Oblivionskivan läses ej!

Medlem
Oblivionskivan läses ej!

Jag hade tänkt installera TES IV Oblivion igen, eftersom jag äntligen har köpt ett nytt exemplar sen mitt förra försvann. Men när jag väl stoppar in skivan i datorn så händer ingenting. Allt som händer är det vanliga surret från datorn när en skiva börjar snurras, men annars så är det dött.
Det är inget fel på skivan då jag har testat att stoppa in den i en annan dator, och där läser den in...

Om jag kollar in skivikonen inne i "den här datorn" så står det "DVD-RW-enhet (D:) Oblivion" och det är en UDF-fil.

Vad ska jag göra för att få det att fungera?

//Jozo

Medlem

Låt mig gissa.. du har Vista? kan få samma problem med "gamla" spel i min nuvarande burk som har just vista.
ja så ett alternativ är ju att ladda ner en ISO fil från en lite mer olaglig sida om du inte kan lösa det.

med tanke på att du har äger spelets skiva så ser jag inget moralisk fel med det alternativet, sen behöver väl inte oblivion CD skivan i datorn för att spela efter man installerat? har ett svagt minne av det i alla fall


signatur

Suup homie

Medlem

Nej, jag har Windows 7 32X, glömde att skriva ner det. Det jag tycker är lustigt är att jag kan installera gamla spel från tidigt 2000-tal, men inte ett från 2006...

Och nej, jag drar mig för att ladda ner, även fast jag har en skiva. Dels så är jag emot illegal nedladdning, dels vill jag ha patchar, och dels vill jag kunna installera mods.

Medlem

Men dra ner själva filerna sen skriv in din cd key? Tanka sen inte lägg på filerna. Gör detta i nödläge...

Tyvärr lider "Oblivion" av dels installationsproblem, och avinstallationsproblem, men det verkar som om Windows inte hittar exe.filen? Hur mår DVD-romen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Jozo:

Nej, jag har Windows 7 32X, glömde att skriva ner det. Det jag tycker är lustigt är att jag kan installera gamla spel från tidigt 2000-tal, men inte ett från 2006...

Och nej, jag drar mig för att ladda ner, även fast jag har en skiva. Dels så är jag emot illegal nedladdning, dels vill jag ha patchar, och dels vill jag kunna installera mods.

Är rätt säker på att om man äger en vara som exempel spel, film eller musik så är det helt lagligt att ladda ner materialet.
Tex har jag köpt MW1 för ett par år sedan, men skivan är halv paj, (går inte att installera helt pga att ngn fil inte kan läsas, jag tankade ner spelet, installerade med min cd-key, och kan spela med skivan i.
här är några länkar som delvis stöder mitt påstående (obs deta är privat personer som skriver, så inte bevis.)

http://www.fuska.se/forum/lofiversion/index.php?t114827.html

"Om du äger ett spel så får du bränna över det till datorn och göra kopior av det - men endast för privat bruk.
Äger du guitar hero 3 för XBOX 360 så får du ladda ner XBOX 360 versionen till datorn, men inte PC versionen då det är en annan utgåva"

http://loading.se/forum.php?thread_id=26804&page=1

Från 118100:
"Är det lagligt att ladda ner från limewire?

Det är alltid olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddad musik, och då även med Limeware. Dock så får du ladda ner saker då upphovsmannen gett sitt samtycke. Ha en bra dag! "

Enligt 118100 är det alltså lagligt att tanka ner musik eller spel om upphovsmannen get dig tillstånd att göra så.
Skulle tolka det som att om du har köpt ett spel och har kvitto på det så har du "tillstånd"
Endast min tolkning dock.

http://forum.macworld.se/topic/130535-lagligt-att-ladda-ner-s...

"Upphovsrätten gäller i 70 år från bokens utgivningsdatum.
Sen har jag väldigt svårt att se skillnaden på om man skannar/kopierar sidor för eget bruk från sin egen bok eller skriver ut några sidor från ett pdf.
-Det måste finnas en ekonomisk vinning för att det ska vara brottsligt att kopiera i Sverige.
Du måste alltså strunta i att köpa boken och smygläsa den på nätet/pdf/whatever för att det ska vara brott. Att "säkerhetskopiera" en bok man redan har köpt kan inte vara brottsligt.
Kolla riksdagens hemsida/upphovsrätt - där står vad som gäller i Sverige. I hela den här diskussionen de senaste åren har man rört ihop svensk och amerikansk upphovsrätt med vad en del försöker hävda och rent "allmänt tyck" till en salig röra. "


signatur

Rwa?

Medlem

Stabila källor där Annanaz, ungefär lika seriöst som att ange Wikipedia som källa i ett examensarbete...

Men OnT: Kan du inte ta ner det via steam? Knappa in CD-key och sedan tanka det? Eller funkar det bara med ett fåtal utvalda titlar? (har inte steam själv så jag kan inte verifiera det)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Stabila källor där Annanaz, ungefär lika seriöst som att ange Wikipedia som källa i ett examensarbete...

Men OnT: Kan du inte ta ner det via steam? Knappa in CD-key och sedan tanka det? Eller funkar det bara med ett fåtal utvalda titlar? (har inte steam själv så jag kan inte verifiera det)

Lite av anledningen till att jag skrev "obs deta är privat personer som skriver, så inte bevis"


signatur

Rwa?

Medlem

Jag brukar köpa cd-nycklar och sedan ladda hem spelet ser inget fel med det? eftersom jag redan har betalat för produkten? är typ som en "digital" utgåva? samma sak som med ea-downloader osv?

Medlem

Det finns ingen CD-key till spelet. Så att ladda ner och sen använda den fungerar inte...

Skrivet av walter_iego:

Tyvärr lider "Oblivion" av dels installationsproblem, och avinstallationsproblem, men det verkar som om Windows inte hittar exe.filen? Hur mår DVD-romen?

DVD-skivan fungerar som den ska i en annan dator när jag stoppar in den, det är bara med min dator den jäklas.

Medlem

Så är det någon som kan hjälpa mig utan att bara säga "ladda ner spelet"? Jag är väldigt tacksam för lite hjälp då jag inte kan ett skvatt om sånt här...

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

det ända jag kommer på är att byta CD läsarn i datorn eller så kan du fråga supporten då kanske dem ger dig en kod till att ladda ner lagligt från steam ilr något sånt


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Men alla andra skivor jag har fungerar med den läsaren jag har, så jag förstår inte riktigt problemet...

Vilken support ska jag prata med om sånt? Webhallen där jag köpte det, eller med Bethesdas support, som jag ännu inte har hittat på deras urusla sida?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

http://www.bethsoft.com/eng/index.php?cn=ukeng
deras hemsida överst närman sökte på bethseda

tar kontakt med den du känner för webbhalen har ju sålt en skiva som inte fungerar då brukar dem vara trevliga att ge en ny skiva.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Installera på en data med samma OS sen dra över spelmappen o gör en genväg (Trodde inte skivan funkade alls.

Skrivet av markus:

Installera på en data med samma OS sen dra över spelmappen o gör en genväg (Trodde inte skivan funkade alls.

Det är inte så enkelt, alla registernycklar då?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av joffjoff:

det ända jag kommer på är att byta CD läsarn i datorn eller så kan du fråga supporten då kanske dem ger dig en kod till att ladda ner lagligt från steam ilr något sånt

STEAM stödjer inte retailspel som släpptes för flera år sedan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av joffjoff:

det ända jag kommer på är att byta CD läsarn i datorn eller så kan du fråga supporten då kanske dem ger dig en kod till att ladda ner lagligt från steam ilr något sånt

STEAM stödjer inte retailspel som släpptes för flera år sedan.

hur som helst så finns Oblivion på STEAM (game of the year edition)

så då borde det inte vara några problem


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Jag vet att det finns på STEAM, det finns även på andra ställen, men deras tjänster innefattar spel som är köpta via deras plattform, eller spel som som uttryckligen ska sammanfattas med STEAM, som "Portal 2". Då "Oblivion" inte har någon serienyckel tillhandahåller inte STEAM nedladdning av spelet bara för att man råkar ha det på skiva, eller även om Jozo köpte spelet retail via någon nätbutik. STEAM får inga pengar för det.

Jag har massor av spel som finns på STEAM på originalskiva som jag inte kan lägga till i biblioteket eftersom de är retailversioner, dvs. pengarna har gått till andra distributörer och dessa spel har ej aktiverats av just STEAM.

Lista på spel som kan aktiveras via STEAM:

http://tiny.cc/xa3pf


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av markus:

Installera på en data med samma OS sen dra över spelmappen o gör en genväg (Trodde inte skivan funkade alls.

Jag har ingen mer dator med W7, och även om jag hade det så tillkommer problemet som Walter skrev...

Medlem

Så du har köpt spelet två ggr om jag fattat rätt? Skriv ett snyftbrev till Bethesda och fråga om hjälp. Ofta får man det även om det inte är garanterat. Dock brukar det ta några dagar innan man får svar vid såna här förfrågningar. Var bara ärlig å spä inte på för mycket.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Jag har nu fått svar från Bethesda och de vill att jag ska skicka min MSinfo.nfo, så nu är det gjort. Vi får se om de hittar något problem med det.

Medlem

Skulle tro att det är något knas med din DVD-spelare, antingen att du har nån Virtuell enhet som stör eller att den helt enkelt är lite halvpaj.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar