Medlem
6950 Crossfire

Godkväll allesammans!

Jag har ett par frågor angående om att köra 2 st 6950 2gb i crossfire. Först och främst, hur mycket ström skulle dessa två dra? Jag kör på ett Fractal Design 650w 80+ för tillfället, och efter flera sena kvällars googlande så har jag fått uppfattningen av att det egentligen ska fungera utan problem, men att det kan förkorta livslängden något. Men jag vill gärna ha en åsikt av de lite kunnigare här på FZ!

Den 19 september är det sagt att AMD släpper sina nya processorer, en FX-8150 hade jag då tänkt införskaffa mig, men då det verkar dra lite mer ström än andra CPUs så är jag lite osäker på hur det ska fungera med det, har någon en uppfattning om detta?

Anledningen till varför jag är så fundersam om detta är helt enkelt att jag som fattig student gärna sparar in på mina sista semesterpengar! Så nu ligger mitt beslut i era händer! Hur ska jag göra tycker ni? Är det dumdristigt att köra på 650w, eller kommer det fungera galant?

Många tack!

Ish
Medlem

Kommer med största sannorlikhet inte funka på 650w.

Källa: Funkade inte för mig på 700w Seasonic M12. Asus p6t v2, i7 920 @ 4ghz, 6gb 1600mhz ram, 4 hd's.

edit/ Det funkade med en, men så fort jag försökte dra igång CF och spela längre än en kvart så fick jag BSOD. Var det gränsfall på 700 törs jag nog säga ganska säkert att det inte kommer funka på 650, om du inte har typ 1 hd, och inget överklockat. Och om du inte har överklockat kan man undra varför du skulle behöva CF till att börja med.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

jag kör på ett corsair hx 750w nätaggregat med 2x 6950's upplåsta till 6970 shaders och övervoltade till 1.2v, vid vägguttaget registrerar min elmätare 570w när jag belastade korten Lååångt mer än vad spelande skulle gjöra med bitcoin miner (bitcoin minern drar mer ström an Furmark, men belastar bara 1 cpu kärna).
Ett 650w nätaggregat bör räcka men skulle rekommendera att du inte överklockar kort eller processor.

6950 stock skall dra runt 420 -480w i furmark

http://www.tweaktown.com/reviews/3744/his_radeon_hd_6950_2gb_...

http://www.anandtech.com/show/4061/amds-radeon-hd-6970-radeon...

Medlem

Teoretiskt så ska det fungera utan problem, även med en Bulldozer-processor.

1
Skriv svar