Deus Ex ej regionslåst i Europa

Robot
Deus Ex ej regionslåst i Europa

Square Enix förtydligar – den europeiska butiksversionen av Deus Ex: Human Revolution blir INTE regionslåst.

#square-enix, #deus-ex-human-revolution-1


Medlem
Deus Ex ej regionslåst i Europa

Jag själv ser inte riktigt vad hypen över detta spelet är för men får se om det blir något

Medlem

Efter noggrannt övervägande så borde de klurat ut att det planerade regionslåset bröt mot EU:s konkurrenslagstiftning. Men det är bra att det löste sig innan spelet släpps.

Medlem

Eller också svamlar FZ/vilken osmidiga "journalist" det är som har fått fram dessa "uppgifter" bara.
De lär inte direkt ha ändrat det nu. (Eftersom spelet haft guldstatus ett antal veckor.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av mrpeters:

Jag själv ser inte riktigt vad hypen över detta spelet är för men får se om det blir något

Jag hoppades på en najs prequel till ett grymt första spel, men har blivit mindre och mindre intresserad av det här ju mer jag sett av det.

Skrivet av PeTTs0n:

Eller också svamlar FZ/vilken osmidiga "journalist" det är som har fått fram dessa "uppgifter" bara.
De lär inte direkt ha ändrat det nu. (Eftersom spelet haft guldstatus ett antal veckor.)

Eidos community-anställda gick först ut med ett uttalande om att spelet var regionslåst världen över. Därefter blev det en väldig massa uppmärksamhet över detta, och nu har ett förtydligande kommit kring vad som egentligen gäller. Om någon gjort fel är det i sådana fall Eidos/Square Enix som inte var tillräckligt tydliga, alternativt att de helt enkelt råkade skriva fel.

FZ "svamlar inte", men om denna förvirring på något sätt är vårt fel så är du mer än välkommen att förklara hur.

Jahopp, blir till att boka igen då, igen!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jasså?

Jag trode det var regionlåst för att "Språkfilerna är så stora, så det finns inte plats nog på skivan för alla språken"...

Konstigt då att det inte blir regionlåst i europa? Med tanke på alla olika versioner med olika språk som onekligen kommer finnas här. Varför regionlåsa ALLS?

Skrivet av Traveller in time:

Jahopp, blir till att boka igen då, igen!

Vi kommer med nåt nytt imorgon igen så du får fortsätta boka, avboka, boka, avboka!

Medlem
Skrivet av mrpeters:

Jag själv ser inte riktigt vad hypen över detta spelet är för men får se om det blir något

Du var förmodligen inte med om första spelet? Håller än idag jävligt hög klass så det rekommenderas i såna fall. Därav hypen över detta då det ska bli mer som första spelet!

Skrivet av PeTTs0n:

Eller också svamlar FZ/vilken osmidiga "journalist" det är som har fått fram dessa "uppgifter" bara.
De lär inte direkt ha ändrat det nu. (Eftersom spelet haft guldstatus ett antal veckor.)

Ett tips är ju att spana innan du attackerar..

Ledig kommande vecka så blir till att spela igenom första igen för 7011 gången!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av PeTTs0n:

Eller också svamlar FZ/vilken osmidiga "journalist" det är som har fått fram dessa "uppgifter" bara.
De lär inte direkt ha ändrat det nu. (Eftersom spelet haft guldstatus ett antal veckor.)

Eidos community-anställda gick först ut med ett uttalande om att spelet var regionslåst världen över. Därefter blev det en väldig massa uppmärksamhet över detta, och nu har ett förtydligande kommit kring vad som egentligen gäller. Om någon gjort fel är det i sådana fall Eidos/Square Enix som inte var tillräckligt tydliga, alternativt att de helt enkelt råkade skriva fel.

FZ "svamlar inte", men om denna förvirring på något sätt är vårt fel så är du mer än välkommen att förklara hur.

Tja, att publicera en nyhet som inte stämmer är ju inte någon annans fel i alla fall.
Ser ut som att de tagit beslutet i sista minut dock, så tänker inte debattera i huruvida den var korrekt när ni postade eller inte. (Kanske dags att uppdatera originalnyheten?)

Ett tips: ha med källor, på originalspråk, när ni lägger upp sådana nyheter. (I stället för bara "tipstack till XXXX".) Så kan i alla fall vi som läsare också se och ta del av dylika besked direkt från källan, och se om den är trovärdig.

Skrivet av Tommy_h:

Ett tips är ju att spana innan du attackerar..

Läs ovan; att publicera en inkorrekt nyhet är publicerarens fel, ingen annans.
Gött att FZ dock gått ut med denna uppdatering iafl, ska absolut inte säga annat (kudos!), men ursprungliga nyheten borde nog uppdateras med detta också, för att undvika potentiell förvirring.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Eller också svamlar FZ/vilken osmidiga "journalist" det är som har fått fram dessa "uppgifter" bara.
De lär inte direkt ha ändrat det nu. (Eftersom spelet haft guldstatus ett antal veckor.)

Guldstatusen spelar ingen roll då regionslåset ligger i Steamworks och inte i skivan. Fast nu så ska dom ju inte använda sig av den funktionen i Steamworks.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av PeTTs0n:

Eller också svamlar FZ/vilken osmidiga "journalist" det är som har fått fram dessa "uppgifter" bara.
De lär inte direkt ha ändrat det nu. (Eftersom spelet haft guldstatus ett antal veckor.)

Guldstatusen spelar ingen roll då regionslåset ligger i Steamworks och inte i skivan. Fast nu så ska dom ju inte använda sig av den funktionen i Steamworks.

Mja, vill minnas att guldstatus innebär att inga parametrar ändras (gällande releasespec, såsom externt DRM, regionsvarianter osv.) vad gäller utvecklare gentemot Steamworks, är inte helt 100% på det dock.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av PeTTs0n:

Eller också svamlar FZ/vilken osmidiga "journalist" det är som har fått fram dessa "uppgifter" bara.
De lär inte direkt ha ändrat det nu. (Eftersom spelet haft guldstatus ett antal veckor.)

Eidos community-anställda gick först ut med ett uttalande om att spelet var regionslåst världen över. Därefter blev det en väldig massa uppmärksamhet över detta, och nu har ett förtydligande kommit kring vad som egentligen gäller. Om någon gjort fel är det i sådana fall Eidos/Square Enix som inte var tillräckligt tydliga, alternativt att de helt enkelt råkade skriva fel.

FZ "svamlar inte", men om denna förvirring på något sätt är vårt fel så är du mer än välkommen att förklara hur.

Tja, att publicera en nyhet som inte stämmer är ju inte någon annans fel i alla fall.
Att ni inte verifierat bättre kan inte heller läggas på någon annan. (Formuleringen Eidos slängde ur sig från början var inte helt klar, förvisso, det håller jag med om.)

Sen att ingen annan heller verifierar och kollar upp bättre är väl en "tröst", om än ingen ursäkt.

Ett tips: ha med källor på originalspråk när ni lägger upp sådana nyheter. (I stället för bara "tipstack till XXXX".) Så kan i alla fall vi som läsare också se och ta del av dylika besked direkt från källan (som faktiskt borde veta vad de pratar om, även om de dabbat sig en smula i detta fall).)

Men FZ måste ju kunna utgå ifrån att officiella representanter från olika spelhus kommer med korrekt information, eller hur? Med tanke på hur mycket material vi går igenom varje dag vore det i praktiken omöjligt att personligen bekräfta allt det som skickas ut till oss. Det finns ingen sajt eller tidning i världen som har tid och resurser till det. Det ligger självklart i spelföretagens intresse också att inte felaktig information sprids, men den mänskliga faktorn gör att det (väldigt sällan) kan ske misstag.

När det gäller uttalanden och engelsk text så översätter vi i regel alltid till svenska. Det beror på att vi är en svensk sajt och skriver för en svensk publik. Många av våra läsare tycker också att det är enklare med svenska än engelska, så det är en service för att vi ska nå ut till så många som möjligt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Men FZ måste ju kunna utgå ifrån att officiella representanter från olika spelhus kommer med korrekt information, eller hur? Med tanke på hur mycket material vi går igenom varje dag vore det i praktiken omöjligt att personligen bekräfta allt det som skickas ut till oss. Det finns ingen sajt eller tidning i världen som har tid och resurser till det. Det ligger självklart i spelföretagens intresse också att inte felaktig information sprids, men den mänskliga faktorn gör att det (väldigt sällan) kan ske misstag.

När det gäller uttalanden och engelsk text så översätter vi i regel alltid till svenska. Det beror på att vi är en svensk sajt och skriver för en svensk publik. Många av våra läsare tycker också att det är enklare med svenska än engelska, så det är en service för att vi ska nå ut till så många som möjligt.

Förkortade quoten lite, men anyhow;
Information skall egentligen aldrig tas som sann eller distribueras som sådan förrän alla led verifierat i den mån möjligt. (Blir lite farligt med media annars, tänk om all svensk media publicerade svenska företags/svensk militärs pressmeddelande som sanna, blir farligt nära propaganda och/eller reklam i sådant fall.) Som sagt, man behöver inte dra det så långt, men principen är densamma.

Givetvis ska era nyheter vara på svenska eftersom ni är en svensk sajt, men vad gäller källor... Där ska översättas så lite som möjligt för att inte förlora någon mening eller undermening. (Länka väldigt gärna till originalspråkig källa, ni behöver inte citera eller skriva på annat språk än svenska på FZ.se - men det är bra för läsaren/läsarna att i alla fall ha möjligheten att läsa själv.)

På intet sätt mening att trolla eller lägga skuld på någon, men jag ifrågasätter gärna när något fel inträffar, och vad som kan göras för att undvika dem.

Editade också min post "lite", mest för att det är svårt att se varifrån (alltså varför den som postade originalnyheten från Eidos, var han fått informationen ifrån o.s.v.) och varför det har kommit ut fel information denna gång, och att det då givetvis blir bra mycket svårare att verifiera.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Sebastian Lind:

Men FZ måste ju kunna utgå ifrån att officiella representanter från olika spelhus kommer med korrekt information, eller hur? Med tanke på hur mycket material vi går igenom varje dag vore det i praktiken omöjligt att personligen bekräfta allt det som skickas ut till oss. Det finns ingen sajt eller tidning i världen som har tid och resurser till det. Det ligger självklart i spelföretagens intresse också att inte felaktig information sprids, men den mänskliga faktorn gör att det (väldigt sällan) kan ske misstag.

När det gäller uttalanden och engelsk text så översätter vi i regel alltid till svenska. Det beror på att vi är en svensk sajt och skriver för en svensk publik. Många av våra läsare tycker också att det är enklare med svenska än engelska, så det är en service för att vi ska nå ut till så många som möjligt.

Förkortade quoten lite, men anyhow;
Information skall egentligen aldrig tas som sann eller distribueras som sådan förrän alla led verifierat i den mån möjligt. (Blir lite farligt med media annars, tänk om all svensk media publicerade svenska företags/svensk militärs pressmeddelande som sanna, blir farligt nära propaganda och/eller reklam i sådant fall.) Som sagt, man behöver inte dra det så långt, men principen är densamma.

Givetvis ska era nyheter vara på svenska eftersom ni är en svensk sajt, men vad gäller källor... Där ska översättas så lite som möjligt för att inte förlora någon mening eller undermening. (Länka väldigt gärna till originalspråkig källa, ni behöver inte citera eller skriva på annat språk än svenska på FZ.se - men det är bra för läsaren/läsarna att i alla fall ha möjligheten att läsa själv.)

På intet sätt mening att trolla eller lägga skuld på någon, men jag ifrågasätter gärna när något fel inträffar, och vad som kan göras för att undvika dem.

Editade också min post "lite", mest för att det är svårt att se varifrån (alltså varför den som postade originalnyheten från Eidos, var han fått informationen ifrån o.s.v.) och varför det har kommit ut fel information denna gång, och att det då givetvis blir bra mycket svårare att verifiera.

Självklart är det vårt jobb att filtrera pressmeddelanden innan vi producerar nyheter eller annat redaktionellt material. Annars hade varje spel vi skriver om på FZ varit det bästa någonsin, så no arguments there.

Angående språk så länkar vi så gott som alltid till originalkällan någonstans i nyheten. Där finns givetvis källan på originalspråk, om man vill gå dit och kika. Det kan vara så att vi varit lite sämre med länkhänvisningarna just nu under Gamescom på grund av den galna arbetsbördan, men i normala fall vågar jag påstå att vi länkar källor i 99% av fallen.

Medlem

Det är väll inte Fz:as fel att Square Enix ger ut knasig information?

Och förresten nu när Sebastian är inne här: Kommer det att komma några nyheter från Sword of the Stars 2 på GC?

Ont: Ingenting som påverkar mig, såvida inte Webhallen har bestämt sig för att importera den japanska utgåvan....


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Detta var ju iaf bättre. Eidos är betydligt vänligare än resten av våra ******* publiserare.

Medlem

Jag hoppas bara att de inte gör en "Dragon Rising" med detta spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

"Eftersom vi i Sverige lär få samma version som britterna får så antar vi att vi också ska kunna spela upp USA-utgåvan."

Näpp. Nordic Edition med de två DLC-kitten.

Medlem

Alltså, varför regionslåsa ett singelplayer spel?
Den enda anledningen är väl för att man inte ska köpa en billigare box från utlandet (i samma språk som man vill spela i).... Köper jag en box i Sverige så blir jag galen om de talar Svenska...

1
Skriv svar