Här bor jag, här bor du

Medlem
Här bor jag, här bor du

Har spanat runt på lite naturfotografi och film under förmiddagen, och det finns en hel del att se där ute på internet, och lika häpen blir man när man ser oss från ett annat perspektiv.

Här är en liten trevlig film som visar vår planet från rymden...

...och vad gör vi med den?

#blogg

Medlem
Här bor jag, här bor du

Universum är spännande. Grejen är att man vill ju ha ett intresse för det, men det är så ofantligt stort att det nästan är skrämmande att intressera sig.

Medlem

Ja, just nu går det inte att begripa, och kommer antagligen aldrig gå att göra heller. Det slutar alltid med existensiella frågor.

Kan rekommendera föreläsningar av helt briljanta astrofysikern Neil deGrasse Tyson om ni är intresserade av universum ur ett mer vetenskapligt perspektiv. Han är fantastiskt spännande att lyssna på. Han har en förmåga att förklara väldigt komplexa och svårgreppbara saker så att en lekman kan få åtminstone en någorlunda bild av vad som just nu sker inom forskarvärlden på området. Dessutom har han en underbar humor också och glömmer nästan bort att han är forskare och inte ståuppare ibland.

Medlem

Den mest fascinerande bilden av jorden i mitt tycke är den så kallade Pale Blue Dot tagen av rymdsonden Voyager 1 på över 6 miljarder km avstånd. Den visar verkligen hur liten och obetydlig vår planet faktiskt är.

Medlem

@Fairfax: Intressant bild. Håller dock inte med om att vår planet är obetydlig.

Medlem

@Sebastian Lind: Jag ska definitivt kolla upp honom! Tack för tipset!

@Fairfax: Riktigt cool bild, men som MMO4Life var inne på. Just nu är vi den mest betydelsefulla planeten i vår galax i alla fall, så vitt vi vet.

Templar:
Kika på "Poetry of Science" (tror jag den heter, finns på youtube), där deGrasse Tyson diskuterar universum, livet och allting tillsammans med evolutionsbiologen Richard Dawkins. Jag är kanske en nörd, men för mig finns det inte så mycket bättre underhållning än så. Det ger en massor av nya tankar och perspektiv på saker och ting.

Medlem

@Sebebebebebe:
1h 17m awesome filosofi! Kollar nu, nu blir det nördorama

Haha, min dödsfiende och jag spenderade en hel lördagskväll med att gå igenom Dawkins- och Tyson-föreläsningar nyligen. Mysigare än så blir det inte!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, min dödsfiende och jag spenderade en hel lördagskväll med att gå igenom Dawkins- och Tyson-föreläsningar nyligen. Mysigare än så blir det inte!

Dödsnemesis! Jag har kollat klart på den nu, och det var det bästa jag har sett på länge! Tyson är roligt lik Sheldon ibland när han gör vissa skämt. Har kollat lite på intervjuer med Carl Sagan, och det är lika spännande det. Ska börja gräva djupare i detta nu, kommer inte att sluta bra

Haha, Tyson kikar alldeles för mycket på film.

Medlem

Haha ja, där har Dawkins inte så mycket att sätta emot

1
Skriv svar