Kerbal Space Program nästa Minecraft?

Medlem
Kerbal Space Program nästa Minecraft?

[ia=28191; large]

På bilden ovan ser du hur mina tappra Kerbonauter, Bill, Jebediah och Bob Kerman för första gången tagit sig ut i omloppsbana kring planeten Kearth (eller Kerbo? Jag vet inte). Spelet heter Kerbal Space Program, och är en underbar liten indiejuvel som poppat upp från ingenstans. Själv hittade jag den på Orbiter-forumet, där man oftast snackar om mer seriösa och invecklade rymdsimulatorer, men i KSP verkar man ha devisen "mer raketer är bättre". Om de sedan går sönder, lossnar, flyger omkring i spiral över startrampen och exploderar med kerbonauterna inuti gör inte så mycket, det är skitkul ändå.

[ia=28193; large]

Spelet är i sitt nuvande skick minst sagt spartanskt. Det du kan göra är att bygga en raket i Vehicle Assembly Building - det finns hela 11 delar att välja mellan, men det räcker faktiskt ganska långt. När du gjort det skjuter du upp den från rampen, och det är här det fantastiska händer. Bakom den gulliga grafiken döljer sig en stenhård fysiksimulation, och att ta sig ut i omloppsbana är INTE lätt, även om det är relativt lätt att häkta på fler och fler fastbränsleraketer tills du når ut ur atmosfären (som slutar på 35.000 meter). Du kan hänga på fler bränsletankar för dina raketmotorer, och fler stabiliseringsenheter för att kompensera för märkliga vinklar (även om det är ganska lätt att uppnå någorlunda symmetri i VAB:en). Men i slutänden tillför allt detta mer vikt, och det är ändå du och ingen annan som måste flyga raketen - dina kerbonauter sitter mest där och gör roliga miner i ena hörnet.

Efter ett par hundra försök lyckades jag till slut åstadkomma en omloppsbana med apogee (högsta punkt) på 250.000 meter och perigee (lägsta punkt) på 39.000 meter (obehagligt nära atmosfären, som skulle ha saktat ner kapseln tills den tappade fart och höjd och ramlade ner igen). Tyvärr hade jag då gjort av med allt bränsle i den relativt lilla trestegsraket jag åstadkom detta med. Men jag var lika glad för det, och minst lika glad var den alltid kallblodige Jebediah, mannen i mitten på min bild ovan (klicka om du vill se den större, förstås). De andra två panikar och skriker, men Jeb är alltid cool - faktum är att det nästan bildats en liten kult kring hans lugna beteende även medan raketen rusar mot marken med en svans av eld, på diverse diskussionsforum nätet över.

[ia=28192; large]

Hursomhelst så är det här bara början. Spelet ska handla om ett helt rymdprogram som du har full kontroll över, med budgetar, astronautträning och framforskning av nya delar och uppdrag. Och precis som Minecraft kommer det att säljas i ofärdigt alpha-skick till kraftig rabatt, även om den version som ligger uppe nu för alltid kommer att finnas tillgänglig som gratis demo. Om du har det minsta intresse för rymdfart, fysik eller bara vansinniga explosioner, så ska du ladda ner den omedelbart. Och kom inte och gnäll på mig sedan när du inser att klockan är fem på morgonen och du glömde gå och lägga dig!

#blogg

Medlem
Kerbal Space Program nästa Minecraft?

Tror inte att det blir nya MC, lite för avancerat för det. Med det sagt, såg det på Dwarf Fortress forum.

Men fast är man!

Medlem

Nej, jag tror inte heller det egentligen, men det är intressant att se att det verkar vara MC-modellen som gäller för indiespel numera. Vilket jag gillar, då får man ju prova lite, sedan köpa billigt och känna sig lite överlägsen för att man köpt innan pöbeln hittade spelet :).

Medlem

Förresten, siffror: I morse hade KSP 30.000 nedladdningar (de flesta av dem den senaste veckan). Nu, vid lunchtid, har 50.000 laddat ner! Jag vill ju gärna tro att alla de 20.000 nya har läst min blogg, men...

Medlem

Hmm, ser ut som ett rätt så kul spel, ska dra ner det och testa det. Och du kan ju alltid skryta med att åtminstone en har dragit ner det på grund av din blogg.


signatur

Rädda skogen ät en bäver

Medlem
Medlem

Här är f ö en tabell över rätt medelhastighet för omloppsbanor kring planeten Kearth: https://gist.github.com/1073201

Medlem

Och här är en liten video som illustrerar... tja, hur det kan gå :). http://www.youtube.com/watch?v=DgN_Fj3xt8s

Medlem

Hur fan kan jag ha missat detta? I LOVE SPACEY THINGS, och att hantera en egen rymdraket är bara awesome.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Det är ännu bättre nu, senaste patchen lade till struts så man kan bygga raketer som INTE vinglar och viker sig på mitten :). Och nu kan man förbeställa - vilket jag givetvis redan har gjort.

Medlem

Har lite svårt att återvända nu, är på avståndet 2336K, och flyger i 1960 m/s, jorden blir bara mindre och mindre, och hastigeten minskar mindre för ju längre jag kommer bort...


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Du har överskridit flykthastigheten och kommer aldrig tillbaka :). Vilket jag provade för första gången härom dagen, faktiskt! Tanken har aldrig slagit mig att bara flyga rakt upp och se hur långt jag kommer, jag har bara försökt hamna i olika omloppsbanor sedan jag fick spelet...

Medlem

Har kört det på tok för mycket för mitt eget bästa. Hittade det när 0.14 kom och har sedan dess hamnat i diverse omloppsbanor, osymetrisk bana nära solen. månen (som jag även landat på) och en geosynkronisk orbit runt kerbin.


signatur

// Bacon <3

Megadelux

Ahhhhh... Någon som är intresserad av att lira lite i dendär halva "multiplayermodden" så man sitter och lirar ihop kanske snackar lite och gör saker?

Jag har verkligen NOLL polare som är intresserade i detta spel. varken IRLpolare eller online. Visst, officiella forumen och reddit.. Men det är mest "lol im newb and i landed on the moon, hurrah!"

Via steam eller skype eller något?

30årig sjöman som är hemma varannan vecka och spenderar mycket tid på att bygga saker.. Kasta iväg ett PM eller något.

1
Skriv svar