Medlem
Konstig Dator

skulle behöva hjälp med att lista ut vad min dator har för fel. Allting blir blå-grönt och lite mer krävande spel blir till linjer och rutor. När jag frågade han som vi köpte datorn av sa han att det var fel på VGA kabel. Den blev utbytt men problemet kvarstod. Vet någon vad som är fel?

Testpilot

* Värmeproblem
* Driverproblem
* Trasigt kort

Det är de 3 sakerna som jag anser ligga i topp
Kolla temps på kortet , försök kyla det , blås bort damm osv,
Uppgradera till senaste drivarna.

Medlem

Låter som grafikkortet inte mår så bra.
Så här såg det ut för mig men grafiken var grönfärgad istället för de normala färgerna. Ironiska var att ute i Windows var det som vanligt.
http://www.neowin.net/forum/uploads/post-17409-1186182114.jpg
Om inte Harakiris tips funkar så är nog ditt gfx trasigt. Kan ifs ha dött pga värmeproblem vilket mitt gjorde.

Medlem

vet tyvär inte riktigt mycke om datorer så jag kan inte riktigt följa Harakiris tips

Medlem
Skrivet av TontteJooi:

vet tyvär inte riktigt mycke om datorer så jag kan inte riktigt följa Harakiris tips

Använd SpeedFan för att kolla tempsen i datorn. Stäng av allt du gör på datorn, starta SpeedFan, låt den arbeta i ca. 2 min och skriv sedan vilka temps du får här i tråden.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Börja med ett enkelt test, ta en skärmdump när felet inträffar och titta på det på en annan dator. Om felet finns i skärmdumpen så mår grafikkortet inge bra och kan vara svårt att rädda, är skärmdumpen okej så är det större sannolikhet att det är kabel eller skärm som mår dåligt (även om det också skulle kunna vara grafikkortet i detta läge).

/ LordDaimos

Medlem

Jag kom hit och förväntade mig en skum chassimod...

Medlem

när jag skulle starta den och ladda ner SpeedFan så var skärmen fruktansvärt mörk och datorn lät konstigt. Jag såg bara WIndows XP laddnings skärmen riktigt svagt. Dessutom saknades dom blå sakerna som finns i den där rutan under XP loggan.

Grafik-kortet är ett Nvidia, Moder-kortet är en Asus K8N4-E. Processor AMD Sempron på 1,8 Ghz. Datorn är cirka 6-7 år gammal. Setup-texten kom faktiskt inte heller fram.

Medlem

Verkar vara någon hårdvara som är trasigt. Har du inte funderat på att köpa en ny dator då den du använder är 6-7 år gammal?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Den går inte att avända. Och om man är 13 år så har man ganska begränsad ekonomi. när man dessutom är från finland och stadens enda databutik heter "leijona-mikro" och inte kan mer finska än det man lär sig i grundkolan så är det svårt att få råd om dataköp och sånt.

Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Den går inte att avända. Och om man är 13 år så har man ganska begränsad ekonomi. när man dessutom är från finland och stadens enda databutik heter "leijona-mikro" och inte kan mer finska än det man lär sig i grundkolan så är det svårt att få råd om dataköp och sånt.

Du behöver bara 2k för att köpa en netbook som är klart bättre än din nuvarande dator..

Medlem
Skrivet av Ytje:

Jag kom hit och förväntade mig en skum chassimod...

Hahah Samma här


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Tjena. Jag lånar tråden lite..
Hittar att PCI Simple Communications Controller har ett ? i enhetshanteraren.
Är det någon som vet vad det är? Har försökt att hitta drivers från moderkort och grafikkort utan lycka.
Googlar jag runt lite hittar jag bara gamla problem från typ 2007.
Kör Win 7 med en i5a och ett readon HD 6850.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Harakiri:

* Värmeproblem
* Driverproblem
* Trasigt kort

Det är de 3 sakerna som jag anser ligga i topp
Kolla temps på kortet , försök kyla det , blås bort damm osv,
Uppgradera till senaste drivarna.

Grön bild på tjockisskärm brukar indikera att skärmen är slut.
Annars "linjer och rutor"...menar han fraktaler tro?

Öka ventilationen, öppna chassit o sätt dit mamsens köksfläkt riktat emot gkortet.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Fan 1: 2860 RPM CPU Usage ca 70-100 % Temp 1:45 grader
Fan 2: 0 RPM Temp 2: 32 grader
Fan 3: 0 RPM Temp 3: 127 grader
Fan 4: 0 RPM HD0: 36 grader
Fan 5: 0 RPM Temp 1:40 grader
Core: 47 grader

Speed 01: 0 procent
Speed 02: 0 procent
Speed 03: 0 procent
Speed 04: 50 procent
Speed 05: 50 procent

Testpilot

Jösses 127 grader är inte bra! grafikkort mår inte bra om temp är högre än 100 , processorer mår sämre vid lägre temps än så.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jösses 127 grader är inte bra! grafikkort mår inte bra om temp är högre än 100 , processorer mår sämre vid lägre temps än så.

Du brukar inte använda Speedfan märker jag....


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Testpilot
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Harakiri:

Jösses 127 grader är inte bra! grafikkort mår inte bra om temp är högre än 100 , processorer mår sämre vid lägre temps än så.

Du brukar inte använda Speedfan märker jag....

Nää det var längesen jag använde speedfan , översätter man 127 grader till nåt annat?

Medlem

EDIT: SKAPLIGT FEL TRÅD..


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Harakiri:

Jösses 127 grader är inte bra! grafikkort mår inte bra om temp är högre än 100 , processorer mår sämre vid lägre temps än så.

Du brukar inte använda Speedfan märker jag....

Nää det var längesen jag använde speedfan , översätter man 127 grader till nåt annat?

Ja det översätter man till felvisning


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

1
Skriv svar