Final Fantasy IX

Robot
Final Fantasy IX

Det fanns en tid när spelvärlden var mindre cynisk och mer naiv. Det var en fin tid. Finast av alla spel var kanske Final Fantasy IX. Tio år senare omfamnar vi återigen den oändligt vackra sagan.

#final-fantasy-ix, #square-enix


Medlem
Final Fantasy IX

DET här är RPG. Dagens RPG tycker jag saknar den där gooa känslan av att man vill ha mer :).

Inaktiv

En av de bästa spelen till Final Fantasy Serien!

Medlem

Det här körde jag faktiskt igenom nyligen, så himla underbart!

Medlem

oj vilka minnen. Synd att spel inte görs med lika mycket hjärta idag som då

Medlem

Detta är mitt favorit spel i final fantasy serien. Bra karaktärer men favoriten är nog ändå Master Vivi

Synd att squareenix lämnat den här typen av... vad ska man kalla det? Old fantasy? spel.

Medlem

Som sagt, FF:IX måste vara det sista vettiga spelet. FF:XIII var ju en ren våldtäkt till spel.

Medlem

Gillade FFIX men musiken var dålig och jag kommer inte ihåg nånting av handlingen. Är jag sjuk som tycker att FFVII är så överlägset bättre än alla andra? Musiken! Stämmningen! Handlingen! Karaktärerna! Miljöerna! (Midgar <3 <3)

Medlem

FF9 är ett av mina absoluta favoritspel, kommer ibland fortfarande på mig själv med att vissla låtar som Melodies of Life eller Eiko's theme

Okej för att 9 är ett bra spel och för att de nyare är annorlunda. Men det är precis vad de är: annorlunda. De är inte dåliga. Hade final fantasy XIII haft ett annat namn hade folk inte klankat ner på det.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Okej för att 9 är ett bra spel och för att de nyare är annorlunda. Men det är precis vad de är: annorlunda. De är inte dåliga. Hade final fantasy XIII haft ett annat namn hade folk inte klankat ner på det.

Jo det hade man endå. Det var så jävla tråkigt att spela 13 att jag la ner när jag kom till pulse, när jag fick knalla runt "fritt". Faktiskt ett av de tråkigaste spel jag spelat. Inte ofta jag lägger ner ett spel efter 30 timmars speltid men nu gjorde jag det då tristessen tog överhanden.

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Okej för att 9 är ett bra spel och för att de nyare är annorlunda. Men det är precis vad de är: annorlunda. De är inte dåliga. Hade final fantasy XIII haft ett annat namn hade folk inte klankat ner på det.

FinalFantasy 9 är en av mina favoritspel , jag klara ut den för två år sen på mitt gamla ps1 kopplat till min hd tv och spelet levererar fortfrarande till dagens spels prestanda när det kommer till miljö och story , spelets grafik är gjord på ett sätt att det kan hålla i decennier vilket det också gör
FF X är också min favorit m, ett mycket mer linjärt spel men så revolutionerande på så många andra sätt plus att den har en minst lika bra story , dom är bra spel på olika sätt , FF9 är roligare att spela , FF 10 har en ''bättre'' /djupare story med röster osv inte bättre miljö men du känner en djupar kontakt med charktärerna

Du förstår inte när du säger att FF13 inte hade varit dåligt om det hade haft ett annat namn , spelet ÄR dåligt gjort ungerfär som dragon age 2 , nu kan du gilla ett spel som är dåligt gjort men fakta är att spelet är gjort på ett sådant sätt att förenkla allt och göra det linjärt till max för att göra det enklare för utvecklarna och inte bättre för köparen i FF10 var det ett måste att vara mer linjärt eftersom att det var så revulotionerande med röst skådespel för fösta gången , den mest djupaste storyn charaktärerna ja allt var så revulotionerande att spelet var tvungen att vara lite mer linjärt än säg FF9 och det kan man förstå , MEN FF 13 har ingen orsak att vara speciellt linjärt och absolut inte mer linjärt än FF10 , grafik går inte i första hand för att göra något linjärt till tusen som har sin harcorefansgrupp till spel som FF7 FF9 och FF10 inte FF11 eller 12 , och defenitvit inte FF13 , FF serien har bara blivit sämre och sämre efter FF10 vilket 70-80 % av dom som spelat dom förra FF spelen också håller med om

Det kan vara tvivelsamt om det går att släppa ett nytt FF9 spel till dagens konsoler (man kanske måste vänta på mobil/ds psp ska komma ikap och använda dom medierna) men att släppa ett nytt FF10 spel med bättre grafik och ny story men med samma eller bättre spelglädje hade varit inga problem , utväcklarna valde bara det som var lättaste för dom och vad dom tjänade mest pengar på exakt som dagens mw serier eller dyligt
DÄRFÖR är ff 13 ett dåligt spel , sen om du gillar det är en annan sak , jag har föröverigt inte spelat ff7 än så kan inte säga något om det

Medlem

Tur att jag har den kvar! Nu när jag tittade på trailer så blev jag sugen att spela den igen men då måste jag skaffa ett ps2.

Medlem

Själv kunde jag aldrig riktigt med övergången från den fantastiskt charmiga handpixlade 2D-utformningen av FF4, 5 och 6 till 7, 8 och 9 och deras fula förrenderade bakgrunder som ser ut att komma från något billigt PC-CDROM-spel från 90-talets början. Och påtvingad 3D där det inte alls behövs...
Man märker ju också hur spelen har åldrats. FF6 är en fröjd att återvända till, men de ojämna 3D-spelen känns svårt att motivera sig att spela.

Medlem

Spelade om både Final Fantasy VII och IX för en tid sedan för att få en liten nostalgitripp och båda är riktigt bra spel men VII är enligt mig snäppet bättre. VII tar ju upp lite mer seriösa teman och har en lite mörkare ton än IX som är lite roligare dialog och lustiga figurer. Jävligt kul att få en tillbakablick på detta underbara spel igen!

Medlem

Det jag inte förstår är resonemanget om att det inte går att göra den här typen av spel idag. Varför inte? Jag fattar verkligen inte problemet. Och hursomhelst tycker i alla fall jag att Eternal Sonata är ett spel i ungefär samma stil!

Medlem

Inte länge sen jag körde igenom FF9. Så sjukt mysigt spel enligt mig. Tyckte att allt störtade efter FFX :\

Ah, FF9, Det sista äkta FF spelet.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Klart man inte kan glömma dessa spel men... alla FFs storys har alltid varit spännade men det är ju att man kan ju inte bara göra allt lika dant hela tiden men de kanske borde försöka gå tillbax lite men detta är ju bara vad ett litet antal spelare tycker... men FF 7 absolut bäst men jag är ju mera upp vuxen med FF X så jag håller mig till det inte så länge sen så klara jag ut 13 spel stillen är ju helt knäpp men de har försökt gått lite tillbax till som ff 7 hade men det är en litel bitt kvar... men många av er ser inte vad de försöker göra ni sitter och gnäller på att det var bättre för... men det kanske var det men försök att skappa en sådan stroy och känslor som allt inne håller så är det inte så änkelt men sant ingen har ju på stod det... men de försöker uppna nya möjligheter för att kunna utväckla spelet men det ända ni gör är att sitta och krittisera allt försök nästan att komma med idér istället för kritick nästa gång

Medlem

Klarade av FF9 igen för drygt en vecka sen, och spelet är fortfarande lika minnesvärt som det var för 10 år sedan.

Dagarna efter jag klarat det går jag fortfarande och tänker på det otroligt vackra slutet, fy fan vilket grymt spel.

Och fy fan för att såna spel inte görs längre =/ ett spel som är 10 år gammalt håller sig bättre än dagens. Usch vad illa.

Medlem

Det bästa FF-spelet näst efter FFVI.


signatur

Jaha.

Medlem

Nian är en klar favorit, har inte fastnat för någon senare Final Fantasy på samma sätt även om jag kände att FFXII höll en hög klass på samma sätt som nian kändes välputsat och klämde ur varenda droppe ur konsolen, tycker båda förtjänade bättre.

Hade varit intressant att se en FFXII HD release, PS2:an hade för låg upplösning för att göra detaljrikedomen rättvisa, det är bara att kika på en video på en emulator som kör spelet så är det ganska uppenbart.

Medlem

Så sjukt bra spel!

Medlem

Ligger i min hall of shame... Har det dock på PSN så får snart ta tag i det. Har kört början ett antal ggr.. och det är underbart!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Jag testade spela FF9 för ett par år sedan, äger faktiskt FF7-10 till PS2. Men enligt min mening så är FF7 och FF10 mycket bättre än FF9.

Men kanske jag borde ge det en till chans, hade så otroligt svårt att fastna för FF9. Lite samma känsla som FFX-2

Medlem

Måste verkligen säga, efter VI så är banne mig IX nog det bästa FF som gjorts, sedan kommer XII, V och IV i ingen bestämt ordning och efter det X följt av VII. Var faktiskt aldrig en fan av just VII personligen, vilket många verkar ta som om jag begår helgerån eller något. Menar det var inget dåligt spel i sig, men det spelar inte alls i samma liga som VI, IX eller XII.

Medlem

Så himla underbart spel. Fasiken vad man blir sugen att spela det bara man hör talas om det igen! Har hänt säkert 10 gånger att man drar fram den (eller de) gamla heliga svarta skivan och snurrar igång den!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Nej, usch. Nian är tillsammans med tian de enda FF jag spelat som varit så tråkiga att jag aldrig orkade mig igenom hela.

Medlem

Underbart spel kommer jag ihåg, men fastnade nånstans och gav upp ^.-

Medlem

9an är ju lätt den bästa delen i hela serien Jag älskar allt förutom all grind i det. Bästa soundtracket har spelet också...och en massa Moogles


signatur

Game long and prosper

1
Skriv svar