet av SPARTAN-123:
Skrivet av PurreSnurre:

Prova att ladda hem på den länk jag lägger här, sunet brukar man få bra hastighet på.
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...

Nu laddade jag ner den och det tog 3 minuter, vilket verkar vara som det ska. Men varför tar min Xbox Live-profil på 7 mb lika lång tid att ladda ner?

Umm, Xbox live profiler lagras inte online*, de lagras lokalt, och Xbox live är slött på att logga in ibland, har inget med hastigheten på ditt bredband att göra. Det är deras loginservrar som är hårt belastade jus då bara.

Om du menar "Recover gamertag" så är det ju bara gamertagen som laddas ner, det som tar tid är det som sker på servern med verifieringar o skit.

Jag har också 12-24Mbit (~17.5-18 i praktiken) och maxar i princip alltid då jag tankar nått från live, så nån eventuell speedcap är inget som rör de hastigheterna vi snackar om.

Du nämde även digitalbox, du har väl tänkt på att den kan ta upp till 8+Mbit av dom där 12-24 så fort den är påslagen, tänk på det.

*ännu, det är snack om att det ska komma cloudsaves o grejer i höstuppdateringen.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Testat att ringa eran operatör?

Vi höjde hastigheten från 4 till 24 och vi fattade inte varför det var så jävla segt månaden efter.. efter ett samtal till Telia så fick vi reda på att skiten inte var aktiverat och 5 minuter senare så hade vi 20 MB istället för 2. Så det var bra iaf. hör med företagen.

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av SPARTAN-123:
Skrivet av PurreSnurre:

Prova att ladda hem på den länk jag lägger här, sunet brukar man få bra hastighet på.
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-...

Nu laddade jag ner den och det tog 3 minuter, vilket verkar vara som det ska. Men varför tar min Xbox Live-profil på 7 mb lika lång tid att ladda ner?

Umm, Xbox live profiler lagras inte online*, de lagras lokalt, och Xbox live är slött på att logga in ibland, har inget med hastigheten på ditt bredband att göra. Det är deras loginservrar som är hårt belastade jus då bara.

Om du menar "Recover gamertag" så är det ju bara gamertagen som laddas ner, det som tar tid är det som sker på servern med verifieringar o skit.

Jag har också 12-24Mbit (~17.5-18 i praktiken) och maxar i princip alltid då jag tankar nått från live, så nån eventuell speedcap är inget som rör de hastigheterna vi snackar om.

Du nämde även digitalbox, du har väl tänkt på att den kan ta upp till 8+Mbit av dom där 12-24 så fort den är påslagen, tänk på det.

*ännu, det är snack om att det ska komma cloudsaves o grejer i höstuppdateringen.

Digitalboxen är inte kopplat till modemet, och den har inte varit på då jag testat att ladda ner nåt från Live. Kan man lita på bredbandskollen och se där hur mycket man har i praktiken? I så fall har jag 24,03 i nedströms. Det går lika snabbt om jag lirar online samtidigt.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Men, varför nämde du då digitalboxen om den inte är kopplad via bredbandet

Anywhoo, om du får ut 24Mbit på en 12-24 abbonemang har du en kanonlina, går inte å få bättre då

Så, nej inget knas där inte, allt är som det ska med dit bredband, går det segt är det inte på din ände problemet ligger iaf.

Om det bara är Live som är segt, se över eventuella routerinställningar o se till att NAT är OPEN samt öppna de portas som rekomenderas.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Men, varför nämde du då digitalboxen om den inte är kopplad via bredbandet

Anywhoo, om du får ut 24Mbit på en 12-24 abbonemang har du en kanonlina, går inte å få bättre då

Så, nej inget knas där inte, allt är som det ska med dit bredband, går det segt är det inte på din ände problemet ligger iaf.

Om det bara är Live som är segt, se över eventuella routerinställningar o se till att NAT är OPEN samt öppna de portas som rekomenderas.

Digitalboxen nämnde jag för att vi skaffade allt samtidigt. NAT är öppet (har faktiskt aldrig haft NAT-problem) och stängda portar orsakar väl inte långsamhet?


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Nej Stängda Portar BORDE in orsaka långsamhet såvitt jag vet, men man vet aldrig "better safe then sorry"


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Nej Stängda Portar BORDE in orsaka långsamhet såvitt jag vet, men man vet aldrig "better safe then sorry"

Jag menade att stängda portar orsakade omöjliget att utföra handlingar snarare än att göra dem långsammare.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Om det endast går segt på Xbox Live eller vid andra Xbox funktioner så testa att koppla med sladd om du kör med Wifi, gjorde underverk på mitt 100/100.

Om inte så är det nog inte så mycket du kan göra då problemet antagligen inte ligger på din sida så att säga.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Om det endast går segt på Xbox Live eller vid andra Xbox funktioner så testa att koppla med sladd om du kör med Wifi, gjorde underverk på mitt 100/100.

Om inte så är det nog inte så mycket du kan göra då problemet antagligen inte ligger på din sida så att säga.

Har prövat med trådat och ingen skillnad noterades. Eller ska 1% av 1.5 Gigabyte ta 40 sekunder?
Aja, gissar väl att problemet ligger någon annanstans.


signatur

Övning ger träning.

1
Skriv svar