Vardagsirritation

Flakmonkey
Vardagsirritation

Ibland stöter man på saker i sin vardag som gör att man irriterar sig på människor i allmänhet. Ofta är det extremt löjliga saker, annars hade man ju blivit mer förbannad än irriterad, men det kan vara folk som inte låter folk gå ur tunnelbanan, bussen, tåget innan de själva går på vilket gör att det bara blir onödigt trångt eller det klassiska stockholmsyndromet med att stå på fel sida i rulltrappan.

Jag ställdes inför en ny sån situation igår då jag var på gymet. Jag kom dit när de öppnade och hade därför möjlighet att välja helt fritt bland alla skåp i omklädningsrummet. Jag valde ett som kändes bra för dagen och gick sedan till crosstrainern där jag blev fast i 60 minuter innan det var dags att duscha och göra sig iordning för ännu en arbetsdag. Allt väl så långt, men när jag kom till mitt skåp så möttes jag av det ni kan se på bilden här nedan.

[ia=29038; large]

Nu syns det kanske inte så jättebra på bilden men jag tog alltså skåpet nästa längst till höger och som ni kan se så är det helt tomt i övrigt förutom en som tagit ett skåp i motsatt ände och en irriterande typ som tagit precis bredvid mig. Jo jag vet att det är enormt löjligt att bli irriterad på en sån grej, men jag förstår verkligen inte vad han skulle dit och göra. Det finns bara en liten bänk vid skåpen för ombyte där man får trängas rätt bra om man är fler än en och iom att det inte bara fanns gott om andra skåp på "min" rad utan även ett antal helt tomma skåprader längre in i omklädningsrummet så greppar jag inte logiken i det. Om jag ser att det finns en massa platser att välja på tar jag ju inte den som är närmast någon annan eftersom jag inser att det kan vara skönt med lite utrymme och man slipper ha en öppen skåpdörr ivägen för sina egna grejjer.

Givetvis fick jag också glädjen att trängas med den här typen eftersom han kom in i omklädningsrummet precis när jag var klar med duschen. Så då blev det ju att stå där och trängas helt i onödan. Är det verkligen för mycket begärt att vi ska tänka till lite ibland för att slippa såna här små men ack så irriterande situationer i vår vardag?

#blogg

Medlem
Vardagsirritation på gymet

Haha Är precis likadan så jag tyckte det var helt naturligt att irritera sig på det...


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Haha, känner igen mig. En annan sak jag brukar fundera på är hur folk som ska på spårvagnen tänker. Mitt inne i centrala GBG när det är massor med folk som ska av/på så ställer sig alltid en klunga rakt framför ingången och väntar på att få komma in, _innan_ folk ens hunnit stiga av. Om alla kunde ställa sig längs med kanterna istället så hade allt gått så himla mycket smidigare.

Sen finns ju alltid de som sätter sig på yttersta stolen (och lämnar en ledig plats innerst) när de går på en fullpackad spårvagn, så man alltid måste be dem flytta in... Som att de inte kunde räkna ut det själva.

Inaktiv

Låter ju typiskt svenskt, men att blogga om det? Vad får du tid ifrån?


signatur

The definition of insanity?

Flakmonkey

Förmodligen samma ställe där du hittar tid att läsa om det, tar ungefär lika lång tid om man är flink på tangentbordet

Medlem

En liknande sak som jag ofta irriterar mig på är när man har parkerat bilen och någon ställer sig på rutan alldeles intill trots att det finns mängder med tomma platser. Speciellt irriterande är det när de parkerar på min förarsida så att jag blir tvungen att klämma mig in i bilen.

Skrivet av Sebastian Lind:

En annan sak jag brukar fundera på är hur folk som ska på spårvagnen tänker.

Svaret ligger nog i det sista ordet i den meningen; tänker. Jag tror nämligen att de inte tänker överhuvudtaget.

Medlem

Håller så mycket med så det inte finns plats att skriva.

Värsta är ändå när folk står vid dörren i tunnelbane vagnen och det är knökfullt och det är as mycket folk som ska på och av, då ska dom prompt stå kvar mitt i dörröppningen istället för att gå av och släppa av alla som ska av grr.

Sen det här att det är så svårt att vänta tills alla gått av innan man går på i tunnelbane vagnen är ju en annan morr grej.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Människan är ju i grund och botten ett flockdjur.. Det kanske ligger något djupare i det här med att välja skåpet precis bredvid dig istället för att ta det längst bort.. Undermedvetet behov av trygghet kanske

Men du kan ju alltid sätta en "arga lappen" på skåpet för att slippa locker mates! *trololo*


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av LupX:

Människan är ju i grund och botten ett flockdjur.. Det kanske ligger något djupare i det här med att välja skåpet precis bredvid dig istället för att ta det längst bort.. Undermedvetet behov av trygghet kanske

Det är nog inte en helt felaktig slutsats. Människor drar sig ofta till varandra utan att egentligen tänka på det.

Det här med påstigning på tunnelbanor har förmodligen också sin grund i det mänskliga beteendet. Det är en mer utsatt position utanför tunnelbanevagnen och folk söker sig därför med all hast till tryggheten inne i vagnen. Överlevnadsinstinkt med andra ord.

Medlem

Han kanske var lika irriterad över att du hade tagit "hans" skåp?

Angående det där med parkering så är det lättare att parkera rakt bredvid en annan bil, därför parkerar man gärna bredvid någon annan!

Medlem

Konstigt, jag ser människan som en egoist/individ-uber-alles, inte ett flockdjur. Kanske det senare med inslag av det förra dock.

Klart man kan bli irriterad på detta, men är det bara jag som stör mig på designen av skåpen?

Vi svenskar har alltid varit rädda för närhet, waz up wit dat?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar