Skyller på spel?

Medlem
Skyller på spel?

Det är ju inte direkt första eller sista gången..

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article13463875.a...

Medlem

suck blame the game :/

Medlem

Ja, vad ska man säga?


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

.... synd nog så kommer det göras ett tag.
Har ni tänkt på det allt sånt som händer så skylls det på spel.
Masakern i Norge så skyllde man på WoW & CoD
Nu på GTA. Så what next?


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Vilket trams.

Spel och filmer och andra medier kan vara Faktorer, men inte rena orsaker.
Blir riktigt trött på dessa rena pekfinger anklagelser.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Trams. Dagstidningar skriver vad som helst för att sälja lösnummer - speciellt engelsk press.
Upploppet i LA '92 berodde väl på Outrun...

Skrivet av aftonbladet:

”Barn mellan 10 till 14 år gamla, som sägs vara inspirerade av tv-spelet ’Grand theft auto’, sågs plundra sin väg genom Enfield och Brixton”

Till att börja med så är det väl ändå 18 år på GTA liren? 10-14 åringar borde varken få spela GTA eller gå utanför dörren när det är upplopp för sina föräldrar.
Vad håller föräldrarna på med? Har dom också spelat GTA och är ute och röjer?

Nej, ge ungarna, föräldrarna och journalisterna en fotboja i var och ett dop i Themsen.

Medlem

Känner inte direkt att min beundran för brittisk journalistik växer, men det var ju iaf lugnande att Aftonbladet var lite mer rationella.

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Nej, ge ungarna, föräldrarna och journalisterna en fotboja i var och ett dop i Themsen.

Eller för all del, ge dem en kopia av GTA så att de kan sitta hemma och avreagera sig på ett lite mer stillsamt sätt.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Spel och filmer och andra medier kan vara Faktorer, men inte rena orsaker.
Blir riktigt trött på dessa rena pekfinger anklagelser.

Vad hände med personligt ansvar? Varken samhället eller medier kan beskyllas. Människorna i London har själva EGET ansvar för alla brott som de begått.

Människor gjorde vad de gjorde just för att de är totalt bortskämda och oansvariga svin. Varken Rockstar eller Hollywood bär ansvar för detta bara förövarna själva.

Skrivet av Fargo:
Skrivet av Traveller in time:

Spel och filmer och andra medier kan vara Faktorer, men inte rena orsaker.
Blir riktigt trött på dessa rena pekfinger anklagelser.

Vad hände med personligt ansvar? Varken samhället eller medier kan beskyllas. Människorna i London har själva EGET ansvar för alla brott som de begått.

Människor gjorde vad de gjorde just för att de är totalt bortskämda och oansvariga svin. Varken Rockstar eller Hollywood bär ansvar för detta bara förövarna själva.

Bara upplyser om att medier har kraft över att forma och omforma moral, mode, beteende och även synen på man, kvinna, barn och vuxen.
London har haft problem med ungdomars tendens att se våld som en klarhet i allt större samanhang.
Nu har jag sagt mitt och går vidare till en annan roligare tråd, för det är därför jag är på FZ.se, för att ha roligt.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Givetvis är det så. Men lite sunt förnuft kan man väl få utkräva iaf.

Skrivet av Fargo:

Givetvis är det så. Men lite sunt förnuft kan man väl få utkräva iaf.

Absolut


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Aftonbladet kan man ju knappt ta seriöst. De har skrivit massor av artiklar där de skyller på spel, när de själva ger ut en recension av quake 4 och rekommenderar det för alla åldrar... jo, men visst.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/recensioner/artic...

Sen kan man diskutera varför det finns en åldersgränser på spel.
Det är inte direkt tanken att barn ska skjuta ner folk i gta eller utöva våld i fightingspel.
För många barn kan ju inte skilja på spel och verklighet. Det är min hypotes.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Aftonbladet...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Avstängd

Det var som jävla helvete! Det var som fan helvete är det! Det var som fan helvete är det. Om Pan-European Game Information ska ha åldersrekommendationer. Då kan det väl finnas rekommendationer på annat. Varför skyller dom på spelen? Varför skyller dom på spelen när det finns barnaga? Ska man ha åldersrekommendationer på barnaga, där aga inte rekommenderas till barn och bara till dom som är 18 år och uppåt? Det finns också fängelse. Varför finns det inga åldersrekommendationer på fängelse? Om ni tänker efter så påminner barnaga, fängelse och spel om varandra på något sätt. Det gör det åtminstone för mig fast det stämmer inte helt egentligen.

Ta bort barnaga helt, ta bort aga för vuxna helt, sätt inte barn i fängelse och se vad som händer. Då kanske allt det här som händer i Storbritannien som det har skrivits om i den här tråden får ett slut.

Många av dom här människorna som gör det här i Storbritannien verkar unga och det är dom unga som drabbas av barnaga. Dom yngre kanske fick barnaga för 3 år sen och dom äldre kanske fick barnaga för 48 år sen. Det kan vara så att det var färre barn som satt i fängelse för i tiden.

Jag har min egen förklaring på varför det blir såhär i Storbritannien och den är följande. Det beror på världsledarna. Världsledarnas strategier har för många svaga punkter.

Jag har en annan förklaring och den är följande. Anledningen till att det blir såhär i Storbritannien är helt enkelt på grund av att människorna i Storbritannien inte är tillsammans med varandra och är därmed splittrade. Det gör att dom inte vet vilka människorna är som dom anfaller. Jag tror att man har en större chans att bli anfallen av någon som man inte känner. Inte någon man redan känner.


signatur

Neuropsyk i Bollnäs AB

Medlem
Skrivet av Fektit:

Det var som jävla helvete! Det var som fan helvete är det! Det var som fan helvete är det. Om Pan-European Game Information ska ha åldersrekommendationer. Då kan det väl finnas rekommendationer på annat. Varför skyller dom på spelen? Varför skyller dom på spelen när det finns barnaga? Ska man ha åldersrekommendationer på barnaga, där aga inte rekommenderas till barn och bara till dom som är 18 år och uppåt? Det finns också fängelse. Varför finns det inga åldersrekommendationer på fängelse? Om ni tänker efter så påminner barnaga, fängelse och spel om varandra på något sätt. Det gör det åtminstone för mig fast det stämmer inte helt egentligen.

Ta bort barnaga helt, ta bort aga för vuxna helt, sätt inte barn i fängelse och se vad som händer. Då kanske allt det här som händer i Storbritannien som det har skrivits om i den här tråden får ett slut.

Många av dom här människorna som gör det här i Storbritannien verkar unga och det är dom unga som drabbas av barnaga. Dom yngre kanske fick barnaga för 3 år sen och dom äldre kanske fick barnaga för 48 år sen. Det kan vara så att det var färre barn som satt i fängelse för i tiden.

Jag har min egen förklaring på varför det blir såhär i Storbritannien och den är följande. Det beror på världsledarna. Världsledarnas strategier har för många svaga punkter.

Jag har en annan förklaring och den är följande. Anledningen till att det blir såhär i Storbritannien är helt enkelt på grund av att människorna i Storbritannien inte är tillsammans med varandra och är därmed splittrade. Det gör att dom inte vet vilka människorna är som dom anfaller. Jag tror att man har en större chans att bli anfallen av någon som man inte känner. Inte någon man redan känner.

Du menar att barnaga är tillåtet och att man sätter barn i fängelse? Nädu...

Och vad är det för "svaga punkter" du ser i de så kallade världsledarnas strategier?


signatur

Imperator

Avstängd
Skrivet av Reize:
Skrivet av Fektit:

Det var som jävla helvete! Det var som fan helvete är det! Det var som fan helvete är det. Om Pan-European Game Information ska ha åldersrekommendationer. Då kan det väl finnas rekommendationer på annat. Varför skyller dom på spelen? Varför skyller dom på spelen när det finns barnaga? Ska man ha åldersrekommendationer på barnaga, där aga inte rekommenderas till barn och bara till dom som är 18 år och uppåt? Det finns också fängelse. Varför finns det inga åldersrekommendationer på fängelse? Om ni tänker efter så påminner barnaga, fängelse och spel om varandra på något sätt. Det gör det åtminstone för mig fast det stämmer inte helt egentligen.

Ta bort barnaga helt, ta bort aga för vuxna helt, sätt inte barn i fängelse och se vad som händer. Då kanske allt det här som händer i Storbritannien som det har skrivits om i den här tråden får ett slut.

Många av dom här människorna som gör det här i Storbritannien verkar unga och det är dom unga som drabbas av barnaga. Dom yngre kanske fick barnaga för 3 år sen och dom äldre kanske fick barnaga för 48 år sen. Det kan vara så att det var färre barn som satt i fängelse för i tiden.

Jag har min egen förklaring på varför det blir såhär i Storbritannien och den är följande. Det beror på världsledarna. Världsledarnas strategier har för många svaga punkter.

Jag har en annan förklaring och den är följande. Anledningen till att det blir såhär i Storbritannien är helt enkelt på grund av att människorna i Storbritannien inte är tillsammans med varandra och är därmed splittrade. Det gör att dom inte vet vilka människorna är som dom anfaller. Jag tror att man har en större chans att bli anfallen av någon som man inte känner. Inte någon man redan känner.

Du menar att barnaga är tillåtet och att man sätter barn i fängelse? Nädu...

Och vad är det för "svaga punkter" du ser i de så kallade världsledarnas strategier?

Jag skrev lite fel i inlägget du citerade, jag skriver den riktiga frasen och den är följande.

Världsledarnas strategier har alltför många svaga punkter.

Barnaga är inte tillåtet i Sverige, barnaga är förbjudet i Sverige men barnaga är tillåtet i andra länder som Storbritannien och inte i Sverige. I Frankrike är barnaga tillåtet också. Barnaga är tillåtet i vissa andra länder också. I Sverige sätter man inte barn i fängelse men det finns andra länder i världen där barn sätts i fängelse som i Indonesien och i Afghanistan.

Kanske i Amerikas Förenta Stater också. Det finns kanske andra länder där sånt händer!

Jag ska berätta vad det är för svaga punkter hos världsledarnas strategier. I RTS spel krävs det mycket strategi och planering. Om alla av våra världsledare lärde sig att spela RTS spel och senare utmanade vilken professionell RTS spelare som helst skulle följande hända. Då skulle varenda världsledare förlora mot vilken professionell RTS spelare som helst, även om alla av världsledarna hade lärt sig spela RTS spel innan dom utmanade vilken professionell RTS spelare som helst. Seriöst lär er att spela världsledare.


signatur

Neuropsyk i Bollnäs AB

Medlem

Det finns variation i vår herres hage.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

[quote=Fektit][quote=Reize]

Skrivet av Fektit:

Jag ska berätta vad det är för svaga punkter hos världsledarnas strategier. I RTS spel krävs det mycket strategi och planering. Om alla av våra världsledare lärde sig att spela RTS spel och senare utmanade vilken professionell RTS spelare som helst skulle följande hända. Då skulle varenda världsledare förlora mot vilken professionell RTS spelare som helst, även om alla av världsledarna hade lärt sig spela RTS spel innan dom utmanade vilken professionell RTS spelare som helst. Seriöst lär er att spela världsledare.

Så du menar alltså... Att en människas förmåga att styra ett land kan mätas i hur bra de är i datorspel..?


signatur

Imperator

Avstängd

[quote=Reize][quote=Fektit]

Skrivet av Reize:
Skrivet av Fektit:

Jag ska berätta vad det är för svaga punkter hos världsledarnas strategier. I RTS spel krävs det mycket strategi och planering. Om alla av våra världsledare lärde sig att spela RTS spel och senare utmanade vilken professionell RTS spelare som helst skulle följande hända. Då skulle varenda världsledare förlora mot vilken professionell RTS spelare som helst, även om alla av världsledarna hade lärt sig spela RTS spel innan dom utmanade vilken professionell RTS spelare som helst. Seriöst lär er att spela världsledare.

Så du menar alltså... Att en människas förmåga att styra ett land kan mätas i hur bra de är i datorspel..?

Nej, det menar jag inte. Jag menar inte att en människas förmåga att styra ett land kan mätas i hur bra de är i spel men det kanske är sant det där du skrev. För att kunna veta det måste man göra följande. Gör så att våra världsledare lär sig att spela spel, RTS spel kanske och utmanar någon, kanske en professionell RTS spelare. När allt det där är gjort så kan man veta följande. Om en människas förmåga att styra ett land kan mätas i hur bra de är i spel.

Så kan man få veta om det är sant.


signatur

Neuropsyk i Bollnäs AB

Medlem

Visar bara hur lite dom kan som jobbar inom media.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

MFC
Medlem

MSM


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av Fektit:

Det var som jävla helvete! Det var som fan helvete är det! Det var som fan helvete är det. Om Pan-European Game Information ska ha åldersrekommendationer. Då kan det väl finnas rekommendationer på annat. Varför skyller dom på spelen? Varför skyller dom på spelen när det finns barnaga? Ska man ha åldersrekommendationer på barnaga, där aga inte rekommenderas till barn och bara till dom som är 18 år och uppåt? Det finns också fängelse. Varför finns det inga åldersrekommendationer på fängelse? Om ni tänker efter så påminner barnaga, fängelse och spel om varandra på något sätt. Det gör det åtminstone för mig fast det stämmer inte helt egentligen.

Ta bort barnaga helt, ta bort aga för vuxna helt, sätt inte barn i fängelse och se vad som händer. Då kanske allt det här som händer i Storbritannien som det har skrivits om i den här tråden får ett slut.

Många av dom här människorna som gör det här i Storbritannien verkar unga och det är dom unga som drabbas av barnaga. Dom yngre kanske fick barnaga för 3 år sen och dom äldre kanske fick barnaga för 48 år sen. Det kan vara så att det var färre barn som satt i fängelse för i tiden.

Jag har min egen förklaring på varför det blir såhär i Storbritannien och den är följande. Det beror på världsledarna. Världsledarnas strategier har för många svaga punkter.

Jag har en annan förklaring och den är följande. Anledningen till att det blir såhär i Storbritannien är helt enkelt på grund av att människorna i Storbritannien inte är tillsammans med varandra och är därmed splittrade. Det gör att dom inte vet vilka människorna är som dom anfaller. Jag tror att man har en större chans att bli anfallen av någon som man inte känner. Inte någon man redan känner.

Du menar att barnaga är tillåtet och att man sätter barn i fängelse? Nädu...

Och vad är det för "svaga punkter" du ser i de så kallade världsledarnas strategier?

England, Frankrike m.m har begränsad barnaga.
Det är inte tillåtet att misshandla barn men det är tillåtet att "tillrättavisa" barn genom "smisk" eller örfil. Hurvida det är bra eller inte ska jag nog inte gå in på. Det är oerhört kontroversiellt med begränsad barnaga i Sverige. Även om man inför en harmlös sådan som i England.

1
Skriv svar