Problem med USB-överföring

Medlem
Problem med USB-överföring

Nån som vet hur man fixar hastigheten när man överför filer ifrån datorn till ett USB-minne eller extern hårddisk? Det ska vara USB 2.0 men hastigheten ligger oftast på 400-500 kb/s. Ibland kommer den upp i 3-4 mb/s men det är ytterst sällan. Jag har försökt att googla mig fram men misslyckats. Jag hittade heller inget USB-relaterat i BIOS förutom enable och disable. Kan man ha flashat sönder USB-portarna? Jag har nämligen haft lite strul med mitt nuvarande moderkort. Jag har flashat fel en gång och resettat CMOS ett par gånger. Mitt moderkort är ett AMD DKA790GX Platinum.

Ibland kan det vara så enkelt som att installera speciell mjukvara som följer med en extern hårddisk. Hade liknande problem med en Lacie XHD, det blev bättre efter installation. Jag är inte helt hundra, men att kopiera från ett ställe till ett annat involverar säkert RAM-minnet, och det har sina flaskhalsar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Följde dessvärre inte med någon mjukvara till hårddisken. Samsung Portable 1TB heter den. Får se om det blir bättre efter en error-check och quick format.

Edit: Hade visst fel. Följde med två program.. AutoBackup och SecretZone. Får väl testa att installera dom och se om det blir nån förändring.

Medlem

Programmen verkar inte ha något med överföringshastigheten att göra.. Får stå ut med den sega överföringen tills vidare.

Trist när du lagt ut pengar på det redan, reklamera om du inte är nöjd.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Verkar ha grejat det nu. Gick in i Device Manager, sen Disk Drives, högerklickade på hårddisken och sen Properties. Efter det gick jag in på Policies och slutligen bockade jag i Optimize for performance. Överför nu i 23-25 mb/s.

Edit: Den varierar fortfarande. Tror inte det är fel på hårddisken eftersom jag har liknande problem med andra externa hårddiskar.

OK, super, men märkligt att du behövde göra den inställningen, det brukar vara default.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar