PostalGamer räddar begagnat?

Medlem
PostalGamer räddar begagnat?

Wireds spelblogg Gamelife skriver idag om uppstickaren Postal Gamer, ett företag som tänker försöka fixa begagnatmatknaden. Eller rättare sagt, fixa spelutgivarnas inställning till den. Begagnade spel säljer utmärkt, det är bara det att spelutgivare och -utvecklare inte får något när spelen säljs i andra hand. Och det är det väl inte heller meningen att de ska få, vem väntar sig till exempel att jag ska ge Volvo några tusenlappar när jag säljer min gamla V40?

Spelutgivarna känner sig dock berättigade till en del av beg-kakan. Vilket jag kan förstå i ETT fall: då de tillhandahåller en tjänst för gratis onlinespelande, som EA gör för Battlefield Bad Company 2 (och kommande Battlefield 3 - kan jag få det någon gång?). Då kan jag faktiskt förstå att de klagar en smula över att folk som inte betalat dem ett öre för att hålla igång denna ofta utmärkta service, spelar online helt gratis. Men det är undantagsfallet.

Problemet, som Postal Gamer tänker lösa, är inte att begagnatmarknanden går dåligt. Problemet är att utgivarna har startat ett smutsigt guerrillakrig mot spelarna. Alla spelare. Du och jag. De lägger till delar av spelen som bara kan fås om du har en engångskupong, som du givetvis bara får om du köper spelet nytt. Om det gäller ovanstående onlineservice kan jag som sagt förstå det, annars inte. Lösningen är att ge spelutgivarna en återbäring på 5-10% varje gång någon köper ett spel genom deras nätverk. I teorin en perfekt lösning som gör alla nöjda. Man talar också om att köpa in spel för någon femtiolapp mer än de ockrande spelbutikerna (men blåser inte alla butiker som säljer begagnat sina säljare?) och sälja dem något billigare.

Det här KAN funka. Och gör det det, har Postal Gamer räddat begagnatmarknaden från spelutgivarna.

#blogg

PostalGamer räddar begagnat?

Självklart vill de "köra över" spelarna, den strategin funkar inom alla andra områden i samhället innan något, eller någon bestämmer sig för att lyssna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja, men till skillnad från t ex skivindustrin har de ju en poäng i de fall då de tillhandahåller en service till sina kunder. Men det har utvecklats till något slags känsla av att vi är skyldiga dem pengar för att vi spelar deras spel, även om vi köper dem i andra hand...

Ja, det håller jag med om. De håller hårt på vad som är deras och vad som inte är vårt. Det skulle behövas en rejäl förtydling om vad som gäller för oss som är konsumenter och för dem.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar