"Playstation Vita blir en katastrof"

Robot
"Playstation Vita blir en katastrof"

"Om folk inte vill betala 249 dollar för en 3DS, varför skulle de betala 299 för Vita?", frågar sig UFC Personal Trainer-utvecklarna.

#heavy-iron-studios, #sony, #nintendo


Medlem
"Playstation Vita blir en katastrof"

Men Vita kommer ju ha nya spel istället för rehashes.

Medlem

De har en poäng


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Jag är bra mycket mer intresserad av Vita än 3DS personligen. Sen blir det nog mer och mer svårt att sälja handhållna eftersom alla redan går runt med en smärre dator med spel i fickan.


signatur

subterranean homesick alien

Flop - för dyrt för samma innehåll som redan finns i en stationär PS3:a som kommer att kosta mer än tusenlappen mindre + att de nya stationära konsolerna kommer att visas upp (på E3) bara månader efter att Vitan har släppts (vilket kan tänkas vara runt mars-april någon gång) och då kommer dåtidens graffa inte kännas lika intressant längre i bärbart format - dels också på grund av att WiiU (så jävla löjligt namn) kommer att ha sin streamande handkontroll om de nu verkligen vågar fullfölja projektet.

Medlem

Allt beror nog på vilka spel de kommer ha vid lansering, Nintendo som varit med så länge i branschen borde ha lärt sig att spel är A och O vid en lansering.

Medlem

PS Vita kommer ju kunna spela spel som liknar PS3-spel medan Xperia Play har en massa PS1-remakes. Så nog kommer det gå mycket bättre för PSV än Xperia Play..

Inaktiv
Skrivet av dahlbäckkrome:

Flop - för dyrt för samma innehåll som redan finns i en stationär PS3:a som kommer att kosta mer än tusenlappen mindre + att de nya stationära konsolerna kommer att visas upp (på E3) bara månader efter att Vitan har släppts (vilket kan tänkas vara runt mars-april någon gång) och då kommer dåtidens graffa inte kännas lika intressant längre i bärbart format - dels också på grund av att WiiU (så jävla löjligt namn) kommer att ha sin streamande handkontroll om de nu verkligen vågar fullfölja projektet.

DS var minst en generation efter grafikmässigt vid lansering. Touchscreenen gjorde sitt i succén, men grafiken var verkligen urusel. Så jag tror folk är mer än nöjda med att kunna få PS3-grafik i fickan.

Att sätta Wii U:s kontroller som konkurrent mot Vita tycker jag inte riktigt håller. Den kommer du endast kunna använda i närheten av själva konsolen. Vet inte riktigt vad du menade där?

Medlem

Gillar inte riktigt rubriken, osar lite Aftonbladet...
Allt hänger ju på vilka spel som finns när maskinen släpps.

Medlem

Vill snarare se maskinens batteritid.. en kommande katastrof tror jag.

Inaktiv

Katastrof är ju att ta i men de har ju en viss poäng. Sony har ett rätt uselt track-record med handburna spelenheter med främst PSP Go och Xperia Play. PSP har ju inte gått så värst bra och det är ju först på sistonde som det tillslut börjat rasa ut lite spel, många år för sent. Jag har inte köpt något spel till min sedan 2009 då spelutbudet varit bedrövligt. Personligen tror jag inte att Sony är något direkt hot mot Nintendo, de Nintendo snarare bör oroa sig för är nog främst Apple.

Återstår dock att se vad som händer.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem

Jag upprepar mig själv. Uttalanden som dessa lär skada konsolen mer än något annat. Playstation Vita lär bli en succe i jämförelse med både 3DS och PSP. Heed my words! (hoppas man slipper äta upp dem bara...)


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Marknaden för bärbara spelkonsoler har helt klart minskat nu när mobiltelefoner(något jag vägrar skaffa) har den funktionaliteten. Jag kommer dock skaffa en PSV och har redan en 3DS.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Om jag har pengarna bara liggandes så blir det säkert ett Vita-köp. Men inget "måste ha"-sug här.

Medlem

Vi får väl se... Inte för att jag kommer att köpa en Vita (hardcore PC spelare) men jag brukar inte heller lägga för mycket vikt vid vad en utvecklare av mediokra licensspel tycker och tänker. Känns som att detta uttalandet gjordes för att skapa sensationsrubriker som de inte klarar av att generera med sina spel. Jag kanske är lite orättvis, men detta var det intrycket jag fick när jag läste artikeln.

Medlem

Anledningen till att folk inte vill betala $249 för en 3DS är:
1. Otydlig och dålig marknadsföring; Många tror att det bara är en variant av DS.
2. Värdelös grafik i spelen och marknadsföringen. 3D är ointressant, särskilt när det ger huvudvärk som i fallet 3DS. Tekniknördarna vill inte köpa en ny konsol där spelen har sämre grafik än 6 (7?) år gamla PSP.
3. Kort batteritid.
4. Inga spel. Nintendo släpper gammal skåpmat och tredjepartsutvecklare släpper skräpspel för barn.

Vita har spel, modern teknik som lovar den aktuella konsolgenerationen i fickformat samtidigt som den bjuder på innovativa kontrollmöjligheter hämtade från smartphones. Detta till ett väldigt lockande pris; Vita ser dyr ut och bjuder på höga prestanda till samma pris som Nintendos finputsade DS.

3DS var för dyr och erbjöd för lite för pengarna, Vita är raka motsatsen. Jag tror givetvis att den får hård konkurrens från smartphones men den lär lyckas bättre än 3DS. Att Xperia Play floppade berodde på att det inte släpptes några spel..

Medlem

Har inget med priset att gör för mig personligen. Jag har inget behov av en och förstår egentligen inte vitsen med bärbara konsoler över huvud taget. Den enda bärbara enheten jag haft var original-gameboyen som jag fick i julklapp som liten knatte. Den användes enkom under långa bilturer, något som knappast är aktuellt nu när det är jag som kör.

Medlem

Har de räknat med fanboyfaktorn?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Att Xperia Play floppade berodde på att det inte släpptes några spel..

Nu är jag kanske lite fanboy, men var har du fått det ifrån? Har du räknat?

Medlem

Vita för 299 lockar mig avsevärt mer än 3DS för 249. Mest för att det känns som att man får mycket mer för pengarna även om 3DS:en har just 3D
Jag är även en hardcore gamer som tycker att 3D än så länge inte är en nödvändighet och i dagsläget faktiskt känns onödigt i spelsammanhang.

Min åsikt är även den att 3DS känns mer casual inriktad än vitan.


signatur

The cake is a lie.

Medlem

Sony riktar sig i förstahand till dem som är villiga att spendera pengar på lyx. Precis som med ps3 som vid release kostade över 6000kr. Folk som vill ha den lär köpa den, sedan efter 4 - 6 mån sänker dom priset en aning och fortsätter så till dom nått ett stabilt pris där dom fortfarande säljer.

Medlem

Kostnaden för produkten tror jag inte har med 3DS misslyckan att göra.
Att man har skitspel med urusel grafik tror jag mer har en avgörande faktor.
Faktum är att t.o.m spel till mobiltelefoner har bättre grafik än 3DSen.

Än en gång, priset har inte någon som helst betydelse, så länge det finns innehåll som rättfärdiga priset. Bara kolla in iPhone 4 t.ex.

Medlem

Jag tror nog man ska vara lite källkritiskt här... Tycker inte att något av vad de säger verkar speciellt genomtänkt.

Heavy Iron Studios... Någon som med handen på hjärtat kan säga att något av deras spel är bra eller ens OK? Och en så kallad "branschveteran" som förmodligen är sur för att han inte längre jobbar på nått stort spelföretag som gör bra spel som stämmer in i de bjäbbande hundarnas skall...

Oh Well... FZ: Lägg ner tabloidrubrikerna... bara pinsamt.

Medlem

Tror nog att många hakade upp sig på namnet 3DS då det fick eventuella föräldrar (som inte är insatta i spelvärlden) att tro att det bara var en ny variant av DS-konsolen och inte en helt ny. Därför valde Sony namnet PS VIta för att visa att det är en helt ny konsol och inte en ny variant av gamla PSP. Samtidigt så har också PS Vita rejält mer prestanda en 3DS och borde attrahera fler köpare. Frågan är om det kommer göra det. :/


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Sen känns det ju lite fel att jämställa PSV och Xperia Play. Xperian ska ju även fungera som telefon, något som en mer fullfjädrad handkonsol som PSV inte behöver dras med.

Medlem

Man kanske lägger ner mer pengar på en vita än en ds för att den har mer funktioner

Moderator | Testpilot

Vad kommer grafiken vara?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

PSP Vita erbjuder mer. Mer högteknologiskt o kvalitet än i Nintendos grejs.

Inaktiv

När priserna på spelen är så jävla dyra så varför ska man ens lägga ner pengar på en vara egentligen? Nej tack.. räcker med PC och en bärbar.

Medlem

Inte speciellt konstigt... Med tanke på hur telefonerna ser ut idag med alla möjligheter. Vem orkar då släpa runt på en maskin till?


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

12
Skriv svar