Hur blir man av med husflugor?

Ish
Medlem
Hur blir man av med husflugor?

Vad gör man när man har 10 flugor som SKA sitta på skärmen och kladda? Bortsett från det uppenbara.
Efter att ha slagit ihjäl tio flugor om dagen i några veckor börjar jag tröttna.
Finns det något man kan göra? Att man bor på landet tvingar en ju till att ha korsdrag, dvs vidöppet fönster, för att inte svettas ihjäl en dag som denna, eftersom det inte finns någon nymodernighet att kyla huset med.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

nj
Medlem

Ett fat/en burk med vatten, diskmedel, vinäger och saft (eller något annat sött som flugor gillar) brukar vara hyfsat effektivt för att fånga flugor.

Medlem

vitvinsvinäger, honung, vatten och en droppe diskmedel. fångade 20 st flugor i sådan fälla i veckan

ShciZo's tips funkar utmärkt. Sen gäller det att hålla rent, speciellt i köket och inte lämna matrester framme.
Snart kommer Fruktflugor säsongen, jag ryser på bara tanken, speciellt när de 5 träden redan nu är fulla med solstekt frukt. (irriterande små kräk!)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Ish
Medlem

Nice! Ska testas


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Ish
Medlem

Flugorna verkar ignorera det. Men jag hade inge vitvinsvinäger. Vad är dess syfte? Hade inge honug heller..
blev vatten, sirap, vaniljsocker, yes, och äppelcidervinäger.. I brist på vad du skrev Luktar mest illa, så det är nästan att jag vill hålla mig undan istället.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

jag har kört med vanlig vinäger innan men upptäckte vid mitt senaste försök att vitvinsvinäger helt enkelt funkade mycket bättre. sirap borde funka precis lika bra som honung.
jag använde en liten kopp med hälften vinäger och hälften vatten, sen en tesked honung och en droppe diskmedel.
jag antar att lukten av vinägern drar till sig flugorna och att sötman gör att de vill äta men det är spekulation från min sida.

och ja, det luktar skarpt minst sagt

edit: jag inser nu att vi nog talar om olika slags flugor. min fälla var för små blom/bananflugor medan du ju vill få ihjäl stora vanliga flugor. tror inte de fångas riktigt så enkelt

Medlem

Flugfångare i stil med http://ingenspeciellen.blogg.se/images/2010/p1080935_10254942... fungerar bra. Se bara till att rengöra ibland.

Biltema bör ha liknande i lager.

Medlem
Skrivet av Ish:

Flugorna verkar ignorera det. Men jag hade inge vitvinsvinäger. Vad är dess syfte? Hade inge honug heller..
blev vatten, sirap, vaniljsocker, yes, och äppelcidervinäger.. I brist på vad du skrev Luktar mest illa, så det är nästan att jag vill hålla mig undan istället.

Haha! Flugor i släkten?

Använder du en elektrisk flugsmälla? Ett sådant där racket?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Ish
Medlem

Nej, jag vill ju bli av med dem. Spelar roll om det jag viftar med är elektriskt eller ej. AKA jag vill slippa vifta efter 30 flugor om dagen. Elektriskt eller ej.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Skaffa nät till de dörrar/fönster du brukar öppna för att få korsdrag. Epic win.

Medlem
Skrivet av Siken:

Skaffa nät till de dörrar/fönster du brukar öppna för att få korsdrag. Epic win.

De hittar ändå en väg in, ALLTID!

Ish
Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av Siken:

Skaffa nät till de dörrar/fönster du brukar öppna för att få korsdrag. Epic win.

De hittar ändå en väg in, ALLTID!

Ja det är då ingen underdrift.

Skrivet av ShciZo:

edit: jag inser nu att vi nog talar om olika slags flugor. min fälla var för små blom/bananflugor medan du ju vill få ihjäl stora vanliga flugor. tror inte de fångas riktigt så enkelt

Nej exakt, jag tog nog en 5-6 sånna där små. Men dem surrar ju inte å ska landa på skärmar och händer. Jag avrättade fel art kan man säga.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

"Jag avrättade fel art kan man säga."

Haha! Förlåt, men denna tråd är underhållande! Du skriver så roligt Ish.

Angående våra små vänner i naturen. Vi har getingar som byggt bo under vår fronttrappa.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Blir du inte av med flugorna så bör du ta kontakt med Anticimex så fort som möjligt. Flugor kan vara riktigt otrevliga sjukdomsspridare, och är väldigt underskattade som smittbärare bland det svenska folket. Dock så hajar dom flesta till när man väl säger det. Dom landar ju trots allt i skit och kadaver till och från, och om dom sen sätter sig på din mat en snabbis utan att du märker så kan du ha allt från salmonella och kolera till tuberkulos.

Du råkar inte bo i ett trapphus? För det kan hända att antalet flugor ökar om det ligger något dött i huset, så det finns ju en chans att en granne till dig har kola vippen i så fall. Sen är vi ju inne i rötmånaden och då kan dom där satans flugorna dyka upp vart fan som helst.

Megadelux

Städa istället. Seriöst.

Medlem
Skrivet av renod:

Städa istället. Seriöst.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Kpist?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Ish
Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av renod:

Städa istället. Seriöst.

Jag bor på landet och är omgivet av ladugårdar. Ska jag städa fälten fulla med skit eller?
Jag tvingar ju ha öppet fönster om jag inte vill ha Venus-värme inomhus. Hyr nedervåningen av ett hus byggt på 1800-talet. Hyresvärden är troligtvis född då ockskå för kännedom.

Som svar på ditt förslag. Nej jag brukar skita i att städa, och använda dammet som hundmat alternativt som stoppning till madrassen............................... Get a grip man.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Flugpapper funkar väldigt bra, även om det kan verka lite väl brutalt.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Stäng fönstren, köp en AC och sänk temperaturen såpass att flugorna ogillar det?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Stäng fönstren, köp en AC och sänk temperaturen såpass att flugorna ogillar det?

Funkar nog inte, hade en envis jädra fluga hos mig för några dagar sen. Fick inte tag på den, men det verkade som om den försökte bryta sig in i mitt kylskåp för där var den när man skulle ha något, endera vart det kylan....eller mina danska ostar den ville ha

(Bara jag som vill se Ish gå loss med en kpist mot flugorna? )


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Tybalt:

Stäng fönstren, köp en AC och sänk temperaturen såpass att flugorna ogillar det?

Funkar nog inte, hade en envis jädra fluga hos mig för några dagar sen. Fick inte tag på den, men det verkade som om den försökte bryta sig in i mitt kylskåp för där var den när man skulle ha något, endera vart det kylan....eller mina danska ostar den ville ha

(Bara jag som vill se Ish gå loss med en kpist mot flugorna? )

Eldkastare ftw! Sedan är det obligatoriskt att posta det på youtube.

Det finns "rökelse" mot mygg.... fungerar det på flugor också?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

är det såna där bruna småflugor med röda ögon .. så funkar det att hälla klorin i avloppen .. är därifrån dom kommer..
är det vanliga svarta så kommer dom nog från blomkrukorna..

1
Skriv svar