Skyrim använder sig av Steamworks

Medlem

Kanske om folk slutar leka Pirater och ladda ner spel så kanske utgivare slipper sälja ut sig själva igenom Steam, Origins eller annan 3rd party för att få ekonomin att gå runt...

Medlem

Men vad i hela friden är poängen med detta?


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Medlem

Jag har försökt installera steam 3-4 ggr på 2 datorer och det har inte funkat. Den fastnat och står still. En gång lämnade jag den på för att gå och handla. När jag kom hem hade den inte rört sig en millimeter.

Så för mig är det en dålig nyhet...

Medlem

-GFWL = +1
Steam = +1

Jag var nog största Steam-hataren på planeten första året när det kom.. Men det var ju för att jag enbart lirade Half-Life Deathmatch Och då var det ju ett extra program som man bara helt plötsligt var tvungen att ha extra!?

Men nu är det enbart positivt.. Slippas skivor, automatiska uppdateringar så alla alltid sitter med samma version av spelen, steam-overlay etc.

Inaktiv

Skit. Steam suger... Jävligt konstigt att även om man har en fysisk kopia av spelet så måste man ha steam installerat... Nej fyfan... Men jag får väl leva med det. För spela Skyrim, det ska jag. Likt förbannat.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Inaktiv

varför klagar folk på Steam?? bästa tjänsten där ute

Medlem
Skrivet av Reknot:

Kanske om folk slutar leka Pirater och ladda ner spel så kanske utgivare slipper sälja ut sig själva igenom Steam, Origins eller annan 3rd party för att få ekonomin att gå runt...

Ja, för Bethesda skulle inte överleva utan Steam eller Origins...

Medlem
Medlem
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:

Som sagt i tidigare tråd: Som steam användare stör detta inte mig, men jag tycker fortfarande inte att det är ok. Precis som jag aldrig vill använda origin (bf3 etc.) så finns det dem som aldrig vill använda sig utav steam.

SÅ du kommer inte spela BF3 eller vad då??????? "Hakan hänger i backen"

Jag vet inte ännu tbh. Samtidigt som jag vill spela bf3 (tvivlar inte på att dice har utvecklat ett bra spel. Hade oerhört kul med bc2)
så hatar jag ea något enormt. Hela den här händelesen med origin, och hur de har plockat bort spel från steam har bara gjort mig mer frustrerad och hatisk.

Må hända att jag köper det iaf, men då viker jag mig mot mina principer... :/

Medlem
Skrivet av mrpeters:
Skrivet av Notumforce:

njae är en hyffsat stor skillnad på securom o dess kloner jämfört med steam..

securom etc när det begavs sig krävde skiva instoppad i dvd/cd rom spelaren i datorn, det nötte på hårdvara och det nötte på skivan och om skivan pajade så var det ett mög och få en ny.

Steam är endast mjukvara.

Steam kommer finnas kvar så länge valve tycker det är vinstgivande, och vinstgivande kommer det vara så länge inte någon annan tjänst kan erbjuda nått som är brutalt mycket bättre.

I framtiden möjligtvis streamade spel, men det är nog ett ett tag kvar dit med fullgod prestanda för moderna spel.

Vi har ju OnLive som streamar spel till konsoler

*rättelse*
Funkar till PC, Mac och smartphones också ^^

Sant men det är ju inte brutalt mycket bättre så nämde inte det specifikt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Neat!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av mrpeters:
Skrivet av Notumforce:

njae är en hyffsat stor skillnad på securom o dess kloner jämfört med steam..

securom etc när det begavs sig krävde skiva instoppad i dvd/cd rom spelaren i datorn, det nötte på hårdvara och det nötte på skivan och om skivan pajade så var det ett mög och få en ny.

Steam är endast mjukvara.

Steam kommer finnas kvar så länge valve tycker det är vinstgivande, och vinstgivande kommer det vara så länge inte någon annan tjänst kan erbjuda nått som är brutalt mycket bättre.

I framtiden möjligtvis streamade spel, men det är nog ett ett tag kvar dit med fullgod prestanda för moderna spel.

Vi har ju OnLive som streamar spel till konsoler

*rättelse*
Funkar till PC, Mac och smartphones också ^^

Sant men det är ju inte brutalt mycket bättre så nämde inte det specifikt

Inte testat OnLive själv så jag vet inte riktigt men med tanke på att det är den första av sin typ så kan man inte direkt förvänta sig ett superbt arbete ^^

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Innan folk skriver mer skit om Steam
Please.. tell me, varför tycker ni att det är dåligt?
buhuuu drm?
är nog det vänligaste drm skyddet.
och bästa.

Ge mig ett par anledningar.
minst 3 per användare.

(1) påtvingad pogramvara
(2) ogillar designen på steam (nya som gammla fast den gammal var bättre en nya)
(3) steam har kronglat för mgi hela tiden och av någon anledning tar alldeles för mycket för det jag använder det för
(4) tes behöver inte sådanthär det kommer sälja som smör endå


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av mrpeters:
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av mrpeters:
Skrivet av Notumforce:

njae är en hyffsat stor skillnad på securom o dess kloner jämfört med steam..

securom etc när det begavs sig krävde skiva instoppad i dvd/cd rom spelaren i datorn, det nötte på hårdvara och det nötte på skivan och om skivan pajade så var det ett mög och få en ny.

Steam är endast mjukvara.

Steam kommer finnas kvar så länge valve tycker det är vinstgivande, och vinstgivande kommer det vara så länge inte någon annan tjänst kan erbjuda nått som är brutalt mycket bättre.

I framtiden möjligtvis streamade spel, men det är nog ett ett tag kvar dit med fullgod prestanda för moderna spel.

Vi har ju OnLive som streamar spel till konsoler

*rättelse*
Funkar till PC, Mac och smartphones också ^^

Sant men det är ju inte brutalt mycket bättre så nämde inte det specifikt

Inte testat OnLive själv så jag vet inte riktigt men med tanke på att det är den första av sin typ så kan man inte direkt förvänta sig ett superbt arbete ^^

Absolut, men därav så är dom inte ett alternativ imo.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Medlem

Jag ser nog mer Steam som ett bra alternativ för pirater, då steam många gånger har bra reor, snabba nerladdningstider och alltjämt god support, dom gånger jag behövt det i alla fall.

Jag har nog aldrig köpt så många spel som jag gör nu över steam. Självklart äre toppen med ett spel i handen....men när kapen finns på steam så slår jag oftast till......

Spelaffärer är himla sällan, då dom i regel är dyrare (känner jag iaf).

Självklart kommer titlar från vissa utvecklare om möjligt vara dyrare på steam,och vissa billigare....men i det stora hela så funkar det smidigast, i jämförelse med Origin, gamersgate m.m

Men men....smaken är som baken.....


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:

Som sagt i tidigare tråd: Som steam användare stör detta inte mig, men jag tycker fortfarande inte att det är ok. Precis som jag aldrig vill använda origin (bf3 etc.) så finns det dem som aldrig vill använda sig utav steam.

SÅ du kommer inte spela BF3 eller vad då??????? "Hakan hänger i backen"

Jag vet inte ännu tbh. Samtidigt som jag vill spela bf3 (tvivlar inte på att dice har utvecklat ett bra spel. Hade oerhört kul med bc2)
så hatar jag ea något enormt. Hela den här händelesen med origin, och hur de har plockat bort spel från steam har bara gjort mig mer frustrerad och hatisk.

Må hända att jag köper det iaf, men då viker jag mig mot mina principer... :/

Kan faktiskt personligen säga att origin inte är så illa alls. Har nämligen köpt spel på origin och så sedan så tar det inte alls lika mycket processor-kraft som steam, smidigt och enkelt att använda. Kan lägga in alla dina cd_nycklar spelar inger roll om du köpt det digitalt eller skiva (Och då ha tillgång till dom via origin och även möjligheten att ladda hem dom utifall reviga skivor eller bortappade fodral/skivor. Dock så håller jag med dig om att det är lite dåligt av EA att tvinga alla till att använda det även om det är ett bra program. Men det skulle ju vara synd att DICE får lida av dåliga försäljningsiffror bara för att EA har bestämt detta. Men jag tror ej att det blir så jätte mycket sämre bara för att EA har bestämt detta. Men men vi får se man vet ju aldrig det kanske går åt pipsvängen gella fall.

Medlem
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:

Som sagt i tidigare tråd: Som steam användare stör detta inte mig, men jag tycker fortfarande inte att det är ok. Precis som jag aldrig vill använda origin (bf3 etc.) så finns det dem som aldrig vill använda sig utav steam.

SÅ du kommer inte spela BF3 eller vad då??????? "Hakan hänger i backen"

A

Jag vet inte ännu tbh. Samtidigt som jag vill spela bf3 (tvivlar inte på att dice har utvecklat ett bra spel. Hade oerhört kul med bc2)
så hatar jag ea något enormt. Hela den här händelesen med origin, och hur de har plockat bort spel från steam har bara gjort mig mer frustrerad och hatisk.

Må hända att jag köper det iaf, men då viker jag mig mot mina principer... :/

Kan faktiskt personligen säga att origin inte är så illa alls. Har nämligen köpt spel på origin och så sedan så tar det inte alls lika mycket processor-kraft som steam, smidigt och enkelt att använda. Kan lägga in alla dina cd_nycklar spelar inger roll om du köpt det digitalt eller skiva (Och då ha tillgång till dom via origin och även möjligheten att ladda hem dom utifall reviga skivor eller bortappade fodral/skivor. Dock så håller jag med dig om att det är lite dåligt av EA att tvinga alla till att använda det även om det är ett bra program. Men det skulle ju vara synd att DICE får lida av dåliga försäljningsiffror bara för att EA har bestämt detta. Men jag tror ej att det blir så jätte mycket sämre bara för att EA har bestämt detta. Men men vi får se man vet ju aldrig det kanske går åt pipsvängen gella fall.

Angående processorkraft så är det för mig inget problem och har inte varit på länge. Jag vet också att inte alla cd-nycklar fungerar att registrera (dock är det samma med steam)
jag tror knappast att dice hade torskat försäljning överhuvudtaget, då battlfield har blivit ett så passt starkt varumärke att de knappast behöver marknadsföras för att sälja. Slutligen tror jag inte heller att det kommer gå dåligt för dem. Som tidigare nämnt så vinner dem, origin eller inte, pga varumärket.

Vi har den genomsnittlige konsumenten att skylla. De bryr sig inte om att kolla bakgrunden till spelen. Föräldrar köper spelen till sina barn (konsoler) etc.

Tvekar inte heller på att dice har gjort ett roligt spel- de är bra utvecklare.
Hade varit roligt dock, om BF3 floppar totalt för att många bojkottar det. Då får dice se konsekvenserna av att välja ea som publiserare

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:

Som sagt i tidigare tråd: Som steam användare stör detta inte mig, men jag tycker fortfarande inte att det är ok. Precis som jag aldrig vill använda origin (bf3 etc.) så finns det dem som aldrig vill använda sig utav steam.

SÅ du kommer inte spela BF3 eller vad då??????? "Hakan hänger i backen"

A

Jag vet inte ännu tbh. Samtidigt som jag vill spela bf3 (tvivlar inte på att dice har utvecklat ett bra spel. Hade oerhört kul med bc2)
så hatar jag ea något enormt. Hela den här händelesen med origin, och hur de har plockat bort spel från steam har bara gjort mig mer frustrerad och hatisk.

Må hända att jag köper det iaf, men då viker jag mig mot mina principer... :/

Kan faktiskt personligen säga att origin inte är så illa alls. Har nämligen köpt spel på origin och så sedan så tar det inte alls lika mycket processor-kraft som steam, smidigt och enkelt att använda. Kan lägga in alla dina cd_nycklar spelar inger roll om du köpt det digitalt eller skiva (Och då ha tillgång till dom via origin och även möjligheten att ladda hem dom utifall reviga skivor eller bortappade fodral/skivor. Dock så håller jag med dig om att det är lite dåligt av EA att tvinga alla till att använda det även om det är ett bra program. Men det skulle ju vara synd att DICE får lida av dåliga försäljningsiffror bara för att EA har bestämt detta. Men jag tror ej att det blir så jätte mycket sämre bara för att EA har bestämt detta. Men men vi får se man vet ju aldrig det kanske går åt pipsvängen gella fall.

Angående processorkraft så är det för mig inget problem och har inte varit på länge. Jag vet också att inte alla cd-nycklar fungerar att registrera (dock är det samma med steam)
jag tror knappast att dice hade torskat försäljning överhuvudtaget, då battlfield har blivit ett så passt starkt varumärke att de knappast behöver marknadsföras för att sälja. Slutligen tror jag inte heller att det kommer gå dåligt för dem. Som tidigare nämnt så vinner dem, origin eller inte, pga varumärket.

Vi har den genomsnittlige konsumenten att skylla. De bryr sig inte om att kolla bakgrunden till spelen. Föräldrar köper spelen till sina barn (konsoler) etc.

Tvekar inte heller på att dice har gjort ett roligt spel- de är bra utvecklare.
Hade varit roligt dock, om BF3 floppar totalt för att många bojkottar det. Då får dice se konsekvenserna av att välja ea som publiserare

Okej? Lite konstigt det sista där?. Tror inte det är så jätte många som bojkottar bara för att man måste använda origin, men några finns det ju men det är väll den publiken som inte har varit så jätte intresserade av spelet. Men Dom flesta kommer nog köpa det oavsett origin.

PS:Hade du velat ha Activision som publishers istället då, eller hade du kanske valt THQ? Jag bara frågar, själv hade jag inte velat ha någon av dom och själv tror jag att EA är det bättre företaget av de 3.

Medlem

Känns bra det här!

Personligen tycker jag Steam normalt sett fungerar väldigt bra.
Har dock hänt några ggr att jag köpt spel i fysisk butik och när jag sedan kommit hem och installerat det så har jag inte kunnat aktivera det i Steam pga att sevrarna varit nere. Har då fått vänta nån timme och en gång så länge som ca ett dygn innan det har sparkat igång igen så man kan börja spela sitt nya spel. Då blir man väldigt frustrerad men det är rätt ovanligt nu för tiden såvitt jag vet.

Jag tror dock mycket av den skit som kastas på Steam på diverse forum tyvärr är gamla "grudges" från användare som, precis som jag, va med från första början när vi spelade Counterstrike 1.5 och Steam introducerades iom CS 1.6.
Som så många ggr tidigare och efter så va det knappast vad man kunde kalla en "smooth launch" av tjänsten där det va ständiga problem med att man förlorade kontakten med Steam eller att den inte kunde uppdatera ordentligt utan bara stod och tugga utan att komma någon vart eller så accepterade den inte uppdateringen utan började uppdatera om hela tiden.
Den redan då überkonservativa "CS-eliten" som tävlade i vad vi ansåg vara det perfekta 1.5 (ska tilläggas att det va en jävla massa gnäll redan när vi gick ifrån 1.3 som då ansågs perfekt, bunny jumping och allt, de flesta accepterade dock 1.5 ganska fort) ville absolut inte ha några ändringar i hur spelet fungerade och när Steam satte käppar i hjulet för vårt game'ande så blev det ett jävla liv.
Det gjorde inte saken bättre att de samtidigt "tvingade" oss att uppdatera till CS 1.6 (iom att WON släcktes ner till fördel för Steam) med nyheter som Tactical Shields och jag vet inte allt som tvingade oss att ändra våra så hårt invanda taktiker och spelsätt.

När man från början har tagit en så total anti-Steam ställning som många gjorde då så är det ofta svårt att acceptera att saker och ting har förbättrats med tiden och det blir väldigt lätt att fortsätta gnälla och kasta skit på Steam pga av gamla orsaker eller av ren princip.
Alla har tyvärr inte förmågan att ta ett steg tillbaka och omvärdera sina åsikter.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av raefzm88:

Som sagt i tidigare tråd: Som steam användare stör detta inte mig, men jag tycker fortfarande inte att det är ok. Precis som jag aldrig vill använda origin (bf3 etc.) så finns det dem som aldrig vill använda sig utav steam.

SÅ du kommer inte spela BF3 eller vad då??????? "Hakan hänger i backen"

A

Jag vet inte ännu tbh. Samtidigt som jag vill spela bf3 (tvivlar inte på att dice har utvecklat ett bra spel. Hade oerhört kul med bc2)
så hatar jag ea något enormt. Hela den här händelesen med origin, och hur de har plockat bort spel från steam har bara gjort mig mer frustrerad och hatisk.

Må hända att jag köper det iaf, men då viker jag mig mot mina principer... :/

Kan faktiskt personligen säga att origin inte är så illa alls. Har nämligen köpt spel på origin och så sedan så tar det inte alls lika mycket processor-kraft som steam, smidigt och enkelt att använda. Kan lägga in alla dina cd_nycklar spelar inger roll om du köpt det digitalt eller skiva (Och då ha tillgång till dom via origin och även möjligheten att ladda hem dom utifall reviga skivor eller bortappade fodral/skivor. Dock så håller jag med dig om att det är lite dåligt av EA att tvinga alla till att använda det även om det är ett bra program. Men det skulle ju vara synd att DICE får lida av dåliga försäljningsiffror bara för att EA har bestämt detta. Men jag tror ej att det blir så jätte mycket sämre bara för att EA har bestämt detta. Men men vi får se man vet ju aldrig det kanske går åt pipsvängen gella fall.

Angående processorkraft så är det för mig inget problem och har inte varit på länge. Jag vet också att inte alla cd-nycklar fungerar att registrera (dock är det samma med steam)
jag tror knappast att dice hade torskat försäljning överhuvudtaget, då battlfield har blivit ett så passt starkt varumärke att de knappast behöver marknadsföras för att sälja. Slutligen tror jag inte heller att det kommer gå dåligt för dem. Som tidigare nämnt så vinner dem, origin eller inte, pga varumärket.

Vi har den genomsnittlige konsumenten att skylla. De bryr sig inte om att kolla bakgrunden till spelen. Föräldrar köper spelen till sina barn (konsoler) etc.

Tvekar inte heller på att dice har gjort ett roligt spel- de är bra utvecklare.
Hade varit roligt dock, om BF3 floppar totalt för att många bojkottar det. Då får dice se konsekvenserna av att välja ea som publiserare

Okej? Lite konstigt det sista där?. Tror inte det är så jätte många som bojkottar bara för att man måste använda origin, men några finns det ju men det är väll den publiken som inte har varit så jätte intresserade av spelet. Men Dom flesta kommer nog köpa det oavsett origin.

PS:Hade du velat ha Activision som publishers istället då, eller hade du kanske valt THQ? Jag bara frågar, själv hade jag inte velat ha någon av dom och själv tror jag att EA är det bättre företaget av de 3.

vad var konstigt? Jag tror också att de flesta kommer köpa oavsett origin, tyvärr, men det hade varit roligt om det inte stämde.

Activision är inte heller ett företag jag gillar, men jag tror nog de hade varit bättre ja. Då vi knappast hade kunnat se MER dlc än i nuläget (för er som inte vet så kommer bf3 att mjölkas med map packs etc) THQ är knappast bra på att publisera, men Battlefield har ett så pass starkt varumärke att de vinner iaf.

Medlem

Känns som om vi är off-topic nu dock. Tråden handlar trots allt om Skyrim, som bestämt sig för att ha Steamworks ist för GFWL klienten.

Inaktiv
Inaktiv
Medlem

Ni som har problem att modda Steam-spel. Vilka spel pratar ni om?

Jag har inte haft problem med att modda spel i Steam, därför frågara jag. T.ex. Arma2, Oblivion, Morrowind går utmärkt att modda.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar