Medlem
Skrivet av Fajri*:

Tekniken i all ära, men eftersom förra versionen av Mamba inte gick att använda för annat än vanligt kontorsarbete så skulle man ju gärna vilja att en recension på en spelsida faktiskt skrev någon eller några meningar om hur den nya versionen fungerar i spel. Den gamla klarade inte av snabba rörelser överhuvudtaget, vilket givetvis innebar att det inte gick att spela FPS-spel med den. Går det med den nya? Jag ställer mig väldigt tveksam, då Razer hittills inte har någon mus (som jag testat) med deras lasersensor som klarar av det. Deras optiska versioner däremot fungerar väldigt bra.

Kan du vidareutveckla det där lite? Jag lirar SC2 och lite Counterstrike med mina "gamla" mamba (tillsammans med BlackWidow ultimate, mums) och har inga problem, gick från Mx518

Medlem
Skrivet av Pr1ntscreen:
Skrivet av Fajri*:

Tekniken i all ära, men eftersom förra versionen av Mamba inte gick att använda för annat än vanligt kontorsarbete så skulle man ju gärna vilja att en recension på en spelsida faktiskt skrev någon eller några meningar om hur den nya versionen fungerar i spel. Den gamla klarade inte av snabba rörelser överhuvudtaget, vilket givetvis innebar att det inte gick att spela FPS-spel med den. Går det med den nya? Jag ställer mig väldigt tveksam, då Razer hittills inte har någon mus (som jag testat) med deras lasersensor som klarar av det. Deras optiska versioner däremot fungerar väldigt bra.

Kan du vidareutveckla det där lite? Jag lirar SC2 och lite Counterstrike med mina "gamla" mamba (tillsammans med BlackWidow ultimate, mums) och har inga problem, gick från Mx518

Prova att göra en snabb rörelse, tex om du märker har du har en motståndare bakom dig. Då kommer ditt sikte att hamna högst upp i något av hörnen, beroende på vilket håll du vänder dig åt. Lite beroende på sensitivity kommer du även se att siktet hackar fram när du rör musen. Imperator och Mamba, som har samma sensor lider båda av problemet. Så även de äldre mössen Lachesis och Copperhead. Razer optiska möss, såsom Deathadder, Boomslang 2007, Diamondback osv har inte problem med det.

De flesta möss med lasersensor har problem i FPS-spel, så ska man prompt ha en mus med hög dpi, dvs lasersensor så kan man istället titta på SteelSeries Xai, den klarar av spel mycket bättre, men är inte heller felfri. Det är få möss som är om ens någon.

Medlem

Först kan jag konstatera att jag inte har haft några som helst problem med gnagaren under testandet, vare sig i spel annars. Just "irrationellt beteende" kan däremot tillskrivas väldigt många olika saker där gnagaren och dess teknik givetvis kan vara en av dessa. Just det har Razer försökt eliminera i den nya Mamban genom att använda både optisk och laseravläsning parallellt.
Andra faktorer som brukar spela större roll i sammanhanget är om man, i brist på bättre benämning, har en inkompatibel musmatta (färg, material osv), och det kan vara väldigt individuellt från modell till modell. En annan detalj är datorns kringutrustning, om man har många USB-prylar kan det ställa till det när det gäller datorns kommunkation via USB-portarna. Det är därför "extremtillbehör" bland möss och tangentbord ha PS2 och inte USB som grundanslutning (med alla fördelar det medför). En annan detalj som kan spela roll är grafikkortet, beroende på modell kan grafikkortet få problem att skyffla tillräckligt mycket grafik tillräckligt snabbt för att undvika att din förflyttning inte blir synkad med förflyttningen på skärmen.
Andra saker som kan ställa till det är vilka program man kör på datorn, och hur bra spelen kan hantera den information som musen med tillhörande programvara levererar. Det kan alltså vara så att ett spel fungerar mindre bra med vissa modeller än med andra.
Så har man en kraftfull mus bör man till att börja med leta efter problem någon annanstans. Och som sagt tidigare, vill man maxa ut musens prestanda bör man undvika trådlöst, så enkelt är det. Vill man ha (och faktiskt behöver) maxprestanda och köra trådlöst får man välja det ena eller det andra.

Så för att återknyta till vad jag inledde med, inget av spelen elle rmusmattorna (eller utan musmatta) jag testade med skapade några som helst problem med gnagaren. Om du däremot förväntar dig en lista med vilka spel, vilka musmattor och vilka varianter av hårdvara jag testade med, kompletterat med jämförelser med andra gnagare kan jag säga att det inte kommer att inträffa.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Hur vet man att man får den nya versionen om man beställer från ex inet.se / webhallen osv. Är ju samma modellnamn som tidigare vad jag förstått.

Det kan säkert vara klurigt, men jag skulle tipsa om att dels försöka kolla när butiken lagt in produkten (den gamla mamban är ju ett par år äldre), eller kolla på specifikationerna och hålla tummarna att butiken inte har flummat för mycket när de la in produkten. Den nya maxar ju på 6400 dpi medan den gamla ligger på 5600 dpi, den nya skryter med 4G Dual Sensor och så vidare. Men klurigt, som sagt. Förhoppningsvis svarar de om du frågar.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Kan någon ge mig en enda anledning till att byta min legendariska Logitech MX518?

Jag skojar inte. Varför ska man byta bort den? Lagom många knappar, ligger bra i handen och håller för evigt. Gällande DPI så håller jag med FZ om att man inte behöver så många som 6100.

Det var visserligen länge sen jag spelade med en annan mus, men jag kan verkligen inte tänka mig att det skulle förändra mycket på slagfältet om jag bytte bort min kära MX518. <3

Varför skulle vi försöka få dig att byta bort en mus du trivs med och som (förhoppningsvis) är hel och fungerar? Trivs du med MX518, rock on. Om den går sönder i framtiden och du inte hittar någon ny, då kanske det här kan vara något.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem
Skrivet av muSPK:

En mer intetsägande recension får man leta efter..
Hur fungerar musen i spel? Hur är det med mjukvaran är den fortfarande krånglig och buggig? Är det värt att skaffa denna över den vanliga razer mamban? Frågorna kan ställas många..
Hoppas du själv har köpt musen för du gör inte oss läsare någon tjänst med den här recensionen.

Som jag skrev i ett annat inlägg har jag inte haft några som helst problem med det i något av spelen jag testade den med.

Om programvara innehåller buggar (vilket jag utgår från eftersom alla program har buggar, frågan är bara hur allvarliga), så var det inga jag hittade eller drabbades av. Installation, användande och alla varianter av konfigurering jag testade fungerade klanderfritt. Jag brukar inte tycka om att dela ut maxbetyg så hade jag hittat någon försvarbar anledning att bitchslappa ner den till en fyra hade jag gjort det, och allt annat än triviala buggar en av de anledningarna. Krånglig? Bara i det avseendet att den erbjuder många och kraftfulla funktioner, och det går bara att göra enkelt till en viss grad. Tycker man att makroprogrammering är trassligt spelar det ingen roll hur mycket "dummies guide to..." de inkluderar, makroprogrammering kommer fortfarande att vara trassligt.

Om jag skulle skaffa den här i stället för den vanliga? Svårt att säga, primärt är det en fråga om prislapp, men så länge de kostar ungefär lika mycket skulle jag helt klart välja denna version före den äldre. Däremot är den gamla fortfarande tillräckligt kompetent för att stå sig bra i konkurensen. Anledningen till att jag främst ser till priset är att bägge är så kraftfulla att jag inte behöver något med så mycket muskler, så för mig spelar den direkta prestandan inte någon större roll. Men där handalr det ju främst om individuella behov, så jag kan inte ge något direkt svar på den frågan.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Enligt PCGamer var den förra versionen "bra, när den väl fungerar".
Denna kanske funkar bättre då!

Jag sitter med Razermus och Headset. Headsetet (Megalodon) har inte fungerat som det ska under tiden jag ägt det (2 år), men musen (Lachesis) har det skönaste scroll-hjul jag använt och är i övrigt grym.
Skulle nog skaffat Carcharias istället för Megalodon, då jag aldrig använder det virtuella 7.1-ljudet.

Medlem

ni vet väl vad man säger om personer med stora händer?
dom fattar allt

är ganska nöjd med min Logitech MX518 då den inte vill gå sönder sen har jag hyffsat små händer och tycker den passar utmärkt


signatur

Blessed by father Nurgle this one has been!

Medlem

Hur bra är räckvidden? Kan man ha mottagaren på andra sidan av en vägg? Alternativt kan man koppla in två razer möss? En deathadder och en mamba.

Medlem

Lite tam recension imo, tyvärr. Hoppas på att hårdvarurecensenterna kavlar upp ärmarna lite högre i fortsättningen.

Iaf vad gäller Mamban, har första modellen, den är mega, glitchar till ibland men det är sällan, så visst inte felfri men riktigt riktigt bra.

Det fungerar utmärkt att spela online-fps i trådlöst läge. Nu tror jag att de som läser detta tror att jag är en total naab med uppmärksamhet jämförbar med en snigel. Hur som, helt ärligt så det går inte att märka någon skillnad på hur responsiv musen är med/utan sladd. Jag föredrar att köra utan kabel då man blir friare och snabbare i rörelserna. Även om man lägger muskabeln så bra som möjligt är det en liten liten extra tyngd som ska åka med kors & tvärs över musmattan. Kör med Razers hårda musmatta, tror den heter Destructor eller något sånt där häftigt namn ja ni vet....


signatur

system: online

k3m
Medlem

Tack för en mycket bra recension. Blir dock inget köp p.g.a. små händer.

12
Skriv svar