Reklamen ovanför "Senaste nyheterna"

Medlem
Reklamen ovanför "Senaste nyheterna"

Är det med flit som det dröjjer ett tag innan reklaman dyker upp så att man skall råka klicka på den när man försöker klicka på nyheterna. Påminner väldigt mycket om Spotifys scrollsbars som ständigt flyttar på sig så man skall råka klicka på reklamen.

Om det är med flit kan ni inte bara be folk att klicka på reklamen engång då och då istället för att ha ett användargränssnitt där man "ska" klicka "fel"... Om det inte är med flit går det inte att göra en hållare så att sakerna inte håller på och flyttas runt på sidan.

Tack för ordet.

Medlem

Den "ploppar" nog upp för att den säkerligen laddas från en annan server än själva sidan. Om det är för jobbigt så vänta tills den laddat färdigt eller så installerar du *hmmtidumtifårmaninteprataompåforumetjagharblittvarnadengångfördomlivnärsigpåreklam* till din browser.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Den "ploppar" nog upp för att den säkerligen laddas från en annan server än själva sidan. Om det är för jobbigt så vänta tills den laddat färdigt eller så installerar du *hmmtidumtifårmaninteprataompåforumetjagharblittvarnadengångfördomlivnärsigpåreklam* till din browser.

Precis


signatur

Imperator

Så ser det inte ut här, syns direkt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Så ser det inte ut här, syns direkt.

Va bra!

Jag har hur som helst testat att köra i IE9 och i FF 5.0.1 med ploppeffekt.

Om jag kör med no-script i FF så får jag inte problemet för då dyker inte reklamen upp överhuvudtaget.

Men jag har som sagt inget emot reklamen men jag har problem med reklam som flyttar runt objekt på sidorna. Även om det då uppenbarligen bara råkar drabba min dator.

Däremot har andra små reklampuffar irriterat min laptop och fått webbläsaren att krascha, det händer ibland, inte så farligt. Jag använder aldrig reklamstoppare eller dyl.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Frilansare
Skrivet av Zymac:

Den "ploppar" nog upp för att den säkerligen laddas från en annan server än själva sidan. Om det är för jobbigt så vänta tills den laddat färdigt eller så installerar du *hmmtidumtifårmaninteprataompåforumetjagharblittvarnadengångfördomlivnärsigpåreklam* till din browser.

Det stämmer. Vi skulle såklart inte lura någon att klicka på en annons. Det vore ju kontraproduktivt.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Zymac:

Den "ploppar" nog upp för att den säkerligen laddas från en annan server än själva sidan. Om det är för jobbigt så vänta tills den laddat färdigt eller så installerar du *hmmtidumtifårmaninteprataompåforumetjagharblittvarnadengångfördomlivnärsigpåreklam* till din browser.

Det stämmer. Vi skulle såklart inte lura någon att klicka på en annons. Det vore ju kontraproduktivt.

Och det är tekniskt omöjligt att göra så att saker och ting inte flyttar på sig? Alltså om man vet hur stor annonsen får lov att vara så kanske man kan göra en hållare på något sätt så att saker inte flyttar på sig på sidan även om det tar lite tid att ladda flashen eller vad det nu är som skall laddas

Om inte reklamen stör så är det nog färre som kör med adblockers och dyl. Eller snarare om reklamen verkligen irriterar så börjar man leta efter sådana lösningar.

Antikvitet

Tjenamors!

Den här funktionen får ofta utså lite spott och spe, men syftet med den är gott. Vi, precis som de flesta andra medieföretag, har ett annonshanteringssystem som heter Adtech Helios. Själva annonsmaterialen laddas upp i Helios och finns sedan i ett CDN (även kallat "molnet").

Problemet är att vi inte kan veta var detta material finns eller hur lång tid det tar att ladda in det. I den gamla annonslösningen, den vi lämnade för 2-3 år sedan, så kunde ibland sidan hänga sig helt för att en annons inte ville laddas. Detta var förstås inte hållbart.

I stället byggde vi en lösning där annonserna laddas i efterhand. Det är det som händer här - först laddas sidan och sen laddas annonserna. I vissa fall innebär det att sajten "hoppar till" i efterhand och det är förstås irriterande. Men ännu mer irriterande hade det varit att se browsern stå och tugga med en helt vit sida.

Varför inte hårdkoda höjden på annonsrutan då? Mjo, det är en vanlig fråga jag får i retur. Men det hade gjort att vi alltid hade behövt visa något på placeringen, vilket vi inte vill. Dels kostar varje visad annons oss pengar och dels tycker vi att det är onödigt att visa annonser som inte betalar sig (och därmed inte bidrar till att finansiera en ännu bättre sajt). Av den anledningen är det viktigt att annonserna försvinner om de är obokade.

Problemet i sig har oftast snarare med besökarens webbläsare att göra än filstorleken och hämtningstiden. Tyvärr är Flash en sån genomusel teknik sett ur ett HTML-perspektiv att det är krävande att flytta runt en flashbanner på sidan, vilket dock måste göras om vi ska kunna ladda annonserna efter sidan (och därefter flytta upp dem till rätt placering).

Kontentan av allt detta är: Problemet blir som minst (och nästan försumbart) om man använder en webbläsare med snabb JavaScript-motor. Typ Chrome.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Hej, tack för ett utförligt svar. Får en att minnas Internets barndom med "Optimerad för Netscape" och "Optimerad för IE" knapparna. Får ha en "Optimerad för Chrome" button på FZ då

Om jag förstår dig rätt så vet ni alltså inte när sidan laddas om det kommer visas en annons eller inte och därför vill ni inte alltid ha ett grått fält som väntar på att fyllas med reklam eller icke reklam.

Om det inte går att veta när sidan laddas så förstår jag att det kan kännas tråkigt med ett grått fält. Annars så har jag personligen inget emot en grå ruta i väntan på innehåll.

Men om det är en funktion som ofta får utstå spott och spe så känns det tråkigt att inte försöka göra något åt saken.

Skrivet av John:

Tjenamors!

Den här funktionen får ofta utså lite spott och spe, men syftet med den är gott. Vi, precis som de flesta andra medieföretag, har ett annonshanteringssystem som heter Adtech Helios. Själva annonsmaterialen laddas upp i Helios och finns sedan i ett CDN (även kallat "molnet").

Problemet är att vi inte kan veta var detta material finns eller hur lång tid det tar att ladda in det. I den gamla annonslösningen, den vi lämnade för 2-3 år sedan, så kunde ibland sidan hänga sig helt för att en annons inte ville laddas. Detta var förstås inte hållbart.

I stället byggde vi en lösning där annonserna laddas i efterhand. Det är det som händer här - först laddas sidan och sen laddas annonserna. I vissa fall innebär det att sajten "hoppar till" i efterhand och det är förstås irriterande. Men ännu mer irriterande hade det varit att se browsern stå och tugga med en helt vit sida.

Varför inte hårdkoda höjden på annonsrutan då? Mjo, det är en vanlig fråga jag får i retur. Men det hade gjort att vi alltid hade behövt visa något på placeringen, vilket vi inte vill. Dels kostar varje visad annons oss pengar och dels tycker vi att det är onödigt att visa annonser som inte betalar sig (och därmed inte bidrar till att finansiera en ännu bättre sajt). Av den anledningen är det viktigt att annonserna försvinner om de är obokade.

Problemet i sig har oftast snarare med besökarens webbläsare att göra än filstorleken och hämtningstiden. Tyvärr är Flash en sån genomusel teknik sett ur ett HTML-perspektiv att det är krävande att flytta runt en flashbanner på sidan, vilket dock måste göras om vi ska kunna ladda annonserna efter sidan (och därefter flytta upp dem till rätt placering).

Kontentan av allt detta är: Problemet blir som minst (och nästan försumbart) om man använder en webbläsare med snabb JavaScript-motor. Typ Chrome.

Antikvitet

Jag skulle påstå att det spott och spe den får utstå är oförtjänt. Det finns ingen hundraprocentigt perfekt lösning i det här fallet, men den här är så nära vi känner att vi kommer.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Jag använder Chrome och det är den webbläsare jag mest är nöjd med. Sedan vet jag att många klagar på reklamen här på FZ, men då tänker jag alltid: "Vilket reklam?" tänker aldrig på den, och skulle det behövas mer reklam då är det OK, allt för FZ fortlevnad.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag använder Chrome och det är den webbläsare jag mest är nöjd med. Sedan vet jag att många klagar på reklamen här på FZ, men då tänker jag alltid: "Vilket reklam?" tänker aldrig på den, och skulle det behövas mer reklam då är det OK, allt för FZ fortlevnad.

Håller med, hellre vänta 0,5 sec på att den ska laddas (beroende av internethastighet antar jag?) en att sidan stängs ner.


signatur

Rwa?

1
Skriv svar